%PDF-1.4 % 4 0 obj << /S /GoTo /D (toc.0) >> endobj 7 0 obj (Inhoudsopgave) endobj 8 0 obj << /S /GoTo /D (chapter*.2) >> endobj 11 0 obj (Lijst van figuren) endobj 12 0 obj << /S /GoTo /D (chapter*.3) >> endobj 15 0 obj (Lijst van tabellen) endobj 16 0 obj << /S /GoTo /D (chapter*.4) >> endobj 19 0 obj (Samenvatting) endobj 20 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.5) >> endobj 23 0 obj (1 Inleiding) endobj 24 0 obj << /S /GoTo /D (part.6) >> endobj 27 0 obj (I Literatuurstudie) endobj 28 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.7) >> endobj 31 0 obj (2 Relevantie van een studie omtrent de kijk van leerlingen op wiskunde) endobj 32 0 obj << /S /GoTo /D (section.8) >> endobj 35 0 obj (2.1 Historische ontwikkeling van de `kijk op wiskunde' als topic in didactiek) endobj 36 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.9) >> endobj 39 0 obj (2.1.1 De periode \204voor 1960\204) endobj 40 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.18) >> endobj 43 0 obj (2.1.2 De periode \204na 1960\204 cognitieve revolutie) endobj 44 0 obj << /S /GoTo /D (section.19) >> endobj 47 0 obj (2.2 De `kijk op wiskunde' van studenten als topic in de hedendaagse didactiek) endobj 48 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.20) >> endobj 51 0 obj (2.2.1 De rol van affectieve factoren in het wiskundeonderwijs volgens NCTM en PME) endobj 52 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.21) >> endobj 55 0 obj (2.2.2 Een goede kijk op wiskunde is een verborgen succesfactor bij probleemoplossen) endobj 56 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.22) >> endobj 59 0 obj (2.2.3 De student moet een standpunt tegenover wiskunde innemen om zelf een `wiskundige houding' te kunnen verwerven) endobj 60 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.28) >> endobj 63 0 obj (2.2.4 De theorie van Mandler \(1984\) bevestigt het belang van affectieve factoren tijdens het leren van wiskunde, vanuit de cognitieve psychologie) endobj 64 0 obj << /S /GoTo /D (section.29) >> endobj 67 0 obj (2.3 Onderwerpen uit de wiskundedidactiek die verband houden met iemands kijk op wiskunde) endobj 68 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.30) >> endobj 71 0 obj (2.3.1 Interessante onderzoeksonderwerpen op het affectieve domein die met iemands kijk op wiskunde verband houden) endobj 72 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.31) >> endobj 75 0 obj (2.3.2 Onderwerpen uit het cognitieve onderzoeksdomein die verbonden zijn met iemands kijk op wiskunde) endobj 76 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.32) >> endobj 79 0 obj (3 Literatuurstudie over beliefs) endobj 80 0 obj << /S /GoTo /D (section.33) >> endobj 83 0 obj (3.1 Omschrijvingen voor `beliefs') endobj 84 0 obj << /S /GoTo /D (section.34) >> endobj 87 0 obj (3.2 Overzicht van het affectieve domein in wiskundeopvoeding: beliefs, attitudes en emoties) endobj 88 0 obj << /S /GoTo /D (section.36) >> endobj 91 0 obj (3.3 Een kijk op wiskunde) endobj 92 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.37) >> endobj 95 0 obj (3.3.1 De belief systems van Schoenfeld) endobj 96 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.42) >> endobj 99 0 obj (3.3.2 De status van wiskunde in onze maatschappij) endobj 100 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.43) >> endobj 103 0 obj (3.3.3 Een eigen omschrijving voor een kijk op wiskunde) endobj 104 0 obj << /S /GoTo /D (section.54) >> endobj 107 0 obj (3.4 De kijk op euclidische meetkunde in het bijzonder) endobj 108 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.55) >> endobj 111 0 obj (3.4.1 Euclides' filosofie) endobj 112 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.66) >> endobj 115 0 obj (3.4.2 Kleins visie op euclidische meetkunde) endobj 116 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.67) >> endobj 119 0 obj (3.4.3 Filosofische gedachten over de deductieve methode) endobj 120 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.68) >> endobj 123 0 obj (3.4.4 Paul Lockhart's kijk op euclidische meetkunde) endobj 124 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.69) >> endobj 127 0 obj (3.4.5 Denkniveaus in meetkunde \(Dina en Pierre Van Hiele\)) endobj 128 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.75) >> endobj 131 0 obj (3.4.6 Wat is een Bewijs?) endobj 132 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.76) >> endobj 135 0 obj (3.4.7 Besluit: beliefs over euclidische meetkunde) endobj 136 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.77) >> endobj 139 0 obj (4 Literatuurstudie over didactiek van meetkunde) endobj 140 0 obj << /S /GoTo /D (section.78) >> endobj 143 0 obj (4.1 Paul Lockhart) endobj 144 0 obj << /S /GoTo /D (section.79) >> endobj 147 0 obj (4.2 Karen Fran\347ois) endobj 148 0 obj << /S /GoTo /D (section.80) >> endobj 151 0 obj (4.3 Filosoferen in de wiskundeles) endobj 152 0 obj << /S /GoTo /D (section.81) >> endobj 155 0 obj (4.4 Tatiana Ehrenfest\205Afanassjewa \(1876\2051964\)) endobj 156 0 obj << /S /GoTo /D (section.82) >> endobj 159 0 obj (4.5 Piet Van Albada \(1905\2051997\)) endobj 160 0 obj << /S /GoTo /D (section.84) >> endobj 163 0 obj (4.6 P.M.Van Hiele en Dina Van Hiele\205Geldof) endobj 164 0 obj << /S /GoTo /D (section.85) >> endobj 167 0 obj (4.7 Werken aan een positieve kijk op probleemoplossen) endobj 168 0 obj << /S /GoTo /D (section.86) >> endobj 171 0 obj (4.8 Gebruik van interviewmethodes tijdens de wiskundeles) endobj 172 0 obj << /S /GoTo /D (section.87) >> endobj 175 0 obj (4.9 Studie van Yackel en Rasmussen) endobj 176 0 obj << /S /GoTo /D (section.88) >> endobj 179 0 obj (4.10 Besluit: eisen voor de didactische aanpak van wiskundelessen waarbij de positieve kijk van de studenten gevoed wordt) endobj 180 0 obj << /S /GoTo /D (section.92) >> endobj 183 0 obj (4.11 Het probleemoplossingsmodel van prof. Van Oystayen) endobj 184 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.94) >> endobj 187 0 obj (5 Onderzoeksmethodologie) endobj 188 0 obj << /S /GoTo /D (section.95) >> endobj 191 0 obj (5.1 Onderzoeksmethodologie van de thesis) endobj 192 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.96) >> endobj 195 0 obj (5.1.1 Wat is ontwikkelingsonderzoek ?) endobj 196 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.97) >> endobj 199 0 obj (5.1.2 Waarom ontwikkelingsonderzoek als onderzoeksmethode voor deze studie ?) endobj 200 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.98) >> endobj 203 0 obj (5.1.3 Bespreking van de drie fazen in een onderzoekscyclus.) endobj 204 0 obj << /S /GoTo /D (section.102) >> endobj 207 0 obj (5.2 Onderzoeksmethoden naar beliefs) endobj 208 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.103) >> endobj 211 0 obj (5.2.1 Een overzicht van bruikbare onderzoeksmethoden) endobj 212 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.104) >> endobj 215 0 obj (5.2.2 Het klinisch interview: een bijdrage van Piaget) endobj 216 0 obj << /S /GoTo /D (part.105) >> endobj 219 0 obj (II Model voor een lessenreeks over de cirkel) endobj 220 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.106) >> endobj 223 0 obj (6 Ontwerp van een Hypothetisch Leertraject) endobj 224 0 obj << /S /GoTo /D (section.107) >> endobj 227 0 obj (6.1 Constructie van een lessenreeks over de cirkel) endobj 228 0 obj << /S /GoTo /D (section.108) >> endobj 231 0 obj (6.2 Eisen voor het HLT vanuit de literatuur omtrent beliefs) endobj 232 0 obj << /S /GoTo /D (section.113) >> endobj 235 0 obj (6.3 Eisen voor het HLT vanuit de literatuur omtrent didactiek) endobj 236 0 obj << /S /GoTo /D (section.125) >> endobj 239 0 obj (6.4 Procesmodel voor het HLT) endobj 240 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.147) >> endobj 243 0 obj (7 Voorstel voor een concrete lessenreeks vanuit het HLT) endobj 244 0 obj << /S /GoTo /D (section.148) >> endobj 247 0 obj (7.1 Het concreet probleem wordt gesteld) endobj 248 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.149) >> endobj 251 0 obj (7.1.1 Uitleg over graancirkels) endobj 252 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.151) >> endobj 255 0 obj (7.1.2 Voorstelling van de Harlekijn) endobj 256 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.153) >> endobj 259 0 obj (7.1.3 Het probleem wordt gesteld) endobj 260 0 obj << /S /GoTo /D (section.154) >> endobj 263 0 obj (7.2 Denkactiviteiten bij het gestelde probleem) endobj 264 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.155) >> endobj 267 0 obj (7.2.1 Zoeken naar de essentie van het probleem) endobj 268 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.171) >> endobj 271 0 obj (7.2.2 Welke meetkundeproblemen moeten we oplossen om de Harlekijn te kunnen construeren?) endobj 272 0 obj << /S /GoTo /D (section.177) >> endobj 275 0 obj (7.3 Generiek probleem) endobj 276 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.178) >> endobj 279 0 obj (7.3.1 Eerste probleem: Voorwaarden bij het gebruik van de tip) endobj 280 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.184) >> endobj 283 0 obj (7.3.2 Tweede probleem: Waarom is de afstand van een punt van de cirkel tot het middelpunt steeds dezelfde?) endobj 284 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.185) >> endobj 287 0 obj (7.3.3 Derde probleem: Waarom zijn de middelloodlijnen van een gelijkzijdige driehoek concurrent?) endobj 288 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.187) >> endobj 291 0 obj (7.3.4 Vierde probleem: De speciale ligging van enkele figuren op de schets van de Harlekijn) endobj 292 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.191) >> endobj 295 0 obj (7.3.5 Samenvatting van het generiek probleem:) endobj 296 0 obj << /S /GoTo /D (section.192) >> endobj 299 0 obj (7.4 Denkactiviteiten) endobj 300 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.193) >> endobj 303 0 obj (7.4.1 Op zoek naar definities) endobj 304 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.197) >> endobj 307 0 obj (7.4.2 Op zoek naar eigenschappen) endobj 308 0 obj << /S /GoTo /D (section.200) >> endobj 311 0 obj (7.5 Denkpisteplanning) endobj 312 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.201) >> endobj 315 0 obj (7.5.1 Op zoek naar een definitie voor cirkel) endobj 316 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.202) >> endobj 319 0 obj (7.5.2 Op zoek naar een eigenschap over de concurrentie van de drie middelloodlijnen/zwaartelijnen/bissectrices van een willekeurige/gelijkzijdige driehoek) endobj 320 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.203) >> endobj 323 0 obj (7.5.3 Op zoek naar een definitie voor omgeschreven cirkel van een willekeurige/gelijkzijdige driehoek en naar een eigenschap over de ligging van diens middelpunt) endobj 324 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.206) >> endobj 327 0 obj (7.5.4 Op zoek naar een definitie voor raaklijn aan een cirkel en naar een eigenschap over de ligging van dit raakpunt) endobj 328 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.207) >> endobj 331 0 obj (7.5.5 Op zoek naar een definitie voor ingeschreven cirkel van een willekeurige/gelijkzijdige driehoek en naar een eigenschap over de ligging van diens middelpunt) endobj 332 0 obj << /S /GoTo /D (section.210) >> endobj 335 0 obj (7.6 Abstracte formulering) endobj 336 0 obj << /S /GoTo /D (section.211) >> endobj 339 0 obj (7.7 Denkactiviteiten) endobj 340 0 obj << /S /GoTo /D (section.217) >> endobj 343 0 obj (7.8 Abstracte theorie) endobj 344 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.218) >> endobj 347 0 obj (7.8.1 Bewijs van de concurrentie van de drie middelloodlijnen, zwaartelijnen en bissectrices in een willekeurige driehoek) endobj 348 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.234) >> endobj 351 0 obj (7.8.2 Bewijs dat het middelpunt van de omgeschreven cirkel van een willekeurige driehoek het snijpunt is van de drie middelloodlijnen) endobj 352 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.242) >> endobj 355 0 obj (7.8.3 Bewijs dat een rechte raaklijn is aan een cirkel in het punt A van de cirkel asa de rechte in A loodrecht staat op de middellijn door A) endobj 356 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.249) >> endobj 359 0 obj (7.8.4 Bewijs dat het middelpunt van de ingeschreven cirkel van een willekeurige driehoek het snijpunt is van de drie bissectrices) endobj 360 0 obj << /S /GoTo /D (section.254) >> endobj 363 0 obj (7.9 Theoretische oplossing) endobj 364 0 obj << /S /GoTo /D (section.263) >> endobj 367 0 obj (7.10 Denkactiviteiten) endobj 368 0 obj << /S /GoTo /D (section.264) >> endobj 371 0 obj (7.11 Concrete oplossing) endobj 372 0 obj << /S /GoTo /D (section.265) >> endobj 375 0 obj (7.12 Gebruikte schema's tijdens de lessenreeks) endobj 376 0 obj << /S /GoTo /D (part.266) >> endobj 379 0 obj (III De eerste onderzoekscyclus, Berlaar) endobj 380 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.268) >> endobj 383 0 obj (8 Voorbereidende fase van het onderzoek te Berlaar) endobj 384 0 obj << /S /GoTo /D (section.269) >> endobj 387 0 obj (8.1 Overzicht van het vooronderzoek te Berlaar) endobj 388 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.270) >> endobj 391 0 obj (8.1.1 Vaststelling van het aanvangsniveau) endobj 392 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.271) >> endobj 395 0 obj (8.1.2 Bepaling van de einddoelen) endobj 396 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.272) >> endobj 399 0 obj (8.1.3 Formulering van de gepaste onderwijsactiviteiten) endobj 400 0 obj << /S /GoTo /D (section.273) >> endobj 403 0 obj (8.2 Vaststelling van het aanvangsniveau te Berlaar) endobj 404 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.274) >> endobj 407 0 obj (8.2.1 Klassikaal experiment te Berlaar in maart van het schooljaar 2009\2052010.) endobj 408 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.277) >> endobj 411 0 obj (8.2.2 Vaststelling van het Van Hiele denkniveau in 4D1E \(schooljaar 2010-2011\)) endobj 412 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.278) >> endobj 415 0 obj (8.2.3 Vaststelling van de algemene kijk van de leerlingen van 4D1E op wiskunde) endobj 416 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.279) >> endobj 419 0 obj (8.2.4 Vaststelling van de kijk van de leerlingen van 4D1E op meetkunde v\363\363r het volgen van de lessenreeks) endobj 420 0 obj << /S /GoTo /D (section.280) >> endobj 423 0 obj (8.3 Formulering van het einddoel) endobj 424 0 obj << /S /GoTo /D (section.281) >> endobj 427 0 obj (8.4 Ontwikkeling van een hypothetisch leertraject) endobj 428 0 obj << /S /GoTo /D (section.282) >> endobj 431 0 obj (8.5 Een lessenreeks voor Berlaar) endobj 432 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.283) >> endobj 435 0 obj (9 Fase van het lesexperiment te Berlaar) endobj 436 0 obj << /S /GoTo /D (section.284) >> endobj 439 0 obj (9.1 Planning van het lesexperiment) endobj 440 0 obj << /S /GoTo /D (section.285) >> endobj 443 0 obj (9.2 Het geven van de lessenreeks) endobj 444 0 obj << /S /GoTo /D (section.316) >> endobj 447 0 obj (9.3 Interviews na het geven van de lessenreeks) endobj 448 0 obj << /S /GoTo /D (section.318) >> endobj 451 0 obj (9.4 Commentaar door Els Vanlommel na het geven van de lessenreeks te Berlaar) endobj 452 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.319) >> endobj 455 0 obj (9.4.1 Mail van Els na de lessenreeks op 28/11/2010) endobj 456 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.320) >> endobj 459 0 obj (9.4.2 Gesprek met Els na de lessenreeks) endobj 460 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.327) >> endobj 463 0 obj (10 Retrospectieve fase van het onderzoek te Berlaar. Verwerking van de gegevens) endobj 464 0 obj << /S /GoTo /D (section.328) >> endobj 467 0 obj (10.1 Planning van de retrospectie op het onderzoek in Berlaar) endobj 468 0 obj << /S /GoTo /D (section.329) >> endobj 471 0 obj (10.2 De verwerking van de gegevens uit het klassikaal experiment te Berlaar) endobj 472 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.330) >> endobj 475 0 obj (10.2.1 Resultaten van het experiment) endobj 476 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.331) >> endobj 479 0 obj (10.2.2 Besluiten uit het experiment) endobj 480 0 obj << /S /GoTo /D (section.332) >> endobj 483 0 obj (10.3 De verwerking van de gegevens uit de van Hiele test in 4D1E) endobj 484 0 obj << /S /GoTo /D (section.339) >> endobj 487 0 obj (10.4 De verwerking van de gegevens uit de lesobservaties en mini-interviews in 4D1E) endobj 488 0 obj << /S /GoTo /D (section.345) >> endobj 491 0 obj (10.5 De verwerking van de interviews die v\363\363r het