Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

How do physical features affect the online credibility of Instagram influencers?

Lotte Remue
Waarom lijken bedrijven altijd voor knappe modellen en influencers te gaan, en is dat wel de slimste optie?
In deze scriptie wordt het begrip 'aantrekkelijkheid' onder loep genomen, en wordt gekeken hoe uiterlijke kenmerken onze geloofwaardigheid beïnvloeden.

Machine-learningapplicaties voor overnames en fusies: startupwaardering met XGBoost en neural networks

Seppe Housen
Recent waren er verschillende overnames binnen de game-industrie. Deze kaderden veelal in de strijd
om de meta-verse. Ook in vele andere sectoren zijn mergers and acquisitions (M&A) belangrijk voor
de groei van de ondernemingen. De literatuurstudie in dit onderzoek onderscheidt drie domeinen
waarin machine learning kan bijdragen in het M&A-proces. Zo kan machine learning ingezet worden
om het voltrekken van M&A te voorspellen, te voorspellen wat de voordelen zijn van M&A of om de
waardering van een onderneming te voorspellen. In dit onderzoek worden verschillende machinelearningmodellen vergeleken voor het waarderen van startups binnen de M&A-context. XGBoost en
neural networks bewijzen hierbij een verbetering te zijn ten opzichte van eenvoudigere modellen zoals
lineaire regressie.

Stadslandbouw: waar blijft het succes?

Victor Van Kerckhove Lise Kerckx Tine Goderis
Deze scriptie is een longread (lang artikel met verschillende media) over stadslandbouw. Aan de hand van video's, afbeeldingen en tekst maken we duidelijk wat landbouw in de stad is. Maar het gaat vooral over de struikelblokken. Want waar blijft het succes van stadslandbouw.

Integrating Theological Ethics of Responsibility with Teleological and Deontological Ethics for Embodied AI

Michel Verhaegen
De scriptie laat zien dat de theologische ethiek van de verantwoordelijkheid van Bonhoeffer en Niebuhr de mens op een meer betekenisvolle manier betrekt bij zowel het ontwerp als gebruik van AI dan bestaande benaderingen.

Achter de schermen bij Uber: Een Kwalitatieve inhoudsanalyse naar de ervaringen van Uber drivers in Frankrijk tussen 2019 en 2020 bekeken vanuit de Digital Market Manipulation Theory

Mathieu Cambier
Bestaand onderzoek naar sharing economy platformen toont aan dat digitale intermediairs zoals Uber, via hun algoritmes en de rijke informatie waarover zij beschikken, zich in een machtspositie bevinden ten opzichte van hun gebruikers. Deze Masterproef analyseert dan ook hoe de ervaringen van Uber-drivers tot uiting komen op het grootste Franse online driverforum in 2019-2020 vanuit de Digital Market Manipulation Theory. Via een kwalitatieve inhoudsanalyse konden via een open, axiale en selectieve codering tien thema’s geïdentificeerd worden waaruit vervolgens nader kon verklaard worden hoe Uber als netwerkplatform de mogelijkheid heeft om aan Digitale Marktmanipulatie te doen.

Van Uitzicht tot Inzicht - Restauratie en conservatie in België ca. 1880 tot 1920

Audrey Boivin
Geschiedenis van de technieken en idealen binnen de kunstrestauratie en -conservatie, specifiek over de conservatie en restauratie van schilderkunst in België ca. 1880-1920.

Why SMEs should consider collaboration with other profit firms in order to improve sustainability innovation

Emma Van Coillie
Elk bedrijf moet innoveren in termen van zowel processen als producten om relevant te blijven en winstgevend. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om ecologische innovatie te verkrijgen door samen te werken met andere bedrijven. Het onderzoek naar de specifieke combinatie hiervan onderwerpen is schaars. Het doel van deze bachelorproef is om de nodige inzichten te verschaffen voor (Vlaamse) Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) om samenwerking met andere bedrijven op het gebied van duurzaamheidsinnovatie aan te gaan.

Wat zijn de Belgische SEM-trends voor Belgische bedrijven in 2020?

Bert Bossier
In samenspraak met enkele toonaangevende Belgische ondernemingen werd onderzocht hoe zoekmachinemarketing kan helpen om zich te onderscheiden van buitenlandse concurrentie.

