Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Synchronisatie tussen transport en distributiecentra

Brent Potters
Het laad- en losproces van vrachtwagens kan verbetert worden door behulp van een "cloud-based" systeem samen met een uitgebreide data-uitwisselingen tussen alle betrokkenen.

Changing Culture, Changing World: A Gramscian Approach to Ontologies in Radical Environmental Movements

Anton Vandevoorde
Combining Antonio Gramsci’s cultural and counter-hegemonic theory with the ontological turn in anthropology, this thesis explores how the ontologies at radical environmental protest camps challenge the hegemonic ontology based on the division of nature and culture. The Mi’kmaq ontology at a blockade against an underground gas storage in Nova Scotia is juxtaposed with the ontology at a non-Indigenous protest camp against fracking in the United Kingdom. Although both counter-hegemonies challenge the dominant structure and superstructure through their practices, arguments and ideas, they retain distinctions. Both emphasise the entanglement of humans, other critters and commons like water, but seeing water as a self or the world as alive is less established in the English context. Yet the love for spirit water in the Mi’kmaq context is also based on a deep caring for future generations and the own world. Because of the important role stories play in the making of ontologies, both camps are introduced with a story from the site.

Gebruik van polymeer gemodificeerd bitumen in dichte toplagen voor zwaarbelaste asfaltverhardingen

Ben Moins
In dit werk wordt onderzocht of men dichte bitumineuze toplagen kan ontwerpen voor zwaarbelaste wegen waarbij men tracht het mengsel te verbeteren door middel van een polymeer gemodificeerd bitumen. Hierbij legt men de nadruk op havenomgevingen en de schadegevallen die voorkomen in een havenomgeving.

ONWETTIG VERKEER OP HET BELGISCH SPOORWEGTERREIN PREVENTIEVE EN REPRESSIEVE AANPAK DOOR INFRABEL EN DE FEDERALE SPOORWEGPOLITIE

Helga De Smijter
Net zoals in andere Europese landen vormt ook in België het betreden van het spoorwegterrein (spoorlijnen, perrons, bundels, spoorwegovergangen, paden langs het spoor), waar en wanneer dit wettelijk verboden is, een belangrijk veiligheidsprobleem. Immers, door de lange remafstand kan de treinbestuurder nauwelijks een aanrijding met personen of objecten die zich op het spoor bevinden, vermijden.

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

The times they are a-changin'

Marie Moors
De thesis ‘Waar mens en muziek elkaar ontmoeten’ is een uiteenzetting over de maatschappelijke kracht die de accumulatie van muziek en architectuur teweegbrengt.

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

Thomas Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.

Samenwerkingsverbanden in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector: een evaluatie

Cathy Steelandt
Deze masterproef onderwerpt het fenomeen sociale dumping aan een uitvoerige analyse, met bijzondere aandacht voor het fenomeen binnen de transportsector. Het inventariseert alle betrokken spelers binnen het fraudebestrijdingslandschap en omvat tevens de resultaten van een kwalitatief empirisch onderzoek naar de huidige aanpak binnen de provincie West-Vlaanderen.

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Natasja Van
Is gepersonaliseerde televisiereclame hét antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Natasja Van Buggenhout
Is gepersonaliseerde televisiereclame het antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?

Verbetering van de sensitiviteit en specificiteit van een assay voor cervixkanker, gebaseerd op biomerker combinaties uit het cervicovaginaal vocht

Margot De Graeve
Onderzoek naar verschillende eiwitcombinaties uit cervicovaginaal vocht om de sensitiviteit en specificiteit van een diagnostisch assay voor baarmoederhalskanker te verhogen.

Ontwikkeling van een QRM-game

Peter-Jan Geltmeyer
Het QRM-game leert CEO’s dat ze tot 90% meer tijd hebben!Beeld u in, u bent CEO van een productiebedrijf dat brandweerwagens produceert. Uw onderneming gaat steeds op zoek naar betere, goedkopere en snellere manieren om klanten te bedienen. Onlangs hoorde u over QRM: een veelbelovende productiestrategie die ervoor zorgt dat brandweerauto’s tot 90% sneller van de band rollen met een kostenreductie tot 30%. Klinkt mooi, dus besluit u enkele managers naar een expertisecentrum te sturen voor een QRM-game. Maar wat is een QRM-game?

Estimating the impact of earthquake-induced landslides on contemporary sediment yield

Jente Broeckx
Rivieren in opschuddingAardbevingen kunnen naast het instorten van gebouwen ook grondverschuivingen veroorzaken. Bij sommige aardbevingen gaat het om enorme massa’s rots en bodemmateriaal tot wel 47 miljard kubieke meter. Om dit materiaal te transporteren zou een konvooi vrachtwagens nodig zijn dat 725 maal langer is dan onze evenaar. Een deel van deze grondverschuivingen kan bovendien in rivieren terechtkomen, met alle gevolgen van dien.Iedereen kent de beelden waarbij men na een grondverschuiving met man en macht op zoek gaat naar overlevenden bedolven onder het puin.

