Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Goodvertising: geloofwaardig of doorzichtig? Door de ogen van millennials

Famke Van Mol
Goodvertising is een nieuw reclamefenomeen waarbij commerciële bedrijven inzetten op sociale vraagstukken. In deze scriptie wordt de geloofwaardigheid van goodvertising onderzocht bij millennials

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Franklin tot Trump, een ideeëngeschiedenis van MVO in de Verenigde Staten 1776-2016

Lars Krekt
Deze masterproef onderzoekt het denken over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Verenigde Staten. Uitgangspunt is de ondernemersethiek van Benjamin Franklin. Filosofen kunnen een belangrijke ethische bijdrage leveren aan ondernemingen.

Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties

Orpha de Lenne
Onderzoek naar in welke mate attitudes, normen en koopgedrag betreffende duurzame kledij worden beïnvloed door mediaberichten over de corporate social responsibility van fast fashion bedrijven.

Critical success factors of corporate social responsibility

Lizanne Reefman & Lisanne Maatman Lisanne Maatman
Groen doen in het bedrijfsleven: De weg naar succesOver ongeveer honderd jaar dreigen wij, mensen, uit te sterven. Tenminste, dat zeggen de wetenschappers uit De Club van Rome, een groep onderzoekers die zich bezig houdt met duurzaamheid. Het dreigt enorm mis te gaan met onze wereld, maar we kunnen het tij nu nog keren. Wij kunnen nu geschiedenis schrijven. Worden wij herinnerd als helden? Of is er niemand om zich ons te herinneren?

De positieve relatie tussen MVO & werkmotivatie: De invloed van communicatie en begripkennis.

Tinne Van Hees
Beter gemotiveerde werknemers dankzij MVO.Maatschappelijk verantwoord ondernemen, kortweg MVO, leidt tot beter gemotiveerde werknemers. Werknemers die MVO ervaren binnen hun werkomgeving zijn meer vanuit zichzelf gemotiveerd. Ze werken niet enkel voor hun salaris. Ze doen hun werk omdat ze dit graag doen, als echt nuttig ervaren of trots zijn op hun werk. Communiceren over MVO blijkt een van de factoren te zijn die helpen om de kwaliteit van werkmotivatie te verbeteren.In Europa heerst sinds het begin van de jaren 2000 een groeiende belangstelling in MVO.

Evolutie van Corporate Social Responsibility in de Belgische banksector voor en na de crisis van 2008

Sara Vermeulen
This master thesis investigates the integration of Corporate Social Responsibility (CSR) in the banking sector since the financial crisis of 2008. The purpose of this research is twofold. Firstly, there will be explored whether the CSR policies in the banking sector have changed due to the financial crisis. Secondly, this thesis seeks to find the main motives of the CSR implementation.The research paper is divided into seven chapters in which the first one explains the origin, definitions and motives of CSR.  The motives of CSR policies could be economically, socially or legally based.

Corporate Social Responsibility (CSR) en de invloed ervan op consumenten

Sophie Mellen Sophie Mellen
In the face of growing worldwide interest in Corporate Social Responsibility (CSR), this paper explores consumer perceptions related to CSR. CSR has been defined as a company’s status and activities with respect to its perceived societal or stakeholder obligations (Bhattacharya & Sen, 2004). The study investigates whether receiving information about CSR policies can influence consumers’ perceptions and their evaluation towards corporate social responsible companies.

Assessing assurance statements on CSR reports: the choice of assurance provider

Sanne Tuybens
Puma belooft tegen 2020 alle gevaarlijke stoffen uit zijn productie te weren om de Chinese rivieren te redden. Unilever engageert zich om de chronische honger in Kenia te bestrijden. Al enkele jaren lijkt het maatschappelijk bewustzijn van internationale bedrijven te groeien. Door hun omvang hebben zij een grotere globale rol te vervullen dan het louter boeken van winst.