Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Experiences of group voice training in gender diverse people: a qualitative study / Ervaringen van logopedische groepstraining bij genderdiverse personen: kwalitatief onderzoek

Universiteit Gent
2023
Heike
Krenn
Deze scriptie onderzoekt de ervaringen van genderdiverse personen die deelnemen aan logopedische groepstraining. De resultaten tonen aan dat de sociale aspecten van de training belangrijk zijn voor de deelnemers, die een gevoel van solidariteit en medeleven ervaren. Feedback van therapeut en mededeelnemers wordt gewaardeerd, maar sommige deelnemers ervaren voorafgaand aan de sessies stress en hebben behoefte aan duidelijke informatie over het verloop van de groepssessie. Praktische zaken zoals groepsgrootte en trainingsomgeving beïnvloeden het comfort van de deelnemers. Over het algemeen heeft logopedische groepstraining een positieve invloed op het welzijn van genderdiverse personen en bevordert het acceptatie, solidariteit en zelfvertrouwen. Deze scriptie benadrukt de relevantie van praktische overwegingen en de combinatie van individuele en groepstraining, en suggereert mogelijkheden voor toekomstig onderzoek om de training aan te passen aan de behoeften van deelnemers, en uiteindelijk ook langetermijnresultaten te verkennen.
Meer lezen

Het gebruik van Equine-Assisted Therapy (EAT) bij kinderen met een leerstoornis

Universiteit Gent
2023
Aliki
Melistas
In dit onderzoek werd voor het eerst Equine-Assisted Therapy (EAT) onderzocht als behandeling voor kinderen met leerstoornissen, aangezien de therapievorm in de praktijk al aangeboden en aangeraden wordt zonder enige wetenschappelijke onderzoek naar de effectiviteit ervan bij deze kinderen. Resultaten suggereren gemengde invloed op zelfregulatie en sociaal-emotioneel functioneren, maar geen significante verbeteringen in zelfconcept en executief functioneren. Het benadrukt het belang van meer rigoureus effectiviteitsonderzoek en voorzichtigheid bij het aanbevelen van EAT als behandeling voor leerstoornissen bij kinderen.
Meer lezen

Afname van nieuw ontwikkelde slikscreeningsvragen op Special Olympics Belgium

Arteveldehogeschool Gent
2022
Febe
Herpoel
  • Lonne
    Cerpentier
De scriptie gaat over het signaleren van slikstoornissen bij personen met een verstandelijke beperking. Hiervoor is een nieuw signaleringsinstrument ontwikkeld, speciaal voor Special Olympics Belgium. Voor het eerst werd het instrument afgenomen en werden de bekomen resultaten geanalyseerd.
Meer lezen

The influence of the vestibular system on postural instability in patients with Parkinson's disease

Universiteit Gent
2022
Karen
Adriaenssens
Deze masterproef bespreekt in welke mate het evenwichts- of vestibulair systeem is aangetast bij personen met de ziekte van Parkinson. Tien parkinsonpatiënten en tien gezonde controlepersonen ondergingen een vestibulair testprotocol. Na vergelijking van de testresultaten bleken de parkinsonpatiënten slechter te scoren dan de controlepersonen.
Meer lezen

Langetermijneffect van eentijdige palatale sluiting op de spraak bij patiënten met schisis_Verzameling Belgische data

Universiteit Gent
2021
Tine
Papeleu
In België wordt, net zoals in de meeste andere Westerse landen, het chirurgische herstel van het verhemelte bij kinderen met lip-, kaak- en/of verhemeltespleet uitgevoerd op het einde van het eerste levensjaar. Er is nog geen eenduidigheid rond welke leeftijd het verhemelte idealiter gesloten wordt en wat het langetermijneffect daarvan is op de spraak. In deze masterproef werd nagegaan in welke mate spraakkarakteristieken (i.e. spraakverstaanbaarheid, spraakaanvaardbaarheid, articulatie en resonantie) van kinderen die geboren werden met gespleten lip, kaak en/of verhemelte en een verhemeltesluiting ondergingen op de leeftijd van gemiddeld 12 maanden verschillen van de spraakkarakteristieken van kinderen die geboren werden zonder deze aandoening op de leeftijd van gemiddeld 9 jaar.
Meer lezen

Het effect van twee verschillende logopedische interventies op de spraak en gezondheidsgerelateerde levenskwaliteit van kinderen met een gespleten (lip en) verhemelte.

