Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Anti-factcheckdiscours in Facebookreacties op factchecks van Vlaamse kwaliteitskranten

KU Leuven
2022
Eline
Broeckx
Deze masterproef bestudeert de anti-factcheckkritiek van nieuwsconsumenten in de Facebookcomments onder factchecks van de Vlaamse kwaliteitskranten De Morgen en De Standaard.
Meer lezen

Gezondheidsnieuws in quarantaine

Universiteit Gent
2021
Febe
Visart
Deze masterproef onderzoekt het gratis en betalende gezondheidsnieuws van Vlaamse nieuwsmedia tijdens de coronacrisis. Aan de hand van een inhoudsanalyse wordt nagegaan welke soorten artikels achter een betaalmuur zitten en waarom. Daarnaast wordt de aanpak van De Standaard vergeleken met die van De Morgen.
Meer lezen

In dialoog tijdens detentie

KU Leuven
2021
Shanti
Heijkants
Deze studie brengt in kaart hoe de communicatie met anderstalige gedetineerden in Vlaamse en Brusselse gevangenissen tot stand komt. Daarnaast peilt het onderzoek naar de gevoelens en perceptie die taalbarrières bij de gevangenisdirectie en het gevangenispersoneel teweegbrengen. Hiervoor werden semi-gestructureerde interviews gehouden, dewelke aan de hand van de kwalitatieve inhoudsanalyse geanalyseerd werden.
Meer lezen

Achter de schermen bij Uber: Een Kwalitatieve inhoudsanalyse naar de ervaringen van Uber drivers in Frankrijk tussen 2019 en 2020 bekeken vanuit de Digital Market Manipulation Theory

Vrije Universiteit Brussel
2020
Mathieu
Cambier
Bestaand onderzoek naar sharing economy platformen toont aan dat digitale intermediairs zoals Uber, via hun algoritmes en de rijke informatie waarover zij beschikken, zich in een machtspositie bevinden ten opzichte van hun gebruikers. Deze Masterproef analyseert dan ook hoe de ervaringen van Uber-drivers tot uiting komen op het grootste Franse online driverforum in 2019-2020 vanuit de Digital Market Manipulation Theory. Via een kwalitatieve inhoudsanalyse konden via een open, axiale en selectieve codering tien thema’s geïdentificeerd worden waaruit vervolgens nader kon verklaard worden hoe Uber als netwerkplatform de mogelijkheid heeft om aan Digitale Marktmanipulatie te doen.
Meer lezen

Hoe beïnvloeden de imago’s van duurzame voeding op Instagram en in drie Belgische perstitels de communicatie van food-ondernemingen?

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Carla
Dejonghe
Duurzame voeding is niet meer weg te denken uit onze maatschappij, maar toch blijkt het een moeilijk onderwerp om over te communiceren. In deze scriptie wordt gekeken hoe het imago van duurzame voeding de communicatie errond gaat beïnvloeden.
Meer lezen

De Chinese reactie op Parxit: Een frame analyse over de terugtrekking van de V.S. uit het Parijsakkoord in de Renmin Ribao en de China Daily (2017-2020)

KU Leuven
2020
Anne-Marie
Dedene
Deze thesis werpt een licht op de manier waarop de Chinese overheid reageerde op de terugtrekking de V.S. uit het Parijsakkoord. Het onderzoek naar deze reactie, uitgevoerd door middel van een frame analyse op zowel Engelstalige als Mandarijnse krantenartikels, kan helpen meer inzicht verwerven in China’s algemene houding en gedrag binnen het globaal klimaatbeheer, de dynamiek tussen de V.S. en China en China’s houding in internationale politiek in het algemeen.
Meer lezen

‘Ik zie geen bal op de tv?’ Een inhoudsanalyse en appreciatieonderzoek van Vlaams voetbalcommentaar op radio en televisie

KU Leuven
2020
Tim
Van Roey
In deze meesterproef werd onderzoek gedaan naar de invloed van het medium op zowel inhoud als appreciatie van het publiek bij sportcommentaar. Meer bepaald, werd er gekeken welke verschillen in commentaar er zaten in het commentaar van drie verschillende voetbalwedstrijden van het Belgische nationale mannenelftal op radio en televisie.
Meer lezen

