Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Muziek in erfgoed Herbestemming van monumenten tot concertzalen in Vlaanderen

Raphael De Mey
Deze thesis beoogt om op basis van voornamelijk akoestisch theoretische toetsing van bestaande cases en hun erfgoedwaarden enkele algemene aandachtspunten mee te geven die een tool kunnen zijn bij het herbestemmen van monumenten tot concertzalen.

Come you Spirits, Unsex me Here: Contemporary Theatre and African Ceremonies as a Playground for Alternative Masculinities

Francisco Javier López Piñón
Vergelijking tussen concepties van mannelijkheid op de hedendaagse Europese planken en in West-Afrikaanse ceremonies en feestelijkheden. Onderzoek naar alternatieven voor strikte genderscheiding en het vóórkomen van fluïde praktijken.

It's just a game! Een blik op het wat, wie en waarom van e-sportsgokken.

Maarten Denoo
Deze scriptie onderzoekt het opkomende fenomeen van e-sportsgokken onder Nederlandstalige jongemannen. Door middel van diepte-interviews wordt gepeild naar de redenen om aan weddenschappen op e-sports (door middel van zowel echt geld als 'skins') deel te nemen.

De invloed van muziek op het (koop)gedrag van de consument en het bestaansrecht van een B2B-muziekstreamingplatform in België.

Schuyler Helder
In deze studie van Hogeschool PXL wordt het idee van een “Spotify-voor-bedrijven” onderzocht. Hierdoor krijgen klanten een betere winkelervaring, ontvangen artiesten een correcte betaling en een nieuw promotieplatform.

Cours de Faubourg, groene heropwaardering van Vilvoordse stadswijk.

Frank Chandesais
De “Cours de Faubourg”-buurt in Vilvoorde wordt door een vernieuwde landschapsarchitectuur ontwerp opgewaardeerd. Er wordt meer rust gebracht in de buurt aan de hand van een verkeersluwe infrastructuur. Door de verharding drastisch te verminderen, door aangename ontmoetingsplekken te creëren en door meer biodiversiteit te introduceren met een gelaagde en meer gevarieerde beplanting krijgt de buurt een groene impuls.

PeaceCraft en 21st century skills

Maya Pannier
Dit kwalitatief onderzoek bespreekt de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en experts met spelvormen zoals games en theater, die de houding tegenover maatschappelijke onderwerpen zoals vluchtelingen willen verbeteren. Specifiek wordt ingezoomd op de mogelijkheden ervan in het onderwijs en de rol van leerkrachten en scholen.

Speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)

Sofie Moors
Deze scriptie onderzoekt de speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Dit
op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)

Virtual reality exposure in public speaking anxiety: The role of expectancy disconfirmation

Julie Roels
Hoewel het therapeutisch succes van virtual reality exposure therapy (VRET) herhaaldelijk werd bewezen, zijn de onderliggende mechanismen nog onduidelijk. Vanuit de Inhibitory Learning Theory (ILT) wordt het belang van verwachtingsdisconfirmatie als mogelijke kernfactor gezien. In deze scriptie werden de korte- en langetermijn effecten VRET nagegaan, alsook de rol van verwachtingsdisconfirmatie binnen VRET bij spreekangstige participanten.

CHARLEROI. If Given Half a Chance. A Strategy for rehabilitation of the authentic

Ievgeniia Koval
If Given Half a Chance, is een alternatieve landschap strategie voor de herinrichting van postindustriële landschapen, gebaseerd op een case study van Charleroi. Het doel van het ontwerp is de hereniging van dit vervreemde gebied met de mensen in de omgeving, door het benadrukken van inherente kwaliteiten. Het doel is om de perceptie van mensen te veranderen doormiddel van kleinschalige interventies.

Praatgroepen en plezierreisjes: De vrouwenhuizen van Brussel en Amsterdam in vergelijkend perspectief (1972-1982)

Els Vochten
De vrouwenbeweging van de jaren zeventig werd gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan initiatieven. Deze masterscriptie vergelijkt de standpunten van het vrouwenhuis in Brussel met die van het vrouwenhuis in Amsterdam aan de hand van de tijdschriften die de groepen uitgaven.

