Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Evaluating the structural effects of High Frequency spinal cord stimulation over time in patients with Failed Back Surgery Syndrome: A voxel-based morphometric study.

Félix Buyck
Ruggenmergstimulatie wordt steeds vaker gebruikt omwille van zijn gunstige effect op lage rugpijn. Maar heeft het ook een effect op de herseninhoud? De onderzoeksgroep van de VUB-UZ Brussel zocht het als eerste uit.

Effect van stimulusparameters op de weerspiegeling van fundamentele frequentie in auditieve hersenstamresponsen

Maud Lobel
Dat het volgen van een gesprek in dagdagelijkse, rumoerige omstandigheden soms een hele uitdaging is weten we allemaal. Voor dragers van een cochleair implantaat (CI) is dit echter des te moeilijker omdat ze de stem van de spreker niet altijd even goed kunnen waarnemen. Een vroegtijdige evaluatie van de stemperceptie bij jonge CI-gebruikers via elektro-encefalografie (EEG) zou de taalontwikkeling bij deze kinderen ten goede kunnen komen. Maar welke stimuli kunnen het best gebruikt worden om dit te evalueren?

The (Re)invention of Clare Quilty. A Comparative Cross-Medial Analysis of the Paranoiafigure Clare Quilty in Nabokov's, Kubrick's and Lyne's "Lolita".

Fleur Meneve
In deze masterproef wordt het bestaan van het personage Clare Quilty in Lolita ter discussie gesteld. Is Quilty het geweten van pedofiel Humbert? Is hij de veruiterlijkte perversiteit? Hoe geven Nabokov, Kubrick en Lyne vorm aan de antagonist? Deze studie onderzoekt hoe drie auteurs literaire en filmische technieken gebruiken om Quilty op te roepen en teniet te doen.

On the borderline: literary analysis of 'blackness' in the narratives of Yamada Eimi

Steffie Vandelacluze
Deze masterscriptie beoogt de Japanse auteur Yamada Eimi (1959-) te situeren in het literaire landschap. Hoewel Yamada Eimi zichzelf beschouwt als een 'zwarte auteur', blijft ze echter wel doelbewust in het Japans schrijven. Uit deze context ontwikkelen zich bijgevolg twee hoofdvragen. Ten eerste, is het mogelijk voor een Japanse auteur om 'zwarte fictie' te schrijven? Ten tweede, is het werkelijk Yamada Eimi's bedoeling om de zwarte identiteit aan te nemen, rekening houdend met het Japanse literaire publiek dat Yamada voor ogen heeft?

George Ivanovitch Gurdjieff

hans sluijs
Deze scriptie handelt over de pianomuziek die de Armeniër Gurdjieff tezamen met de Rus componist Thomas de Hartmann realiseerde. De filosofie van deze rondreizende mysticus wordt ook uitgediept.

César Franck (1822-1890): Messe à trois voix en la majeur, opus 12

Mattijs Louwye
De vocale muziek neemt bij César Franck (1822-1890) een grote plaats in en één van de belangrijkste vocale werken is het onderwerp van deze scriptie. In tegenstelling tot zijn Six Pièces d’orgue – waar boeken vol van zijn geschreven – is weinig eenduidige informatie over zijn Messe à trois voix te vinden. Het doel was om na research een reconstructie van deze mis te maken en volgens historische waarden een zo getrouw mogelijke uitvoering te laten weerklinken.

Beroemdheden in luxe-advertenties : de modererende impact van congruentie op de effectiviteit van multiple product endorsement

Firminia Van Impe Firminia Van Impe
 “Meus, What Else?”Shakira poetst haar tanden met Oral-B, Penelope Cruz drinkt al graag eens een Schweppes en George Clooney is verlekkerd op Nespresso. Dit fenomeen waarbij beroemdheden ingezet worden als vertegenwoordiger van een merk, wordt in de reclamewereld celebrity endorsement genoemd. Vaak blijkt dit een effectieve marketingtechniek en het succesverhaal met de vallende piano kan dit bevestigen. Maar hoe gedraagt dit fenomeen zich in een luxecontext?

