Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De opstart van een onderneming

Britt Meeusen
Het starten van een eigen onderneming wordt in België alsmaar populairder. Zowel jongeren die net een diploma behaalden, als volwassenen die voordien in werknemersverband werkten, maken de stap om een eigen onderneming op te richten. Uiteraard dient een starter rekening te houden met allerlei aspecten. Zo moet de ondernemer aan de voorwaarden van het ondernemerschap voldoen, zich fiscaal voorbereiden en een ondernemersplan opstellen.

De regering heeft een positieve invloed op de jaarlijkse stijging van ondernemingen. De Vlaamse Overheid voorziet namelijk heel wat steunmaatregelen. Deze maatregelen zorgen zowel voor een aantrekkelijkere financiering van de onderneming, alsook de opstart van een onderneming door een inactieve 45-plusser. Verder schafte de regering ook het statuut van bedrijfskennis af en wordt binnenkort ook het leveren van het statuut van bedrijfsbeheer voor de meeste sectoren niet meer als verplicht aanzien. Zo ontstaat er een beter ondernemersklimaat tussen België en de Europese lidstaten.

Aan de hand van een casestudy worden hier de beste mogelijkheden voor de ondernemer bekeken. Een student die zal afstuderen in juni wenst zijn eigen onderneming op te richten en een werknemer die wenst om te schakelen naar het zelfstandige statuut in bijberoep. Zo worden de opties van de keuze van vennootschapsvorm geanalyseerd. De student wenst een onderneming in digitale marketing consulting op te richten en zal dus over weinig kapitaal moeten beschikken. De werknemer zal zelfstandige consultant in de farmaceutische sector worden. Het is voor de starters aan te raden een eenmanszaak op te richten. De ondernemers maken hiervoor geen onderscheid tussen het privévermogen en het vermogen van de onderneming. Aangezien de beperkte noodzaak van kapitaal, wordt dit aanzien als een beredeneerde keuze en vormt dit geen extra risico voor de starter.

ARTEpreneur: Legal clinic voor student ondernemers

Nikita Colpaert Stijn Bril Ellen Broes Nikita Colpaert Robin Van de Sompel Fabienne Verschelde
Deze bachelorproef bestaat uit drie uitgeschreven juridische adviezen, elk met hun eigen standpunt en onderwerp. Elk advies werd volgens een vast stramien uitgewerkt en heeft telkens de juridische probleemstelling van de student-ondernemer als vertrekpunt. De topics van de juridische adviezen zijn: het beheren van een legale webshop, het creëren van een evenementenbureau en het tewerkstellen van kinderen jonger dan 15 jaar.

Economics of Education: a fieldwork study in the Altai Republic

eva bubb
A fieldwork study on the economic survival of Russian teachers

Business Process Architecture

Nikki Desmet Grégory Messiaen
Deze scriptie biedt een gestructureerd overzicht van best-practices dat bedrijven in staat stelt hun processen alsook de onderlinge relaties ertussen visueel te representeren.

Waardering van een onderneming. Literatuurstudie en empirische toetsing.

Julie De Kezel
Hoe waardeer ik een onderneming?De balans en resultatenrekening van een onderneming bestaan uit een heleboel cijfers. Aan de hand van deze cijfers kan de uiteindelijke waarde van de onderneming afgeleid worden. Maar hoe begint men daar precies aan?HET BELANG VAN EEN GOEDE WAARDERINGNiet alleen ondernemers en bedrijfsleiders hebben er belang bij over een goed waarderingsprogramma te beschikken. De waardebepaling van een onderneming kan in veel gevallen ook voor anderen interessant zijn.

Strategisch kostenmanagement. Creatieve initiatieven van de werknemers.

Laura Rogge
Werknemers kunnen kosten besparenUit onderzoek aan de KULeuven campus Antwerpen blijkt dat werknemers kunnen helpen door actief op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren en hierdoor kosten en/of tijd te besparen voor hun onderneming.Werknemers kunnen helpen om kosten en tijd te besparen voor hun onderneming door op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren. Hiertoe moeten ze wel gemotiveerd worden.

BTW en onderwijs

Kelly Verheyden
Niets is moeilijk...als je het maar simpel en met een voorbeeld uitlegt!Eindwerk BTW en onderwijs: praktisch en simpel uitgelegd.Een kleine selectie van de besproken onderwerpen:De voornaamste wijziging vanaf 2014 Wat moet er allemaal op een factuur staan?BTW aankoopfacturen en verkoopfacturenBTW aangifte (praktisch voorbeeld in bijlage)Kort samengevat: hoe werkt de BTW (facturen) in het onderwijs Bijlagen van het eindwerk zijn niet bijgevoegd. 

Fraude binnen de Vlaamse Overheid

Steven Mulier
 Fraude binnen de Vlaamse Overheid1 InleidingFraude, niet meteen een begrip waarmee men als organisatie graag wenst geconfronteerd en/of geassocieerd te worden. Maar hoe kan een organisatie zich nu precies wapenen tegen het risico op fraude? Wat zet mensen ertoe aan om fraude te plegen? Wat zijn de meest voorkomende vormen van fraude? Hoe reageren organisaties op en communiceren ze over de binnen hun organisatie gedetecteerde fraudegevallen?