geven van de lessenreeks werden afgenomen in 4D1E) endobj 492 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.346) >> endobj 495 0 obj (10.5.1 Uittypen van de interviews) endobj 496 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.347) >> endobj 499 0 obj (10.5.2 Omschrijving en codering van de EK's en hun deelaspecten die getest worden in de interviews v\363\363r de lessenreeks) endobj 500 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.434) >> endobj 503 0 obj (10.5.3 Codering voor de uitspraken van de leerlingen) endobj 504 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.435) >> endobj 507 0 obj (10.5.4 Vastleggen van een normering voor de evaluatie van de EK's) endobj 508 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.436) >> endobj 511 0 obj (10.5.5 Tenslotte moet de kijk van elke leerling op meetkunde ge\353valueerd worden) endobj 512 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.438) >> endobj 515 0 obj (10.5.6 Besluiten uit de interviews over de euclidische kijk \(EK\) van de leerlingen) endobj 516 0 obj << /S /GoTo /D (section.439) >> endobj 519 0 obj (10.6 De verwerking van de geluidsopnames van de gegeven lessen in 4D1E) endobj 520 0 obj << /S /GoTo /D (section.445) >> endobj 523 0 obj (10.7 Verwerking van de interviews na de lessenreeks) endobj 524 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.446) >> endobj 527 0 obj (10.7.1 Uittypen van de interviews) endobj 528 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.447) >> endobj 531 0 obj (10.7.2 Een omschrijving en codering van de belangrijkste meetkundevisies die tijdens de interviews getest worden met hun deelaspecten) endobj 532 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.452) >> endobj 535 0 obj (10.7.3 Een codering van de uitspraken uit de interviews) endobj 536 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.453) >> endobj 539 0 obj (10.7.4 Het toekennen van een waardeoordeel aan de verschillende EK's) endobj 540 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.455) >> endobj 543 0 obj (10.7.5 Besluiten uit de interviews over de euclidische kijk \(EK\) van de leerlingen op wiskunde) endobj 544 0 obj << /S /GoTo /D (section.456) >> endobj 547 0 obj (10.8 Verwerking van de gegevens uit de commentaar van Els) endobj 548 0 obj << /S /GoTo /D (section.460) >> endobj 551 0 obj (10.9 Samenvatting van de gevonden resultaten) endobj 552 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.461) >> endobj 555 0 obj (11 Retrospectieve fase van het onderzoek te Berlaar. Interpretatie van de bevindingen) endobj 556 0 obj << /S /GoTo /D (section.462) >> endobj 559 0 obj (11.1 Planning van de interpretatie van de bevindingen in Berlaar) endobj 560 0 obj << /S /GoTo /D (section.463) >> endobj 563 0 obj (11.2 Een vergelijking van de gevonden resultaten met de verwachtingen van het onderzoek) endobj 564 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.464) >> endobj 567 0 obj (11.2.1 Hoe droeg de lessenreeks bij tot deze veranderingen in de kijk op meetkunde van de leerlingen van 4D1E? ) endobj 568 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.496) >> endobj 571 0 obj (11.2.2 De verwachtingen die gesteld werden evolueerden tijdens het onderzoek) endobj 572 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.497) >> endobj 575 0 obj (11.2.3 Een vergelijking van de gevonden resultaten met de verwachtingen) endobj 576 0 obj << /S /GoTo /D (section.501) >> endobj 579 0 obj (11.3 Verklaringen voor het verschil tussen verwachtingen en bevindingen) endobj 580 0 obj << /S /GoTo /D (section.508) >> endobj 583 0 obj (11.4 Feed-forward voor de tweede onderzoekscyclus) endobj 584 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.509) >> endobj 587 0 obj (11.4.1 De onderzoeksvraag) endobj 588 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.510) >> endobj 591 0 obj (11.4.2 Het verzamelen van de gegevens) endobj 592 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.516) >> endobj 595 0 obj (11.4.3 De gebruikte lessenreeks) endobj 596 0 obj << /S /GoTo /D (part.523) >> endobj 599 0 obj (IV De tweede onderzoekscyclus,O.-L.-Vr.