The Position of Rasa in Dance in Contemporary India. An anthropological approach

Lara Groeneweg
This thesis is an anthropological account of Indian art aesthetics. The article is divided in three main parts: the introduction of Indian art aesthetics, postcolonial nationalism and identity politics, and 'the anthropology of aesthetic emotions.'

The Use of and Attitudes Towards "Nigga" in Millennial Flemish: A Mixed-Method Study Based on Dell Hymes's SPEAKING-Model

Fien De Malsche
In de Verenigde Staten woedt reeds decennialang een discussie rond de omstreden term "nigga". Nu die ook opduikt in Vlaamse jongerentaal, onderzoekt deze thesis hoe Vlaamse jongeren tegenover het gebruik van deze term staan en of ze hem zelf gebruiken.

City in the Making - FLM at the Frontline of the Housing Struggle in Sao Paulo

Matthias Lamberts Ken Vervaet
Aan de hand van een cartografische analyse van verschillende nederzettingen wordt onderzocht hoe sociale beweging FLM in São Paulo tracht te bouwen aan een meer inclusieve stad. Verschillende schalen ondersteunen een dialoog tussen het individuele en de snel ontwikkelende stedelijk context. Ten slotte vat een ontwerpoefening verschillende lessen en paradoxen samen en stelt deze eveneens de vraag naar de mogelijke bijdrage van de architect-stedenbouwkundige.

City in the Making - FLM at the Frontline of the Housing Struggle in São Paulo

Ken Vervaet Matthias Lamberts
Aan de hand van een cartografische analyse van verschillende nederzettingen wordt onderzocht hoe sociale beweging FLM in São Paulo tracht te bouwen aan een meer inclusieve, sociale stad. Door te schakelen tussen verschillende schalen, ontstaat een dialoog tussen het individuele en de snel ontwikkelende stedelijk context. Een ontwerpoefening vat tot slot verschillende lessen en paradoxen samen en stelt de vraag naar de mogelijke bijdrage van de architect-urbanist.

Performing the Persona

Tessa Vannieuwenhuyze
Performing the Persona is een onderzoek dat drie hedendaagse muziekartiesten onder de loep neemt die exemplarisch zijn voor sociale media als nieuwe virtueel podium. Gebaseerd op zowel theater-, performance-, als mediatheorie, is dit onderzoek een aanzet om geassembleerde personaperformance online door te lichten. Het resultaat is een contemporain onderzoek dat zich buigt over het belang van de selfie, videoclips en Instagram in het bredere kader van een nieuwe publieke ruimte, de virtuele bühne van social media.

Organiseren van een Event: juridische aspecten

Shana Philtjens Stijn Paredis
Gaandeweg bleek het organiseren van een event toch veel complexer dan we dachten. Er komt veel meer bij kijken dan we ons konden voorstellen. Zoals bijvoorbeeld alle verschillende vergunningen die moeten worden aangevraagd, de wetgevingen die nageleefd moeten worden, ..

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Ieva Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area, this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of music.

't Zwiebelbos. Een buitenklas met veel kansen

Bieke Lemmens Kimberly Schoovaerts
Een onderzoek naar de voordelen en kansen van buitenspelen voor kinderen op verschillende soorten speelplaatsen. Daarnaast ligt de focus op 't Zwiebelbos, een groene speelplaats op de Thomas More Hogeschool te Mechelen.

Tussen Erfharungsraum & Erwartungshorizont

Eva Neefs
Het medium van film en het medium ‘architectuur’ zijn nauwer verwant dan aanvankelijk wordt gedacht. In dit werk beschrijf ik de spanningsopbouw in het werk van David Lynch in verband met de architectuur die eraan gelinkt is. Aan de hand van een terminologie die ik opbouw in het witte, theoretische boek, pas ik die toe in het zwarte, beeldende boek. Ik beschrijf het Huiselijk Theater voor het Huiselijk Drama aan de hand van het Déjà-vu, het Melodramatisch Object en het Portaal. De spanningsopbouw van een verhaal wordt mijn inspiratie voor de spanningsopbouw in mijn eigen architecturaal ontwerp. De aanzet van dat architecturaal ontwerp is te zien in het zwarte boek.

