Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hey, I'm they. Het verband tussen online mediablootstelling aan gender non-binariteit en de attitudes van Vlaamse volwassenen ten aanzien van personen met deze genderidentiteit.

Manou Swinnen
De non-binaire genderidentiteit heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen in onze maatschappij, zowel online als offline. Ondanks dat België op vlak van progressiviteit hoog gerangschikt wordt wat betreft de rechten en acceptatie van deze outgroup, blijkt de maatschappelijke aanvaarding van de brede bevolking nog ver weg. Dit kan ernstige fysieke en psychologische problemen met zich meebrengen. Om die reden is het van belang om meer bewustzijn te creëren omtrent deze genderidentiteit, wat een positieve invloed zou kunnen hebben op de attitudes ten aanzien van personen met een non-binaire genderidentiteit. Hierbij kunnen de media een sleutelrol spelen. Daarom werd voor deze thesis onderzocht of er een verband is tussen online mediablootstelling aan gender non-binaire inhouden en de attitudes van Vlaamse volwassenen (18-61 jaar) ten aanzien van personen met deze genderidentiteit.

It's just a game! Een blik op het wat, wie en waarom van e-sportsgokken.

Maarten Denoo
Deze scriptie onderzoekt het opkomende fenomeen van e-sportsgokken onder Nederlandstalige jongemannen. Door middel van diepte-interviews wordt gepeild naar de redenen om aan weddenschappen op e-sports (door middel van zowel echt geld als 'skins') deel te nemen.

Socialemediarichtlijnen voor werknemers: stimulans of ijzeren hand? Een experimenteel onderzoek naar het effect van de formulering en de ondertekening van socialemediarichtlijnen

Justine Lambrechts
Hoe stellen werkgevers het best een socialemediabeleid op voor werknemers? Een experimenteel onderzoek naar het effect van de formulering en de ondertekening van socialemediarichtlijnen

De media: vriend of vijand van extreemrechts? Framing in twee Vlaamse kranten

Joren Wollants
Sinds de jaren 1990 is er in Europa een heropleving van extreemrechts zichtbaar. Onderzoekers bestuderen de invloed van de media op dit succes en kwamen tot de conclusie dat de beeldvorming in de media extreemrechts kan helpen. Deze studie wil achterhalen of dit ook in Vlaanderen het geval is.

De Inspecteur, uw consumentenman! De maatschappelijke impact van VRT consumenteninformatie op kennis en gedrag op vlak van consumptie

Liese Lenaerts
Deze scriptie behandelt de maatschappelijke impact van het VRT consumentenprogramma De Inspecteur op kennis en gedrag op vlak van consumptie.

De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Anouk Torbeyns
De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Hoe ervaren vluchtelingen die in België gesetteld zijn de rol van media en mediaberichtgevingen in hun integratieproces?

Julie Brieau
Deze scriptie behandelt de rol van media en mediaberichtgevingen in het integratieproces van vluchtelingen. Vanuit het standpunt van de doelgroep wordt er achterhaald hoe vluchtelingen de rol van media en mediaberichtgevingen ervaren. Stemt het standpunt van de doelgroep overeen met bestaande onderzoeksbevindingen en in welke mate kunnen vluchtelingen zelf toewerken naar een meer genuanceerde beeldvorming.

Twitter als crisiscommunicatietool bij terrorisme? Een kwantitatieve inhoudsanalyse van tweets na de terreuraanslagen in #Zaventem en #Maalbeek op 22 maart 2016.

Ilona Buteneers
Deze scriptie omvat een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij 1588 tweets werden bestudeerd na het plaatsvinden van de terreuraanslagen op 22 maart 2016. Hierbij werd er meer specifiek onderzocht welke actoren op Twitter aanwezig waren en voor welke doeleinden deze gebruik maakten van het medium. Op deze manier kan er inzicht worden verworven in de noden van het publiek met als doel responsstrategieën op een effectieve en efficiënte manier te kunnen afstemmen.

