Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Niet Alles is onmo(g)Helijk Het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel bevorderen op school door het sensibiliseren van medeleerlingen.

Phaedra Gryp
Voor kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is de terugkeer op school na een periode van revalidatie niet altijd even gemakkelijk. Door de vele gevolgen die een niet-aangeboren hersenletsel kan teweegbrengen, kunnen zij diverse problemen ervaren tijdens hun schoolcarrière zoals lichamelijke problemen, visuele- en gehoorproblemen, motorische problemen, sociaal- emotionele gevolgen... Tijdens dit onderzoek wordt er onderzocht wat de noden en behoeften van kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel zijn.
Via een semigestructureerd interview worden kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel bevraagd, over de problemen die zij ervaren in de klas en welke veranderingen het sociaal-emotioneel welzijn van deze kinderen kan verbeteren.
Op basis van de informatie die verkregen werd uit de semigestructureerde diepte-interviews en tekeningen werd het al snel duidelijk dat deze kinderen vaak nog problemen ondervinden op school. Ze voelen zich vaak “anders”, hebben het gevoel dat klasgenootjes niet begrijpen wat een NAH is. Daarom is er een psycho-educatie boekje ontwikkeld voor de medeleerlingen in de klas, met als doel de klasgenootjes meer begrip en kennis bij te brengen over een niet-aangeboren hersenletsel.

Een onderzoek naar de ondersteuning van mantelzorgers van personen met een dwarslaesie, stofwisselingsziekte of niet-aangeboren hersenletsel

Eva Gryp
“Maar voor de rest is het vooral in het Belgenland: trek uw plan en hopen dat je zelf stevig genoeg in uw schoenen staat.”
De zorg door naasten wordt in onze huidige maatschappij maar al te vaak toegejuicht. De naaste omgeving die de handen in elkaar slaat en samen een sterk zorgnetwerk uitbouwt, klinkt mooi toch? De zorgbehoevende kan in zijn of haar vertrouwde thuisomgeving verblijven én wordt omringd door familie en vrienden. Maar is de mantelzorg in werkelijkheid echt zo idyllisch?

Vind je weg in superdiversiteit. BegeLEID je team naar divers-sensitiviteit.

Elfie Van Haudenhuyse
Een leidraad voor scholen om het veranderingsproces naar aanleiding van superdiversiteit te (bege-)leiden, aan de hand van divers-sensitiviteit en het Prosci®-ADKAR® model.

Schaken implementeren in onze ziekenhuisschool: een meerwaarde of niet?

Lieve Verswijvel
In deze scriptie onderzoek ik of en hoe schaken een meerwaarde kan bieden in onze ziekenhuisschool. Voor mijn onderzoek leg ik me toe op drie patiëntengroepen: leerlingen met functionele klachten, leerlingen met een lichte en matige verstandelijke handicap en leerlingen met een NAH.

Applied Apps: Handleiding voor tablet-gebruik, bij personen met cognitieve stoornissen, na een NAH

Eline Rysman
APPS ALS MEDICIJNOver de toepassing van tablet-applicaties bij personen met cognitieve stoornissen, ten gevolge van een niet-aangeboren hersenletselZeven uur dertig, daar is het rinkelende geluid van je smartphone. Voor je uit bed stapt, bekijk je je afspraken voor vandaag. Snel check je nog even het weer en de files.