De visuele voorstelling van Greta Thunberg in De Standaard, Dagens Nyheter en RT

KU Leuven
2020
Silke
Cornillie
Deze masterproef onderzoekt hoe de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg visueel wordt voorgesteld of 'geframed' in drie uiteenlopende media. Afbeeldingen uit De Standaard, de Zweedse krant Dagens Nyheter en het Russische nieuwsplatform RT werden daarvoor onderworpen aan een kwantitatieve inhoudsanalyse en vervolgens verder (kwalitatief) geïnterpreteerd. Daaruit blijkt ten eerste dat de ideologie en achtergrond van de media meespelen in de manier waarop Greta Thunberg wordt voorgesteld. Het overheidsgestuurde, kritische RT toont een veel negatiever beeld van haar dan Dagens Nyheter, dat geregeld lof en trots uit voor de klimaatactiviste. Ten tweede blijkt de macht van afbeeldingen - vaak zwaar onderschat - bijzonder groot. De manier waarop een persoon op de foto staat, kan de mening van de nieuwsconsument absoluut beïnvloeden.
Meer lezen

Zo is het altijd "de schuld van de sossen"

Universiteit Gent
2020
Sien
D'hauwer
Deze masterproef is een kwantitatieve inhoudsanalyse van polariserende reacties onder online gepubliceerde nieuwsartikels van Het Laatste Nieuws. Ze gaat na of contentmoderatie werkt als oplossing voor de polarisatietrend.
Meer lezen

Een kijkend kind ziet anders: een kwantitatieve inhoudsanalyse naar diversiteit op drie Vlaamse kinderomroepen

Universiteit Gent
2020
Emma
Devos
Deze kwantitatieve inhoudsanalyse onderzocht de representatie van diversiteit op de drie Vlaamse kinderomroepen Ketnet, VTM KIDS en Studio 100 TV. De diversiteit van personages werd onderzocht aan de hand van vier factoren: gender, seksuele voorkeur, etniciteit en het hebben van een beperking.
Meer lezen

Manifest Onjust & Manifesterend Gebuisd: Inhoudsanalyse naar de verslaggeving over Schild en Vrienden en Youth for Climate in De Standaard en Het Laatste Nieuws

KU Leuven
2019
Bastiaan
De Groote
In deze masterproef wordt onderzocht met welke vooringenomenheid de kranten "De Standaard" en "Het Laatste Nieuws" praatten over "Schild en Vrienden" en "Youth for Climate" door middel van een inhoudsanalyse van ruim 350 krantenartikels. Er zal blijken dat de klimaatjongeren relatief positiever in het nieuws komen dan de nationalistische jongeren.
Meer lezen

Man, I feel like a (wo)man in journalism

KU Leuven
2019
Emelie
Wojcik
Deze studie onderzoekt a.d.h.v. een casestudy hoe journalisten in Vlaamse fictie worden afgebeeld en in welke mate dat beeld overeenkomt met het ideale profiel van een echte journalist.
Meer lezen

'Vervallen in clichés?': Een kwalitatief onderzoek naar de representatie van lesbiennes in Vlaamse tv-fictie.

Vrije Universiteit Brussel
2019
Rani
Liekens
Deze masterproef gaat over de representatie van lesbiennes in Vlaamse fictiereeksen, uitgezonden tussen 2005 en 2019. Er werden vier reeksen geselecteerd, namelijk: Kinderen van Dewindt, Marsman, Gent-West en Professor T. Deze reeksen werden onderworpen aan een narratieve inhoudsanalyse, waarbij de focus lag op de lesbische personages. Daarnaast werden ook de actrices in kwestie geïnterviewd ter nuancering.
Meer lezen

La communication de crise à l’ère des réseaux sociaux. Étude de cas : La communication de crise de Brussels Airport sur Twitter lors des attentats du 22 mars 2016.

