Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Ik lees dus ik begrijp: Het verband tussen leesklimaat, leesattitude en -plezier, leesgedrag en woordenschatkennis en begrijpend lezen

KU Leuven
2023
Mira
Wyns
Deze thesis onderzoekt het verband tussen leesklimaat, leesattitude- en plezier, leesgedrag en taalvaardigheid. Leesgedrag bestaat hier uit leesfrequentie- en volume, teksttypes en genres en manieren van lezen. Taalvaardigheid omvat hier woordenschatkennis en begrijpend lezen.
Meer lezen

Doet voorlezen beter lezen?

Arteveldehogeschool Gent
2022
Laure
Van Garsse
Deze bachelorproef doet onderzoek naar de invloed van voorlezen met met specifieke aandacht voor leesstrategieën op de prestaties van begrijpend lezen van de leerlingen.
Meer lezen

De leeslestabel: een hulp bij het ontwerpen van lessen begrijpend lezen

VIVES Hogeschool
2021
Fien
Vandenbussche
  • Eline
    Boone
  • Quinten
    De Baets
  • Dolores
    Devoldere
Een onderzoek naar hoe leraren het leesbegrip bij leerlingen concreet kunnen bevorderen. Vanuit een inventarisatie van wat al dan niet werkt, ontstond een tool - een “leeslestabel” - een instrument om kwaliteitsvolle leeslessen te garanderen.
Meer lezen

Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid

Hogeschool PXL
2021
Anouck
Van Gerven
In deze bachelorproef is onderzocht hoe we een leesbeleid moeten opstellen zodat we de leesvaardigheid en het leesplezier van de leerlingen uit de basisschool kunnen vergroten. Aan de hand van deze informatie is er een leidraad ontwikkelt voor het opstellen en uitvoeren van een leesbeleid.
Meer lezen

Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom

Hogeschool PXL
2020
Aurélie
Slegers
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit? De beste oplossing is gevarieerd literatuuronderwijs. Zo ontstond de leesdoos: een toolbox om aan leesbevordering te werken met je leerlingen. Perfect literatuuronderwijs is voor iedereen verschillend. Daarom biedt de leesdoos een waaier aan opdrachten die je klassikaal, als taak of op schoolniveau kan integreren om leesbevorderend aan literatuur te werken.
Meer lezen

Smaaksociologisch onderzoek naar het literatuurminnende publiek: een analyse van literatuurliefhebbers en hun literaire en culturele voorkeuren

Universiteit Gent
2018
Emma
Petillion
Deze thesis analyseert aan de hand van een enquête het literair en cultureel consumptiepatroon van de bezoekers van literaire evenementen.
Meer lezen

Vergelijkende studie tussen het voorleesgedrag van ouders van eentalige en meertalige kinderen in Groot-Antwerpen

Thomas More Hogeschool
2017
Alanis
Marien
In deze bachelorproef werd het voorleesgedrag onderzocht bij ouders van eentalige en meertalige kinderen tussen 0 en 3 jaar. Via een vragenlijstonderzoek werd het voorleesgedrag, met name de frequentie van voorlezen, het voorleesmateriaal en de reden van voorlezen in kaart gebracht.
Meer lezen

Van Alice naar App, een onderzoek naar het aanbod, het effect en het belang van kinderboekenapps bij vijfjarigen

KU Leuven
2014
Liselotte
Droeshout
SamenvattingDoor de komst van nieuwe digitale media zoals tablets en smartphones zijn kinderboeken nu ook beschikbaar in appversies.
Meer lezen

Studie naar aanleiding van het werk van Els Pelgrom: her(ver)talen van klassiekers, ook voor de jonge dyslect

Thomas More Hogeschool
2013
Geertrui
Rutten
Klassiekers in een hedendaags jasje: hervertalen voor de jonge, dyslectische lezerDe kans is groot dat je als kind of tiener wel eens een klassiek boek zoals Robinson Crusoe, Pippi Langkous of Oliver Twist hebt gelezen, maar er niet bij stilstond waarom net die boeken doorheen de eeuwen populair zijn gebleven en steeds opnieuw worden verslonden. De oorzaak is terug te vinden bij de hervertaler die het belangrijk acht een klassiek boek in een ‘hedendaags’ jasje te steken, zodat ook kinderen en jongeren ze zonder veel problemen kunnen lezen.
Meer lezen

De Standaard Online: explorerend onderzoek naar de wensen van jonge lezers.

Universiteit Gent
2005
Liselot
Hudders
Ouders en onderwijs beïnvloeden leesgedrag jongeren
 
Jongeren lezen steeds minder kranten. Velen zien televisie en on-linekranten als de grote boosdoeners. Een onderzoek naar het leesgedrag van 24 universiteitsstudenten toont echter aan dat dit niet zo is. Ouders en school nemen een belangrijke plaats in als pedagogische stimulans bij jongeren om de krant te lezen.
Meer lezen

Exploratief en vergelijkend onderzoek naar het naschoolse leesgedrag bij kinderen in het basisonderwijs, met en zonder dyslexie.

Universiteit Gent
2004
Kim
Redant
Meer lezen

De betekenis van regionale pers vr de lezer

Andere
2002
Katleen
Van Landschoot
 
Vele lezers beschouwen regionale berichtgeving als de meest betrouwbare, omdat men er tenminste controle over heeft. Maar ook om andere redenen blijven regionale kranten een onvervangbare rol vervullen, zo blijkt uit een bevraging van veertig (vooral) oudere lezers van de Krant van West-Vlaanderen.
Katleen Van Landschoot*
 
Voor haar licentiaatsverhandeling, gemaakt in het kader van haar studies communicatiewetenschappen aan de VUB, heeft Katleen Van Landschoot veertig lezers van de Krant van West-Vlaanderen ondervraagd.
Meer lezen