Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Leven met dementie

Lisa Christiaens Roxanne Pensaert
Het belang van kwaliteitsvolle zorg in de gezondheidszorg neemt toe, ook in de woonzorgcentra. In deze bachelorproef komen de factoren aan bod die een invloed hebben op de kwaliteit van leven voor bewoners met dementie en op de kwaliteit van het werk van zorgverleners.

Boer zoekt Protocol

Waut Bruynseels Kelvin van den Nieuwenhof
Ons Scriptie gaat over extramuraal revalideren in een herstelboerderij en hoe een ergotherapeut hierbij de boer kan ondersteunen.

Een ANder plan? Hoe anderstalige nieuwkomers uit het 4de leerjaar actief betrekken bij de lessen begrijpend lezen geïntegreerd in wereldoriëntatie?

Katrijn Clincke
Anderstalige nieuwkomers uit het 4de leerjaar actief betrekken bij de lessen begrijpend lezen. Dit aan de hand van hulpmiddelen en gereedschappen, zoals een stappenplan en een woordspin. Dat verder leidt naar integratie van begrijpend lezen (informatieve teksten) in wereldoriëntatie.

Naar een herdefiniëring van taalvakken in de 21ste eeuw

Lisa Colpaert
HOE 21STE-EEUWS IS ONS VLAAMS (TAAL)ONDERWIJS?“Although the vision is global, the path to 21st century education requires a local journey.” (Cisco)De “21st century skills” zijn een lijst sleutelcompetenties die leerlingen van de 21ste eeuw onder de knie zouden moeten hebben wanneer ze het secundair onderwijs doorlopen hebben. In mijn masterscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de situatie in Vlaanderen. Hoe goed scoort ons Vlaams onderwijs op deze competenties?

Welkom terug of terug van weggeweest? Het spanningsveld tussen de groepsdynamica en de re-integratie van de jongere in de klas

Evita Vanderhaeghe
Onderzoek naar de oorzaken van schooluitval na afloop van een time-outHoort u tegenwoordig ook regelmatig over jongeren die van school gestuurd worden ? Bent u bezorgd over de gevolgen hiervan? Terecht! Jongeren die geen aansluiting vinden op school lopen nl. het risico zonder diploma het werkveld in te stappen. U weet net zo goed als ik dat een diplomaloze jongere het de dag van vandaag verdomd moeilijk heeft. Het  risico op werkloosheid, onstabiele jobs en lage inkomsten verhoogt.

Leiderschap en motivatie. Een toepassing van de zelfdeterminatietheorie binnen de Vlaamse overheid.

Kirsten Wybouw
 

Tot wat leiden leiden kan?
Tot gemotiveerde ambtenaren bijvoorbeeld!

 
 
“Als je een boot wil bouwen, moet je niet het hout laten zoeken of de taken gaan verdelen.

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

Marleen Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.

Spelenderwijs

Ellen Coosemans Saartje Desmedt
Het is belangrijk om in de taallessen goede taaldidactiek te hanteren. Goede taaldidactiek bestaat uit een aantal puntjes zoals verschillende werkvormen hanteren, taakgericht werken, goede doelen opstellen, het nieuwe leerplan hanteren, .... Wij hebben bestaande gezelschapsspelen talig gemaakt door die puntjes van goede taaldidactiek er in te verwerken.

Leiderschap en kwaliteit. Een overzicht van leiderschapsstijlen en kwaliteitsniveaus in Vlaamse Openbare Instellingen

Gie Stremersch
 

 

 
Kwaliteit is zonder meer “in”. Al enige jaren wordt er rond dit onderwerp bijzonder veel gepubliceerd. Doel van dit uitgebreid onderzoek blijkt hoofdzakelijk het verbeteren van de organisatieperformance – de manier waarop de organisatie zichzelf, zowel intern als extern, toont. Als drijvende kracht achter de aanwezige kwaliteit wordt in de literatuur meer en meer verwezen naar leiderschap. Ook dit begrip is een populair en volledig op zichzelf staand onderwerp geworden waar sinds lang onderzoek naar wordt verricht.

Leerlingen met dyscalculie mogen we in het secundair onderwijs niet wegcijferen!

Marjolein Libbrecht
M. Libbrecht & D. Vanwyngene 1
Leerlingen met dyscalculie mogen we in het
secundair onderwijs niet wegcijferen!
(eindwerk academiejaar 2003-2004 Katho RENO Torhout o.l.v. I. Depotter)
Leerlingen die niet goed zien mogen een bril dragen; slechthorenden dragen een
hoorapparaat. Zij komen meestal terecht in het normaal onderwijs. Maar wat moet men
doen met leerlingen die moeilijk de rekenbewerkingen kunnen automatiseren? Mogen
zij gebruik maken van een ‘rekenapparaat’?
Het onderwijsbeleid pleit voor ‘gelijkekansenonderwijs’.