Is het recht aangepast aan de economische en maatschappelijke realiteit van het appartementsrecht met drie snelheden?

Elise Henneuse
Wat komt er kijken bij de aankoop van je droomappartement,in een groot of een klein appartementsgebouw?  Het antwoord op deze vraag is hetzelfde voor elk appartement, zowel in grote als in kleine appartementsgebouwen. Nochtans zijn er in praktijk veel verschillen. In kleine appartementsgebouwen is er bijvoorbeeld vaak geen lift die onderhoud vergt, de mede-eigenaars kunnen gemakkelijker samen rond de tafel zitten, en zo verder.

Financiële audit & de boekhoudfraude bij L&H

Sigrid De Bou
De belangrijkste taak van een auditor is  een financiële audit uitvoeren. Hij of zij doet dit om de getrouwe weergave van een jaarrekening te waarborgen. Wat wordt er echter verstaan onder een financiële audit? Kort omschreven is dit de controle van de jaarrekening. De auditor gaat na of alles wat een onderneming in haar jaarrekening opneemt correct is en overeenstemt met wat er in de boekhouding werd opgenomen.Wat in geval een auditor al dan niet bewust betrokken raakt bij fraude? En is de goedgekeurde verklaring van de jaarrekening door de revisor wel altijd terecht?

De commerciële praktijk in het zestiende eeuwse Antwerpen

Nick Van Den Brulle
Hoe word ik de perfecte handelaar?Stel, je bent een kleine zelfstandige, uitbater van een uit de kluiten gewassen groothandel in een moderne metropool, boekhoudkundige, vertegenwoordiger, transporteur of geïnteresseerd in welke historische zestiende eeuwse hulpmiddelen uit het handelsmilieu vandaag nog steeds toepasbaar blijken, dan heeft deze scriptie zeker iets weggelegd voor jou. Tijden van economische moeilijkheden, zoals vandaag, zijn immers de meest uitgesproken momenten om een terugblik te werpen op hoe men in het verleden zijn eigen hachje probeerde te redden.

Projectmanagement: behalen van het kwaliteitslabel voor de oefenfirma Europackage & Print

An Van Dooren
 
 
De realisatie van projecten … onmisbaar in ieders leven!
Maar hoe wordt een project een succes?
 
Projecten zijn vandaag de dag niet meer uit ons leven weg te denken. Bijna elke dag komen we wel met een project in aanraking, zowel op professioneel als privévlak. Een huis bouwen, het jaarlijkse familiefeest en het verbeteren van de bedrijfscommunicatie zijn slechts enkele voorbeelden. De essentiële vraag die zich stelt, is natuurlijk hoe u een project realiseert en tot een goed einde brengt.

Publiek-Private Samenwerking (PPS) in de sportsector

tomas declercq
Publiek-Private Samenwerking (PPS): een win-win situatie?
 
Wereldwijd is er een trend tot meer private betrokkenheid bij de uitvoering van overheidstaken. In de huidige Vlaamse regering is er zelfs een hype tot het opzetten van  Publiek-Private Samenwerkingsvormen (of kortweg ‘PPS’). PPS is een innoverend samenwerkingsverband, waarin het de bedoeling is dat de overheid en de privé, met behoud van hun eigen identiteit en verantwoordelijkheid, gezamenlijk een project realiseren.

Transparantie via het corporate governance hoofdstuk: De invloed op winstmanipulatie

Kristof Bervoets
Het corporate governance hoofdstuk in de strijd tegen winstmanipulatie
 
Duurt eerlijkheid het langst? Wel als het van de talrijke regelgevingen en codes met betrekking tot corporate governance afhangt. Maar zijn ze ook allemaal voldoende effectief om winstmanipulatie terug te dringen?
 
Corporate governance oftewel deugdelijk bestuur is niets anders dan een bedrijf op een goede manier besturen. Het thema is de laatste jaren sterk op de voorgrond getreden. Dit komt door een aantal fraudezaken en de hieruit voortvloeiende faillissementen.

Hoe beïnvloedt diversiteit de werking van de Raad van Bestuur?

Carol Ravelingien
Diversiteit binnen de Raad van Bestuur: spelbreker of bron van inspiratie?
 
Gebeurtenissen uit de recente geschiedenis van verschillende landen hebben laten zien dat corporate governance een cruciaal element is voor de economische gezondheid van organisaties en de maatschappij in zijn geheel. Indien de vereisten voor behoorlijk bestuur ontoereikend zijn, kan dit zowel voor de ondernemingen in kwestie als voor het gehele bedrijfsleven zware schade berokkenen.

Oude PC's weggeven goekoper dan ... Verkopen

Olivier Vanden Eynde
Oude PC’s weggeven goedkoper dan... verkopen
 
Student richt ontwikkelingsorganisatie voor Afrika op
 
Bedrijven krijgen regelmatig de vraag om hun oude PC’s aan een goed doel te schenken. De wakkere commercant meent vaak dat het interessanter is de toestellen op de tweedehandsmarkt aan te bieden. Volgens de studententhesis van Olivier Vanden Eynde is deze redenering echter fout. Veel verdoken kosten worden immers niet in rekening gebracht. Weggeven wordt dan commercieel de beste zet.