Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Rechts-nationalistische alternatieve online media in Vlaanderen

Paulien Debrie
Dit onderzoek brengt rechtse alternatieve mediaspelers in Vlaanderen in kaart, door enerzijds bronnen te raadplegen die de onderzoeker in staat stelt een lijst te maken van alle bestaande spelers en door anderzijds de kenmerken van rechtse alternatieve media te toetsen aan de gevonden mediaspelers.

To Give or not to Give: Examining the prosocial effects of a 360° video documentary supporting a clean water charity.

David Walewijns
Met Virtual Reality heb ik in een experiment een 360-graden video getoond over de vluchtelingencrisis. In mijn onderzoek wilde ik nagaan of de VR-ervaring een positievere invloed had op proefpersonen hun donatie-intentie dan traditionele media.

Onderzoek naar het effect van gedragstechnieken op angstige kinderen in de tandartspraktijk

Anna Timoshina
Mondhygiënisten/tandartsen krijgen op regelmatige basis te maken met patiënten met tandartsangst. Het is van groot belang om de angst bij jonge kinderen te reduceren. In deze literatuurstudie worden 4 gedragstechnieken grondig bestudeerd en wordt hun angstreducerend effect weergegeven.

Het recht van antwoord in de 21ste eeuw

Ann-Sofie De Hulsters
Deze masterscriptie onderzoekt of burgers van een recht van antwoord moeten kunnen genieten in een online context. Daarbij wordt een eigen aanbeveling geformuleerd hoe een wetgevend kader voor het online recht van antwoord vorm kan krijgen.

De Rol en Betekenis van Artificiële Intelligentie in Audiovisuele Media - Een Lezing vanuit Kritisch Feministisch Perspectief

Simon Hendrickx
Deze scriptie bekijkt de aanwezigheid van vrouwelijke artificiële intelligentie in (audio)visuele media door een feministische bril en op welke manier deze robots hun tijdsgeest reflecteren. Dat gebeurt met de vier feministische golven als leidraad.

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Emiel Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.

De (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden.

Anke Van Sande Charlotte Vanneuville Emma Vandaele Maury Hollebeke Salma El Issati Carlo Vandekerckhove Lieven Castelein Chayenne Staelens
We onderzochten de (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden. Hierbij maakten we ook de vergelijking met het expertisecentrum KIND uit Nederland. Zo konden we nagaan of dergelijke organisatie wenselijk is in Vlaanderen.

Uit onderzoek, in opdracht van Klasbak vzw, werd duidelijk dat het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen niet ideaal is om in te spelen op alle noden die kinderen van (ex-)gedetineerden ondervinden. Er bestaat namelijk geen enkele organisatie in Vlaanderen die zich volledig focust op deze kwetsbare en moeilijk te bereiken doelgroep.

"Stereo"-tiep? Een historisch-pedagogisch onderzoek naar de representatie van de vrouw in de katholieke televisieomroep 1962-1989

Angela Jonckheere
Deze masterproef onderzoekt de representatie van de vrouw in de katholieke televisieomroep tijdens de tweede feministische golf. De vraag rijst hoe de Rooms-Katholieke Kerk met die ontwikkelingen omging. Hiervoor werd het archief van de Katholieke Televisie – en Radio Centrum/Oproep (KTRC-KTRO) geraadpleegd.

Wordt de woordvoerder in het veld gestuurd om slecht nieuws op te vangen? Een multi-methodisch onderzoek bij ministers en woordvoerders

Steffie Geysens
Het is onduidelijk welke afwegingen er worden gemaakt wanneer de minister spreekt in krantenartikels of wanneer de woordvoerder wordt uitgestuurd. Een analyse van 1200 artikelen van 12 ministers uit drie partijen (N-VA, CD&V, Open VLD) toont aan dat de woordvoerder vaker spreekt bij slecht en/of reactief nieuws, en dat de naam van de minister 0,16 keer minder vermeld wordt in artikelen waarin de woordvoerder spreekt.

Tribunale theater- en performancekunst: Naar een nieuw toneel van de oprechtheid aan de hand van een typologie van de hedendaagse theatrale rechtbank

Steff Nellis
Deze scriptie onderzoekt hoe de populariteit van procesvoering binnen de hedendaagse opvoeringspraktijk valt te karakteriseren en verklaren aan de hand van een typologie van een breed corpus aan theatrale rechtszaak-performances.

