Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Sociale media inzetten in tijden van crisis

Margo Theunis
Sociale media bieden een meerwaarde in tijden van crisis, specifiek voor crisiscommunicatie. Hoe deze optimaal ingezet kunnen worden, wordt uitgelegd in de scriptie toegepast op het stagebedrijf.

Crisiscommunicatie door de ogen van een CEO: Een kwalitatief onderzoek naar de aspecten die CEO’s in acht nemen bij crisiscommunicatie

Paulien Derden
22 Belgische CEO's werden geïnterviewd over hoe zij omgaan met crisismanagement en meer bepaald crisiscommunicatie. Er werd gevraagd hoe zij staan tegenover proactieve communicatie, de schuld erkennen en zich verontschuldigen. Ten slotte werd ook de rol van de juristen en communicatieverantwoordelijke bij het bepalen van crisiscommunicatie besproken.

La communication de crise à l’ère des réseaux sociaux. Étude de cas : La communication de crise de Brussels Airport sur Twitter lors des attentats du 22 mars 2016.

Caitlin Stabel
Deze masterproef zoomt in op enkele vuistregels voor succesvolle crisiscommunicatie via social media. Op basis daarvan blikken we terug op de crisiscommunicatie van Brussels Airport via Twitter na de crisis van 22 maart 2016.

Sociale media integreren in crisiscommunicatie bij publieks- en zakelijke evenementen

Marie Eggermont
Deze bachelorproef gaat over de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie. Afgelopen semester heb ik stagegelopen bij het evenementenbureau New Balls Please in Gent. Mede door deze eindstage en mijn opdrachtstage in dezelfde sector, koos ik ervoor om specifiek onderzoek te doen naar het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie bij evenementen.
Crisiscommunicatie is een heel actueel thema binnen de hedendaagse samenleving. Vooral de opkomst van terreur in de Europese samenleving heeft hier een groot stuk aan bijgedragen. Mensen zijn niet meer vrij van gevaar en willen in tijden van crisis zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Sociale media kunnen hier een belangrijk hulpmiddel bij zijn.
Specifiek voor de evenementensector wil ik een antwoord vinden op welke manier en via welke kanalen sociale media meerwaarde kunnen bieden binnen crisiscommunicatie.

Sociale media in crisissituaties: Brusselse ordediensten en de aanslagen van 22 maart 2016

Tessa Van Obbergen
Sociale media zijn ingeburgerd in het dagelijkse leven van miljoenen mensen. Traditionele communicatie van bedrijven en overheden zoals telefoon, mailverkeer en zelfs websites moeten steeds vaker plaats ruimen voor communicatie via sociale media. Eerder onderzoek identificeert het toenemend gebruik van online platformen in crisissituaties. In dit onderzoek analyseren we hoe de Brusselse ordediensten sociale media implementeren in hun communicatiestrategieën en meer bepaald hoe de ordediensten omgaan met crisiscommunicatie nu sociale media steeds vaker geïntegreerd worden in professionele communicatie.

Twitter als crisiscommunicatietool bij terrorisme? Een kwantitatieve inhoudsanalyse van tweets na de terreuraanslagen in #Zaventem en #Maalbeek op 22 maart 2016.

Ilona Buteneers
Deze scriptie omvat een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij 1588 tweets werden bestudeerd na het plaatsvinden van de terreuraanslagen op 22 maart 2016. Hierbij werd er meer specifiek onderzocht welke actoren op Twitter aanwezig waren en voor welke doeleinden deze gebruik maakten van het medium. Op deze manier kan er inzicht worden verworven in de noden van het publiek met als doel responsstrategieën op een effectieve en efficiënte manier te kunnen afstemmen.

The effect of the mass media channel on the Belgian risk perception of the 2011 Fukushima nuclear accident

Bart Vyncke
Fukushima, ongeluk of ramp?De invloed van de media op onze beleving van de risico's In theorie zijn risico's perfect wiskundig te berekenen, maar in het dagelijks leven houden we rekening met meer dan enkel cijfers. Zo vinden we risico's die we zelf nemen meer aanvaardbaar dan wanneer anderen net hetzelfde doen, en zullen we angstiger zijn voor risico's die we niet (helemaal) begrijpen.