Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Docentgedrag als student bekeken

Linde Domus
In onze snel veranderende maatschappij dient ook het onderwijs mee te evolueren. Binnen de leeromgeving speelt de docent een belangrijke rol. Het gedrag dat een docent stelt, heeft invloed op de relatie tussen student en docent enerzijds en, op onrechtstreekse wijze, op de motivatie van de student anderzijds. In het voortgezet onderwijs is er reeds veel bekend over de invloed van de docent-studentrelatie maar in het hoger onderwijs is hier nog weinig onderzoek naar gedaan. Het doel van dit praktijkonderzoek is te achterhalen welke docentgedragingen in het hoger onderwijs volgens studenten een positieve invloed hebben op de docent-studentrelatie, welke betekenis studenten hieraan toekennen en welke invloed dit heeft op hun motivatie. Vervolgens gaat dit onderzoek na welke verschillen er zijn in perceptie tussen docenten en studenten betreffende het docentgedrag.
Via twee vragenlijsten en een focusgroep werd data verzameld bij eerstejaars bachelorstudenten TEW en hun wiskundedocenten aan de Universiteit Antwerpen. Uit de antwoorden op de eerste vragenlijst bleek dat studenten voornamelijk leidend docentgedrag prefereerden gevolgd door helpend/vriendelijk en begrijpend docentgedrag. De focusgroep bevestigde deze resultaten enerzijds, maar voegde ook de meerwaarde van een meer terughoudende docent toe waardoor de student meer zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en vrijheid verkrijgt afhankelijk van de werkvorm. De tweede vragenlijst peilde naar de percepties van de docenten en studenten betreffende de waargenomen geprefereerde docentgedragingen. Beschrijvende statistiek en t-testen toonden grotendeels significante discrepanties tussen de percepties van docenten en studenten. Volgens studenten voldeden de meeste docenten in grote mate aan het geprefereerde docentgedrag maar de inschattingen van de docenten varieerden onderling sterk.
De resultaten van dit onderzoek kunnen een aanknopingspunt vormen voor een grootschalig onderzoek naar docent-studentrelaties in het Vlaams hoger onderwijs. Dit ter verbetering van de onderwijskwaliteit en in functie van de professionalisering van docenten om een bewustwording te creëren over de invloed van hun gedrag.

Als ik dement word, wil ik een spuitje!

Lydia Heynen
Een gezinswetenschappelijk perspectief op de regie over het eigen levenseinde van mensen met dementie. Hoe kunnen mensen met dementie zelf regie houden over hun levenseinde? Is een uitbreiding van de euthanasiewet de enige optie? Hoe kunnen we onze samenleving dementievriendelijker maken?

Ervaringen met blindengeleidehonden in beeld, met de focus op het welbevinden van personen met een visuele beperking.

Elise Casselman
Blindengeleidehonden zijn de dag van vandaag geen vreemd zicht meer. Veel mensen hebben bewondering voor deze harde werkers, maar toch blijkt er nog veel onbekendheid te zijn, wat ook tijdens de interviews frequent naar voren kwam.
Dit onderzoek doelt erop in beeld te brengen wat de komst van een blindengeleidehond teweegbrengt op vlak van welbevinden bij mensen met een visuele beperking, dit met als doel een realistisch beeld te scheppen zodat ‘lotgenoten’ een weloverwogen keuze kunnen maken.

Hoe kan de relatie leerkracht-leerling versterkt worden?

Eline Vervaet
In deze bachelorproef zoek ik een antwoord op de vraag hoe de relatie leerkracht kan versterkt worden. Dit onderzoek past binnen het sociaal werk omdat het gericht is op het verbeteren van het welzijn van zowel leerlingen, leerkrachten als omkadering. Een goede relatie bevordert de sociale cohesie binnen een school en het welzijn van de leerlingen.
9 diepte-interviews met leerkrachten over hoe zij de relatie met hun leerlingen ervaren - hoe het momenteel loopt, wat zijn aspecten die ze momenteel als ondersteunend ervaren, wat bemoeilijkt de uitbouw van een goede leerkracht-leerling relatie, welke aspecten kunnen versterkt worden, was vroeger alles beter en ten slotte: wat zijn voor hen mogelijke antwoorden - gaven mij inzicht in de ervaren pijnpunten.