Op zoek naar een alternatief: de representatie van Afrika in het kwartaalblad MO* Magazine

Elke Mahieu
MO* Magazine is het enige magazine in Vlaanderen dat bijna enkel nieuws over het Globale Zuiden verspreidt. Ik onderzoek welk beeld zij van Afrika tonen en of dit beeld een alternatief is voor de vaak gehoorde kritieken op de mainstream media, die Afrika vooral voorstellen als een 'Duister Continent'.

Democratie en het internet. De invloed van gepersonaliseerde zoekresultaten op het democratisch denken bij studenten. Case: Google

Jana Cornelis
Een onderzoek naar hoe de gepersonaliseerde zoekresultaten van Google, gebaseerd op je online profiel, ervoor zorgen dat mensen terecht komen in een 'filter bubble'. Ze krijgen vaker informatie te zien die aansluit bij hun huidig denkpatroon en worden steeds minder uitgedaagd kritisch te denken. Ook voor het opzoeken van politieke thema's kunnen de gepersonaliseerde zoekresultaten zorgen voor een eenzijdige informatiestroom.

Het effect van oude tv-programma’s op de mate van de televisiebeleving. Een experiment bij personen met een lichte vorm van dementie

Kristien De Schepper
Het aantal personen met dementie zal de komende jaren exponentieel toenemen. Ongeveer 35% van hen komt in een woonzorgcentrum terecht en verblijft daar tot aan het overlijden. In woonzorgcentra worden regelmatig activiteiten georganiseerd, maar er wordt ook vaak teruggegrepen naar de tv om de bewoners bezig te houden. Er is reeds onderzoek gebeurd naar de capaciteit van personen met dementie om naar tv te kijken. Daarnaast werd meermaals aangetoond dat oude voorwerpen, oude muziek,... personen met dementie kunnen helpen met het ophalen van herinneringen en dat dit een positieve invloed kan hebben op hun levenskwaliteit. In dit onderzoek werd getracht het huidige onderzoek een andere richting in te sturen en na te gaan wat het effect is van oude tv-programma’s op de televisiebeleving van personen met een lichte vorm dementie.
Er werd een experiment uitgevoerd bij twaalf personen met een lichte vorm van dementie, verspreid over drie Leuvense woonzorgcentra. Televisiebeleving werd gemeten aan de hand van de aandacht en emoties (commentaar geven op de inhoud, lachen, glimlachen en reageren op muziek) tijdens het kijken. Er werd een vergelijking gemaakt van de aandacht en emoties tijdens een oud- en tijdens een recent tv-programma.
Personen met dementie bleken significant meer zonder afleiding te kijken naar een oud tv-programma dan naar een recent tv-programma. Bovendien werd er significant meer commentaar gegeven op de inhoud en lachten de proefpersonen significant meer tijdens een oud- dan tijdens een recent tv-programma.
De resultaten tonen aan dat oude televisiecontent een positieve invloed kan hebben op personen met dementie. Dit onderzoek was slechts een eerste stap in de goede richting. Toekomstige onderzoekers kunnen dit experiment op grotere schaal uitvoeren. Een volgende stap is dat het tonen van oude tv-programma’s geïntegreerd wordt in de dagelijkse zorg binnen woonzorgcentra.

De kritiek in filmkritiek: Een diepteanalyse van de filmkritieken in het katholieke tijdschrift "Film en Televisie" tussen 1956 en 1971.

Kenneth Servaes
Deze masterproef gaat na welke beoordelingscriteria gebruikt werden in de filmkritieken van het katholieke filmtijdschrift "Film & Televisie" tussen 1956 en 1971.

Small logo's, big love: perceptie van brand prominence als costly signal bij jongemannen

Jolien Vandenbroele

Playboys en hun billboards: communiceren met luxe-itemsEen Ferrari zal in Testaankoop nooit omschreven worden als een verstandige aankoop. De auto kost een klein fortuin, biedt slechts plaats aan twee mensen en bovendien mag je een serieuze rekening verwachten wanneer hij hersteld moet worden. Toch verkoopt Ferrari wereldwijd ongeveer 7000 stuks per jaar en staan mensen die het immense bedrag neerleggen voor deze luxewagen weinig stil bij dergelijke zaken.

