Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De effectiviteit en wenselijkheid van een beleidsaanpak voor online inbreuken op auteursrechtelijk beschermde audiovisuele content in Vlaanderen.

Amber Demuynck
Het centrale doel in deze masterproef is het verwerven van inzicht naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een aanpak naar online piraterij van audiovisuele content in het Vlaamse medialandschap.

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Charlotte Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.

“Vnde possunt remedia licita ab illicitis discerni”? Superstitieuze en geoorloofde rituele praktijk in de Malleus maleficarum: een vijftiende-eeuwse onttovering

Chloé Conickx
Aan de hand van de Heksenhamer wordt nagegaan hoe superstitieuze remedies tegen hekserij geconceptualiseerd worden in relatie tot geoorloofde rituelen en welke inherente systematiek daarbij onderscheiden kan worden.

DONALD TRUMPS RETORIEK OVER NOORD-KOREA EN RONALD REAGANS RETORIEK OVER DE SOVJETUNIE: een vergelijkende discoursanalyse

Tess Dejaeghere
De scriptie tracht Ronald Reagan en Donald Trump te vergelijken als historische figuren en, rekening houdend met de sociologische en historische factoren, een taalkundige vergelijking te maken van enkele speeches van de beide presidenten.

Opstaan met Sam. Een therapeutisch hoorspel voor kinderen met autismespectrumstoornis

Jesse Ghysels
De ontwikkeling van een eigen therapeutisch hoorspel om kinderen met autisme te ondersteunen bij het uitvoeren van hun ochtendroutine.

De sociale waarde van musea en kunstencentra: een studie over het maken van verschil in zeer bijzondere plaatsen

Filip Permentier
In deze studie wordt de sociale rol van musea en kunstencentra bevraagd. Het onderzoek behelst twee aspecten: theorie en praktijk. In het praktische luik werd een waaier aan antropologische methodieken gebruikt om de output, outcome en impact van museumpraktijk op het spoor te komen.

Wat is er van de sportjournalist? Jan Wauters en de sportjournalistiek in Vlaanderen sinds 1945

Cisse Michiels
Deze masterproef biedt een kijk op het leven en werk van sportjournalist Jan Wauters. De auteur gaat op zoek naar het waarom van het hagiografische discours rond Wauters en plaatst hem binnen het bredere kader van de geschiedenis van de sportjournalistiek in Vlaanderen sinds 1945.

Unmasking utopia. Civil conditioning in early-modern utopian literature

Hannah Lingier
Zogenaamd utopische teksten worden doorgaans gezien als teksten die een ideale samenleving beschrijven. De utopieën uit de vroegmoderne periode kunnen echter ook op een andere manier gelezen worden, die voor ons veel nuttiger is. Eerder dan een alternatieve wereld, weerspiegelen ze de werkelijkheid en leggen bloot hoe maatschappijen functioneren via doorgaans onzichtbare conditionerende mechanismen zoals gezin, religie, vrijetijdsbesteding en groepsvorming.

Our schedule for tonight. The programming of European PSBs: its genres, origins and online presence

Jonathan Hendrickx
Een inhoudsanalyse van de programmering van acht Europese openbare omroepen. Onze zender Eén blijkt veel minder nieuws uit te zenden dan Europees gemiddeld, maar meer fictie en entertainment. Om de rol van de VRT op het internet te bestendigen, zou ze van naam moeten veranderen naar VRTI.

De kritiek in filmkritiek: Een diepteanalyse van de filmkritieken in het katholieke tijdschrift "Film en Televisie" tussen 1956 en 1971.

Kenneth Servaes
Deze masterproef gaat na welke beoordelingscriteria gebruikt werden in de filmkritieken van het katholieke filmtijdschrift "Film & Televisie" tussen 1956 en 1971.

What digital natives want: inkomstenmodellen voor informatieve smartphone-applicaties, een bedrijfsaanbeveling

Lisa Riti
TO PAY OR NOT TO PAY: de app-industrie op maat van digital natives.Vandaag leven we in een technologisch georiënteerde samenleving, waarin smartphones, tablets, applicaties en selfiesticks eigen zijn aan het straatbeeld. Deze snufjes zijn intussen even onmisbaar als een bril voor slechtzienden of een sigaret voor een verstokte roker. Maar dan nog meer, en voor eender wie. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te sporten, koken of muziek te beluisteren is de smartphone van een hulpmiddel naar een noodzakelijkheid geëvolueerd.