-Waver) endobj 600 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.525) >> endobj 603 0 obj (12 Voorbereidende faze van het onderzoek te Onze-Lieve-Vrouw-Waver) endobj 604 0 obj << /S /GoTo /D (section.526) >> endobj 607 0 obj (12.1 Overzicht van het onderzoek te Onze-Lieve-Vrouw-Waver \(SUI\)) endobj 608 0 obj << /S /GoTo /D (section.527) >> endobj 611 0 obj (12.2 Codering van de deelaspecten van een kijk op deductie) endobj 612 0 obj << /S /GoTo /D (section.552) >> endobj 615 0 obj (12.3 Cesuurbepaling en toekenning van een waardering aan de kijk op deductie) endobj 616 0 obj << /S /GoTo /D (section.553) >> endobj 619 0 obj (12.4 Vaststelling van het aanvangsniveau te O.L.Vr.-Waver) endobj 620 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.554) >> endobj 623 0 obj (12.4.1 Meetkundetoets in 4latA) endobj 624 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.555) >> endobj 627 0 obj (12.4.2 Interviews met leerlingen van 4latA) endobj 628 0 obj << /S /GoTo /D (section.556) >> endobj 631 0 obj (12.5 Verwerking van de gegevens uit het vooronderzoek te O.L.Vr.-Waver) endobj 632 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.557) >> endobj 635 0 obj (12.5.1 Verwerking van de gegevens uit de test in 4latA) endobj 636 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.564) >> endobj 639 0 obj (12.5.2 Verwerking van de gegevens uit interviews voor de lessenreeks in O.l.Vr.-Waver) endobj 640 0 obj << /S /GoTo /D (section.570) >> endobj 643 0 obj (12.6 Bepaling van de einddoelen) endobj 644 0 obj << /S /GoTo /D (section.571) >> endobj 647 0 obj (12.7 Ontwikkeling van een hypothetisch leertraject) endobj 648 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.572) >> endobj 651 0 obj (12.7.1 Literatuurstudie over het gebruik van logische schema's en het boek van Jo Boaler) endobj 652 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.573) >> endobj 655 0 obj (12.7.2 Eisen voor het HLT vanuit de literatuurstudie) endobj 656 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.574) >> endobj 659 0 obj (12.7.3 HLT voor een lessenreeks over deductie) endobj 660 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.587) >> endobj 663 0 obj (12.7.4 Een lessenreeks voor Waver) endobj 664 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.588) >> endobj 667 0 obj (13 Faze van het lesexperiment te O.L.Vr.-Waver) endobj 668 0 obj << /S /GoTo /D (section.589) >> endobj 671 0 obj (13.1 Planning van het lesexperiment) endobj 672 0 obj << /S /GoTo /D (section.590) >> endobj 675 0 obj (13.2 Geven van de lessenreeks) endobj 676 0 obj << /S /GoTo /D (section.591) >> endobj 679 0 obj (13.3 Interviews na het geven van de lessenreeks) endobj 680 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.592) >> endobj 683 0 obj (14 Verwerking van de gegevens) endobj 684 0 obj << /S /GoTo /D (section.593) >> endobj 687 0 obj (14.1 Verwerking van de geluidsopnames van de lessen) endobj 688 0 obj << /S /GoTo /D (section.596) >> endobj 691 0 obj (14.2 Verwerking van de gegevens uit de interviews na de lessenreeks) endobj 692 0 obj << /S /GoTo /D (chapter.603) >> endobj 695 0 obj (15 Interpretatie van de bevindingen bij het onderzoek) endobj 696 0 obj << /S /GoTo /D (section.604) >> endobj 699 0 obj (15.1 Een vergelijking van de gevonden resultaten met de verwachtingen van het onderzoek) endobj 700 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.605) >> endobj 703 0 obj (15.1.1 Vaststelling van de veranderingen die optraden in de kijk op meetkunde van de leerlingen van 4latA) endobj 704 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.606) >> endobj 707 0 obj (15.1.2 Hoe draagt de lessenreeks bij tot deze veranderingen in de kijk op meetkunde van de leerlingen van 4latA? ) endobj 708 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.627) >> endobj 711 0 obj (15.1.3 De verwachtingen die gesteld werden evolueerden tijdens het onderzoek) endobj 712 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.628) >> endobj 715 0 obj (15.1.4 Een vergelijking van de gevonden resultaten met de verwachtingen) endobj 716 0 obj << /S /GoTo /D (section.631) >> endobj 719 0 obj (15.2 Verklaringen voor het verschil tussen verwachtingen en bevindingen) endobj 720 0 obj << /S /GoTo /D (section.634) >> endobj 723 0 obj (15.3 Besluiten uit het onderzoek te O.L.Vr.