Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De ontwikkeling en verspreiding van trends

Camille Mortier
Dagelijks worden we, of we het nu willen of niet, geconfronteerd met modetrends. Maar hoe ontstaan die modetrends eigenlijk en hoe komen ze tot bij ons? Op deze vragen probeer ik een antwoord te geven in mijn scriptie.

Het Parijse Modehuis Balmain (1945-2013). Tijdens en na Pierre Balmain.

Elisa De Wyngaert
De naoorlogse jaren worden in de literatuur beschreven als een gouden periode voor de Parijse haute couture. Na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog grijpen verschillende couturiers de kans om een eigen modehuis op te richten. De drie bekendste zijn Christian Dior (1905-1957), Cristóbal Balenciaga (1895-1972) en Pierre Balmain (1914-1982). Hun collecties en vernieuwende silhouetten zijn bepalend voor de mode in de jaren ‘50. Mijn masterproef bekijkt het Parijse modehuis van Pierre Balmain (1914-1982) vanaf de oprichting in 1945 tot 2013.

De Belgische revolutie in het Parijse modeveld: Een analyse aan de hand van Pierre Bourdieu

Van de Peer Aurelie
De Belgische moderevolutie in Parijs
Vele Belgen zijn zich niet bewust van de status van de Antwerpse mode in Parijs. Hoewel het grote publiek op de hoogte is van de namen en de stijl van verschillende Antwerpse ontwerpers, blijft hun macht in Parijs vaak onderbelicht. Eén reden hiervoor is het gebrek aan onderzoek over de status die ‘onze’ ontwerpers in het Parijse modeveld bezitten.

Modehuis Roeis: Haute Couture tijdens het Interbellum.

Eva Vanbrabant
Modehuis Roeis: een bloeiend haute couturehuis tijdens het Interbellum
 
In de korte en woelige periode tussen de twee wereldoorlogen kenden de economische, politieke, sociale en culturele gebeurtenissen een vrijwel directe impact op de mode. Er heerste een wederzijdse beïnvloeding tussen kunst en mode. Dit geldt zowel voor de illustraties in mode tijdschriften als voor modeontwerpen zelf. Ook voor de vrouw veranderde er veel in de jaren ’20 en ’30 en dat liet zich weerspiegelen in haar garderobe.

Chic: modemagazine

Bernadette Laermans
MAKE your style, don’t let it BE made!
 
Je bent jong. Je wilt je eigen weg bouwen, je eigen stijl ontwikkelen. Je wilt een antwoord op je kreet naar verandering. CHIC magazine gaat als eerste de uitdaging aan. Net als het jonge doelpubliek wil het tijdschrift anders zijn, een eigen persoonlijke stijl volgen. Kortom, een gedurfd blad voor een gedurfde generatie.
 
CHIC is een maandelijks modemagazine dat zich tot jonge vrouwen van 16 tot 26 jaar richt. Natuurlijk is iedereen graag met de mode mee. Maar als student, werkzoekende of beginnend carrièremaakster, is dat niet zo eenvoudig.