Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hoe kunnen leerkrachten inspelen op de verschillende gezinsvormen waarin leerlingen uit het secundair onderwijs opgroeien?

Emma Vandenbussche
In deze scriptie worden zeven verschillende gezinsvormen van dichtbij bekeken. Er worden in deze scriptie tips, verdeeld op zeven vlakken, gegeven over hoe leerkrachten kunnen omgaan met die verschillende gezinsvormen in hun klas. Deze scriptie kwam tot stand door gesprekken met leerlingen en leerkrachten.

Het theaterstuk, mezelf en mijn thuis! Op zoek naar de waarde van een dramaproject in Huize Godschalck voor de jongere in relatie met zijn omgeving

Eva Musseley
“Stap erin, kom uit je kot, toon jezelf!”
 
“Nee, ze acteert niet, het is echt”, zei een vrouw tegen haar man. Ze zaten op de eerste rij van de stadsschouwburg, luisterend naar de ijzersterke monoloog van de 16-jarige Sarith. Pakkend en broos, maar tegelijk stevig en herkenbaar. Sarith is gekwetst. Samen met vijftien andere jongeren nam ze deel aan de theaterproductie SAP. Er werd op zoek gegaan naar hun innerlijke drijfveer, hun vruchten-‘SAP’.

Moet-willige hulpverlening - narratieve synergieën in complexe gezinsherenigingssituaties: realiteit of illusie?

Véronique Rousseau

MOET-WILLIGE HULPVERLENING
 
Narratieve synergieën in complexe gezinsherenigingssituaties:
 
realiteit of illusie?

 
Abstract
In dit onderzoek gaan we na in welke mate een samenwerkingsrelatie tot stand kan komen in een setting waarin adolescenten gedwongen worden om bij collaboratieve therapeuten in therapie te gaan. We vragen ons ook af of een co-constructie van nieuwe verhalen in deze gedwongen hulpverleningscontext mogelijk werd. We doen aan kwalitatief, beschrijvend en exploratief onderzoek op basis van vier gevalstudies.