Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De culturele praktijk van gayface in film: een interpretatief publieksonderzoek met Vlaamse holebi-jongeren

Anke Baert
Onderzoek naar de culturele praktijk van gayface in film door middel van interpretatief publieksonderzoek met Vlaamse holebi-jongeren.

Wat Maakt een Vluchtelingenkamp een Veerkrachtige Tijdelijke Menselijke Nederzetting? Veerkrachtopbouw door Gemeenschapsarchitecten in het Kader van de Europese Hotspots.

Febe Viaene Rani De Becker Yana De Reu
Deze scriptie onderzoekt de veelzijdigheid van de rollen die architecten vervullen in onze maatschappij, meer bepaald binnen de niet-traditionele context van humanitaire hulp in de Europese vluchtelingenkampen.

Solliciteren in het Cités? De impact van etnisch en regionaal gekleurde taalvariëteiten in formele contexten: een experimentele studie

Laurens Biesmans
In dit onderzoek focust op de invloed van Citétaal in sollicitatiegesprekken. Resultaten tonen aan dat Citétaal consequent een lagere status dan het Limburgs wordt toegekend en dat sprekers ervan worden gekoppeld aan functies als arbeider.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

Assessing the impact of influencers on brand engagement across different categories on Instagram

Mélanie Vercaempt Hanne Vandermarliere
Wat is het effect van influencers van influencers op merkbetrokkenheid in de categorieën fashion, beauty en food op Instagram?

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Robin Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.

CINEFILIE 2.0 & DE ARTHOUSE CINEMA: Een exploratief onderzoek naar de filmbeleving van jonge stadscinefielen en Gentse arthouse cinema’s

Salma Mediavilla Aboulaoula
De cinema als exclusief filmplatform is verleden tijd. Wie vandaag een film wil zien, heeft 1001 online opties om uit te kiezen. Deze masterproef wil nagaan in hoeverre de arthouse cinema in deze context nog een rol speelt in de filmbeleving en sociaal leven van jonge stadscinefielen.

A theoretical analysis of the impact of influencers on the quality of news on social media

Yannick Jansen
De thesis onderzoekt of influencers een positieve negatieve invloed uitoefenen op de kwaliteit van nieuws op sociale media. Er kan besloten worden dat er vijf bepalende eigenschappen zijn waaraan zowel de influencer als het sociale netwerk in kwestie aan moet voldoen, om een positief effect te hebben.

UNDER THE ABAYA AN EXPLORATIVE STUDY ON THE IMPACT OF THE SAUDI 2030 MODERNIST REFORM ON WOMEN IN JEDDAH FROM A TRANSNATIONAL FEMINIST PERSPECTIVE

Margot Verleyen
Een etnografisch onderzoek naar Saudische vrouwen in de
stadskern van Jeddah teneinde de impact van de modernistische hervormingen te bestuderen. Vanuit een transnationaal feministisch perspectief wordt de invloed van de hervormingen op de sociale mobiliteit en posities van vrouwen bestudeerd. Deze studie heeft bijzondere aandacht voor de circulatie van globale discoursen, lokale autonomie en identiteitsformaties van Saudische vrouwen, anno 2020.

MOEDERZIEL ALLEEN. Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar eenzaamheid en psychische problemen bij moeders in de eerste drie jaren na de geboorte van een kind

Lee Claes
Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar eenzaamheid en psychische problemen bij moeders in de eerste drie jaren na de geboorte van een kind.

Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van Generatie Z?

Jalean Wansi
Generatie Z: hoe worden de consumenten van vandaag en morgen beïnvloedt door de opkomst van Instagram Influencers.

Digitale berusting in een tijd van privacy onzekerheid

Femke Tinkl
In deze thesis wordt het concept digitale berusting onderzocht. Dat concept handelt over het feit dat mensen hun privacy onvoldoende beschermen ook al zouden ze dat eigenlijk wel willen. Daarnaast wordt ook de invloed van privacy geletterdheid op dat fenomeen bekeken.

De rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van jongeren: de mediërende rol van coping

Elise Van Laere
Onderzoek naar de rol van de secure base en safe haven functies van hechting in de identiteitsontwikkeling van adolescenten. Daarbij wordt de rol van coping als mediërende variabele onderzocht. Dit onderzoek heeft interessante implicaties voor de klinische praktijk.

Contextgebonden instructie in kritisch denken: the way forward?

Maren, Britt, Lieselot, Paulien Lambrichts, Raeymaekers, Van den Branden, Van Malderen
In dit interventieonderzoek onderzochten vier studenten uit de Educatieve Master Talen of leerlingen uit het Vlaams secundair onderwijs de leerstof kritischer verwerkten wanneer de leraar expliciete instructie toepast dan wanneer er geen sprake is van dat laatste.