A variable neighbourhood search algorithm to generate piano fingerings for polyphonic sheet music

Matteo Balliauw
Programma reduceert rekentijd van het heelal bij keuze van pianovingerzetting“Toen ik afgelopen avond een leuk pianostuk op het internet vond, wou ik het meteen beginnen instuderen. Jammer genoeg heb ik veel tijd verloren met het uitwerken van een goede vingerzetting.” Dergelijke uitspraken van pianisten behoren nu tot de verleden tijd. Dankzij een nieuw ontwikkeld programma kan bestaande digitale pianobladmuziek automatisch en op korte tijd van vingerzettingen voorzien worden.

Learning Piano Through an Augmented Piano System

Linsey Raymaekers


P { margin-bottom: 0.08in; }
Piano spelen zonder muzikale voorkennis met The Augmented Piano Heb je geen muzikale voorkennis maar wil je toch graag – en liefst zo snel mogelijk – een bepaald muziekstuk op de piano spelen? Dat kan met The Augmented Piano, of kortweg TAP, het systeem dat informatica studente Linsey Raymaekers als bachelorproef ontwikkelde aan de Universiteit Hasselt. De bovenkant van de piano wordt omgevormd tot een scherm dat je vertelt wanneer en hoe lang je welke toetsen moet indrukken.

“Ah! le métier de donneur de concerts!” Adrien François Servais (1807-1866) als rondreizend cellovirtuoos

Peter François
De evenknie van Paganini en Liszt: Adrien François ServaisWat hebben keizer Franz Joseph, sultan Abd-ul-Mejid en tsaar Nicolas I met elkaar gemeen? Ze hebben alledrie een optreden bijgewoond van de Belgische cellovirtuoos Adrien François Servais (1807-1866). Rossini en Berlioz vergeleken hem met Paganini; collega-virtuozen stonden in de rij om een compositie aan hem op te dragen. Servais was een Europese ster, bekend van Bordeaux tot Sint-Petersburg en van Londen tot Istanbul. Recent wetenschappelijk onderzoek brengt heel wat gegevens aan het licht.

Transformatieoptica en metamaterialen

Vincent Ginis
 
Vincent Ginis
 
De relativiteit van de elektromagnetische realiteit, of hoe de gevangenis kleiner kan zijn dan de gevangene
 
 
 
Albert Einstein werd in 1915 een beroemdheid met zijn algemene relativiteitstheorie: een totaal nieuwe benadering voor de beschrijving van de zwaartekracht. Een kleine eeuw later blijft zijn werkwijze nog zeer actueel nu blijkt dat deze beschrijving ook toepassingen kent in de fotonica, de wetenschap van het licht.

de toerist en de kunstenaar

inge meijer
 
Waarom zou je je bezighouden met zoiets als het maken van kunst? Hebben je handen niets beters te doen? Maken je gedachten zo’n kronkels dat ze onmogelijk ten dienste kunnen staan van iets zinvollers?
 
Twee scenario’s vormen het uitgangspunt voor een antwoord. ’s Nachts, als de anderen naar bed zijn en er van de omringende ramen nog twee oplichten zit ik in de zetel, koptelefoon op, te luisteren naar muziek. Altijd klassiek: piano concerto’s, requiems, symfonieën, veel kamermuziek en de messias van Händel.

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

Marleen Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.

Een top 100 van de klassieke muziek

Lieven Keymolen
 
Vanuit een sociale bewustwording, die gegroeid is door de lessen die ik kreeg van mensen als Ludo Abicht, Jaap Kruithof en Willem Elias gaat een muzikant zich vragen stellen bij zijn maatschappelijke relevantie.
 
“Waarom spelen we muziek?” is voor mij persoonlijk een weinig relevante vraag, net zoals je je zou kunnen afvragen: “Waarom ademen wij, waarom eten we drie keer per dag of waarom houden we van andere mensen?” De volgende vraag die zich stelt luidt: hoe kunnen wij (muzikanten) deze liefde voor muziek doorgeven?

Geldwolf in schaapskleren? De invloed van Clear Channel Entertainment op de Belgische concertmarkt.

Tom Evens
Bijna-monopolie Clear Channel houdt prijzen concerttickets laag
 
Met het vallen van de bladeren gaan ook de festivalpodia weer een jaartje op zolder.

Creatief musiceren

Linde Platteau
CREATIEF MUSICEREN
 
Inleiding
 
 Het is goed om jezelf te zijn in deze wereld, jezelf te ontplooien en je talenten te ontwikkelen. Voor jongeren met een verstandelijke beperking is dat een opgave die niet te onderschatten is.