Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Developing an Urban Green Accessibility Index for Flanders - A Comprehensive Analysis of Accessible Urban Green Spaces

Eline Rega
Met groeiende steden wordt groene ruimte cruciaal voor de onze mentale en fysieke gezondheid. In deze scriptie werd de Urban Green Accessibility Index (UGAI) ontwikkeld en berekend voor Vlaanderen. Dit is een tool die de toegankelijkheid, kwaliteit en context van groen weergeeft. De resultaten tonen dat slechts 55% van de Vlamingen toegang heeft tot groen binnen 10 minuten wandelen van hun woonplaats. De informatie uit deze scriptie kan waardevol zijn voor beleidsmakers om deze tekorten aan te pakken.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Elke Duvillers Emma Bierens
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Emma Bierens Elke Duvillers
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

Development of High-accuracy Strain Sensors using Topology Optimization

Tom Jonckers
Ontwikkeling van nieuwe hoogperformante reksensoren op basis van enkele wetenschappelijke principes. Deze reksensoren moeten het mogelijk maken om de structurele gezondheid van bestaande bouwwerken in te schatten. Op die manier kan schade gedetecteerd worden en op een efficiënte manier geïnvesteerd worden in de weginfrastructuur.

De opleiding van een ecologische zoekhond

Dorien Van Cauteren
Kunnen speurhonden otters redden? De otter in België is terug van weg geweest. Lange tijd kwamen deze dieren niet meer voor in ons land door uitroeiing en vervuiling.  Tot kort na wereldoorlog II werden er premies uitgereikt aan mensen die otters konden vangen. Waardoor de soort zo goed als volledig werd uitgeroeid. Gelukkig is het vangen van otters nu niet meer toegestaan en verbetert onze waterkwaliteit weer langzaam aan waardoor er sporadisch weer otters worden waargenomen. Helaas is het voor deze dieren in België helemaal niet makkelijk.

Een naadloze overstap van de intermodale fietser op het openbaar vervoer in het BHG: tussen droom en werkelijkheid

Anders Brunlid
 Fietsbeleid BHG en MIVB krijgt onvoldoende De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB meldt op haar website dat de combinatie ‘fiets + openbaar vervoer’ de meest efficiënte manier om zich te verplaatsen in een stedelijke omgeving en dat ze een hoofdrolspeler is in het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om het gebruik van de fiets aan te moedigen. Uit het fietsreglement en uit de communicatie blijkt de Brusselse OV-operator echter een koele minnaar te zijn van de fiets op het openbaar vervoer. Hoe valt dit te rijmen?

Voertuigsensoren in functie van wegdekbeheer

Ken Vanherpen
InleidingDe Vlaamse wegen zijn berucht voor hun vele defecten. Zeker na een periode van vorst, duiken er talloze putten op in het wegdek welke hinderlijk zijn voor de vele automobilisten. In enkele gevallen leidt dit zelfs tot schadeclaims[1]. En zoals elke Vlaming weet, duurt het soms een eeuwigheid voor deze defecten worden hersteld.De oorzaak van deze late herstellingen, is vaak de late detectie van deze onregelmatigheden in het wegdek. In de huidige situatie wordt hiervoor een duur gesofisticeerd meetvoertuig ingezet (zie figuur 1 in de bijlage).

The effect of roadbuilding on subarctic mountain vegetation and the introduction of nonnative species

Jonas Lembrechts
  Transport van zaden via het verkeer: een groter probleem dan gedacht  We zijn niet alleen als we ons reizend over deze aardbol verplaatsen. Vastgehecht aan autobanden en schoenzolen volgen plantenzaden ons overal waar we gaan. Zo schudden we zonder het te weten wereldwijd de natuur grondig door elkaar. – Antwerpen, juni 2013Zo toonde een studie van de Universiteit Antwerpen aan hoe verschillende plantensoorten zich dankzij ons transportsysteem in de bergen kunnen verplaatsen.

Managing Inequality: The Political Ecology of a Small-Scale Fishery, Mweru-Luapula, Zambia

Bram Verelst
A Common Tragedy: De Politieke Ecologie van de Visserij in Mweru-Luapula, Zambia21 september 2012: Zambiaans president Michael Sata roept voor het parlement op tot dringende maatregelen om de visvangst in de nationale meren en rivieren te behoeden van een ecologische ramp. “Het veelvuldig aanwenden van illegale vismethoden en het niet naleven van het jaarlijkse visverbod putten de gemeenschappelijke visvoorraden uit”.

Campus and the City in a South African Context. Reflections on a UWC satellite campus in Mitchells Plain, Cape Town.

