Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Deconnectie of evenwichtige connectie? Een exploratieve studie rond digitale ontkoppeling bij werknemers

Alice Verlinden
Deze masterthesis is een kwalitatief en exploratief onderzoek rond digitale ontkoppeling van ICTs bij werknemers.

Click it, like it, share it? De ervaring met risico’s en opportuniteiten van sociale media in termen van sociale mediawijsheid. Een kwalitatief onderzoek bij scholieren tussen 16 en 18 jaar.

Marie-Julie Heugens
Deze masterproef gaat via kwalitatief onderzoek na hoe jongeren tussen 16 en 18 jaar de risico's en opportuniteiten van sociale media ervaren in termen van sociale mediawijsheid.

Communicatie als instrument en obstakel voor vluchtelingen in Vlaanderen

Heleen Ryckaert Heleen Ryckaert
In dit etnografisch onderzoek peilen we naar communicatie en communicatienoden van vluchtelingen in Vlaanderen voor, tijdens en na de vlucht. We zochten een antwoord op de vragen welke communicatiemiddelen vluchtelingen gebruiken tijdens hun vluchtproces en op welke communicatieproblemen ze stoten. De data zijn gedistilleerd uit 15 semigestructureerde interviews met 3 vluchtelingen.

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Zino Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.

In hoeverre verschilt de online communicatie met de communicatie in traditionele media?

Géraldine Van Cauwenbergh
Deze masterproef analyseert de verschillen en
gelijkenissen tussen de online communicatie en de communicatie in traditionele media van Jaguar
Land Rover Belux NV.

Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

Valérie Jacobs
En dan is er koffie.Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen.

Zo veel meer dan 'babbelen'.

Margot Van Puyenbroeck
Snoer mij niet de mond!Wanneer ik mijn stem gebruik dan produceren mijn stembanden klanken die tot slot woorden vormen. Zo komen er hele zinnen uit mijn mond. In vele gevallen wordt er naar mijn woorden geluisterd. Maar, wat met mensen met een verstandelijke beperking? Zij hebben ook een stem, maar wordt er naar hen ook ‘echt’ geluisterd?Velen onder ons gaan ervan uit dat mensen met een verstandelijke beperking niet in staat zijn om hun eigen gedachten, gevoelens en wensen kenbaar te maken.

The Orient through a Western lens: Depiction of the Arab Spring revolutions in contemporary American fiction

Nils De Malsche
De Arabische Lente in Amerikaanse fictie literatuurStel je voor: je bent schrijver, je zet je neer aan de schrijftafel en begint te piekeren over een mogelijk onderwerp voor je nieuwe boek. Waarover zal je schrijven? Een middeleeuws episch verhaal, een shakespeareaanse tragedie, misschien wel een meeslepende detective? Nog een andere mogelijkheid is putten uit het dagelijkse leven, schrijven over zaken die kort geleden plaatsvonden of nog steeds aan de gang zijn op het moment dat je als schrijver de pen op papier zet. Dat is exact wat de Amerikaanse auteurs David Lender en G.

Partnergeweld en kinderen: de zoektocht naar een brug

Malaika Vandegehuchte
Kinderen zijn een verdoken slachtoffer van partnergeweld. Vaak wordt dit door ouders en de omgeving niet gezien, waardoor er weinig hulp kan gezocht worden voor het kind. Er zijn talrijke algemene hulpverleningsinstanties waar een kind terecht kan om zijn/haar verhaal te doen, maar wat met kinderen die nog niet het vermogen hebben om met bepaalde communicatiemiddelen om te gaan? De mens ontwikkelt zich vanaf de verwekking tot de dood. Wanneer er vanwege partnergeweld een trauma ontstaat, moet dit ook verwerkt worden om de ontwikkeling verder te kunnen laten verlopen.

De beleving van vrijwillige terugkeer, invloeden op de psychosociale embeddedness van Mongoolse migranten

Linde Stael
 Terugkeer als oplossing voor het migratievraagstuk?De beleving van vrijwillige terugkeer van Mongoolse migrantenBegin 2012 luidde één van de punten in het nieuws dat ‘het migratieprobleem opgelost was’. Het aantal migranten dat toekomt in België is gedaald en steeds meer migranten keren vrijwillig terug naar hun land van herkomst met de steun van de overheid. Vrijwillige terugkeer werd door media aangehaald als dé oplossing van het migratieprobleem. Volgende vragen kwamen spontaan bij mij op: Is migratie een probleem? Is vrijwillige terugkeer effectief terugkeren uit vrije wil?

De meerwaarde van moderne communicatiemiddelen in de voetbalsport

Wim Van Robbroeck
Doellijntechnologie en videoreferee bieden grootste meerwaarde aan voetbalarbitrageDoellijntechnologie in combinatie met een videoreferee vormt de beste optie om de arbitrage bij een voetbalwedstrijd te ondersteunen. Dat blijkt uit de masterproef van Wim Van Robbroeck (Universiteit Antwerpen) die de meerwaarde van moderne communicatiemiddelen in de voetbalsport onderzocht. “De belangrijkste federaties UEFA en FIFA zijn het binnen het voetbal niet eens in welke richting deze mondiale sport verder moet evolueren”, gaat Van Robbroeck van start.

Praat Oost-Vlaanderen luid genoeg?