Percepties en reacties van lezers ten opzichte van branded content in online nieuwsmedia: omarmen, of omzeilen?

Simone Krouwer
LEZERS OMARMEN BRANDED CONTENT IN ONLINE NIEUWSMEDIAHet aantal ‘branded content’ artikelen op online nieuwswebsites is de afgelopen tijd drastisch gestegen. Branded content artikelen zijn nieuwsartikelen die geschreven zijn door bedrijven, die de krant hiervoor betalen. Het is met andere woorden een vorm van ‘verborgen’ reclame. Voor haar masterproef onderzocht Simone Krouwer van het departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen hoe lezers branded content beoordelen en of deze vorm van reclame hun gedrag ten aanzien van een merk kan beïnvloeden.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...

Morien Raeymakers
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET... PRODUCT PLACEMENT IN MUZIEKVIDEO'SLady Gaga stapt naar voren en zingt in haar controversiële muziekvideo de eerste zinnen van haar succesnummer Telephone… Met een blikje Coca Cola Light in haar kapsel… Daarvoor betaalde het bijhorende bedrijf grof geld.

Het busongeval te Sierre in de media. Slachtoffers én journalisten likken hun wonden.

Ellen De Blende
Sierre-slachtoffers én -journalisten likken hun wonden.“Wij wisten nog niet of ons kind was overleden op dat momenten dan word je al door de pers lastig gevallen.”(nabestaande)“Op dat moment denkt ge: ‘Wat sta ik hier te doen? Wat een aasgier ben ik?’Maar anderzijds dat is het recht op informatie natuurlijk. Die beelden moet ge hebben.”(reporter)Dertien maart 2012, een rampzalige datum waarop 22 schoolkinderen en zes volwassenen het leven lieten in een busongeluk te Sierre. Het volledige land in rep en roer. Herinnert u zich nog de foto’s op de voorpagina’s? De live-uitgezonden begrafenissen?

Hoe kan klantenontrouw in een business-to-businessomgeving vermeden worden?

Laura Famelaer
Bedrijven winnen de strijd tegen klantenontrouw    Brussel – 29/09/2014 Denigrerende meningen, negatieve ervaringen of slechte kwaliteit liggen vaak aan de basis van klantenontrouw (d.i. wanneer een klant beslist niet terug te keren naar een bedrijf). Bedrijven waren tot nu ongewapend in deze strijd, maar kunnen nu de strijd aan dankzij het onderzoek van Laura Famelaer, M.Sc. in de Communicatiewetenschappen.Laura, een uitdagend onderwerp. Hoe ben je te werk gegaan?Ik heb proberen te achterhalen hoe klantenontrouw tussen bedrijven vermeden kan worden.

Kinderen als ‘ideale’ slachtoffers? Kwalitatieve inhoudsanalyse naar de representatie van kinderen bij rampenberichtgeving

Sofie Monballyu
Kinderen als ‘ideale’ slachtoffers?Op 13 maart 2012 stond ons land even stil. Een bus vol met 12-jarigen, die terugkwamen van hun sneeuwklassen, verongelukte in Sierre met dramatische gevolgen. Het was een gebeurtenis die iedereen beroerde en waarover uitvoerig werd bericht in de media. Maar zou deze berichtgeving even uitvoerig geweest zijn als er enkel volwassenen betrokken waren bij het ongeval?Dit vroeg Sofie Monballyu, studente Communicatiewetenschappen aan Universiteit Gent, zich af en maakte er haar masterproef over.

Media als positieve stimulans tot gezond eten

Maaike Dijkhof
Het positieve verband tussen media en gezond eetgedrag bij kinderenKunnen bepaalde mediavormen ook een positieve invloed hebben op het eetgedrag van kinderen? Dat is de vraag die centraal staat bij het onderzoek van Maaike Dijkhof, Masterstudente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen.Kleurrijke en vrolijke reclamefilmpjes voor koeken, grappige cartoons die lekkere ijsjes aanbevelen en dansende en zingende figuurtjes die je verleiden met zoete frisdranken: wanneer je de televisie aanzet op een kinderkanaal kun je er niet omheen.

