Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Eetstoornissen bij studenten in een sociale opleiding: over toekomstige hulpverleners en hun eigen hulpvraag

Marliese Debrouwere
Onderzoek naar het voorkomen van eetstoornissen bij studenten in een sociale opleiding en het hulpaanbod op de Vlaamse hogescholen en universiteiten.

Het mediahuis van morgen. Hoe het ontwerp van een mediahuis kan anticiperen op een veranderlijke toekomst, meer specifiek op de uitgesproken tendens tot uitbesteding.

Dorien Moonen
Deze masterproef gaat over het mediahuis van morgen en hoe het architecturale ontwerp kan anticiperen op een veranderende toekomst met een uitgesproken neiging tot outsourcing. De ontwerpmethode was echter net zo belangrijk omdat een fascinatie voor de context - de haven van Antwerpen - en het potentieel van zijn vormen werden gebruikt om het mediahuis van de toekomst te structureren en te stimuleren, wat resulteerde in deze 'mediacluster'.

Graven in het Dialectloket: het nominale meervoud van het Hasselts

Robin Coolen
Deze scriptie bestudeert vanuit twee luiken de meervouden van zelfstandige naamwoorden in het Hasselts. Enerzijds door een literatuurstudie over de geschiedenis van de meervoudsuitgangen in het algemeen, over de verschillende meervouden in de Nederlandse dialecten, in het Standaardnederlands, in het Limburgs en in het Hasselts. Anderzijds wordt met concreet materiaal, een transcriptie van het Hasselts afkomstig van een opname op Dialectloket, die literatuurstudie vergeleken.

Hoe zorgen we voor zelfstandigheid bij het oplossen van conflicten aan de hand van computationeel denken?

Stéphanie Brusselle Anne De Wilde Hanne Vanoutryve Laura Claeys
Aan de hand van een ontwerp die bestaat uit 5 stappen onderzochten we of kinderen zelfstandiger conflicten oplossen aan de hand van computationeel denken op de speelplaats.

Coderen met kleuters - De computationele vaardigheden bij de jongste kleuters

Yentl Van Ruyskensvelde
Van jongs af aan komen kinderen in aanraking met de digitalisering. Hierdoor is het belangrijk om hen reeds vanaf jonge leeftijd kennis, inzichten en vaardigheden te laten opdoen met deze vernieuwende aspecten.

De CLIK-methode: Coöperatief Leren In de (ASS-)Klas

Manon Demette
De CLIK-methode (Coöperatief Leren In Klas) is een eenduidig systeem om groepswerk te organiseren binnen de lagere school. Het werd specifiek ontwikkeld voor de ASS-klas, maar is ook binnen het reguliere onderwijs inzetbaar.

Wat is de invloed van co-teaching op het welbevinden van de leerling en de leerkracht bij de uitvoering van een STEM-project in de 1ste graad secundair onderwijs?

Ellen De Meerleer Crijntje Vanacker
Voor onze bachelorproef stapten we af van de klassieke manier van individueel lesgeven. We wilden specifiek experimenteren met STEM en co-teaching door ze aan elkaar te koppelen en aldus in teamverband ons vakoverschrijdend ‘Vissen-STEM-project’ uit te voeren. Daarbij stelden we ons de vraag in hoeverre de combinatie van deze twee werkvormen het welbevinden van zowel leerlingen als leerkrachten zou verhogen. Om tot de beste studie te komen, hebben we dit project eerst alleen uitgevoerd en nadien in co-teaching met een grotere klas.

Ondersteunende handleiding voor leerkrachten 3de graad BSO moderealisatie en –verkoop