'Maar meiske, ik was hier toch ook maar halsoverkop': Dwelling als world-building door ouderen in het milieu van een gesloten afdeling voor personen met de diagnose dementie.

Christine Verbruggen
Om de dementie-epidemie te beteugelen en het lijden in dementeren te verzachten, stelt de persoonsgerichte lens, moeten we leren 'dementen' als 'personen met dementie' te zien en de relaties rond hen professionaliseren. Deze problematisering en de ontwikkeling van expertise hebben ertoe geleid dat meer banale, alledaagse maar existentiële processen van samenleven en voortleven ongezien en ongehoord blijven. Dit onderzoek is het resultaat van een intieme samenwerking met ouderen in de leefomgeving van een gesloten afdeling voor personen met de diagnose dementie die een stem geeft aan de creativiteit en onvoorspelbaarheid van hun alledaagse waar het lang niet altijd duidelijk is hoe herinneringen werken, wat zorg betekent of wie er nu eigenlijk ziek is.

#0x0y0z 0.punt 0ndergrond 0nderbelicht Een beginpunt voor visie doorheen de gelaagheden van het geheel. 0.punt Een Open Mentaliteit.

Eleonore Devolder
Een oneindige collage van ideeën en perspectief zijn
een reflectie op hoe ik ervaring en herinneringen verzamel.
Anders dan een toerist of pendelaar te zijn die doelt
naar het verwachte, probeer ik te achterhalen hoe
we herinneringen, essentie en gevonden beeldmateriaal
terug zichtbaar kunnen maken in en vanuit het dagelijkse leven.

BEDSIDE SHIFT REPORT: DE IMPACT OP KLINISCHE UITKOMSTVARIABELEN.

Lara van Opdorp
De overdracht tijdens een dienstwissel bij verpleegkundigen gebeurde traditioneel altijd achter gesloten deuren. Echter, door de aandacht voor het reduceren van adverse events en de vraag naar meer participatieve benaderingen binnen de zorg, stijgt de belangstelling naar Bedside Shift Report, ook gekend als de overdracht aan bed. Deze scriptie doet onderzoek naar de effecten van Bedside Shift Report op volgende klinische indicatoren: opnameduur, ongeplande heropname, ziekenhuis-verworven decubitus, valincidenten, ongepland herprikken van intraveneuze infusen en pijn.

Attitudes van vrouwelijke studenten ten aanzien van spermadonatie: een kwantitatieve analyse

Marie Huysentruyt
Via een online vragenlijst werd er gepolst naar de houding van vrouwelijke studenten over spermadonatie in het algemeen en spermadonatie door hun eventuele partner. Ook werd er gepolst naar welke rol ze willen spelen in het beslissingsproces rond de spermadonatie.

Het belang van netwerken bij beginnende directeurs in het basisonderwijs

Myriam Vande Moortele
Startende directeurs haken steeds vaker af. Naast formele opleidingen bieden diverse netwerken waardevolle ondersteuning bij het uitvoeren van de job.

Ethische vragen omtrent het gebruik van elektronische medische dossiers

Laetitia Cooreman
Het doel van deze masterproef is te onderzoeken wat de visie van patiënten is op ethische vragen die ontstaan bij het gebruik van elektronisch medisch dossiers (EMD’s) en de bijhorende elektronische gegevensdeling. Dit gebeurde aan de hand van een kwantitatief onderzoek werden bestaande uit een enquêtestudie met vignetten.

Praatgroepen en plezierreisjes: De vrouwenhuizen van Brussel en Amsterdam in vergelijkend perspectief (1972-1982)

Els Vochten
De vrouwenbeweging van de jaren zeventig werd gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan initiatieven. Deze masterscriptie vergelijkt de standpunten van het vrouwenhuis in Brussel met die van het vrouwenhuis in Amsterdam aan de hand van de tijdschriften die de groepen uitgaven.