KU Leuven
2018
Caitlin
Stabel
Deze masterproef zoomt in op enkele vuistregels voor succesvolle crisiscommunicatie via social media. Op basis daarvan blikken we terug op de crisiscommunicatie van Brussels Airport via Twitter na de crisis van 22 maart 2016.
Meer lezen

Eerst moeder van drie, of toch vooral politicus? Een kwantitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van vrouwelijke politieke kandidaten in de Vlaamse pers

Universiteit Gent
2018
Joke
D'Heer
Vrouwelijke politieke kandidaten worden naar aanloop van de federale en lokale verkiezingen op een nadelige wijze gerepresenteerd in de Vlaamse pers. Niet alleen komen mannelijke kandidaten bijna dubbel zo veel aan bod, ook inhoudelijk worden vrouwelijke kandidaten op een stereotyperende wijze besproken. Hun leeftijd, maritale status en moederrol worden vaker vermeld in artikels.
Meer lezen

Dagcrème voor mannen en bier voor vrouwen: de voorstelling van mannen en vrouwen in televisie-reclames voor traditioneel gendergebonden producten die geheroriënteerd worden op het andere gender

KU Leuven
2018
Dagmar
Bicqué
Producten die traditioneel aan mannen dan wel vrouwen werden verbonden, worden in reclame steeds vaker geherpositioneerd op het andere gender. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van televisiereclames wordt nagegaan of deze ontkoppeling tussen productcategorie en gender ook wijst op minder stereotypering.
Meer lezen

De opiniepagina's van De Standaard

KU Leuven
2018
Annelies
Leys
Deze scriptie is een onderzoek naar diversiteit in de opinierubriek van De Standaard. De manier waarop de opiniepagina's samengesteld worden, is ook bestudeerd. De studie gebeurde via een kwantitatieve inhoudsanalyse en een kwalitatief diepte-interview.
Meer lezen

Verwijzing naar leeftijd bij werving van (semi)overheidspersoneel. Een inhoudsanalyse van jobadvertenties

KU Leuven
2017
Laurens
Seigers
Deze masterproef wil nagaan of er verwijzingen naar leeftijd voorkomen in de personeelsadvertenties van publieke en semipublieke organisaties en of deze verwijzingen een invloed hebben op het sollicitatiegedrag.
Meer lezen

Donald Trump en Bernie Sanders Online. De relatie tussen Populisme en Sociale Media – een case study

Vrije Universiteit Brussel
2017
Jana
Goyvaerts
De laatste jaren zien we een grote toename van (succesvolle) populistische partijen en politici, en sociale media worden steeds belangrijker binnen politieke communicatie. In het kader van deze twee trends onderzochten we in deze thesis hoe populistische politici Donald Trump en Bernie Sanders sociale media gebruiken binnen hun communicatiestrategie.
Meer lezen

Inhoudsanalyse over het gebruik van verpakkingselementen in de voedingsmarkt

Universiteit Gent
2017
Joyce
De Temmerman
Dit onderzoek bevat een overzicht van de verpakkingselementen gebruikt bij gezonde en ongezonde snacks. Hiervoor werden 300 snacks geanalyseerd. Het werd duidelijke dat ongezonde snacks nog steeds veel meer inspelen op de emoties van de consumenten dan gezonde snacks.
Meer lezen

DE GEWONE MAN/VROUW IN DE KRANT. EEN INHOUDSANALYSE VAN BURGERS ALS NIEUWSBRON 2006-2016

Universiteit Antwerpen
2017
Kenza
Lamot
Masterstudente Kenza Lamot deed onderzoek naar het voorkomen en de hoedanigheid van burgers in het krantennieuws. Slagen burgers er sinds de opkomst van sociale media vaker in om hun stempel te drukken op de berichtgeving?
Meer lezen

De opiniepagina’s van De Morgen: een onderzoek naar het product van samenstelling en het proces van samenstelling

KU Leuven
2017
Kato
Declercq
De scriptie is een tweeledig onderzoek naar de opiniepagina's van de Vlaamse kwaliteitskrant De Morgen. Ten eerste onderzocht de studente aan de hand van een kwantitatieve inhoudsanalyse wie op de opiniepagina's van De Morgen een stem krijgt en waarover. Ten tweede onderzocht ze aan de hand van een diepte-interview met de Chef Opinie van De Morgen hoe de redactie van De Morgen te werk gaat bij de selectie van opiniestukken.
Meer lezen

Twitter als crisiscommunicatietool bij terrorisme? Een kwantitatieve inhoudsanalyse van tweets na de terreuraanslagen in #Zaventem en #Maalbeek op 22 maart 2016.