Voltooid leven: What’s in a name? Inzichten en tips voor allen met een hart voor ouderen.

Astrid Seyns
‘Voltooid leven’ definiëren ondergraaft de complexiteit ervan. Els Van Wijngaarden haar definitie komt dan misschien nog het dichtst in de buurt, omdat zij haar definitie formuleerde door middel van een proberen begrijpen en niet een proberen verklaren. Er is moeilijk een antwoord te formuleren op welke aanpak het meeste slaagkans heeft om ‘voltooid leven’ te voorkomen of terug te draaien, maar we vonden in de studie wel een aantal hoopvolle praktijken.

De Tweede Tunesische Republiek en haar relaties met de Europese Unie

Willem Theus
Deze masterthesis laat zich het best samenvatten als een diepgaande briefing, een "state of the country", over de Tweede Tunesische Republiek en haar relaties met de Europese Unie. Door een unieke combinatie van inzichten en bronnen uit verschillende domeinen tracht deze masterthesis een zuivere socio-politieke, juridische of regio-studies academische paper te overstijgen en elementen uit deze studievelden te verenigen. Dit zorgt voor een masterthesis die meer de complexiteit van de werkelijkheid tracht te benaderen.

De bescherming van de consument bij de verkoop van een onroerend goed

Julie Marchau
In deze masterproef werd onderzocht hoe de consumentenbescherming in het Belgisch recht vorm krijgt bij de koop van een onroerend goed wanneer het gaat over een overeenkomst die gesloten wordt tussen een onderneming en een consument. Hoewel bijna elke persoon in aanraking komt een koopovereenkomst van een woning blijkt er bij velen een gebrek aan kennis te bestaan van de toepasselijke regelgeving op deze koopovereenkomsten. Er heerst vooral een misvatting over het moment waarop een koop tot stand komt. Aangezien hier al onduidelijkheid over bestaat, kan de vraag gesteld worden of consumenten op de hoogte zijn van de bijzondere consumentenbeschermende regels in het Belgisch recht. Waarschijnlijk niet.

De inkomenseffecten van migratie

Stijn Bruers
Op basis van een literatuuroverzicht en een algemeen economisch model wordt beargumenteerd dat het wereldinkomen (bruto mondiaal product) door vrijere migratie sterk kan stijgen en dat zowel migranten als autochtonen baat kunnen hebben bij migratie.

Blockchain in Financiële Sector

Kristof De Clerck
De opkomst van digitale munten zou een bedreiging kunnen zijn voor financiële instellingen. In praktijk blijkt de onderliggende blockchaintechnologie net een troef te zijn voor de sector om zichzelf te heruitvinden. De sector blijkt zelfs voorloper te zijn om blockchain te omarmen en bevestigt dit in concrete cases.

De informele economie van child sexual abuse materials: de handel in kinderpornografie vanuit een socio-economisch perspectief

Bernd Stinkens
In deze scriptie wordt de commerciële handel in kinderpornografie geanalyseerd aan de hand van een socio-economische theorie. Er wordt onderzocht hoe de markt erin om te groeien en wat we hier aan kunnen doen.

Grondgebonden wonen als duurzame verdichtingsvorm voor de Antwerpse stadsregio

Julie Leysen
Is grondgebonden wonen nog mogelijk en kan het aanzien worden als een duurzame woonvorm om de Antwerpse stadsregio te verdichten zonder bijkomend ruimtebeslag? Deze studie analyseert de bestaande woonsituatie en verdichtingsprincipes om via concreet ontwerpend onderzoek de haalbaarheid ervan af te toetsen aan de noden van de toekomst. Tot slot geeft dit werk een aanzet tot de uitwerking van een draagkrachtige beleidsvisie.

De Inspecteur, uw consumentenman! De maatschappelijke impact van VRT consumenteninformatie op kennis en gedrag op vlak van consumptie

Liese Lenaerts
Deze scriptie behandelt de maatschappelijke impact van het VRT consumentenprogramma De Inspecteur op kennis en gedrag op vlak van consumptie.