Naar een zuivere conceptueel-theoretische toepassing van het belang van het kind in het strafrecht. De strafrechtelijke toepassing van artikel 3 IVRK in de kinderschoenen.

Elise Blondeel
Deze masterproef handelt over de huidige problematische wisselwerking tussen enerzijds het strafrechtskader en anderzijds de implementatie van artikel 3 van het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind.
Het is actueel onduidelijk welke mogelijkheden diverse actoren van de strafrechtsketen hebben om beide kaders op elkaar af te stemmen en op die manier te komen tot strafrechtelijke beslissingen die ‘het belang van het kind’ waarborgen. De casus van internationale parentale ontvoering wordt gebruikt om deze problematiek te concretiseren.

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Charlotte Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.

Niet veroordeeld, wel opgesloten

Tess Van Santvoort
Deze masterproef brengt in kaart hoe personen in voorlopige hechtenis het proces met betrekking tot hun intrede in de gevangenis ervaren. Dit doe ik aan de hand van een literatuurstudie en interviews met gedetineerden uit een Vlaamse gevangenis. Ik focus mij hierbij op drie thema’s: de arrestatie door de politie, de aanhouding door de onderzoeksrechter en het leven in de gevangenis.

Brieven aan mijn oma

Helena Dalemans
In het kader van mijn opleiding film aan het Sint-Lukas te Brussel, ging ik in deze thesis op zoek naar de beweegreden achter het maken van mijn film, die gaat over een oude vrouw die wegkwijnt in een rusthuis.
Jarenlang verborgen frustraties zijn aan de oppervlakte gekomen, en hebben zich in deze thesis geuit in een kritiek op de positie van ouderen in onze maatschappij. Om mijn standpunten aan te tonen heb ik er herinneringen aan mijn oma bij betrokken, gecombineerd met films en kunst die over dezelfde thematiek handelen. Dit alles is geschreven in de vorm van brieven aan mijn overleden oma.
De visuele vorm van de thesis, met schilderingen en poëzie, zijn een verwerking van mijn eigen herinneringen en emoties, gelinkt aan mijn oma.

Gevangen in het beeld: op naar een fenomenologische verheldering van het concept 'esthetische distantie' in de context van een beeldervaring

Anthony Longo
Wat betekent het om 'gevangen' te zijn in een beeld? Dat is de vraag die deze scriptie stelt. Door te bestuderen hoe we onze gerichtheid op een beeld dat we esthetisch appreciëren moeten begrijpen, hoopt dit onderzoek een bijdrage te leveren aan de bredere problematiek van de vraag naar de aard van de esthetische ervaring. Deze vraag dringt zich op in een tijd waarin het beeld niet meer noodzakelijk bedoeld is voor esthetische redenen. Het resultaat van deze studie stimuleert een reflectie over de manier waarop een esthetische opvoeding moet worden ingevuld.

Optibi - Optimizing Pollination

Sander Van Goethem
Optibi is het afstudeerproject van Sander Van Goethem gerealiseerd in het academiejaar 2017-2018, onder begeleiding van Frank Goethijn (Productontwikkeling UA) en Jan Steckel (Elektronica-ICT UA). In dit project werd er gezocht naar een manier om fruittelers meer controle te geven over de bestuiving op hun veld. Het resultaat is een product-dienstcombinatie die telers in staat stelt om hun bestuivingsproces te kwantificeren, in kaart te brengen en te optimaliseren. Optibi bestaat uit een sensor, die het geluid van insecten opvangt en identificeert aan de hand van een machine learning algoritme, een robuuste batterijmodule, die de langdurige autonomie van de sensor voorziet, en een app, die de gegenereerde data interpreteerbaar maakt voor de fruittelers. Optibi brengt Internet of Things naar de fruitteelt.

Samen voor democratie en socialisme … Of toch niet helemaal? Verhouding tussen de Vlaamsgezinde vleugel van de Belgische Werkliedenpartij en de Internationale Socialistische Anti-Oorlogsliga in de jaren 1930.

