Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Wat is de impact van verschillende communicatiestrategieën op de keuze van de consument voor een milieuduurzame leveringsoptie binnen e-commerce? De effecten van het bieden van geen, rationele of emotionele informatie.

Monique Sikkema
In deze masterproef werd de impact van diverse communicatiestrategieën op de keuze voor verschillende leveringsopties in e-commerce onderzocht. Hierbij kreeg men in de online vragenlijst de keuze tussen een milieuvriendelijke, ‘groene’ leveringsoptie (maximaal 4 dagen levertijd) of een standaard leveringsoptie (levering de volgende dag). Bij de ‘groene optie’ werd er over de milieueffecten van de levering gecommuniceerd. Dit gebeurde via vier verschillende communicatiestrategieën: men kreeg geen, emotionele (inspelen op het gevoel) of rationele informatie. De rationele informatie werd onderverdeeld in twee verschillende soorten informatie: wetenschappelijke (CO2 uitstoot) en menselijke informatie (aantal bomen dat gespaard blijft). Uit de resultaten bleek dat het geven van informatie een positief effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Echter het type informatie (emotioneel of rationeel, menselijk of wetenschappelijk) dat werd gegeven, bleek geen effect te hebben op de keuze voor een ‘groene levering’. Evenwel hebben de respondenten een voorkeur voor de menselijke informatie. Daarnaast werd er onderzocht of het al dan niet milieubewustzijn van de respondent in combinatie met het verkrijgen van bepaalde informatie een effect had op de keuze voor de ‘groene levering’. Het geven van wetenschappelijke informatie bleek een groter effect te hebben op respondenten die niet-milieubewust zijn. In dit onderzoek koos acht op tien respondenten voor een ‘groene leveringsoptie’.