Céline Delodder
Onbekend is onbemindWeet jij wat een provincie doet? Neen? Je bent alvast niet de enige. Ik kon er aanvankelijk ook geen duidelijk antwoord op geven. Nochtans besloot ik juist daar, op de communicatiedienst van de Provincie Oost-Vlaanderen, mijn stage te lopen.Hoe komt het dat zo weinig mensen weten wat een provincie is en doet? Uit universitair onderzoek blijkt nochtans dat het imago van de Provincie Oost-Vlaanderen positief is. En dat ondanks het feit dat hun takenpakket vrijwel niet gekend is.

e-Communication 4 social work 2.0: Een nieuwe manier van communiceren tussen ouders en scholen?

Dominique Ferraro Evi Vervaeren Jenke Janssen Diana Achten
e-Communicatie: Een nieuwe manier van communiceren tussen ouders en scholen? Het internet speelt een grote rol in ons dagelijks leven, dit met alle toepassingen die daarmee samen gaan. Zo worden er vergaderingen gevoerd met behulp van een webcam, iedereen verstuurt e-mails, veel mensen gebruiken sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter, enzovoort.

Nieuw millennium, nieuwe student? De relatie tussen de millenniumgeneratie en de masterstudent aan de KU Leuven

Marjolein Moonen
 ‘Nieuw millennium, nieuwe student? Vandaag de dag zijn de ‘millenniumgeneratie en de ‘millenniumstudent’ niet weg te denken uit de onderwijsmedia. Met de komst van een nieuw millennium zou een nieuwe generatie van studenten, met een geheel ander profiel, het hoger onderwijs zijn ingetreden. Daarnaast wordt een millenniumstudent vaak voorgesteld als zou hij in zijn onderwijscontext gelijkaardige kenmerken vertonen als in zijn alledaagse leven. Wat is geweten over deze generatie en studenten is vaak echter grotendeels afgeleid van anekdotische bevindingen en vooronderstellingen.

Traditioneel pesten versus cyberpesten onder jongeren: een vergelijkende analyse naar slachtofferschap, daderschap en gevolgen

Magali Van Gampelaere
 Traditioneel pesten versus cyberpesten onder jongerenHoewel pestgedrag zo oud is als de mensheid zelf, blijkt het nog steeds brandend actueel. Het laatste decennium is de manier waarop dit gedrag zich kan manifesteren immers aanzienlijk gewijzigd. Met de intrede van nieuwe sociale media en de gsm in de samenleving, kwamen namelijk nieuwe vormen van pesterijen tot uiting, die gevat worden onder de term cyberpesten.

The Final Touch: How Touch affects People’s Helping Behavior

Jeroen Camps
De laatste aanraking: de invloed van aanraking op gevoelens en helpgedrag.               Jeroen Camps
 
Door middel van gesproken en geschreven taal communiceren we op bijna elk moment van de dag met de mensen om ons heen. Hoewel het delen van informatie door middel van deze vormen van communicatie bijna onbegrensd is – kijk maar naar de vele toepassingen van bijvoorbeeld Facebook of zelfs een GSM –, zijn de geschreven en gesproken taal slechts twee mogelijkheden om met andere mensen te communiceren.

Onderzoek naar de ontwikkeling van social media strategieën in corporate communication naar de consument

Rob van Alphen
 
De snelle toename en ontwikkeling van kwaliteitsvolle, betaalbare technologieën, alsook de toenemende populariteit van sociale netwerken en user-generated content sites hebben het medialandschap voorgoed veranderd. Consumenten hebben vandaag een heel arsenaal aan communicatiemiddelen ter beschikking waarmee ze meningen kunnen uiten, en informatie kunnen delen.

Moderne Navigatie. De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of realiteit?

Rob Follon
Moderne Navigatie
De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of Realiteit?
 
Iedereen kent wel de uitdrukking ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Maar in deze verhandeling gaat het niet zozeer om de figuurlijke, dan wel om de letterlijke betekenis van het spreekwoord.
In een tijd waarin talloze werkprocessen computergestuurd worden en zowat alles van op afstand bediend kan worden, kan men zich inderdaad afvragen hoever we nog verwijderd zijn van het ogenblik dat ook zeeschepen van aan wal zullen bestuurd worden.

Merk-waardige communicatie

Filip Coertjens
Over de toekomst van de merkencommunicatie
Merken moeten mensen raken
 
Filip Coertjens
 

Coca-Cola, Volkswagen, McDonald’s, Douwe Egberts,… Vrijwel dagelijks komen we in aanraking met merken en hun reclame. Allemaal roepen ze om onze aandacht, het ene merk al wat harder dan het andere. Slechts weinigen weten die aandacht ook vast te houden…
 
Terwijl traditionele reclame vroeger het tovermiddel was om producten van gelijkwaardige kwaliteit van elkaar te onderscheiden, heeft het vandaag veel van zijn glans verloren.

De communicatie van terroristen en terreurorganisaties via internet: Osama@alqaeda.net

Nadia Belkher
Terroristen en internet :
Osama@alqaeda.net
 
Terroristen hebben hun weg gevonden naar het internet. De nieuwe communicatiemiddelen worden volop benut. De meeste terreurgroeperingen hebben een eigen website, verzenden e-mails en zouden gebruik maken van steganografie om boodschappen op een verborgen manier door te geven. Het Federal Bureau of Investigation (FBI) wil in het kader van de oorlog tegen het terrorisme het hele internet kunnen afluisteren.