Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.
'Durf spelen stimuleren' is een leidraad voor leerkrachten, logopedisten, opvoeders, ... om spelontwikkeling bij non-verbale kinderen in het type 2 onderwijs te begeleiden en te stimuleren.
Ik heb via een praktijkonderzoek een antwoord proberen te vinden op wat rapporten nodig hebben om autismevriendelijk te zijn. ‘Aan welke auti-vriendelijke eisen moet een doelenrapport voor leerlingen van Opleidingsvorm 4, leerniveau BSO, voldoen?’
Hopelijk kan het jullie inspireren zoals het dat met mij gedaan heeft.
De terugkeer naar school tijdens of na de behandeling van kanker is zowel voor het kind, zijn/haar gezin en de school een mijlpaal. Ondanks de verschillende uitdagingen waar kinderen met kanker bij hun terugkeer naar school mee geconfronteerd kunnen worden, blijkt ongeveer de helft van deze kinderen onvoldoende onderwijsondersteuning te krijgen. Het doel van deze masterproef was daarom (1) om via een systematische literatuurstudie de specifieke onderwijsnoden van kinderen met kanker in kaart te brengen en (2) om concrete handvaten voor de onderwijspraktijk uit te schrijven.
In België wordt, net zoals in de meeste andere Westerse landen, het chirurgische herstel van het verhemelte bij kinderen met lip-, kaak- en/of verhemeltespleet uitgevoerd op het einde van het eerste levensjaar. Er is nog geen eenduidigheid rond welke leeftijd het verhemelte idealiter gesloten wordt en wat het langetermijneffect daarvan is op de spraak. In deze masterproef werd nagegaan in welke mate spraakkarakteristieken (i.e. spraakverstaanbaarheid, spraakaanvaardbaarheid, articulatie en resonantie) van kinderen die geboren werden met gespleten lip, kaak en/of verhemelte en een verhemeltesluiting ondergingen op de leeftijd van gemiddeld 12 maanden verschillen van de spraakkarakteristieken van kinderen die geboren werden zonder deze aandoening op de leeftijd van gemiddeld 9 jaar.
Kwantitatief survey-onderzoek naar attitudes over verschillende transgender-gerelateerde thema's binnen de gezondheidszorg en de noodzaak aan training om conservatieve attitudes te verbeteren.
'Dit is wat ik wil' Hoe kunnen personen met een verstandelijke beperking meer inspraak hebben in hun persoonlijke handelingsplannen
Evelien De Hert
Een zoektocht naar een manier om samen met de cliënten met een verstandelijke beperking inspraak te geven in hun persoonlijke handelingsplannen en toekomst.
Leefbaar wonenAanzet tot het uitwerken van een interdisciplinaire database gericht op het handelen van de kwetsbare thuiswonende oudere en zijn omgevingDe vraag naar specifieke hulp- en dienstverlening bij 65-plussers zal in de toekomst verder toenemen omwille van de vergrijzing, maar ook omwille van de wens om zo lang mogelijk in de eigen vertrouwde omgeving te blijven wonen. Door de steeds verder ontwikkelende technologie zal de thuiszorgtechnologie meegroeien.
Zelfzorgvaardigheden komen niet uit de hemel gevallen! Kunnen sociaal werkers bijdragen tot het bevorderen van zelfmanagement bij chronisch zieke kinderen en jongeren?
Zelfzorgvaardigheden komen niet uit de hemel gevallen!
Kunnen sociaal werkers bijdragen tot het bevorderen van zelfmanagement bij chronisch zieke kinderen en jongeren?
Zestig procent van alle zieken vandaag zijn chronisch zieken. De Wereld Gezondheidsorganisatie schat dat dit aandeel in 2020 zal oplopen tot 80%. Deze trend heeft niet enkel financiële gevolgen maar daagt ons ook uit om na te denken over de inhoud van het zorgbeleid. Een chronische aandoening is van lange duur en doorkruist alle levensdomeinen. De patiënt en zijn omgeving zijn de belangrijkste zorgdragers.
Het hoe en waarom van de leskist
Bijzonder onderwijs heeft als doel het zo goed mogelijk integreren van de leerlingen met een handicap in de maatschappij. PO heeft hier een groot aandeel in. Het plezier beleven aan beeldend werken kan een verrijking zijn voor het leven van iedere persoon.
Met onze scriptie willen we inspelen op de vraag naar aangepast lesmateriaal voor Plastische Opvoeding in BuSO (OV 3, type 1) dat afgestemd is op de specifieke noden van leerlingen met een licht mentale handicap. Daarom kozen we voor het ontwikkelen van een leskist met concreet werkmateriaal.
Evolutie naar een humane behandeling van de psychose
Het begrip psychose wordt in de huidige samenleving nog te veel gezien als een ziekte die vergelijkbaar is met een organische aandoening. De meest gangbare theorieën rond het ontstaan van een psychose situeren zich dan ook in het medische veld. Naar gelang de oorsprong van een fenomeen wordt gezocht naar een behandeling, in dit geval één die zich zal richten op het organisme. Dus, als iemand als psychotisch gediagnosticeerd wordt, moet hij opgenomen worden en de juiste medicatie krijgen.