De effectiviteit en wenselijkheid van een beleidsaanpak voor online inbreuken op auteursrechtelijk beschermde audiovisuele content in Vlaanderen.

Amber Demuynck
Het centrale doel in deze masterproef is het verwerven van inzicht naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een aanpak naar online piraterij van audiovisuele content in het Vlaamse medialandschap.

Salduz Plus: een min voor politieverhoorders? Impact en draagvlak in Vlaanderen.

Felix Verlet
Een jaar na de invoering van Salduz Plus wordt de impact en het draagvlak voor de politiediensten ervan bevraagd. Enkele elementen die zorgen voor een hogere werkdruk werden geïdentificeerd. Een verhoging van de rechten voor de verhoorden blijft echter ter discussie staan.

Vast CO2-blussysteem: werking, problematiek en bouw van een schaalmodel voor educatieve doeleinden

William Van Laken Arne Dobbelaere
Om de problematiek rond het gebruik van een vaste CO2-blusinstallatie op koopvaardijschepen aan te pakken werd een realistisch schaalmodel van het systeem ontworpen en gebouwd waarmee de juiste activeringsprocedure aan studenten op de Hogere Zeevaartschool Antwerpen in praktijk kan worden aangeleerd.

Traditionele televisiereclame versus online video commercials: een kwalitatief onderzoek naar de perceptie van generatie Y

Zoë De Ruyck
In deze thesis wordt onderzocht welke houding generatie Y aanneemt tegenover verschillende reclamevormen op televisie en reclamevideo's op het internet, en meer specifiek op sociale media. Aangezien televisiereclame meer en meer vermeden wordt, blijkt het voor adverteerders moeilijk deze generatie te bereiken. De vraag is dan of adverteerders beter overschakelen naar online videocommercials om de aandacht van generatie Y te kunnen trekken.

'Marvel's (Fe)male Universe': Een publieksonderzoek naar representaties van diversiteit in 'Marvel's Cinematic Universe'.

Kenneth Baert
Een publieksonderzoek naar de perceptie van kijkers op de representaties van diversiteit in de superheldenfilms van 'Marvel'.

De (on)feilbare strafrechtspleging. Een rechtsvergelijkend onderzoek naar de controlemechanismen in België en Nederland ter preventie en aanpak van gerechtelijke dwalingen

Hendrik Natens
Deze masterscriptie biedt een overzicht en vergelijking van de controlemechanismen ter preventie en aanpak van gerechtelijke dwalingen en België en Nederland

"De gooi van India naar de status van grootmacht: een casestudie”

Jérémie Degrave
Een actuele weergave van het potentieel van India om de status van grootmacht te behalen. Waar staan ze en waar moeten ze naartoe? Een casestudie met Brazilië en China.

Framing van de asielzoeker in de Belgische audiovisuele media in 2013: vergelijkend onderzoek tussen VRT, VTM, RTBF en RTL-TVI

Bavo Strobbe
De centrale onderzoeksvraag is: In welke mate verschillen de televisiejournaals op VRT, VTM, RTBF en RTL-TVI inzake de framing van asielzoekers in 2013? Bij VRT is er een afwijkende framing van de asielzoeker vastgesteld t.o.v. VTM, RTBF en RTL, die alle drie verrassend een meer gelijklopende framing deelden. In de journaalitems van VTM, RTBF en RTL werd het Slachtoffer-frame 3 keer zo vaak vastgesteld als het Indringer-frame.

Fellini Memoria: de herinnering in de films van Federico Fellini

Ben Van Beeck
DE KUNST VAN DE HERINNERINGWAAROM WE FEDERICO FELLINI NOOIT ZULLEN VERGETENHet filmfestival van Gent eert dit najaar de Italiaanse cineast Federico Fellini (1920-1993) met een grote overzichtstentoonstelling. Na de liefdesverklaring van Paolo Sorrentino’s oscarfilm La Grande Belezza lijkt Fellini’s herinnering levendiger dan ooit. Maar wist je dat herinneringen eigenlijk dichter aansluiten bij de verbeelding dan bij de realiteit?

