Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Geautomatiseerde journalistiek: Experimenteel onderzoek naar de perceptie van de Vlaamse nieuwslezer op geautomatiseerde journalistiek

Marie Servaes
Deze experimentele studie (N = 317) onderzocht middels een between-subject design het effect van geautomatiseerde journalistiek op de kwaliteitsbeoordeling van nieuws door Vlaamse digital natives. De bevindingen tonen dat een artikel toegeschreven aan een journalist beter beoordeeld wordt op kwaliteit dan een artikel toegeschreven aan een automatiseringsdienst. Bovendien is geslacht een moderator binnen dit proces, waarbij mannen een slechtere beoordeling toekennen aan een artikel aangegeven als geschreven door een automatiseringsdienst.

"Stereo"-tiep? Een historisch-pedagogisch onderzoek naar de representatie van de vrouw in de katholieke televisieomroep 1962-1989

Angela Jonckheere
Deze masterproef onderzoekt de representatie van de vrouw in de katholieke televisieomroep tijdens de tweede feministische golf. De vraag rijst hoe de Rooms-Katholieke Kerk met die ontwikkelingen omging. Hiervoor werd het archief van de Katholieke Televisie – en Radio Centrum/Oproep (KTRC-KTRO) geraadpleegd.

Het mediahuis van morgen. Hoe het ontwerp van een mediahuis kan anticiperen op een veranderlijke toekomst, meer specifiek op de uitgesproken tendens tot uitbesteding.

Dorien Moonen
Deze masterproef gaat over het mediahuis van morgen en hoe het architecturale ontwerp kan anticiperen op een veranderende toekomst met een uitgesproken neiging tot outsourcing. De ontwerpmethode was echter net zo belangrijk omdat een fascinatie voor de context - de haven van Antwerpen - en het potentieel van zijn vormen werden gebruikt om het mediahuis van de toekomst te structureren en te stimuleren, wat resulteerde in deze 'mediacluster'.

De Inspecteur, uw consumentenman! De maatschappelijke impact van VRT consumenteninformatie op kennis en gedrag op vlak van consumptie

Liese Lenaerts
Deze scriptie behandelt de maatschappelijke impact van het VRT consumentenprogramma De Inspecteur op kennis en gedrag op vlak van consumptie.

Hoe kan de huidige Brand Extensions-strategie van de VRT inspelen op een veranderend subsidieklimaat?

Maarten Dascotte
De Vlaamse Radio –en Televisieomroeporganisatie ontvangt jaarlijks steeds minder middelen van de Vlaamse overheid voor het beheer van haar aanbod. De subsidies slinken en dus staat de openbare omroep voor een grote uitdaging omdat het meer eigen middelen moet genereren. De dienst Brand Extensions brengt afgeleiden van het programma-aanbod op de markt en heeft de groeimarge om te optimaliseren en als belangrijke spil in te spelen op dit veranderend subsidieklimaat.

Verweesde werken - een terminologisch onderzoek

Hannelore Vanlinthout
In deze scriptie wordt de problematiek van verweesde werken besproken. Is de oplossing die Europa voorstelt voldoende. Een tweede luik behandeld te terminologie van het domein verweesde werken en met uitbreiding het autersrecht.

Our schedule for tonight. The programming of European PSBs: its genres, origins and online presence

Jonathan Hendrickx
Een inhoudsanalyse van de programmering van acht Europese openbare omroepen. Onze zender Eén blijkt veel minder nieuws uit te zenden dan Europees gemiddeld, maar meer fictie en entertainment. Om de rol van de VRT op het internet te bestendigen, zou ze van naam moeten veranderen naar VRTI.

Stieglers deconstructie van de film. Op zoek naar een agogische relevantie.

Kenneth Verhoeven
Wegwijs in de digitale beeldcultuurMen heeft ons allemaal wel eens op school tijdens de geschiedenislessen verteld dat onze historische tijdslijn slechts artificieel is en dient ter beschrijving van onze evolutie als mens door tijd. Historici en andere wetenschappers delen onze geschiedenis op in verschillende periodes en geven die “tijdsvakken” een naam die de betreffende periode het meest omvattend beschrijven.

Listening to the Flock - Towards opinion mining through data-parallel, semi-supervised learning on social graphs.

Christophe Van Gysel
Digitale computers zijn in staat om informatie sneller en op grotere schaal te verwerken dan mensen. Tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2012 speelde de analyse van persoonsinformatie een belangrijke rol voor het modelleren van kiezersgedrag. Dankzij deze modellen waren partijen in staat om zwevende kiezers te identificeren. Dit werk richt zich op een vergelijkbaar doel waarbij we publieke informatie van het sociale netwerk Twitter verzamelden over gebruikers in Vlaanderen.

De publieke omroep in het digitale tijdperk: stoorzender of katalysator? Een nieuwsframe-analyse van Vlaamse kranten

Caroline Bijnens
Samenleving heeft de publieke omroep nodigDOOR CAROLINE BIJNENS - Het Vlaamse regeerakkoord heeft de discussie over de rol van de openbare omroep opnieuw aangewakkerd. De nieuwe Vlaamse regering heeft aangekondigd stevig de snoeischaar in de VRT te zetten, waardoor ze onvermijdelijk zal moeten inkrimpen.

"Bedauerlicherweise nicht auf Deutsch verfügbar." - Een drietalige case study over het vertaalbeleid voor Duitstalig België

Esther De Fijter
Helaas niet in het Duits beschikbaar.België staat bekend als een meertalig land: een land waarin meerdere talen worden gesproken en een officiële status hebben. Ook al worden ze vaak vergeten, bestaan er naast Vlamingen en Franstaligen ook nog de Duitstalige Belgen. Binnen de Europese Unie is Duits de taal met de meeste moedertaalsprekers, maar in België is de taal van Goethe maar een minderheidstaal. De taalminderheid telt amper 80 000 personen, maar beschikt toch over dezelfde taalrechten als Vlamingen en Franstaligen.

Tabloidisering van het politieke nieuws op televisie. Een vergelijkende analuse van het VRT-journaal en het VTM-nieuws.

Marieke Vandenhende
Politiek gekibbel in het Vlaamse televisienieuws

In november 2009 overleeft de toenmalige regering Leterme met succes een vertrouwensstemming. Vreemd genoeg focussen de televisiejournaals van VRT en VTM op hoe groot het wantrouwen wel is ten aanzien van de premier en zijn regeringskompanen. Het voorbeeld past in de zogenaamde tabloidiseringstrend. Critici hebben het over vervlakking, dumbing down en verkleutering. Kijkcijfers en niet publieke dienstverlening staan centraal.

Wat doen de Amerikanen eigenlijk in Vietnam? Discoursanalytische benadering van de Actueel-berichtgeving over het Vietnamconflict 1966-1975

Pieter Verstraete
VERSTRAETE (P.), “Wat doen de Amerikanen eigenlijk in Vietnam?” Discoursanalytische benadering van de Actueel-berichtgeving over het Vietnamconflict 1966 – 1975, Onuitgegeven licentiaatsverhandeling UGent, 2004, 269 p.
 
De aanslepende vijandelijkheden in Irak tonen aan dat de Verenigde Staten de situatie niet onder controle krijgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de analogie met het Vietnamconflict steeds hardnekkiger de kop opsteekt.