Universiteit Gent
2020
Ellen
Van Gaever
Literatuur die de effectiviteit van behandelingsstrategieën bij kinderen met een schisis onderzoekt is schaars. Het doel van deze masterproef was het vergelijken van de effectiviteit van een fonetische benadering en een fonologische benadering op het vlak van spraak en levenskwaliteit bij kinderen met een schisis.
Meer lezen

Het belang van zelfhulpgroepen voor mensen die stotteren in Vlaanderen

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Julie
Casier
Mensen die stotteren ervaren heel wat moeilijkheden op psychosociaal gebied, zoals schaamte, spreekangst, een laag zelfbeeld enz. In het onderzoek willen we nagaan of zelfhulpgroepen voor mensen die stotteren een impact hebben op de negatieve gevolgen van het stotteren.
Meer lezen

Developmental Transformations en stotteren

Arteveldehogeschool Gent
2018
Bo
Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.
Meer lezen

Stemapp voor de student leraar - ontwikkeling en toetsing van risicobepaling en advisering

KU Leuven
2018
Barbara
Dewit
  • Jente
    Verbesselt
Winnaar Klasseprijs
Recente studies tonen aan dat studenten aan de lerarenopleiding een groot risico lopen op de ontwikkeling van stemproblemen. Deze masterproef wil tegemoetkomen aan de nood om stemvorming te integreren in de lerarenopleiding, via de ontwikkeling van een applicatie met adviezen rond stem en stemrisico’s voor studenten aan de lerarenopleiding, gebaseerd op het stemergonomisch model. In het kader van de masterproef werd de app Stemplate ontwikkeld.
Meer lezen

The lived experience of participation of 5- to 8-year-old children with developmental problems: an inductive thematic analysis

Universiteit Gent
2018
Birger
Destoop
Deze scriptie poogt bij te dragen aan de volledigheid en geldigheid van het construct participatie van jonge kinderen met een ontwikkelingsproblematiek door de doorleefde ervaring van de kinderen zelf in kaart te brengen.
Meer lezen

Het langetermijneffect van logopedie bij transvrouwen

Universiteit Gent
2017
Lore
Plantefève-Castryck
  • Elia
    Vermeulen
Met dit onderzoek zijn we nagegaan of logopedie zorgt voor een stijging van de spreektoonhoogte bij transvrouwen en of deze stijging blijvend is.
Meer lezen

Reflux en stem. De invloed van laryngofaryngeale refluxziekte op de stemplooien.

Arteveldehogeschool Gent
2016
Céline
Ruysschaert
  • Camille
    Mailly
Stemstoornissen hebben verschillende oorzaken. Laryngofaryngeale refluxziekte (LPRD) is daar één van. Deze bachelorproef gaat in op de diagnostiek en behandeling van LPRD en duidt de relatie tussen reflux en stem.
Meer lezen

Dyslexie als temporeel auditief informatieverwerkingsprobleem: Geletterdheid, fonologie en spraakperceptie bij kinderen in het derde leerjaar

KU Leuven
2015
Judith Coffé
& Eline Galoppin
  • Eline
    Galoppin
Diesleksie: meer dan een lees- of spellingsstoornisHet leven voor kinderen als RosieKa nje qit lez enzonber pe qraabte verleizen?Heb je het bovenstaande kunnen ontcijferen? Neen? Beeld je dan eens in dat dit dagelijkse koek is. Voor Rosie, een meisje van negen jaar, is dat het geval. Ze zwoegt elke dag op school tijdens lezen en spellen. Als ze luidop moet voorlezen in de klas, schaamt ze zich dat ze het niet sneller en juister kan. Dan voelt ze zich heel dom.
Meer lezen

Spraakoutcome na primaire palatoplastiek volgens Sommerlad

Universiteit Gent
2015
Laura
Bruneel
Een deel van het palatoplastiekvraagstuk opgelostSchisis? Nog nooit van gehoord!Terwijl deze malformatie in de volksmond eerder bekend is onder de noemer ‘hazenlip’, wordt deze in medische kringen benoemd als schisis.  Een benaming die de lading beter dekt. Schisispatiënten worden namelijk geboren met een spleet ter hoogte van lip, kaak en/of verhemelte.
Meer lezen

