Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoogbegaafdheid cross-cultureel bekeken: wat valt er te leren van een ander?

Meike Vroom
Kunnen we leren van de kennis in de belangrijkste immigratielanden in Vlaanderen op het gebied van intelligentie, hoogbegaafdheid en de aanpak daarvan in het lokale onderwijs?
Anderstalige hoogbegaafde leerlingen worden vaak niet of te laat herkent, met alle gevolgen van dien. Deze literatuurstudie bekijkt of er leerzame punten zijn in de immigratieculturen waar we in het Vlaams onderwijs ons voordeel mee kunnen doen

DANS, de motor van het leren.

Nele Vandeneede
DANS, de motor van het leren.Het doel van onderwijs. Het scheppen van een krachtige leeromgeving.Kijk eens even naar de lucht. Zie je ze hangen, de stapelwolken? Groot, klein, grijs, wit. Eén grote wolkenmassa die drijft op de wind, deinend van links naar rechts. Maar weet je toevallig ook hoe zo'n wolken eigenlijk ontstaan?Het antwoord op deze mooie vraag kon juffrouw Jamy, leerkracht van groep 5 (*) heel keurig uitleggen aan haar leerlingen. Na het geven van een wetenschappelijk en correct onderbouwd antwoord herhaalde zij haar vraag: "Wie kan mij vertellen hoe een wolk wordt gevormd?".

Mannen, vouwen en emoties. Wie wint?

Katrien Koolen
Mannen, vrouwen en emoties. Wie wint?Je bent net terug van een gezellig etentje met je vriend. Hoewel je zo je best hebt gedaan om er een perfecte avond van te maken door zijn favoriete restaurant uit te kiezen en het jurkje aan te trekken waarin hij je het liefste ziet, reageert hij al heel de dag kortaf. Tijdens het eten heb jij vooral het gesprek gaande moeten houden. Enige bedanking was er teveel aan. Wat is er aan de hand? In lichte paniek sla je aan het denken. Wat heb ik niet goed gedaan? Zie ik er dan niet goed uit? Heeft hij iemand anders?

Het streven naar engagement bij klachtenbehandeling binnen de dienstensector: uitdagingen en inzichten vanuit POS

Wesley Willem
Deze masterproef verwerkt een organisatieperspectief dat nog vrij recent en nieuw is binnen de dagelijkse realiteit. Positive Organizational Scholarship is ontstaan vanuit de psychologie en kent veel waardering onder de zogenaamde positieve psychologen. Er werd reeds een Center for Positive Organizational Scholarship (POS) opgericht om bestaand onderzoek verder uit te breiden. Deze masterproef plaatst zich volledig binnen de context van een servicegerichte werkomgeving, waar stress en controle zeer belangrijke factoren zijn.

Psychodiagnostic assessment of internationally adopted children referred to the UZ Brussel CAMHS

Sam Bonduelle
Nood aan opvolging van adoptiegezinnen na adoptieBRUSSEL – Op de Psychiatrische Afdeling voor infants, kinderen en adolescenten (PAika) van het UZ Brussel werd recent een onderzoek over adoptiekinderen afgerond. Uit de studie blijkt dat deze kinderen (en hun adoptiegezin) dikwijls met complexe problemen te maken krijgen, waaronder hechtingsproblemen.

LinkedIn And Facebook In Flanders: The Influences And Biases Of Social Networking Sites In Recruitment And Selection Procedures

Vanessa Castelyns
Door de opkomst van sociale netwerken en het massaal online plaatsen van allerlei informatie door individuen, en dus ook door kandidaat-sollicitanten, kunnen de Vlaamse verantwoordelijken voor werving en selectie op een snelle en eenvoudige manier bijkomende informatie vinden. Onderzoek bij 411 wervings- en selectieverantwoordelijken toont aan dat vooral LinkedIn, maar ook Facebook, een belangrijke rol zijn gaan spelen bij het recruteren.
Meer dan de helft van de Vlaamse verantwoordelijken (58,6 procent) heeft een LinkedIn-account en 62,8 procent een Facebook-account.

Hoe emotioneel intelligent is het lager onderwijs in Vlaanderen?

Kristiaan Pipijn
 
Pipijn Kristiaan
 
Emotionele ontwikkeling krijgt nog te weinig aandacht in basisscholen
 
In de Vlaamse basisscholen is er ondanks enkele inspanningen nog te weinig aandacht voor de emotionele ontwikkeling van kinderen. Zowel in belangrijke onderwijsdocumenten als in de praktijk komt de emotionele ontwikkeling van kinderen te weinig aan bod. Dit blijkt uit een masterscriptie van Kristiaan Pipijn voor de opleiding Opleidings- en onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.

Taalverwerving, culturele waarden en persoonlijkheidskenmerken

Anneleen Boderé
Taalverwerving, culturele waarden en persoonlijkheidskenmerken
 
De voorbije jaren is al veel onderzoek verricht naar taalverwerving. Zo stelden wetenschappers zich de vraag waarom sommige taalleerders in hun te leren taal zeer snel vooruitgang boeken, en andere bijna geen. Intelligentie bleek slechts een minimale rol te spelen. Is het mogelijk dat de culturele achtergrond van taalleerders een invloed uitoefent op het taalverwervingsproces? En hoe zorgt de individuele persoonlijkheid voor perfectionering van de te leren taal?

Training van emotionele intelligentie als leiderschapskwaliteit.

Jo Vanderstegen
Training van emotionele intelligentie als leiderschapskwaliteit.

“Steeds meer werkgevers klagen over het gebrek aan sociale vaardigheden bij hun nieuwe werknemers.” ‑ Daniël Goleman
 
Emotionele intelligentie werd een echte hype bij het grote publiek na het verschijnen van het boek “Emotional Intelligence” van Daniël Goleman in 1995. Ook de bedrijven lieten dit begrip niet onopgemerkt voorbij waaien. Uit wetenschappelijk onderzoek bleek immers dat EQ of emotionele intelligentiequotiënt dubbel zoveel voorspellende waarde heeft dan IQ voor het behalen van professionele doelstellingen.

De psychopate vrouw, een inzicht in haar bestaan

Lien Decorte
After all:
“The world is a dangerous place to live in,
Not because of the people who are evil,
But because of the people who don’t do anything about it.”
(Albert Einstein)
 
De term “psychopaat”, mensen hebben de dag van vandaag een vaag idee van wat de term inhoudt en weten zeker dat ze die niet graag in persoon zouden ontmoeten, dat ze achter slot en grendel thuishoren.  Psychopaten jagen door de kille berekendheid waarmee ze allerlei wreedaardigheden begaan, hun complete gewetenloosheid en meedogenloosheid, rillingen over onze collectieve ruggengraat.

Wat is de essentie van communicatiewetenschappen?

Steven Vrancken
Kunnen communicatiewetenschappers communiceren?
 
Communicatiewetenschappers hebben geen taal
 
Laten we hiervoor de communicatiespecialisten en –professoren eens aan het woord laten. “We komen tot het probleem of communicatiewetenschappen een wetenschap is: ze is geen wetenschap” (prof. dr. M. Campos, Canada). “Ik hou niet van het begrip communicatiewetenschappen. Ten eerste omdat dat heel beladen is en ten tweede omdat er veel mensen van andere disciplines er op neerkijken” (prof. dr. H. Verstraeten, België).