Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Assimileren moet je leren. Beeldvorming van de culturele identiteit in Vlaamse kinderprogramma’s.

Joy Verstichele
Assimileren moet je leren.Beeldvorming van de culturele identiteit in Vlaamse kinderprogramma’s. Een pragmatisch linguïstische analyse. De multiculturele samenleving is al decennialang bron van een maatschappelijk debat. Dat blijkt ook uit de berichtgeving in de Vlaamse media. De manier waarop zij omgegaan met diversiteit heeft uiteraard maatschappelijke implicaties. Denk bijvoorbeeld aan de recente beslissing van De Morgen om het woord “allochtoon” niet meer te gebruiken. Er ontstond al snel een stormachtig politiek en mediadebat.

De islam-fobie en de media-aandacht voor verkiezingscampagnes in Europa

Aria Omrani
 De islam-fobie en de media-aandacht voor verkiezingscampagnes in Europa(Of de dekking van de massamedia op de verkiezingscampagnes accentueert de opkomst van de Islam fobie?)IntroductieResultaten van de recente verkiezingen in heel Europa en de extreem-rechtse partijen succes hebben aangegeven dat "de verkiezingen wint in Europa" hebben de leiding zijn in de islam fobie kwestie. In feite is de Islam fobie is het belangrijkste binnenlandse agenda van de ver rechten in Europa.

Het verband tussen mediagebruik en risicogedrag in het verkeer

Sara Pabian
Brengt actie op tv risico's met zich mee?
The Fast and the Furious, Ronin, 24 en Flikken. Voor wie van een potje actie houdt zijn deze films en series niet onbekend. Communicatiewetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat actieseries en -films vaak verkeerssituaties tonen die – om het zacht uit te drukken – spectaculair zijn. Media-effecten onderzoek gaat na of blootstelling aan bepaalde media-inhouden leidt  tot ‘beïnvloeding’ van de ontvanger. Wat betreft verkeer is het onderzoek schaars.