Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Computer vision guided Monte Carlo dose calculations in interventional radiology

Universiteit Hasselt
2019
Nick
Staut
Winnaar mtech+prijs
Bij deze thesis werd een prototype gebouwd en getest dat volledig automatisch, snel en nauwkeurig de stralingsdosis bij interventionele radiologie kan bepalen. Dit door gebruik te maken van Microsoft Kinect camera's en Monte Carlo berekeningen
Meer lezen

The use of exergames to improve balance in elderly: Can we challenge COM displacements?

KU Leuven
2018
Jente
Willaert
  • Julie
    Tavernier
Een zelf-ontwikkeld exergame, VirBal genaamd, werd getest bij ouderen om na te gaan of het zorgde voor een uitdaging in evenwicht. Lichaamszwaartepunt verplaatsingen relatief ten opzichte van de individuele limieten waren hoger in het VirBal spel in vergelijking met het KInect Ski spel, wat uit voorgaand onderzoek het beste exergame voor balanstraining bleek te zijn. Het VirBal spel zou gebruikt kunnen worden als evenwichtstraining tool bij ouderen.
Meer lezen

Design and Implementation of an Augmented Reality-based Multiplayer Game using Fine-grained Localization

Universiteit Antwerpen
2015
Tom
De Schepper
Rondwandelen in computerwereldHeeft u er ooit van gedroomd een andere wereld binnen te stappen, net zoals in bekende films als The Matrix of  Tron? In dit onderzoek werd de eerste stap gezet in de realisatie van deze droom. Het prototype ontwikkeld binnen deze scriptie laat toe om fysiek rond te wandelen in een virtuele wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door de combinatie van moderne, speciale brillen, smartphone camera’s en een vleugje creativiteit.Virtuele realiteit (VR) mag dan misschien klinken als sciencefiction, maar wordt al op verschillende plaatsen gebruikt.
Meer lezen

Virtuele Revalidatie met Microsoft Kinect

Hogeschool PXL
2015
Simon
Verbeke
Stel je voor: je hebt pas een ongeval gehad, je ruggengraat is gekwetst, en je armen werken niet meer zoals voorheen. Er wacht je nu een lang proces van revalidatie en therapie. Je zal opnieuw moeten leren je tanden poetsen, je haar kammen, drinken, en zoveel meer. Wat eerst vanzelfsprekend was is nu een reusachtige opgave. Nu moet je elke week, of zelfs meerdere keren per week, naar de praktijk van de therapeut, waar je al deze handelingen terug gaat aanleren. Het duurt lang, en het wordt snel saai. De kosten om steeds naar de praktijk te gaan kunnen ook snel oplopen.
Meer lezen

Development of an arm system for a gesturing system for the social robot Probo

Vrije Universiteit Brussel
2013
Steven
Depue
Emoties omarmenLedematen van robots als communicatiemiddelRobots zullen meer en meer in ons dagelijks leven verschijnen, in tal van toepassingen. Er is dus een sociaal aspect in de ontwikkeling nodig om intuïtief met hen te kunnen communiceren. Sociale robots worden dan ook uitgerust met typisch menselijke communicatiesystemen zoals spraak en het tonen van emoties. De robot Probo van de Vrije Universiteit Brussel kan al heel wat gelaatsuitdrukkingen nabootsen, maar zal nu ook een paar werkende armen krijgen.De robot Probo wordt momenteel ontwikkeld aan de Vrije Universiteit Brussel.
Meer lezen

Extrusiegebaseerd 3D printen van keramische materialen

Thomas More Hogeschool
2013
Matthias
Faes
Extrusiegebaseerd 3D-printen van hoogtechnologische keramische materialenInleidingTechnische keramieken winnen door hun unieke combinatie van fysische en chemische eigenschappen aan belang in het huidige industriële landschap. Zo combineren ze bijvoorbeeld een uitermate hoge mechanische sterkte met een uitstekende weerstand tegen hoge temperaturen en agressieve chemische omgevingen. Dit maakt deze groep van materialen bijvoorbeeld uitermate geschikt voor langdurig gebruik in een warme, vochtige omgeving[1,2].
Meer lezen

Do you like my TV-show?

Universiteit Hasselt
2013
Dries
Vanmeert
Wat vind je van mijn TV-show?Televisie kijken is een natuurlijk deel van ons leven geworden. Een gemiddeld huishouden heeft dan ook meerdere tv-toestellen, waar gemiddeld enkele uren per dag naar gekeken wordt. Tijdens dat men tv kijkt, doet men bovendien vaak bij-activiteiten, zoals praten, eten, drinken... Bovendien wordt de televisie steeds meer een interactief gebeuren. Voor televisiezenders en -producenten zou het bijgevolg interessant zijn om te weten wat men zoal doet tijdens het kijken, en hoe men zich bij het programma voelt.
Meer lezen

Xbox Kinect applicaties

Hogeschool PXL
2012
Bart
Suelze
  • Bart
    Suelze
  • Kenny
    Colda
in bijlage
Meer lezen