Nick Peeters
In 1931 richtte de socialistische en Vlaamsgezinde Maurits Naessens met steun van Vlaamsgezinde politici van de BWP de Anti-Oorlogsliga op. De Liga genoot door een gedeeld Vlaams en antimilitaristisch engagement de steun van prominente Vlaamsgezinde BWP’ers. Ze groeide van een antimilitaristische organisatie uit tot een antifascistische paramilitaire beweging, die het opkomende fascisme in Vlaanderen wilde bestrijden.

Autonomieondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in! - BSO’ers met goesting om te leren!

Axelle Bollen
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die wij als leerkracht kunnen stimuleren en ondersteunen. Helaas merken we dat sommige van hen hun motivatie verliezen. Via dit project stimuleren we leerlingen om het verhaal achter een zelfgekozen actueel beeld te reconstrueren en om hun eigen leerproces te sturen.

Tussen Lange Wapper en Ringland: het stadsactivisme van burgerbewegingen in Antwerpen

Mattias Vansteenkiste
De rol van burgerbewegingen in het vormen van een stedenbouwkundige langetermijnvisie voor de stad Antwerpen. Een historische achtergrond en stedenbouwkundige analyse van het Oosterweelverhaal. Een bloemlezing van het stadsactivisme.

De afslanking van de Vlaamse provincies

Saul Janssens
Er woedt al decennia een discussie over het bestaan van de provincies in het ingewikkeld bestuurlijk landschap, dat België kent. Er is dan ook een evolutie waar te nemen waarbij de provincies worden afgeslankt. Zo zullen de provincies vanaf 1 januari 2018 alle culturele en persoonsgebonden taken overdragen aan hetzij de Vlaamse overheid hetzij de gemeenten en steden. Met deze bijdrage wordt beoogd om aan de hand van een aantal onderzoeksvragen duidelijkheid te scheppen in het project van de afslanking van de Vlaamse provincies.

Implementing Scientific Experiments in the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology

Flor Maes
CLIL is een innovatieve onderwijsmethodologie die een vreemde taal gebruikt om inhoud aan te leren, maar ook de inhoud om taalvaardigheid te verbeteren. Desondanks de het potentieel is de transitie naar de praktijk niet altijd gemakkelijk door het gebrek aan aangepast didactisch materiaal en voldoende 'know how' om CLIL succesvol te implementeren. Deze scriptie biedt een referentiekader waarop wetenschapsleerkrachten zich kunnen baseren bij het ontwerpen van CLIL-lessen.

Wanneer overdaad schaadt: over taakvariatie, autonomie en depressie bij Vlaamse doctorandi

Jolien Gorissen
Recent werd gevonden dat het niet goed gesteld is met de mentale gezondheid van de doctorandi aan de Vlaamse universiteiten. Het doel van het huidige onderzoek is om de
effecten van taakvariatie en autonomie, beide onderdeel van job controle zoals beschreven door Karasek (1979), op depressie te bestuderen. De data zijn afkomstig van de Survey of Junior Researchers, die in 2013 werd afgenomen bij 4069 doctorandi aan vijf Vlaamse universiteiten. Er werd gevonden dat een hoge mate van autonomie de meest ongunstige uitkomst biedt, wat ingaat tegen enkele robuuste modellen in de (bedrijfs)psychologie.

Gezamenlijk of niet: maakt het iets uit?

Lieke van Cann
Een onderzoek naar de gezamenlijkheid en relationele tevredenheid van net-gehuwden en net-samenwonenden.

Maak de cirkel rond!

Elien Broos
Om mijn driejarige opleiding, bachelor in de orthopedagogie, af te ronden schreef ik mijn bachelorproef over het toepassen van ‘The Circle Of Courage’ door opvoeders/begeleiders van jongeren, tussen 12 en 21 jaar met een lichte tot matige verstandelijke beperking en gedrags – en emotionele stoornissen, in de dagelijkse werking van een leefgroep en die zijn doelgroep.