GOTCHA WITH A CAPTCHA! Basic anchoring effects and willingness to pay in an e-commerce setting

Sebastiaan Michiels
Sluwe verkopers kunnen met behulp van anchoring effecten de betalingsbereidheid van potentiële klanten beïnvloeden. Deze scriptie toont aan dat ze hiervoor niet alleen relevante getallen, maar ook irrelevante getallen kunnen gebruiken.
Met een experiment wordt onder andere gedemonstreerd dat het mogelijk is om de betalingsbereidheid voor een smartphone met maar liefst €135 (38%) te verhogen door hoge getallen te verstoppen in captcha's.

De verwevenheid van de psychologische, sociologische en economische waarden van kunst

kelly verhoeven
Het is een startend interdisciplinair onderzoek betreffende de waardebepaling die aan kunst word toegeschreven. Dit door de drie belangrijkste domeinen hierbinnen te gebruiken namelijk het economische, psychologische en sociologische domein. Deze interdisciplinair methode heeft zo verschillende elementen aan het licht gebracht die niet op te merken waren als elk domein afzonderlijk onderzocht zou worden.

Pricing: A behavioral approach

Pieter Huycke Jasper Dezwaef
In deze thesis wordt een nieuwe methode voor prijsbepaling voorgesteld. Deze methode maakt gebruik van reactietijden om zo accuraat als mogelijk te bepalen hoe de consument werkelijk kijkt naar de prijs die op een product gekleefd werd.

Moringa leaf concentrate (MLC) and moringa leaf powder (MLP): a comparative study

Branwen Peddi
Deze thesis verkent de gebruiken van Moringa, een subtropische boomsoort, in Nicaragua. Het bekijkt de productiemethodes van de boom, de bladeren en afgeleide producten - poeder en concentraat -, maar ook de socio-economische factoren en de nutritionele waarde van deze producten.

Detection of Kinematic Changes Induced by Sequential Lateral Collateral Ankle Ligament Section: A 4DCT Study.

Jildert Apperloo
Detectie van Kinematische Veranderingen na Opeenvolgende Sectie van de Laterale Collaterale Ligamenten van de Enkel: Een 4DCT Studie.
Een onderzoek naar de invloed van ligamentair letsel op de bewegingen in het enkelgewricht met 4DCT.

Woekeraars, uithongeraars, accapareurs, sjacheraars, opkopers, uitzuigers en zeepbaronnen. Prijscontestatie in België na de Eerste Wereldoorlog, 1918-1924.

Martin Schoups
Deze scriptie peilt naar de verschillende manieren waarop de Belgische overheid na de Eerste Wereldoorlog de voedselkwestie trachtte op te lossen. Lage en stabiele prijzen waren daarbij de hoofdbekommernis. Door middel van verschillende interventies werd daarbij komaf gemaakt met de vooroorlogse voedselpolitiek, en beslissingen genomen die tot op de dag van vandaag doorwerken.

Wildlife souvenirs op de artisanale markt in Leon

Daan Jochems
De handel in souvenirs gemaakt van wilde dieren vormt een sterke bedreiging voor bepaalde soorten. In Nicaragua is er verscheiden aanbod aan dergelijke producten. Hoewel potentiële kopers dit soort wildlife souvenirs
afkeuren, kan hun onwetendheid er toch voor zorgen dat ze een dergelijk product kopen. Een sensibilisatiecampagne zou daarom de vraag naar wildlife producten kunnen doen
afnemen.

"Kunt u mij helpen?" Intersectionele praktijktesten naar alledaagse discriminatie in kledingwinkels.

Dounia Bourabain
Dit onderzoek bestudeerde etnische en genderdiscriminatie in een alledaagse situatie, namelijk het winkelen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van praktijktesten om discriminatie in de echte wereld te observeren.

De vrijheid om te discrimineren? Een rechtsvergelijkende en rechtsfilosofische analyse van antidiscriminatiewetgeving in België en Nederland.

Stéphane Heusequin
In deze thesis wordt het Belgische en Nederlandse discriminatierecht vanuit een progressief-liberale invalshoek geanalyseerd en bekritiseerd. De auteur pleit voor een restrictieve invulling van het discriminatiebegrip, met 'menselijke waardigheid' en 'vrijheid' als onderliggende grondslagen.