Max Thuy
Sinds het oprichten van het Nationaal Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (NSKO) in 1957 kende de onderwijskoepel verschillende vernieuwingen; zo ook onze Modeopleiding. De laatste vernieuwing gebeurde in september 2016. Deze vernieuwing binnen de 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop is dan ook de aanleiding geweest voor mijn onderzoek.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KOV) ontwierp een actueel leerplan met een nieuwe visie. Deze richt zich voornamelijk op 5 overkoepelende pijlers : Projectmatig en conceptueel werken, Recycling en upcycling, Vakoverschrijdend werken, Trend en lifstyle en de centrale plaats van de leerling.
KOV verwacht van de scholen over heel Vlaanderen die de optie 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop aanbieden dat ze met deze visie les geven.
De leerkrachten dienen zélf didactisch materiaal te ontwerpen en dit te koppelen aan lesdoelen die gelinkt zijn aan de leerplandoelen opgesteld in het leerplan 3de graad BSO Moderealisatie en –verkoop.
Door het gemis aan universeel cursusmateriaal dient een leerkracht zelf het leerplan te interpreteren en de visie te verwerken.
Tijdens het onderzoek hebben we gemerkt dat dit moeilijker is dan het lijkt.
Het werd duidelijk dat de leerkrachten ondersteuning kunnen gebruiken bij het opstellen van didactisch materiaal.
De conclusie om een ondersteunende handleiding op te stellen was voor de hand liggend. Deze wordt met hedendaagse ideeën gekoppeld aan actuele voorbeelden uit de modewereld om zo eigen cursusmateriaal te kunnen opstellen. Er is een lijst met richtlijnen bijgevoegd waar de leerkrachten hun projecten aan kunnen toetsen.
Eerst diende ik de visie van KOV te doorgronden aan de hand van het bestuderen van zowel het oude als het nieuwe leerplan en het gesprek met Isabelle Tack (pedagogische begeleidster) ter verduidelijking en aanvulling.
Ook diende er een grondige literatuurstudie te gebeuren om de exacte inhoud van de 5 pijlers te begrijpen.
Vervolgens heb ik een gesprek met Sarah Casier gehad. Zij geeft bijscholingen aan leerkrachten met betrekking tot het cursusmateriaal en de nieuwe visie binnen het modeonderwijs.
Er is bij een 30-tal Vlaamse leerkrachten een enquête afgenomen zodat hun meningen vergeleken kunnen worden en de noden kunnen worden opgelijst.
Als laatste ben ik de voorbeeldschool Ursulinen Mechelen gaan bezoeken die de vernieuwing optimaal benut.
Al deze stukjes hebben bijgedragen tot het ontwerpen van de ondersteunende handleiding.

Palliatieve zorg en Architectuur

Maud van Oerle
Op welke manier kan architectuur bijdragen aan palliatieve zorg? Dat is de centrale onderzoeksvraag en rode draad door de scriptie. Het doel van deze scriptie is om verschillende parameters die gerelateerd zijn aan architectuur en die positief kunnen bijdragen aan het welbevinden van een persoon in de laatste levensfase samen te vatten uit een literatuuronderzoek, en deze vervolgens in de praktijk te toetsen aan verschillende relevante casestudies.

SEQUELS IN VLAANDEREN, MISSION: IMPOSSIBLE? EEN EXPLORATIEF KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR VLAAMSE SEQUELS AAN DE HAND VAN EXPERTEN-INTERVIEWS.

Stien De Rudder
We worden overspoeld met sequels uit Hollywood. Sequels van Vlaamse bodem lijken echter doorgaans achterwege te blijven. Daarom werden sequels als vorm van film maken, de trend die zich binnen Vlaanderen afspeelt en daar de mogelijke oorzaken van nagegaan en onderzocht. Dit aan de hand van (academische) literatuur en diepte-interviews met twaalf experten binnen de (Vlaamse) filmindustrie, waaronder Jan Verheyen, Bilall Fallah, Erwin Provoost, Peter Bouckaert, Hilde Van Mieghem, Luk Wyns en Ward Verrijcken.

De vergoedingsgrondslagen voor familiale zorgverhoudingen - Lacunes in het gemene recht en opkomst van de zorgovereenkomst.

Laura Reynders
Deze scriptie handelt over de vergoeding die kinderen kunnen krijgen nadat zij zorg hebben gedragen voor hun ouder. Er is een bespreking van de bestaande regelgeving alsook een bespreking van de zorgovereenkomst.

Labour market and income of the veterinary profession in Belgium - A new structural approach

Ashkan Joshghani
Het doel van deze dissertatie is het overaanbod aan praktijkdierenartsen op de arbeidsmarkt te onderzoeken, en de potentieel daarmee samenhangende problemen in verband met het hoger onderwijs.

Het Dagboek van Sir Vival

Pieter Flamand Sascha Trinquet Brecht Reubens
Het Dagboek van Sir Vival is een ontwikkelingsscriptie die het vormingsproces van een workshop weergeeft die focust op de motivatie van leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Vind je weg in superdiversiteit. BegeLEID je team naar divers-sensitiviteit.

Elfie Van Haudenhuyse
Een leidraad voor scholen om het veranderingsproces naar aanleiding van superdiversiteit te (bege-)leiden, aan de hand van divers-sensitiviteit en het Prosci®-ADKAR® model.

Een aanzet tot een beschut wonen 2.0 - Bouwstenen

Lotte Verhelst
De context waarbinnen de initiatieven voor beschut wonen gedijen is sterk gewijzigd door evoluerende visies op zorg en wonen. De solide fundamenten van beschut wonen wens ik evenwel niet te ondermijnen maar ik ga na hoe je beschut wonen kan actualiseren inspelend op de huidige veranderingen. Dit eindwerk beoogt bouwstenen aan te reiken voor een beschut wonen 2.0.

