Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Sociaal Werk? - Een filosofische zoektocht naar de (on)mogelijkheid van hedendaagse hulpverlening

Jonas Vanbrabant
In mijn scriptie ga ik uit van 'de mens' in de rol van hulpverlener of -vrager binnen de maatschappelijke context. Ik onderscheid drie mensbeelden; economisch, biologisch en relationeel. De dominantie van de twee eerstgenoemde op de laatste is daarbij een hindernis voor hedendaagse hulpverlening.

Realistische Waanzin, Waanzinnige Realiteit. Psychose en betekenisvolle relaties tussen organisme en wereld.

Rob Sips
Psychoses worden vaak geconceptualiseerd als zijnde veroorzaakt door een neurologische disfunctie die te maken heeft met een verstoring van dopamineactiviteit in het striatum. Deze opvatting vertrekt vanuit een model van bewustzijn dat sterk neigt naar een logisch input-verwerking-output model. Hierbij wordt brein - psyché - wereld uit mekaar gehaald en zijn er kunstgrepen nodig bij het opstellen van verklaringsmodellen. Ik herbekijk modellen uit de fenomenologische psychiatrie, verbindt die met bevindingen uit de ontwikkelingspsychologie en het recentere enactivisme. Hierbij werk ik een opvatting uit die probeert te tonen hoe gedacht kan worden over waanzin door 'betekenisconstructie' te thematiseren.

“De mens: een weefsel van vrijheid en noodzaak”. Neurofilosofische literatuurstudie over het verband tussen hersenen, omgeving, emoties, vrije wil en morele verantwoordelijkheid.

Marijke Blommaert
De vraag naar de vrije wil
 
Inleiding
 
Wat is de vrije wil?  Kunnen we deze lokaliseren?  Waaruit bestaat de vrije wil?  En nog belangrijker: hebben wij wel een vrije wil?  Het vraagstuk waar we het nu over hebben, hoort thuis in verschillende vakgebieden.  Zowel de filosofie als de neurologie houdt zich bezig met de vraag naar de vrije wil.  De vraag naar de vrije wil is vooral een hot item in de forensische psychologie, waar de toerekeningsvatbaarheid van onze handelingen centraal staat.  Zijn immorele beslissingen te wijten aan een defect in ons brein?  Wanneer kan men spreken over on