Eva De Bruyn
Stadsontwikkeling in post-apartheid Zuid-Afrika: de universiteit als stedelijke actor? Wie vandaag een luchtfoto van Kaapstad bekijkt, ziet een uitdijend landschap waarin dichtbevolkte woongebieden en onontgonnen niemandsland elkaar afwisselen. Dit vreemde patchwork is het resultaat van de jarenlange ideologie van rassenscheiding, die niet alleen het dagelijks leven in Zuid-Afrika bepaalde, maar zich ook in het landschap aftekende. Stadsplanning werd het middel bij uitstek om de scheiding van bevolkingsgroepen ook ruimtelijk te consolideren.

Monografie van een Autoweg: de E3 tussen Kortrijk en Antwerpen.

Kevin Druwé Aubry Lalush
EUROPAWEG 3: EEN VERSTEDELIJKTE AUTOSNELWEGWanneer we vandaag de dag zien welke prominente rol de auto in eenieders leven speelt, is het niet te verwonderen dat het landschap grotendeels gedomineerd wordt door een grootschalige wegeninfrastructuur waaraan al het ander stadsweefsel lijkt opgehangen te zijn. Tal van sociale en economische activiteiten worden erdoor bepaald. Dit is echter niet altijd zo geweest. Pas na WO I en later in de jaren ’30 toen de auto een massaproduct werd, begon men in alle landen serieus na te denken over zulke grootschalige wegennetwerken.

Drie eigentijdse benaderingen van dansrepertoire aan de hand van Nicole Beutlers 'The Exact Postion of Things', 'Enter Ghost' en 'Lost is My Quiet Forever'

Karen Schilders
Dansrepertoire, met uitsterven bedreigd?! Het succes van performances, kan niet geschreven worden zonder ‘U’; ‘U’ als letter, maar ook ‘U’ als publiek. Iedere keer dat iets wordt uitgevoerd, speelt het zich namelijk niet enkel af in het nu, maar wordt het ook bepaald door (het n-)u. Hoewel opvoeringen in feite reconstructies zijn van dat wat vastgelegd werd tijdens een repetitieproces, is iedere uitvoering uniek en onherhaalbaar.

Socio-economische ontwikkeling en terrorisme in Afghanistan

Cara De Vidts
 
De civiele strijd tegen de Taliban
Sinds de Amerikaanse inval in Afghanistan werd al meer dan $200 miljard besteed aan de zogeheten ‘war on terror’. Het is echter niet altijd even duidelijk waar dit geld heen gaat en nog minder of al deze buitenlandse interventies ook iets opleveren. In de media wordt de nadruk al te vaak gelegd op het militaire aspect van deze oorlog, maar enkel hierdoor zal de Taliban niet verdwijnen. Het is van essentieel belang de wortels van het probleem aan te pakken: de drijfveren waarom iemand een terrorist wordt, moeten verdwijnen.

Dubbeldeksnelwegen: haalbare oplossing of niet?

Andy Pieters
Andy Pieters
Vlaamse dubbeldeksnelwegen: haalbare oplossing of niet?
Het lijkt een eenvoudig idee. Verdubbel de wegcapaciteit van een autosnelweg door met pijlers een gelijklopend tweede wegdek toe te voegen, enkele meters boven de bestaande autosnelweg. Velen zien dubbeldeksnelwegen als dé oplossing van het fileprobleem, aangezien ze in staat zijn om het doorgaand verkeer over de verkeersknelpunten te leiden.

Stedelijk rekeningrijden naar Londens model: een haalbaarheidsstudie voor Antwerpen en Brussel

Bart Seghers
Stedelijk rekeningrijden: een opstap naar filevrije wegen

Verhoogde mobiliteit leidt tot immobiliteit. In deze op het eerste zicht tegenstrijdige uitspraak
schuilt wel veel waarheid. Decennialang heeft de overheid geïnvesteerd in infrastructuur om
het wegverkeer sneller en vlotter te laten verlopen. België heeft nu het dichtste wegennet van
de Europese Unie. Hierbij vergeet men een belangrijk principe: door de betere wegen, zullen
er meer mensen een verplaatsing maken waardoor de files niet oplossen.
Hoe lost men het mobiliteitsprobleem dan wel op?

Mobiliteit tussen Gent en Lochristi: met de tram?

Veronique Van Acker

 

 
Indien het huidig veelvuldig autogebruik niet wordt afgeremd, vreest men voor het dichtslibben van de wegen. Een duurzame mobiliteitsontwikkeling staat daarom vooraan op de agenda, zelfs op gemeentelijk vlak. Dit is tevens het geval in Lochristi, gelegen tussen Gent en Lokeren. De aanleg van een tramlijn die Lochristi met Gent verbindt is er een heet hangijzer. Het gemeentebestuur van Lochristi verwerpt dit alternatief wegens de ruimtelijke impact van dergelijke infrastructuurwerken op het hernieuwde dorpscentrum.