Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
Onderzoek naar de voordelen van geavanceerd legering-gebaseerd sorteren van aluminiumschroot
Spectroscopische karakterisatiemethodes zoals LIBS kunnen recyclagebedrijven helpen aluminiumschroot beter te sorteren. Hierdoor wordt het mogelijk meer aluminium te recycleren, wat heel voordelig is voor het milieu. Ook voor de recyclagebedrijven zelf is het vanuit een financieel oogpunt interessant beter te kunnen sorteren.
Deze scriptie onderzoekt de relatie tussen luchtvaartdiensten en de Wereldhandelsorganisatie.
Ondanks herhaaldelijke pogingen is de Wereldhandelsorganisatie er nog steeds niet in geslaagd om een integraal multilateraal liberaal economisch regime voor luchtvaartdiensten te creëren. De vraag kan gesteld worden of de Wereldhandelsorganisatie wel een geschikt kader kan bieden voor de volledige implementatie van luchtvaartdiensten, rekening houdend met de eigenheid van deze sector.
Talloze spijbelaars voor een beter klimaatbeleid. Wie vliegt vervuilt het klimaat, voor de komende twintig jaar wordt zelfs bijna een verdubbeling verwacht van alle vliegtuigpassagiers. Dit zijn allemaal feiten waar we niet omheen kunnen vandaag de dag. “Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis.” blijkt dus wel degelijk een maatschappelijk relevant onderwerp te zijn zoals de citaten hierboven aangeven.
Van huishoudens tot de grootste bedrijven, overal komen vloeistoflekken voor. Momenteel zijn al nauwkeurige kabelsensoren op de markt beschikbaar, maar een te hoge kostprijs houdt hun gebruik op grote schaal tegen.
In dit thesisonderzoek werd een goedkope percolatiesensor gecombineerd met Tijd Domein Reflectometrie (TDR). Zo werd detectie én lokalisatie van meerdere gelijktijdige vloeistoflekken mogelijk. Percolatiesensoren kunnen op die manier de luchtvaartsector tot honderdduizenden euro’s per dag besparen.
Bij de aanpak van klimaatverandering worden internationale transportemissies grotendeels over het hoofd gezien. Deze scriptie brengt de luchtvrachtemissies naar België in kaart en berekent de sociale kost ervan. Ze geeft een aanzet hoe de verantwoordelijkheid van luchtvrachtemissies kan worden toegewezen. Meer algemeen biedt het onderzoek een kader hoe de luchtvaartsector - als groeiende uitdaging voor het klimaat - kan worden opgenomen in internationale akkoorden.
Weg met ontwerpers en ingenieurs!?Wiskundige algoritmen berekenen zelf de optimale structuurEr was eens een tijd waar architecten en ingenieurs weken en maanden bezig waren met het structurele ontwerp van een woning, een brugconstructie, een torengebouw… Die tijd is voorbij! Of toch niet helemaal?
Vliegtuig van de toekomst is veiliger en milieuvriendelijker dankzij slimme plastics.Vliegtuigen worden steeds vaker opgebouwd uit lichtgewicht materialen, meestal zijn dit plastics versterkt met koolstofvezels. Deze versterkte plastics hebben vele voordelen ten opzichte van hun traditionele metalen tegenhangers, maar ze zijn wel gevoeliger voor schade. Hierdoor zijn er vandaag regelmatige en dure controles nodig van deze nieuwe vliegtuigen en zijn deze plastics uit veiligheidsoverwegingen voorlopig veel dikker dan strikt noodzakelijk.
Koolstofvezels, en hun gewichtsbesparende design-mogelijkheden, zijn een ‘hot topic’ voor de industrie sedert het begin van de 21e eeuw. Voornamelijk in de luchtvaartindustrie hebben ze een revolutie ontketend waarbij elk onderdeel van een vliegtuig lichter, sterker, duurzamer en vooral brandstofbesparend moet zijn.
Akoestiek in vliegtuigmotoren – een controletechniek om aan geluidsnormen te voldoenChiara De TimmermanMaster in de Werktuigkunde, optie Lucht- en RuimtevaarttechnologieGeldende geluidsnormen vormen een steeds grotere beperking voor het Belgisch luchtverkeer. Zoals beschreven staat in een artikel in De Standaard van 9 juli 2013 [1], nam het vrachtverkeer op de luchthaven van Zaventem met 12,8% af tijdens het eerste halfjaar van 2013. Strenge geluidsnormen nekken de aantrekkelijkheid van het Belgische luchtruim omdat luchtvaartmaatschappijen zich steeds minder risico’s kunnen veroorloven.
De masterthesis, geschreven door de TEW-studenten Bart Cornelissen en Cedric Brosens, behandelt twee handelsverdragen, namelijk NAFTA (North-American Free Trade Agreement) en TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership), die plaatsvinden in de wereldwijde trend van globalisering, handelsliberalisering en economische integratie. Het zijn echter controversiële akkoorden met vele voor- en tegenstanders. Er bestaat veel onenigheid over de effecten van deze vrijhandelsverdragen. In het eerste deel wordt er teruggeblikt op NAFTA, dat reeds 20 jaar bestaat.
De huidige situatie i.v.m. fossiele brandstoffen is niet optimaal en zal naar de toekomst toe niet verbeteren, in tegendeel. Een ware brandstofcrisis lijkt op handen te zijn in de nabije toekomst en, als men de berichtgevingen op dit vlak mag geloven, zal een alternatief hiervoor noodzakelijk zijn. Momenteel spitst het onderzoek hiervoor zich voornamelijk toe op de automobiel sector, maar uiteraard zal de luchtvaartsector niet gespaard blijven en moet er hiervoor een oplossing gevonden worden.
Vermoeiingsgedrag van selectief lasergesmolten onderdelen in de luchtvaart.Heb jij je ook al eens afgevraagd waarom vliegtuigen zoals een Boeing 737 of een Airbus A320, die jaarlijks miljoenen kilometers afleggen, niet plotseling uit de lucht kunnen vallen? Het wordt misschien nog akeliger als je weet dat in elk vliegtuig kleine scheuren aanwezig zijn en dat die scheuren zelfs groter worden tijdens elke vlucht.
De laatste jaren wordt onze samenleving steeds globaler en lijken afstanden makkelijker overbrugbaar. De mens wordt alsmaar mobieler. Eén van de factoren die hier in belangrijke mate toe bijgedragen heeft, is de deregulering[1] van de luchtvaart. In Europa luidde deze deregulering in het midden van de jaren negentig een nieuw luchtvaarttijdperk in namelijk dat van de low cost carriers ofwel lage kostenmaatschappijen. Vandaag zijn deze maatschappijen niet meer weg te denken uit onze samenleving.