Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Universiteit Antwerpen
2021
Sema
Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.
Meer lezen

Visuele framinganalyse van de protestbeweging Black Lives Matter in The New York Times

KU Leuven
2021
Sofie
Deweerdt
Deze thesis biedt een visuele framinganalyse van nieuwsbeelden. Meer specifiek worden beelden van de Black Lives Matter-protesten bestudeerd.
Meer lezen

De visuele voorstelling van Greta Thunberg in De Standaard, Dagens Nyheter en RT

KU Leuven
2020
Silke
Cornillie
Deze masterproef onderzoekt hoe de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg visueel wordt voorgesteld of 'geframed' in drie uiteenlopende media. Afbeeldingen uit De Standaard, de Zweedse krant Dagens Nyheter en het Russische nieuwsplatform RT werden daarvoor onderworpen aan een kwantitatieve inhoudsanalyse en vervolgens verder (kwalitatief) geïnterpreteerd. Daaruit blijkt ten eerste dat de ideologie en achtergrond van de media meespelen in de manier waarop Greta Thunberg wordt voorgesteld. Het overheidsgestuurde, kritische RT toont een veel negatiever beeld van haar dan Dagens Nyheter, dat geregeld lof en trots uit voor de klimaatactiviste. Ten tweede blijkt de macht van afbeeldingen - vaak zwaar onderschat - bijzonder groot. De manier waarop een persoon op de foto staat, kan de mening van de nieuwsconsument absoluut beïnvloeden.
Meer lezen