Musical versus melodrama, vriend, vijand of verwanten ? Onderzoek naar het verwantschap tussen de musical en het melodrama

Anne-Lieke Terpstra
Stevent de musical af op haar afgrond ?De scriptie Musical versus melodrama, vriend, vijand of verwanten ? : onderzoek naar het verwantschap tussen de musical en het melodrama legt een basis van waaruit meer onderzoek gedaan kan worden naar zowel de musical als het melodrama en de combinatie en onderlinge invloed van deze twee genres. Misschien dat er naar de geschiedenis gekeken en geleerd kan worden om op die manier deze interessante theatervormen in hun eigen kracht te kunnen laten staan. Het melodrama is als theatervorm al jaren niet meer nadrukkelijk aanwezig.

What’s Your Move? Een esthetische en maatschappelijke analyse van de ‘Choreographic Objects’ van William Forsythe

Luce Moelans
Ode aan het experimentDe ‘Choreographic Objects’ van William ForsytheDoor Luce Moelans Soms wanneer ik doorheen de stad wandel, voel ik een plotse opwelling om een radslag te doen. Of om al fietsend in grote slalombewegingen een heuvel af te dalen. Maar wat zullen mensen denken: zullen ze me aanstaren, of naar me wijzen in afkeuring? Misschien zal ik zelfs een berisping krijgen van de stadswachters. Wanneer we ons doorheen de stedelijke ruimte verplaatsen, doen we dat allemaal volgens min of meer dezelfde normen en regels; een massa in conformiteit.

Voetbalclubs en hun socio-culturele werking Van hooliganisme tot communitywerking in Engeland en België. Een casestudy van KAA Gent en RSC Anderlecht.

DEBORAH D'HAUWER
RSC Anderlecht, het nieuwe stadion en maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren er protestacties door voetbalsupporters. Om voetbalgeweld (één van de protestacties) aan te pakken, werden er door de voetbalautoriteiten en overheden verschillende acties op poten gezet. Fancoaching –het begeleiden van fans om incidenten tegen te gaan- is daar een voorbeeld van. Het Heizeldrama (1985) en Hillsboroughincident (1989) speelden hierin een belangrijke rol. In Manchester verzetten de supporters zich echter tegen de hypercommercialisering van het voetbal.

'Seacapes' voor hedendaagse bezoekers of toeristen: een uitdaging? Cases: Nederlandse en Belgische badplaatsen

Wesley Gruijthuijsen
De Vlaamse en Nederlandse kust:Ten dode opgeschreven of de bestemming van de toekomst?Stel, u bent bezig met het boeken van u volgende zomervakantie. Of u dit online doet, of nog traditioneel via het reisbureau, de kans is niet bijster groot dat u denkt aan de Vlaamse of Nederlandse kust. U kiest wellicht eerder voor een bestemming aan de Middellandse Zee. Of misschien is een ‘culturele’ rondreis in Azië meer iets voor u? Ik geef u geen ongelijk en u bent zeker niet de enige. De Vlaamse en Nederlandse kust wordt door velen niet meer geschikt geacht voor de jaarlijkse hoofdvakantie.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...

Morien Raeymakers
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET... PRODUCT PLACEMENT IN MUZIEKVIDEO'SLady Gaga stapt naar voren en zingt in haar controversiële muziekvideo de eerste zinnen van haar succesnummer Telephone… Met een blikje Coca Cola Light in haar kapsel… Daarvoor betaalde het bijhorende bedrijf grof geld.

De marketing van culturele belevingen

Naomi Steemans
De marketing van culturele belevingen“Beleving is een waardevol element voor cultuurorganisaties zonder dat het hoeft geassocieerd te worden met spektakel of Disneyficatie met goedkope trucs. Het hoeft geen viering te zijn van toenemende commercialisering, maar cultuurmarketing moet toegepast worden waar nodig, zonder middel en doel te verwisselen of uit het oog te verliezen.” De cultuursector zit in een dipje, dat weten we allemaal. Zo jammer, want de schoonheid van onze cultuur is iets wat iedereen aangaat, waar iedereen in leeft en deelneemt zonder dat hij of zij dat beseft.

Internationale nieuwsconsumptie bij Vlaamse jongvolwassenen

Tine Kellens
Sociale netwerksites als nieuwsbronBrussel – Maar liefst 95% van de Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar maakt minstens wekelijks gebruik van sociale netwerksites voor de consumptie van internationaal nieuws. Dat blijkt uit de masterproef van een studente Journalistiek aan de KULeuven. Dat sociale netwerksites een ware hype zijn is allang geweten. Dat ze ook gebruikt worden als bron voor internationale nieuwsconsumptie is nieuw. Tine Kellens (22) deed via een online survey onderzoek naar de internationale nieuwsconsumptie van 303 Vlaamse jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar.