"Wir haben keine Ahnung, wer uns attackiert". L.G. Buchheims 'Das Boot' als metaphorischer Spiegel einer unsicheren Gesellschaft

Lieven Raymaekers
Deze thesis analyseert de manier waarop het veiligheidsdiscours in duikbootromans verbeeld wordt. Daarbij wordt enerzijds gekeken naar hoe de bekendste roman uit het genre als metaforische spiegel van een onveilige maatschappij geldt. Anderzijds wordt onderzocht hoe hedendaagse duikbootromans resoneren met de door Zygmunt Bauman beschreven veiligheidsparadox.

Het recht van antwoord in de 21ste eeuw

Ann-Sofie De Hulsters
Deze masterscriptie onderzoekt of burgers van een recht van antwoord moeten kunnen genieten in een online context. Daarbij wordt een eigen aanbeveling geformuleerd hoe een wetgevend kader voor het online recht van antwoord vorm kan krijgen.

The Scotland of Sassenachs, Superheroes and Filmsets

Lyssa Victor
Schotland leent zich zoals geen ander land om een volledige reis uit te werken rond de vele films en series die er opgenomen werden. Daarbovenop is het een ideale bestemming om duurzaam en bewust te reizen. The Scotland of Sassenachs, Superheroes and Filmsets is een duurzame individuele self-drive van twee weken op het vasteland en een aantal eilanden van Schotland.

Hoe beïnvloeden de imago’s van duurzame voeding op Instagram en in drie Belgische perstitels de communicatie van food-ondernemingen?

Carla Dejonghe
Duurzame voeding is niet meer weg te denken uit onze maatschappij, maar toch blijkt het een moeilijk onderwerp om over te communiceren. In deze scriptie wordt gekeken hoe het imago van duurzame voeding de communicatie errond gaat beïnvloeden.

De marketinganalyse van cruisereizen voor Millennials en de impact van COVID-19

Lauranne Coopmans
In dit onderzoek wordt aangetoond hoe de cruise industrie actueel inspeelt op de gemiddelde leeftijdsdaling van de cruisepassagier en zich richt op het jongerensegment. De interesse vanuit de cruisemaatschappijen voor deze doelgroep is een redelijk recent fenomeen en
vertaalt zich in het ontwikkelen van een aangepaste marketingstrategie. De actuele COVID-19
crisis versnelt het marketingvernieuwingsproces. De conclusie van de thesis luidt dat cruiserederijen zich moeten richten op de Millennials en moeten overwegen om influencermarketing toe te passen.

Decolonising Digitals: 0-1 for Africa. Digitalisation and decolonisation from an Africanistic perspective – an analysis.

Sofie Devos
Digitalisering en dekolonisering lijken op het eerste gezicht met elkaar in lijn te liggen als innovatieve en inclusieve (r)evoluties. Onderliggend blijkt dat echter niet het geval, wat nadelig werkt voor landen ten zuiden van de Sahara en mensen van Afrikaanse afkomst in de diaspora. Een interdisciplinaire analyse en discussie geven inzicht en overzicht in de situatie vandaag en een constructief kader voor de toekomst.

De versplintering van het streaminglandschap en de mogelijke heropleving van illegaal downloaden

Brecht Somers
In deze bachelorproef kijkt men kritisch en op lange termijn naar de evolutie van VOD (Video On Demand) diensten en de wisselwerking tussen deze diensten en de verspreiding van auteursrechtelijk beschermd werk via het internet.

How About the Female Voice?: Evaluating the Representation of Flemish Ministers in Newspaper Articles

Elise Storme
Onderrepresentatie van vrouwelijke politici blijft aanwezig in het Vlaamse perslandschap. Niet alleen komen vrouwelijke politici minder vaak aan bod in de krant, ook inhoudelijk worden ze op een stereotiepe wijze besproken. Dit is alarmerend vanwege de negatieve impact die deze ongelijke vertegenwoordiging heeft op de verkiezingsvooruitzichten van vrouwelijke politici, hun geloofwaardigheid en de politieke interesse van jonge meisjes en vrouwen.

Towards Geometry-Consistent High-Dimensional Surface Light Field Modelling with Mixture Models

Stijn De Pauw
Universiteit Gent ontwikkelde een uitzonderlijke manier om lichtvelden op te slaan en te gebruiken. Die methode is goed, maar kan zeker nog verbeterd worden. Dit onderzoek verbeterd de huidige methode in termen van immersiviteit en gebruikservaring.

Planning for sustainable surf tourism: social and spatial aspects in the Lisbon region

Jef Van den Driessche
Dit onderzoek bestudeert de sociaalruimtelijke aspecten van surftoerisme in de regio rond Lissabon. Aan de hand van enquêtes en interviews met betrokkenen en een studie van bronnenmateriaal wordt nagegaan hoe de ruimtelijke planning rond surftoerisme de duurzaamheid van deze groeiende toeristische niche kan bevorderen.

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Justine De Hooghe Astrid Bauwens Thomas Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.