Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Cognitive performance in DFNA9 patients

Universiteit Antwerpen
2022
Elise
Hens
Uit onderzoek is gebleken dat gehoorverlies de belangrijkste behandelbare risicofactor is van
dementie. Ook evenwichtsproblemen zouden het risico kunnen verhogen, maar daar is momenteel
meer onderzoek naar nodig. Echter hebben veel onderzoekers over het hoofd gezien dat gehoorverlies
en evenwichtsproblemen vaak hand in hand gaan, een interactie die niet te verwaarlozen valt. In deze scriptie worden de twee
factoren bij elkaar gebracht, met een grondig onderzoek naar het denkvermogen in mensen met
DFNA9.
Meer lezen

Improved cochlear synaptopathy diagnostics using EEG measurements with fluctuating sounds

Universiteit Gent
2022
Pauline
Devolder
Bij het ouder worden klagen volwassenen vaak over moeite met spraakverstaan in lawaaierige omgeving, ondanks normale resultaten op de standaard gehoortesten. Er is steeds meer onderzoek naar 'hidden hearing loss', waaronder ook de ontdekking van cochleaire synaptopathie. Het onderzoek heeft als doel om een EEG-stimulus te ontwikkelen om dit op een objectieve manier in kaart te kunnen brengen.
Meer lezen

Haunting Representations: Exploration of Trauma in Virginia Woolf's Mrs. Dalloway and Pat Barker's Regeneration

Universiteit Gent
2018
Eline
Van laethem
Deze scriptie onderzoekt op welke manier de auteurs Virginia Woolf en Pat Barker schrijven over psychisch trauma in werken die focussen op de Eerste Wereldoorlog. Is er een continuïteit te bemerken tussen het verhaal van Woolf, dat vlak na de oorlog werd geschreven, en het verhaal van Barker, dat aan het einde van de eeuw werd gepubliceerd?
Meer lezen

Vergelijkende studie van het Woordenboek Nederlands - Vlaamse Gebarentaal / Vlaamse Gebarentaal - Nederlands en het Kamusi ya Lugha ya Alama ya Viziwi wa Rumonge Kigoma, Tanzania - Rumonge Sign language dictionary of Kigoma, Tanzania

KU Leuven
2017
Ellen
Heymans
Een vergelijkende studie tussen het lexicografische project voor de Vlaamse Gebarentaal en de West-Tanzaniaanse "Rumonge" Gebarentaal en hun resulterende woordenboeken.
Meer lezen

De beste ambulante methode voor het betrouwbaar differentiëren tussen unresponsive wakefulness syndrome en minimally conscious state

Universiteit Gent
2017
Jonas
Bogaert
Het bewustzijnsniveau na een coma valt moeilijk te beoordelen en hiervoor werden verschillende beoordelingsmethodes - waaronder beeldvorming - met elkaar vergeleken. Ook werd kritisch gekeken naar de huidige methode, de Coma Recovery Scale - Revised (CRS-R).
Meer lezen

Invloed van ouders en rolmodellen op de identiteitsontwikkeling van dove en slechthorende adolescenten en jongvolwassenen.

Universiteit Gent
2017
Sara
Van Leuven
Deze masterproef onderzoekt de invloed van moeders (al dan niet doof) en rolmodellen op de identiteitsontwikkeling van dove/slechthorende jongeren in Vlaanderen. Daarnaast wordt er gekeken of de rol van moeders en de aanwezigheid van een rolmodel invloed hebben op de mate waarin de jongeren zichzelf aanvaarden als dove/slechthorende personen.
Meer lezen

Postpartumpics: een visueel boek ter ondersteuning van de communicatie met kwetsbare gezinnen.

VIVES Hogeschool
2017
Yasmine
Dubaere
  • Cynthia
    Verbeke
Twee studenten vroedkunde ontwikkelden een visueel boek om communicatie met kwetsbare gezinnen in het ziekenhuis te verbeteren.
Meer lezen

Opvoedingsondersteuning voor horende ouders met een geïmplanteerd doof kind dat integreert in het gewoon onderwijs

Odisee
2016
Natalia
Kiyko
Ongeveer 1 op 1000 kinderen wordt doof geboren terwijl 95% van hun ouders volledig horend zijn. Dankzij een cochleair implantaat kunnen doof geboren kinderen voor een groot deel de wereld auditief waarnemen en gesproken moedertaal leren beheersen. De integratie in de horende wereld vraagt echter veel inspanningen, zowel van het dove kind zelf als van zijn ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. De horende omgeving moet voldoende kennis hebben en begrip tonen om deze integratie te doen slagen.
Meer lezen

Doofheid en kinderwens: Kwalitatief onderzoek naar de attitudes van Dove koppels rond hun kinderwens, preïmplantatie genetische diagnostiek en het zich verzekeren van een doof kind

Universiteit Gent
2016
Kristof
Jakiela
Winnaar Scriptieprijs
Kwalitatieve diepte-interviews met Dove koppels omtrent hun kinderwens, hun attitudes rond preïmplantatie genetische diagnostiek en de mogelijkheid om zich hierdoor van een doof of een horend kind te verzekeren.
Meer lezen

Impulse control is unrelated to the driving ability of elderly people with mild cognitive impairment

Universiteit Hasselt
2016
Martijn
van Beers
  • Judith
    Urlings
  • Pascal
    van Gerven
Based on previous research, we hypothesized and investigated whether one's levels of impulse control are related to one's driving ability, as measured in a driving simulator. This turned out not to be the case. However, much work still needs to happen in this research area.
Meer lezen

Tegen de stroom in? Horende ouders van dove kinderen die kiezen voor Vlaamse Gebarentaal.