De rol van de VRT in cultuurparticipatie bij kinderen: Case Mijn Kunst is Top

Anne-Sofie Vanhaeght
Koken kinderen voldoende mee in het cultuurmenu van de VRT?Cultuur is zoals eten, je moet leren proeven van alle ingrediënten om te weten te komen wat je echt graag lust. Maar zijn het alleen maar volwassenen die mogen bepalen wat er op het cultuurmenu staat? In tijden van projecten als Carte Blanche die de nadruk leggen op het belang van participatie van jongeren in het cultuuraanbod van de openbare omroep, kunnen we de vraag stellen of kinderen ook wel iets in de ‘cultuurpap’ te brokken hebben op de VRT.

Verandert het Vlaamse huwelijk steeds meer in een Amerikaans televisiehuwelijk?

Kaat Van Dingenen
‘I now pronounce you husband and wife, you may kiss your bride!’ Iedereen die al eens een Amerikaanse romantische komedie bekijkt, herkent ongetwijfeld deze quote uit de huwelijksceremonie. De bruid en bruidegom staan te stralen onder een wit prieeltje in een schitterend versierde tuin met aan hun zijde een resem bruidsmeisjes in dezelfde jurk en bruidsjonkers strak in het pak. Keer op keer wordt de kijker van Amerikaanse films waar een trouwfeest in voorkomt geconfronteerd met deze typische beelden.

Waar kijken we naar als we televisie kijken? Kijkgedrag en kijkidentificatie in het Vlaamse televisielandschap

Ferre Vandervreken
Vlamingen zijn geroutineerde televisiekijkersTrouwe één-kijkers maken het VIER moeilijkVlamingen zijn geroutineerde televisiekijkers. Dat blijkt uit de masterscriptie van Ferre Vandervreken, student communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Met de komst van VIER in september vorig jaar, en de verhuis van enkele sterke Woestijnvis-programma’s naar deze nieuwe zender, werd verwacht dat het televisiekijkgedrag van de Vlaming sterk zou veranderen. Die verwachte revolutie bleef echter uit.

Journalism studies in beeld: inventarisatie van een jonge discipline, 2000-2011

Anneleen Aerts Anneleen Aerts Danuta Peeters
Journalism R.I.P.: feit of fictie? ANTWERPEN – Hoewel de journalistiek meer dan ooit aanwezig is in het dagelijkse leven van Jan Modaal, is ze in crisis. Het onderzoek naar de journalistieke wereld is daarentegen in volle bloei. Een grondige doorlichting van haar onderzoeksgebied, journalism studies, biedt inzicht en geeft voor het eerst een overzicht van onderzoek naar journalistiek.Als je op het internet surft, moet je niet veel moeite doen om afkeurende uitlatingen over de journalist en zijn werk terug te vinden.

'Have You Been Bitten Yet?' Een publieksonderzoek bij jongeren naar cultkenmerken, toegepast op de serie 'True Blood' van HBO.

Julie Vanlerberghe
Jonge ‘True Blood’-fans blijken cultliefhebbers Julie Vanlerberghe, studente Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent(UGent), onderzocht voor haar scriptie hoe leerlingen uit de derde graad van hetmiddelbaar onderwijs staan ten opzichte van de Amerikaanse serie ‘True Blood’. Deserie gaat over vampiers die vreedzaam proberen samen te leven in de maatschappij.Dit is in principe mogelijk doordat een Japans bedrijf erin geslaagd is om ‘Tru Blood’te fabriceren, een synthetisch bloed dat qua voedingswaarde op gelijke hoogte staatmet menselijk bloed.

Brongebruik bij de Vlaamse commerciële en openbare omroep omtrent de berichtgeving over de Arabische Lente van 2011

Rebeca De Dobbelaer
Televisiejournaals mijden sociale media tijdens Arabische LenteJournalisten maakten bitter weinig gebruik van sociale media tijdens de berichtgeving over de Arabische onlusten van 2011. Dat schrijft een studente van de Universiteit Antwerpen in haar masterproef. Een derde van het materiaal dat de Vlaamse omroepen gebruikten om de conflicten in beeld te brengen was gedeeltelijk van burgers afkomstig.