Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Transitie van secundair naar hoger onderwijs: Samenhang tussen academische aanpassing en studiesucces en de rol van studieondersteuning

Evelyne Mancel
In de laatste jaren werd er wereldwijd onderzoek gedaan naar de transitie van secundair naar hoger onderwijs. Het Vlaams onderwijsbeleid oefende ook invloed uit op de kwaliteit van hoger onderwijs door zich te richten op de instroomproblematiek. Momenteel gaat er wel minder aandacht uit naar initiatieven in de eerste maanden van het hoger onderwijs inzake academische aanpassing. Onderzoek stelt echter dat studenten meer kans hebben om te slagen indien ze zich gedurende deze eerste maanden verbinden met het academisch leven. Daarnaast wordt door onderzoekers het belang van studiebegeleiding aangehaald.

Dit onderzoek is een onderdeel van een groter onderzoeksproject van de UA en is kwalitatief bedoeld. Het heeft als doel een beter zicht te krijgen op de factoren die bijdragen tot academische aanpassing, meer bepaald op de ervaringen van de eerstejaarsstudenten inzake academische aanpassing en studieondersteuning.

De Lokale Bescherming van Mensenrechten: het Recht op Onderwijs. Case study: Brugge

Florence Quairiat
De lokale bescherming van het mensenrecht op onderwijs: hoe beschermt uw stad uw kind?Velen onder ons hebben moeiteloos school gelopen in een middelbare school in eigen stad of gemeente. Maar wat als een bepaald obstakel – sociaal, economisch of zelfs medisch – deze schoolloopbaan bemoeilijkt of verhindert? Welke verplichtingen heeft de stad of gemeente dan om u hierbij te helpen? Welke initiatieven onderneemt de stad zelf om deze problematische situatie op te lossen? Welke (mensen)rechten heeft u in dergelijke situatie en wie kan u helpen deze te verwezenlijken?

Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?

Sofie Morel Sofie Morel
Hoe kan je kansarme leerlingen zo goed mogelijk begeleiden tijdens een studieondersteuning?Vanuit de hogeschool kregen wij de opdracht, kies een onderwerp en schrijf er een scriptie over. Ik wist eerlijk gezegd niet waar te beginnen en ik liet de opdracht dan ook aan de kant liggen. Terwijl iedereen druk bezig was met werken aan het eindwerk, zat ik met mijn hoofd ergens anders.Tijdens het academiejaar 2013-2014 heb ik mijn educatieve stage bij ’t Scharnier gedaan. Door mijn ervaringen met mijn gezin ben ik gaan nadenken over het project en welke invloed ’t Scharnier heeft in een gezin.