KU Leuven
2014
Goedele
Debeerst
Gebaren met doof kind lijkt wel zwemmen tegen de stroom in“Hoe belangrijk is het nu niet dat hij dat gebaar kent en dat ik dat gebaar ken om te weten wat mijn kind wilt zeggen tegen mij?” aldus een horende ouder van een doof kind.Stel je voor dat de taal die voor je kind het meest toegankelijk is, niet je eigen (moeder)taal is en dat het bovendien een taal is waarvan niet iedereen het nut inziet. Als horende ouder Vlaamse Gebarentaal (VGT) gebruiken met je dove kind: is dat een noodzakelijke brug slaan tussen twee werelden of is het een brug te ver?
Meer lezen

Doven en Slechthorende en het probleem op sportgebied. Wat kunnen we er zoal aan doen?

AP Hogeschool Antwerpen
2013
kristel
Bertels
Doven en Slechthorende en de problemen op sportgebiedMijn naam is Kristel Bertels en ik ben geboren in Diest op 21 Juni 1991.Daar mijn beide ouders gehoorproblemen hebben werd ik als kind al geconfronteerd met de problemen die dove mensen ondervinden in onze maatschappij. Deze problemen komen ook voor op sportvlak. Één van deze problemen is dat er te weinig sportaanbod is voor doven en slechthorenden jongeren.
Meer lezen

Doof voor doofheid dooft Deafhood

Hogeschool Gent
2013
Mathieu
van der Sluis
To be deaf or to be Deaf, that’s the questionDoof zijn is bij de meeste mensen gekend als het medisch fenomeen waarbij iemand niet kan horen. Over doof zijn bestaan echter verschillende visies. Waar de ene persoon dit ziet als een handicap, ziet de ander dit juist als een grote rijkdom en een eigen cultuur. Grosso modo kan men drie visies onderscheiden.De eerste visie is de doofheidsvisie. Bij deze medische visie is doof zijn een handicap en tracht men deze handicap weg te werken. De sociale visie is de tweede beschreven visie.
Meer lezen

Instroom en outcome van het otogenetisch spreekuur

Universiteit Gent
2013
Ann
Deklerck
Wanneer “het zit in de familie” ontoereikend wordt: op zoek naar de oorzaak van erfelijk gehoorverliesHet budget voor de gezondheidszorg wordt steeds krapper. Het is dus ‘not done’ om als arts in het wilde weg diagnostische testen aan te vragen, zonder de economische implicaties en het nut van iedere aanvraag in overweging te nemen. Bij het zoeken naar de oorzaak van gehoorverlies bij slechthorende personen, blijkt dit principe moeilijk hanteerbaar.
Meer lezen

Het leven en afscheid van een oudere hond.

Hogeschool Gent
2012
Kelly
De Naeyer
De relatie tussen mens en hond is niet altijd geweest wat ze nu is. Dankzij de moderne diergeneeskunde leven honden veel langer dan enkele decennia geleden. Ook de plaats van de hond ten opzichte van het gezin is verandert.Wanneer is een hond oud? Het leven van een hond kan men in drie grote fasen indelen: de pupfase, de volwassenheidsfase en de fase van de oudere hond, de zogenaamde ‘senior’-fase. Wanneer een hond oud is, is afhankelijk van verschillende factoren.
Meer lezen

Lazy Vibra Daisy

Thomas More Hogeschool
2008
Michael
Bonne
 
"Ondergedompeld in een wereld
waar de grens tussen doven
en horenden vervaagt en
stilaan vervalt
 
Zich ontwikkelende als een golf
vanuit de dieptes van het
geluidsspectrum
 
Waar horen en voelen
gesynthetiseerd worden
tot een overkoepelend zintuig"
 
Als een zintuig wegvalt, draagt de overblijvende cluster van vier het gemis.
Zo wordt bij een blinde het gehoor scherper, en bij een dove het gevoel gevoeliger.
Op dit eenvoudige principe is mijn eindwerk gebaseerd.
Door alle auditieve signalen om te zetten naar trillingsmodulators (bass transducers) wordt het hoorbare vertaald
Meer lezen

Zeil je voor het eerst- Een historisch en etnografisch onderzoek naar Dvnoecultuur in Paramaribo, Suriname

UC Leuven-Limburg
2006
Annelies
Kusters
“Doofheid? Niet kunnen horen dus. Een dove persoon heeft een handicap die hij of zij zoveel mogelijk moet zien te overwinnen. Het is fantastisch als doven kunnen leren spreken en horen door speciale hoorapparaten. Dan zijn gebaren niet eens meer nodig!” Rond doofheid bestaan allerlei eenzijdige gevolgtrekkingen en foutieve veronderstellingen. Het is niet noodzakelijk en niet wenselijk om doofheid (alleen) als te overwinnen handicap te bekijken. Gebarentalen zijn trouwens volwaardige talen en geen ruwe pantomimesystemen ‘voor zij die falen in het leren spreken’.
Meer lezen

Dove kinderen met een Cochleair Implantaat in het Gewoon Lager Onderwijs

Vrije Universiteit Brussel
2004
Pieter
Vissers
Dove kinderen met een CI op je school, anders maar toch gelijkend?
 
Het is nu al enkele decennia dat kinderen die volledig doof zijn gebruik kunnen maken van een cochleair implantaat (CI). Hierdoor kunnen ze terug een vorm van geluid waarnemen. Sommigen kinderen zijn na intense revalidatie in staat om te spreken en gesproken taal te verstaan. Hierdoor worden er ook meer dove kinderen met een CI via het buitengewoon onderwijs geïntegreerd in het gewoon lager onderwijs. Tot nu toe was weinig geweten over hoe deze kinderen op sociaal en schools vlak hun weg vinden tussen de gewone schoolmuren.
Meer lezen