Het geTAALenteerd kinderbrein

KU Leuven
2015
Robin
Gerrits
  • Sien
    Stroo
Voor veel wetenschappers blijft de taalontwikkeling een van de grootste mysteries van de 21e eeuw. Hoe stelt het brein kinderen in staat om in relatief korte tijd moeiteloos een complexe vaardigheid als taal te verwerven? Waarom loopt dit proces soms spaak?  Wat is het verband met de hersenontwikkeling? Met onze studie proberen wij meer inzicht te krijgen in het taalnetwerk in het brein van schoolgaande kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornissen.Bouwstenen van het breinHet brein kan beschouwd worden als een netwerk van zenuwcellen (figuur 1).
Meer lezen

Detecting hidden hearing loss using auditory steady state and brainstem responses

KU Leuven
2015
Yalenka
Devrieze
  • Klara
    Schevenels
De keerzijde van onze dB-maatschappijBent u zich bewust van het lawaai waaraan u zich dagelijks blootstelt? Fuiven, discotheken, concerten, cinemabezoeken, mp3-gebruik, werkgerelateerd- en omgevingslawaai brengen meer schade toe dan u tot nu toe dacht. U heeft vast al eens meegemaakt dat u na een intensieve en langdurige lawaaiblootstelling wat minder goed hoorde of te maken kreeg met een irritante pieptoon. Dit komt echter meestal na een poosje weer goed.
Meer lezen

De waarde van The Edmonton Narrative Norms Instrument bij het opsporen van een taalstoornis bij succesief tweetalige zesjarigen

VIVES Hogeschool
2015
Sharona
Vanhevel
  • Stephanie
    Braet
Nood aan meertalig logopedisch testmateriaal!“Bilingualism has been and is nearer to the normal situation than most people are willing to believe.”De toenemende populatie meertalige kinderen is terug te vinden in de logopedische praktijk. Er is echter een zeer beperkt aanbod aan testmateriaal en aangepaste werkwijzen voor meertaligen. Er zijn reeds inspanningen geleverd, maar de meertalige diagnostiek staat nog steeds in zijn kinderschoenen. Er is dus dringend nood aan meertalig logopedisch testmateriaal. Een moeder komt aankloppen bij een logopediste.
Meer lezen

Articulatieprofiel en oromyofunctioneel gedrag bij kinderen die consulteren voor een orthodontische behandeling

Universiteit Gent
2014
Laurence
Becue
Met spraakproblemen en afwijkende mondgewoonten naar de orthodontistWat hebben spraak en orthodontie met elkaar te maken? Niet veel, hoor ik u denken. Nochtans kampt 7 op de 10 kinderen die consulteren bij een orthodontist met spraakproblemen. Dit werd bewezen in een uniek wetenschappelijk onderzoek naar spraakproblemen en afwijkend mondgedrag bij kinderen die een orthodontische behandeling starten.Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan het uiterlijk in onze maatschappij. Het voorkomen speelt een prominente rol in onze sociale contacten.
Meer lezen

Moslims in Vlaanderen over disability en "zorg"

Universiteit Gent
2012
Karima
El Boujaddayni
Hoe kijken moslims in Vlaanderen naar een handicap?Waarom moet een doof kind het gehoorapparaat uitdoen als er familiebezoek is? Waarom mag een meisje haar kousenbroek nooit uitdoen in het dagcentrum? Waarom is de opkomst van moslimouders op oudercontacten zo laag in het buitengewoon onderwijs? Hebben allochtone gezinnen een ‘andere’ aanpak nodig? Het zijn slechts enkele van de vele vragen die gesteld worden in het onderwijs en in de zorgsector.In de praktijk kunnen moslims positief, maar ook negatief tegenover een handicap staan.
Meer lezen

Spraak- en mondgewoonten bij patiënten met verschillende types van implantaten in de onderkaak met een 'All-on-Four' concept.