-Waver) endobj 724 0 obj << /S /GoTo /D (part.635) >> endobj 727 0 obj (V Besluiten uit de twee onderzoekscycli) endobj 728 0 obj << /S /GoTo /D (part.636) >> endobj 731 0 obj (VI Bijlagen) endobj 732 0 obj << /S /GoTo /D (appendix.637) >> endobj 735 0 obj (A Schema's) endobj 736 0 obj << /S /GoTo /D (section.638) >> endobj 739 0 obj (A.1 Overzicht van de vooraf geziene leerstof. ) endobj 740 0 obj << /S /GoTo /D (section.651) >> endobj 743 0 obj (A.2 Gebruikte schema's tijdens de lessenreeks.) endobj 744 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.652) >> endobj 747 0 obj (A.2.1 Schema van voorkennis) endobj 748 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.653) >> endobj 751 0 obj (A.2.2 Lokale logische schema's van voorkennis.) endobj 752 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.658) >> endobj 755 0 obj (A.2.3 Logisch schema van de 23 eerste definities van Euclides' eerste boek.) endobj 756 0 obj << /S /GoTo /D (appendix.659) >> endobj 759 0 obj (B De eerste onderzoekscyclus) endobj 760 0 obj << /S /GoTo /D (section.660) >> endobj 763 0 obj (B.1 Gebruikte lesmaterialen) endobj 764 0 obj << /S /GoTo /D (section.661) >> endobj 767 0 obj (B.2 Geluidsopnames) endobj 768 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.662) >> endobj 771 0 obj (B.2.1 Vaststelling van het Van Hiele denkniveau in 4D1E) endobj 772 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.663) >> endobj 775 0 obj (B.2.2 Vastelling van de algemene kijk op wiskunde in 4D1E) endobj 776 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.664) >> endobj 779 0 obj (B.2.3 Vaststelling van de kijk op meetkunde in 4D1E) endobj 780 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.665) >> endobj 783 0 obj (B.2.4 Opnames van de lessen gegeven in 4D1E) endobj 784 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.666) >> endobj 787 0 obj (B.2.5 Interviews na de lessenreeks in 4D1E) endobj 788 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.667) >> endobj 791 0 obj (B.2.6 Gesprekken met Els Vanlommel) endobj 792 0 obj << /S /GoTo /D (section.668) >> endobj 795 0 obj (B.3 Turnexperiment. Omschrijving van de opdrachten) endobj 796 0 obj << /S /GoTo /D (section.671) >> endobj 799 0 obj (B.4 Test meetkunde ter bepaling van het tweede Van Hiele niveau van 4D1E) endobj 800 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.672) >> endobj 803 0 obj (B.4.1 Opgaven uit de test met modelantwoorden) endobj 804 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.690) >> endobj 807 0 obj (B.4.2 Codering van de antwoorden op de testvragen en toekenning van een waardeoordeel aan elke vraag) endobj 808 0 obj << /S /GoTo /D (section.706) >> endobj 811 0 obj (B.5 De algemene kijk op wiskunde van 4D1E voor de lessenreeks) endobj 812 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.707) >> endobj 815 0 obj (B.5.1 Concrete vragen met codering voor de deelaspecten van de geteste AK's en waardeoordeel van de antwoorden) endobj 816 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.749) >> endobj 819 0 obj (B.5.2 Toekenning van een waardeoordeel aan de geteste AK's vanuit antwoorden van de leerlingen tijdens mini-interviews) endobj 820 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.758) >> endobj 823 0 obj (B.5.3 Weergave van de lesmomenten en de mini-interviews) endobj 824 0 obj << /S /GoTo /D (section.763) >> endobj 827 0 obj (B.6 De kijk op meetkunde van de leerlingen van 4D1E voor de lessenreeks) endobj 828 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.764) >> endobj 831 0 obj (B.6.1 Een omschrijving en modeloplossing van de vier problemen die tijdens een interview door de leerling opgelost moeten worden) endobj 832 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.769) >> endobj 835 0 obj (B.6.2 Weergave van de interviews betreffende de kijk op meetkunde van 4D1E voor de lessenreeks) endobj 836 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.773) >> endobj 839 0 obj (B.6.3 Een codering van de interviews) endobj 840 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.786) >> endobj 