Universiteit Gent
2017
Ilona
Buteneers
Deze scriptie omvat een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij 1588 tweets werden bestudeerd na het plaatsvinden van de terreuraanslagen op 22 maart 2016. Hierbij werd er meer specifiek onderzocht welke actoren op Twitter aanwezig waren en voor welke doeleinden deze gebruik maakten van het medium. Op deze manier kan er inzicht worden verworven in de noden van het publiek met als doel responsstrategieën op een effectieve en efficiënte manier te kunnen afstemmen.
Meer lezen

God bless America: Clinton vs. Trump in de Vlaamse geschreven pers

KU Leuven
2017
Alicia
Bremmers
Een thematische inhoudsanalyse van de portrettering van Donald Trump en Hillary Clinton in kwaliteits- en publiekskranten
Meer lezen

Terror-ex. Een casestudy naar het re-integratieproces van voormalig terroristen

Universiteit Gent
2016
Sigrid
Raets
Het kernconcept re-integratie bij terroristen werd ontrafeld aan de hand van een theoretisch model, uitgesplitst naar het verloop van dit proces en de bijhorende katalyserende en remmende factoren. Dit theoretisch model werd verder uitgediept aan de hand van een casestudy naar een uitgetreden neonazi, uitgevoerd door middel van een inhoudsanalyse. Op basis van beide delen, theoretisch en empirisch, konden een aantal beleidsmatige conclusies getrokken worden.
Meer lezen

Beeldgebruik in de mediaberichtgeving over terreurgroep IS

Vrije Universiteit Brussel
2016
Rani
Decock
Het is een kwantitatieve inhoudsanalyse van nieuwsfoto’s in de mediaberichtgeving over terreurgroep Islamitische Staat, verschenen op de website van De Morgen en Het Laatste Nieuws gedurende 1 jaar.
Meer lezen

Our schedule for tonight. The programming of European PSBs: its genres, origins and online presence

KU Leuven
2016
Jonathan
Hendrickx
Een inhoudsanalyse van de programmering van acht Europese openbare omroepen. Onze zender Eén blijkt veel minder nieuws uit te zenden dan Europees gemiddeld, maar meer fictie en entertainment. Om de rol van de VRT op het internet te bestendigen, zou ze van naam moeten veranderen naar VRTI.
Meer lezen

Het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen in de nieuwsmedia: een kwantitatieve inhoudsanalyse van 2009 tot 2014

KU Leuven
2016
Lien
Verbeeck
Op basis van framing- en agendasettingstheorieën nagaan hoe het immigratiediscours van Vlaamse politieke partijen er uit ziet in de nieuwsmedia. Analyse van nieuwsfragmenten van journaals op VRT en VTM.
Meer lezen

Making Sense of the Attack on Charlie Hebdo. A Qualitative Content Analysis of De Standaard and Al Arabiya

KU Leuven
2015
Linde
Van Goethem
Making Sense of the Attack on Charlie HebdoWaarom is er geweld in de wereld? Hoe geven mensen betekenis aan dit geweld? Waarom plegen mensen terroristische daden? Hoe geven zowel terroristen als andere mensen betekenis aan de wereld rondom hen? Deze diepere filosofische vragen vormen de basis voor het kiezen van een onderzoek naar geweld en terrorisme. De verschrikkelijke aanslag op Charlie Hebdo op 7 januari dit jaar leidde tot een stortvloed aan meningen over radicalisering, over terrorisme, over de fundamentele waarden van onze Westerse samenleving.
Meer lezen

What’s in a Frame? Framing of the Syrian War: A Comparative Analysis of European, American and Russian Newspapers

KU Leuven
2014
Amélie
Godefroidt
DOOR AMELIE GODEFROIDT – Huilende kinderen dwalend op straat, dorpen met de grond gelijk gemaakt, gewonde mannen kermend in een overvolle moskee; dit is slechts een greep uit het dagelijkse nieuwsaanbod tijdens de zomermaanden van 2013. De media waren onze enige informatiebron over het escalerende conflict in Syrië. Dit onderzoek toont aan dat deze berichtgeving niet op een objectieve manier verliep. Omdat de media een coherente en toegankelijke manier van de werkelijkheid willen creëren, zijn selectiviteit en vertekening onvermijdelijk.
Meer lezen