Het Grote Sacrale Hotel

Marie van Kerckhoven
“Het Grote Sacrale Hotel” _______________ Marie van Kerckhoven  -Een hotel is vandaag een gebouw waar men zoveel mogelijk kamers in kwijt wil, met als gevolg een doolhof van gangpaden, aarzelende liften en soortgelijke kamers. Hoe kan een hotel, dat in de eerste plaats een commerciële functie heeft, zich bevinden op een plek die zo bijzonder is als Bolzano? Italië is een land waar geloof nog bestaat en sacraliteit nog gekoesterd wordt.

Het spel van subsidies: de economische impact van de podiumkunsten.

Tine Verhaeghe Tine Verhaeghe Lianne Kamminga
“Art has nothing to do with the stern preoccupations of the economist. The artist’s values – his splendid and often splenetic insistence on supremacy of aesthetic goals – are subversive of the straightforward materialist concerns of the economist. He makes the economist feel dull, routine, philistine and also sadly unappreciated for his earthy concern… Not only do the two seldom meet, but the regret in each is evidently negligible.” (Galbraith, 1963, p. 53)Een spel van subsidiesKunst heeft in de ogen van velen niets te maken met economie.

De herbestemming van het Théâtre des Variétés, een vergeten erfgoed uit het interbellum.

Dennis Steeno
In deze scriptie heb ik getracht een geschikte herbestemming uit te werken voor het voormalige Théâtre des Variétés te Brussel. Het modernistische gebouw “Cinéma Variétés” aan de hand van Victor Bourgeois en Maurice Gridaine was in 1937 ontworpen als een Vaudeville theater, maar werd al snel verbouwd tot een bioscoop in 1960-1961 door Paul en Marcel Mignot. Door deze verbouwing is het belangrijke Art Deco interieur verloren gegaan. Ik stel een ontwerp voor waarin het gebouw opnieuw een culturele invulling krijgt, waarbij ik me liet inspireren door het originele ontwerp uit 1937 maar tegelijk rekening hield met de huidige waarden en normen.

Gershwins Porgy & Bess (1935): De waardevolle elementen en overlevingsmechanismen.

Nathalie Hamelton
George Gershwins Porgy & Bess is een rijkelijk bediscussieerde jazz- of 'volksopera' die tot interessante inzichten kan leiden voor hedendaagse opvoeringen van deze opera, of compleet nieuwe werken. De conclusie van mijn onderzoek over Porgy & Bess belicht daarom in eerste lijn de leerrijke, waardevolle elementen. Die elementen tilden Porgy & Bess tot een hoog niveau, en kunnen ook in nieuwe werken van dienst zijn om ze tijdloos te maken, of een groot publieksbereik te geven.Porgy & Bess is een sterke opera, ten eerste dankzij de gelaagdheid van de liederen.

Mag het iets meer zijn? Over de kunst van prijszetting en prijsdifferentiatie in cultuur- en gemeenschapscentra

Rien Haest
De bereidheid tot betalen van een individu voor een podiumvoorstelling ligt gemiddeld dubbel zo hoog als de gezette ticketprijzen, zo bleek uit de participatiesurvey van Colpaert, e.a. in 2009. Binnen het huidige klimaat gekenmerkt door besparingsmaatregelen, ondervinden cultuur- en gemeenschapscentra de druk vanuit lokale besturen om meer eigen inkomsten te genereren om zo de continuïteit van de werking te garanderen.

Hier laat ik je los. Een historische en musicologische studie van de Vlaamse kleinkunst. Casus: Wim De Craene

Sven Sabbe
The rise and fall of Wim De Craene“Voor zestienjarigen ben ik de zanger van vroeger.” Een citaat uit 1980 door de Vlaamse zanger Wim De Craene. De Craene stierf in 1990, maar zijn nummers spreken nog altijd tot de verbeelding. Bijna vijfentwintig jaar na zijn dood kunnen we zelfs spreken van een Wim De Craene-revival.Wim wie?Wim De Craene begon zijn muziekcarrière begin jaren zeventig. Met “Tim” en “Rozane” nestelde hij zich in het rijtje van Grote Vlaamse Kleinkunstenaars. Het zijn nummers die vandaag de dag nog steeds te horen zijn op onze radio.