Reclamecreativiteit & Jongeren: de invloed van creativiteit in audiovisuele reclame op het consumentengedrag van Generatie Y.

Max Fauconnier Caroline Pauwels Fons Van Dyck
Reclamecreativiteit & jongeren: De invloed van creativiteit in audiovisuele reclame op het consumentengedrag van Generatie YMaximiliaan FauconnierEr bestaat heel wat discussie over de effectiviteit van reclamespots op televisie. Deze thesis probeert een bijdrage te leveren aan dit debat door te onderzoeken in welke mate creativiteit in audiovisuele reclame invloed heeft op het consumentengedrag van jongeren. De doelgroep van dit onderzoek is Generatie Y. Eerdere studies hebben reeds aangetoond dat deze generatie kritisch staat ten aanzien van reclame en marketing.

Vanonder de sterrenhemel: Een socio-economisch beleidsonderzoek naar de beroepspositie van audiovisuele acteurs

Ilja Van Autreve
Je bent beroemd en je bent arm: acteur zijn in VlaanderenHet zijn economisch onzekere tijden. Desondanks lijkt de Vlaamse fictie en met uitbreiding de Vlaamse entertainmentindustrie sterk in opgang te zijn. Acteurs zijn het gezicht van de Vlaamse entertainmentindustrie. Genieten acteurs dan van een meer welvarende levensstandaard? Of zitten de meeste acteurs er al niet sowieso warmpjes bij?

Post-Medium Liaisons. An Inquiry into Christian Marclay's Cinematographic Oeuvre and its Relation to the Language of Cinema

Boris Vergote
Post-Mediale VerhoudingenJournalistiek artikel bij Post-Medium Liaisons. An Inquiry into Christian Marclay’s Cinematographic Oeuvre and its Relations to the Language of CinemaVoorgelegd door Boris Vergote aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Universiteit Gent voor het behalen van Master of Arts in de Kunstwetenschappen. Een audiovisuele suite bestaande uit een vier schermen waarop filmfragmenten geprojecteerd worden, waarin op de meeste diverse manieren gemusiceerd wordt.

Connected television: jurisdictional challenges in a converged media environment

Raf Schoefs
Connected TV kruipt door de mazen van de wetMet de opkomst van Connected TV vinden een aantal nieuwe spelers en diensten de weg naar de woonkamer. Diensten zoals YouTube, Apple TV en Google TV worden makkelijker toegankelijk voor het grote publiek, en hoewel die diensten om hetzelfde publiek strijden als de traditionele omroepen, moeten zij toch niet aan dezelfde regels voldoen, wat een onevenwicht creëert.

Above and Beyond the Call of Duty. Analyse van de voorstelling van de Tweede Wereldoorlog in first person shooter-games (...).

Pieter Van den Heede
Masterstudent werkt analysekader uit voor historische schietspelletjes over WO II Videogames en geschiedenis, het is al lang geen ongewone combinatie meer. Iedereen kent waarschijnlijk titels als Age of Empires, Assassin’s Creed en – recenter nog – Red Dead Redemption, een game waarin je als cowboy de ondergang van het Wilde Westen rond 1900 kan herbeleven. Toch zijn het vaak spellen die door historici worden genegeerd, en dat heeft dan weer vooral te maken met een gebrek aan kennis. Want hoe zit zo’n videogame nu eigenlijk in elkaar?

Camera's terecht - Een wetenschappelijke verhandeling over het toelaten van audiovisuele media tot de rechtszaal

Tijs Van Puyenbroeck
 Hoe je persvrijheid meet volgens Reporters Zonder Grenzen Elk jaar komt de non-profit organisatie Reporters Zonder Grenzen met een nieuwe rangschikking van alle landen ter wereld waarin de persvrijheid in elk land aan de hand van een score wordt gemeten. Hoe lager de score, hoe meer persvrijheid. De meest recente ‘press freedom index’ plaatst België op plaats 20, onze noorderburen moeten tevreden zijn met plaats 3. Allesbehalve slecht maar toch zakt België 6 plaatsen en was Nederland vorig jaar nog de absolute nummer 1. Geef toe: wie houdt nu niet van zulke lijstjes?