AR90 : Revisiting Augmented Reality Interactions from an Ergonomics Perspective

Wouter Van Vlaenderen
AR90: Augmented-Reality Interacties herbekeken van- uit een Ergonomisch standpunt Introductie Stel je voor dat je doorheen de stad trekt op zoek naar een restaurant. Je haalt je smartphone uit je zak en bekijkt de stad doorheen de camera. Op dit live beeld van de camera zie je vervolgens navigatiegegevens naar restaurants live worden afgebeeld, tesamen met hun rating op Foursquare, zoals dit wel vaker voorkomt in futuristische films.

Fellini Memoria: de herinnering in de films van Federico Fellini

Ben Van Beeck
DE KUNST VAN DE HERINNERINGWAAROM WE FEDERICO FELLINI NOOIT ZULLEN VERGETENHet filmfestival van Gent eert dit najaar de Italiaanse cineast Federico Fellini (1920-1993) met een grote overzichtstentoonstelling. Na de liefdesverklaring van Paolo Sorrentino’s oscarfilm La Grande Belezza lijkt Fellini’s herinnering levendiger dan ooit. Maar wist je dat herinneringen eigenlijk dichter aansluiten bij de verbeelding dan bij de realiteit?

Sensitief theater als 'presence' effect in een postemotionele samenleving: zintuiglijke ervaring als bron van kennis

Elvira Crois
Theater van de zintuigen: een leven pellen als een artisjok“Of ik een persoonlijke vraag heb verzonnen?” vroeg een Spaanse señora me aan de ingang van een halve ruïne op de heuvel van de Montjuíc. Binnen de muren van Teatro de los Sentidos, een theatergezelschap onder leiding van de Colombiaanse antropoloog Enrique Vargas, was het geen vreemde vraag. Naar aanleiding van de herneming van hun stuk Oraculos zakte ik twee jaar geleden af naar Barcelona om een nieuwe kunstvorm te onderzoeken: sensitief theater. Deze stroming leerde ik kennen in het Europees theaterproject Between Us.

Van freak tot patiënt: de relatie tussen freakshows en geneeskunde

Lotte Blommaerts
Freakshows en geneeskunde: vrienden of vijanden?In 1884 stroomt het publiek massaal toe naar een freakshow nabij het Londense ziekenhuis. Daar is Joseph Merrick, beter bekend als ‘The Elephant Man’, te bezichtigen. Hij wordt er opgevoerd als ‘born freak’, iemand die met lichamelijke afwijkingen geboren is. Onder de massa bevindt zich ook dr. Frederick Treves. Net als vele geneeskundigen is ook hij geïnteresseerd in born freaks. Twee jaar later belandt Merrick in datzelfde Londense ziekenhuis. Hij wordt er als geneeskundig studieobject behandeld.

In Pursuit of the Cinematic: Film Theory in the Silent Era

Ella Diels
Early Film Theory: An IntroductionThe cinema was created in the last decade of the nineteenth century. It was not the only technical novelty developed at the time, but belonged to a range of other late-industrial inventions, such as the telephone (1876), the phonograph (1877) and the automobile (1880s and 1890s) (Bordwell; Thompson 2010: 3). It soon became part of the nineteenth-century entertainment industry. More specifically, it belonged to the late-Victorian visual culture, along with circuses, freak shows, music halls, vaudeville shows, world expositions and panoramas.

Single Trial Classification for Mobile BCI: a Multiway Kernel Approach

Lieven Billiet


H2 { margin-bottom: 0.21cm; }H2.western { font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 14pt; font-style: italic; }H2.cjk { font-family: "Droid Sans Fallback"; font-size: 14pt; font-style: italic; }H2.ctl { font-family: "Lohit Hindi"; font-size: 14pt; font-style: italic; }H1 { margin-bottom: 0.21cm; }H1.western { font-family: "Arial",sans-serif; font-size: 16pt; }H1.cjk { font-family: "Droid Sans Fallback"; font-size: 16pt; }H1.ctl { font-family: "Lohit Hindi"; font-size: 16pt; }P { margin-bottom: 0.21cm; }
Brein en computer: een perfecte match?Stel u voor: bij een doktersbezoek krijgt u te

The effect of the mass media channel on the Belgian risk perception of the 2011 Fukushima nuclear accident

Bart Vyncke
Fukushima, ongeluk of ramp?De invloed van de media op onze beleving van de risico's In theorie zijn risico's perfect wiskundig te berekenen, maar in het dagelijks leven houden we rekening met meer dan enkel cijfers. Zo vinden we risico's die we zelf nemen meer aanvaardbaar dan wanneer anderen net hetzelfde doen, en zullen we angstiger zijn voor risico's die we niet (helemaal) begrijpen.