Universiteit Gent
2012
Sofie
De Roo
Vervangt 'All-on-Four' binnenkort het klassieke kunstgebit? Voor de jeugd is het nog een ver-van-mijn-bedshow, maar steeds meer ouderen uiten hun ontevredenheid over hun klassieke gebitsprothese, beter gekend als het kunstgebit. Vaak belandt die prothese dan ook op de kast en gaan mensen tandeloos door het leven. Een handig alternatief is dan implantatie volgens de 'All-on-Four' procedure, waarbij de prothese blijvend verankerd wordt op vier implantaten.
Meer lezen

De nasaleermethodiek van Pahn bij kinderen. Een oefenboek voor kleuters (vier- tot vijfjarigen).

Arteveldehogeschool Gent
2012
Katrien
Brebels
De nasaleermethodiek van Pahn bij kinderen (vier- tot vijfjarigen).De behandeling van stemstoornissen is een specifieke maar uitgebreide discipline binnen de logopedie. De patiëntenpopulatie is divers en bestaat uit zowel personen met stemproblemen als professionals die hun stem willen optimaliseren. Ook jonge kinderen kunnen zich aanmelden met stemklachten zoals heesheid. 14% van de kleuterpopulatie zou hees zijn hebben waarvan 6% chronisch. De behandeling is een persoonlijk en variabel proces waarin verschillende factoren een bepalende rol spelen.
Meer lezen

Akoestisch onderzoek naar de toonhoogte van lesbische vrouwen

Universiteit Gent
2010
Jana
Vandaele
 Lesbische vrouwen spreken lager, sneller en monotoner  Lesbiennes spreken lager, sneller en monotoner dan heteroseksuele vrouwen. Klinkt als een broodjeaapverhaal?
Meer lezen

De dissociatie tussen gesproken en geschreven taal bij gekruiste en niet-gekruiste afatici: een aanvullende literatuurstudie, een vergelijkende studie en een toegevoegde gevalsstudie

Universiteit Gent
2008
Eline
Verwilligen
 
 
 

 
 
De dissociatie tussen gesproken en geschreven taal bij gekruiste afasiepatiënten: een typisch symptoom of niet?
 
 
Eline Verwilligen
 
 
 
 
Scriptie voorgedragen tot het behalen van de graad van master in de logopedische en audiologische wetenschappen, optie logopedie

 
 
2007-2008
Velen onder ons kennen wel iemand die na een beroerte of herseninfarct moeilijkheden kreeg met taal, op vlak van het spreken (productie), het taalbegrip of beide. Deze vaak voorkomende taalstoornis heet afasie.
Meer lezen

Website voor en door personen met afasie en hun omgeving

Arteveldehogeschool Gent
2007
Lies
Witteman
  • Annelies
    Vivijs
Als een vis in een aquarium       
 
In december 2006 belandde een man met afasie in de cel en vervolgens in een gesloten asielcentrum omdat hij niet kon zeggen wie hij was. De politie beschouwde hem als een illegale Rus. Dit jammerlijke voorval illustreert dat afasie nog veel te weinig gekend is.
 
Afasie tast de mens aan in zijn meest authentieke functie. Immers, wat is er meer vanzelfsprekend dan ‘spreken’ en onze gedachten en gevoelens uiten in ‘woorden’. Men schat dat er in België meer dan 20.000 personen met afasie zijn.
Meer lezen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Dat is nou die (stomme) dyslexie!

Arteveldehogeschool Gent
2005
Aline
van den Bosch
  • Lieve
    Vansteenkiste
Vroegtijdige signalisatie van kleuters met een risico voor dyslexie.
 
Aangezien we beiden dyslectisch zijn, hield de volgende vraag ons sterk bezig: Kunnen de hindernissen die wij ondervinden, ten gevolge van dyslexie, beperkt worden door risicokleuters voor dyslexie vroegtijdig te gaan opsporen en zijn er dan ook vroege signalen van dyslexie?
In onze zoektocht naar informatie hieromtrent stelden we vast dat er rond dit onderwerp al heel wat beweegt, vooral in Nederland.
 
Wat is dyslexie?
Wanneer je - in verschillende bronnen - op zoek gaat naar een definitie van dyslexie, tref je vaak
Meer lezen