Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

A role for the neuropeptide receptor NPR-6 in C. elegans olfactory learning?

KU Leuven
2019
Nathan
De Fruyt
Onderzoek naar de rol van het receptorproteïne NPR-6 in olfactorisch leergedrag bij Caenorhabditis elegans. Aan de hand van gedragstesten en moleculair genetsiche, biochemische en pharmacologische technieken ontdekten we een potentiële rol voor NPR-6 in verzadigingssignalering.
Meer lezen

Differentiatie in de wiskundeles

UC Leuven-Limburg
2018
Eline
Vrijsen
Dit onderzoek behandelt differentiatie tijdens de wiskundelessen in het vierde jaar ASO. Er wordt gezocht naar manieren waarop je kan differentiëren en er wordt gekeken naar hoe wiskundeleerkrachten in het vierde middelbaar dit vandaag de dag doen.
Meer lezen

Muzikale integratie in andere lessen en de invloed ervan op kinderen

Odisee
2017
Ruben
Luyten
De wetenschap heeft aangetoond dat muziek een ongelofelijke positieve invloed heeft op ons brein. Voor kinderen vormt het dus een grote meerwaarde op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Door op onderzoek uit te gaan, werd echter snel duidelijk dat muziek of muzikale integratie ontbreekt in ons huidig onderwijssysteem. In dit werk doe ik dan ook een aantal voorstellen om deze negatieve trend te stoppen.
Meer lezen

The functional characterization of neuromedin U signalling in Caenorhabditis elegans gustatory plasticity

KU Leuven
2016
Ellen
Geens
Smaakplasticiteit is een vorm van associatief leren die we kunnen terugvinden bij Caenorhabditis elegans. Hierbij vertoont deze rondworm repulsief gedrag ten aanzien van zout, zelfs bij attractieve concentraties, na een korte blootstelling aan een zoute omgeving in afwezigheid van voedsel. Deze scriptie geeft een functionele analyse van het neuropeptide NLP-44 en diens receptor NMUR-1 in dit leergedrag.
Meer lezen

Characterisation of Neuropeptide Signalling Systems in Learning

KU Leuven
2015
Lucas
Mergan
Hoe wormen ons helpen ons leergedrag te verstaanDit is Caenorhabditis elegans. Van een bescheiden bodemwormpje dat nauwelijks te zien is met het blote oog zou je misschien niet veel verwachten in het neurobiologisch onderzoek. Het ziet er niet echt uit als het soort beestje dat leergedrag zou vertonen. Wel, schijn bedriegt. Figuur 1: Door genetische manipulatie kan men verschillende cellen van C. elegans een fluorescente merker geven.
Meer lezen

Paarsgewijze vergelijking als evaluatietechniek voor wiskundig probleemoplossen

Universiteit Antwerpen
2015
Kristof
Vermeiren
  • Kristof
    Vermeiren
Het beoordelen van wiskundige probleemoplossingsvaardigheden: kan het ook anders?De evaluatiemethodes voor wiskundig probleemoplossen die binnen ons onderwijssysteem gangbaar zijn, worden de laatste jaren alsmaar vaker bekritiseerd. Ze zouden oppervlakkig leergedrag uitlokken, wat op zijn beurt ervoor zorgt dat leerlingen in een verdere school- of werkloopbaan onvoldoende in staat zijn om wiskunde efficiënt toe te passen op nieuwe problemen.
Meer lezen

INVESTIGATING TASK COMPLEXITY AND TEAM LEARNING IN SOCIAL CARE TEAMS IN FLANDERS A multilevel analysis

KU Leuven
2014
Hanne
Blockx
  • Filip
    Dochy
  • Anne
    Boon
Ik ben blij dat gij in mijn team zit…van miserie naar synergie!Herinner je jezelf nog dat je een werk moest maken met een paar mensen die je van haar nog pluim kende en dat je hierbij op sommige momenten dacht: “Ik had het beter allemaal zelf gedaan! Waarom moeten we samenwerken? Wat is al dat gedoe rond teamwerk?” Een of ander onderzoek heeft aangetoond dat teamwerk de resultaten verhoogt en dat je daarmee complexe problemen kan oplossen. In dat geval zetten we mensen in een organisatie samen, geven hen een project en de sleutel tot succes is gevonden.
Meer lezen

De ingrediënten van 'evidence-based administratieve hervormingen. De recepten voor Copernicus en BBB vergeleken

Hogeschool Gent
2012
Jolien
Dewaele
De ingrediënten van ‘evidence-based’ administratieve hervormingenDe recepten voor Copernicus en BBB vergelekenJong en oud lijken de laatste jaren erg in de ban van culinaire uitdagingen. In dit artikel gaan we op zoek naar nieuwe trends en smaken die de beleidsvoering domineren. Dit brengt ons bij de beleidsvoering vanuit een ‘evidence-based’ perspectief, een specifieke invalshoek die de laatste jaren wereldwijd in opmars is. In eerste instantie trachten we te onderzoeken waar de beleidsvoerders de mosterd halen om vorm te geven aan administratieve hervormingen.
Meer lezen

Werkplekleren binnen de leeronderneming

Universiteit Antwerpen
2012
Gerd
Verhaegen
LEREN OP DE WERKPLEKDe leeronderneming, een must voor de toekomstige ondernemer“De leeronderneming, project van Unizo onderwijs en ondernemen, levert binnen het ondernemerschaponderwijs absoluut waardevolle resultaten op, ongeacht de context waarin de leeronderneming georganiseerd wordt.” Tot deze bevinding kwam Gerd Verhaegen, masterstudente opleidings– en onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Als afronding van haar studie heeft zij onderzoek gedaan naar factoren die het werkplekleergedrag van studenten binnen een leeronderneming kunnen verklaren.
Meer lezen

Kwaliteit van leren op de werkplek

Universiteit Antwerpen
2012
Ergi
Vercaigne
LEREN OP DE WERKPLEKSTAGEBEGELEIDERS BIEDEN GEEN MEERWAARDE IN STAGES BSOEr wordt door de stagebegeleiders in het beroepssecundair onderwijs heel wat tijd geïnvesteerd in het geven van begeleiding en feedback aan de leerling-stagiairs die in het kader van hun studie wekelijks op stage gaan. Toch blijkt deze begeleiding en feedback weinig invloed te hebben op wat leerlingen leren op hun stage. Dat blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek van Ergi Vercaigne (Universiteit Antwerpen).
Meer lezen