Realistische numerieke modellering van het gedrag van garens in de productie van gestikte sandwichpanelen

Lode Daelemans
Sandwichpanelen, of hoe een innovatief materiaal vliegtuigen tot 50 % minder kan laten wegenLode DaelemansAlsmaar vaker zullen de metalen onderdelen van voertuigen worden vervangen door lichtere materialen zoals sandwichpanelen. Hierdoor worden voertuigen lichter, waardoor ze minder brandstof nodig hebben. Bijgevolg worden ook minder broeikasgassen uitgestoten. Hoewel sandwichpanelen erg licht zijn, zijn ze zeer sterk dankzij hun specifieke opbouw. Net zoals een echte sandwich, bestaat een sandwichpaneel uit een buitenkant (het broodje), en een kern (het broodbeleg).

Economische analyse van de relatie tussen de bouwsector en de binnenvaart in België

Michèle Van Spilbeeck Michèle Van Spilbeeck Magali Slaets
Potentieel van transport bouwsector via de binnenvaart in kaart gebracht Het fileprobleem is algemeen gekend en komt vaak met een negatieve bijklank. Aan de grond van dit probleem kan de oorzaak gevonden worden in het vrachtverkeer dat onze wegen teistert. Bijgevolg kan gezegd worden dat bij minder vrachtverkeer, ook het fileprobleem zal verdwijnen.

Horizontale samenwerking tussen logistieke dienstverleners door ladingsconsolidatie

Niels Martin
Bouwen aan de toekomst van de logistieke sector: samenwerking tussen logistieke dienstverleners door ladingsconsolidatieDagelijks verplaatsen zich vele vrachtwagens over de Vlaamse wegen om goederen van oorsprong naar bestemming te verplaatsen. Binnen de Europese Unie blijkt dat 24% van de vrachtwagenkilometers zonder lading wordt afgelegd. Bovendien wordt de capaciteit van beladen trucks voor gemiddeld slechts 57% benut. Voorts leidt globalisering tot een toegenomen concurrentie binnen de logistieke sector.

Het Gedrag van Schengen: trauma van de transportsector

Dieter Schietse
 Het Gedrag van Schengen: trauma van de transportsectorNa het openen van de grenzen binnen de Europese Unie zoeken Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs massaal hun geluk in West-Europa. Naar hun normen verdienen ze genoeg om hun leven thuis in te ruilen voor een leven langs de West-Europese snelwegen. Het inzetten van die goedkope arbeidskrachten creëert een situatie van oneerlijke concurrentie. Transportfirma’s die weigeren mee te doen, gaan overkop.In 2004 treden heel wat Centraal- en Oost-Europese landen toe tot de Europese Unie.

Switzerland: the hole in the European doughnut. De relatie tussen de EU en Zwitserland

Jonas Heyvaert
                                                 Heyvaert Jonas
Zwitsers tegen Europa
In België worden nauwelijks vragen gesteld bij het lidmaatschap van de Europese Unie. Het wordt algemeen aanvaard dat we zonder de EU slechter af zouden zijn dan met.

Investigative design, bypassing the city edge

Sofie Joan Wouters Luk Lefever
Verstikking van de stad, in de sloppenwijk.                                                  
Maandenlang bestudeerden twee architectuurstudenten Kisumu, een middelgrote stad in West-Kenya. Deze stad, die zijn geschiedenis grotendeels te danken heeft aan zijn rijk coloniaal verleden, verliest elke dag aan uitbreidingsmogelijkheden. Uit zijn voegen barstend is de stad volledig omsingelt door de sloppenwijk die dagelijks exponentieel aangroeit. Het tekort aan werkgelegenheid, publieke ruimte en sanitaire infrastructuur maakt het leven in deze sloppenwijk zo goed als mensonwaardig.

Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

Stijn Van Hoof
Motorways of the Sea, opportuniteiten naar duurzaam Europees goederenvervoer

De wereldeconomie groeit de laatste decennia sterker dan ooit tevoren. Hoewel de
economische groei in Europa minder groot is dan in Azië, neemt het aantal te transporteren
goederen ook hier toe. Iedereen verlangt immers een steeds uitgebreider productengamma in
de winkels. Bovendien verkleinen steeds meer bedrijven hun voorraden in het licht van Just In
Time (JIT) productie en bestellen dus kleinere hoeveelheden.