843 0 obj (B.6.4 Waardeoordeel voor de verschillende EK's voor 4D1E) endobj 844 0 obj << /S /GoTo /D (section.795) >> endobj 847 0 obj (B.7 De kijk op meetkunde van 4D1E tijdens de lessenreeks) endobj 848 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.796) >> endobj 851 0 obj (B.7.1 Relevante stukken van de geluidsopnames van lessen uitgetypt) endobj 852 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.812) >> endobj 855 0 obj (B.7.2 Codering van de lesmomenten en van uitspraken uit de lessenreeks) endobj 856 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.830) >> endobj 859 0 obj (B.7.3 Toekenning van een waardeoordeel aan de EK's vanuit de lessenreeks) endobj 860 0 obj << /S /GoTo /D (section.837) >> endobj 863 0 obj (B.8 De kijk op meetkunde van 4D1E tijdens de interviews na de lessenreeks) endobj 864 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.838) >> endobj 867 0 obj (B.8.1 Een omschrijving en modeloplossing van de drie problemen die tijdens een interview door de leerling opgelost moeten worden) endobj 868 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.856) >> endobj 871 0 obj (B.8.2 De interviews na de lessenreeks uitgetypt) endobj 872 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.860) >> endobj 875 0 obj (B.8.3 Een codering van de uitspraken uit de interviews) endobj 876 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.864) >> endobj 879 0 obj (B.8.4 Een waardeoordeel voor de kijk op meetkunde) endobj 880 0 obj << /S /GoTo /D (appendix.865) >> endobj 883 0 obj (C De tweede onderzoekscyclus) endobj 884 0 obj << /S /GoTo /D (section.866) >> endobj 887 0 obj (C.1 Gebruikte lesmaterialen) endobj 888 0 obj << /S /GoTo /D (section.867) >> endobj 891 0 obj (C.2 Geluidsopnames) endobj 892 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.868) >> endobj 895 0 obj (C.2.1 Interviews) endobj 896 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.869) >> endobj 899 0 obj (C.2.2 Lessen) endobj 900 0 obj << /S /GoTo /D (section.870) >> endobj 903 0 obj (C.3 Meetkundetest) endobj 904 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.871) >> endobj 907 0 obj (C.3.1 De opdrachten uit de test met modelantwoorden) endobj 908 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.894) >> endobj 911 0 obj (C.3.2 Een codering van de antwoorden op de opgaven) endobj 912 0 obj << /S /GoTo /D (section.900) >> endobj 915 0 obj (C.4 De interviews voor de lessenreeks) endobj 916 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.901) >> endobj 919 0 obj (C.4.1 De vragen en modeloplossingen) endobj 920 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.920) >> endobj 923 0 obj (C.4.2 Interview met leerling W7 uitgetypt) endobj 924 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.924) >> endobj 927 0 obj (C.4.3 Codering en evaluatie van de uitspraken van leerling W7) endobj 928 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.925) >> endobj 931 0 obj (C.4.4 Uittypen van het interview met leerling W12) endobj 932 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.926) >> endobj 935 0 obj (C.4.5 Codering van de uitspraken van leerling W12 tijdens het interview) endobj 936 0 obj << /S /GoTo /D (section.927) >> endobj 939 0 obj (C.5 Interviews na de lessenreeks) endobj 940 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.928) >> endobj 943 0 obj (C.5.1 Beschrijving van de gestelde problemen en een modeloplossing) endobj 944 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.959) >> endobj 947 0 obj (C.5.2 Interview van leerling W12 en W11 op 24/3/2011) endobj 948 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.961) >> endobj 951 0 obj (C.5.3 Interview met leerling W18 na de lessenreeks) endobj 952 0 obj << /S /GoTo /D (subsection.971) >> endobj 955 0 obj (C.5.4 Codering van de antwoorden op de gestelde problemen tijdens de afgenomen interviews) endobj 956 0 obj << /S /GoTo /D (appendix*.972) >> endobj 959 0 obj (Literatuur) endobj 960 0 obj << /S /GoTo /D [961 0 R /Fit] >> endobj 964 0 obj << /Length 591 /Filter /FlateDecode >> stream xڅTn0+tVEɒ6]W aAYǍcgۡђd[!E#j&Hz L"c&4%F#LRRpC$ŇU}.Mtq9֒mTg5 Tk|2vfLR%vz#v6IJvɷ S\9\dGF