Digitalisering en onderwijs: een exploratief onderzoek naar de sturende werking van algoritmes

Stijn Coussement
De masterproef rapporteert over een onderzoek naar digitalisering en onderwijs. Een belangrijke component hierbij die de laatste drie decennia veel aandacht geniet is het algoritme. De werking van het algoritme wordt in het eerste deel van de masterproef beschreven als resultaat van een literatuuronderzoek. In het tweede deel wordt de macht van en sturing door algoritmes in de klaspraktijk topologisch in kaart gebracht vanuit een socio-materiële benadering.

e-VOTO: ontwikkelen van een gevalideerd digitaal meetinstrument in kader van valpreventie

Ruben Haelewyn
Omwille van de vergrijzing van de bevolking komt de evolutie van de eerstelijnsgezondheidszorg in een stroomversnelling. De nood dringt zich op om efficiënter te werken. Digitalisering biedt hiervoor een oplossing. Een gestandaardiseerde digitale versie van de Valrisico’s Opsporen in de Thuissituatie van de Oudere persoon (VOTO-score) is noodzakelijk.

Wie wordt er (nu) nog leraar?

Aron Decuyper
De laatste decennia lijkt het lerarenberoep (al dan niet sterk) gezakt qua waardering vanuit de maatschappij. Vanuit een grote bevraging (1000) respondenten tracht men te achterhalen of er al dan niet een onderwaardering is. Eveneens wordt er gezocht naar manieren om het lerarenberoep te (her)opwaarderen, zoals meer mannen in het onderwijs, een hoger loon, etc.

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Charlotte Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.

Een geïntegreerd zorgmodel voor multiple sclerose patiënten

Ruth De Nil Dr. Melissa Desmedt
Wereldwijd worden gezondheidszorgsystemen omwille van diverse evoluties geconfronteerd met enkele belangrijke uitdagingen, meer bepaald met het beantwoorden van de toenemende zorgnoden van chronische patiënten. In dit kader is de doelstelling van deze masterproef het nagaan van de zorgnoden van Vlaamse MS-patiënten, waarna een onderscheid naar ondersteuning gemaakt wordt tussen zelf- en casemanagement. Daarnaast wordt de visie naar geïntegreerde zorg geschetst. In een dergelijke aanpak vertrekt men vanuit het standpunt en de zorgbehoeften/noden van de persoon en tracht men de verschillende stappen van het zorgproces beter op elkaar te laten aansluiten door samenwerking in een zogenaamd multidisciplinair team.

Uber en het statuut van de Uber drivers

Lise-Marie Platteau
Juridische analyse van Uber aan de hand van drie deelvragen:
- Doet Uber aan car-sharing?
- Is Uber een transportbedrijf of technologiebedrijf?
- Wat is het sociaal statuut van de Uber drivers?
En tot slot: Heeft de kwalificatie van Uber als bedrijf een invloed op de kwalificatie van de Uber drivers?

Differentiatie in de wiskundeles

Eline Vrijsen
Dit onderzoek behandelt differentiatie tijdens de wiskundelessen in het vierde jaar ASO. Er wordt gezocht naar manieren waarop je kan differentiëren en er wordt gekeken naar hoe wiskundeleerkrachten in het vierde middelbaar dit vandaag de dag doen.

Autonomieondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in! - BSO’ers met goesting om te leren!

Axelle Bollen
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die wij als leerkracht kunnen stimuleren en ondersteunen. Helaas merken we dat sommige van hen hun motivatie verliezen. Via dit project stimuleren we leerlingen om het verhaal achter een zelfgekozen actueel beeld te reconstrueren en om hun eigen leerproces te sturen.

Metacognitie, de begeleidende rol van de leerkracht

Jens Beimans
Dit onderzoek richt zich op de begeleidende rol van de leerkracht tijdens het aanbieden van metacognitieve vaardigheden en is gericht op cruciale leerkrachtvaardigheden die nodig zijn tijdens het aanleren hiervan.

Cultuurparticipatie en Gemeente Asse: Hoe kunnen wij vanuit de bibliotheek de anderstalige nieuwkomers (meer) laten participeren aan het open culturele aanbod dat er bestaat in de gemeente Asse en zo de participatiedrempel wegwerken?

Anna Kalaschova
Voor elke individu is het belangrijk om “erbij te kunnen horen” in de samenleving, in de maatschappij. Om zich volwaardig te voelen en eenzaamheid en isolement tegen te werken is participatie belangrijk. Vandaar mijn onderzoek naar (cultuur)participatie bij de anderstalige nieuwkomers