Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Snow- en Surfboard komen boven water: Een onderzoek en proof of concept naar een budgetvriendelijke GPS-tracker

Indy Van Canegem
In deze scriptie werd een budgetaire gps-tracker uitgewerkt die gelinkt is aan een webapplicatie. Dit maakt het winter- en watersporten veel veiliger en aangenamer, los van een te hoge prijs die men dikwijls betaalt.

Design of fault-tolerant genetic algorithm for application placement in heterogeneous cloud environments

Ruben Mennes
Het plaatsen van applicaties is een niet triviaal probleem in heterogene cloud omgevingen. In deze scriptie wordt een methode voorgesteld om applicaties te plaatsen op een cloud waarbij applicaties een minimale beschikbaarheid hebben. Deze methode is maakt gebruik van een genetisch algoritme.

Grouve: Proximity Based Ad-Hoc Group Formation with Smartwatches using Sounds in a Corporate Environment

debbie gijsbrechts
In de scriptie wordt een automatische groepsvormingsmethode voorgesteld voor mensen die zich in éénzelfde ruimte bevinden. Deze werkt op basis van (onhoorbaar) geluid. Om de groepen samen te stellen wordt tevens gebruikgemaakt van smartwatches opdat elke gebruiker kan worden geïdentificeerd.

Evaluatie van de ruimtelijke en sociale ongelijkheid van de kleuterscholen in Gent

Koos Fransen Niels Verrecas
‘Zij wonen dicht en ik woon ver en dat is niet eerlijk’ – de link tussen capaciteitsproblemen en bereikbaarheid van Gentse kleuterscholenHoewel onderwijs als een basisrecht wordt beschouwd, slagen Vlaamse steden er niet in alle kleuters van een school te voorzien. Reeds enkele jaren halen deze capaciteitsproblemen de koppen van alle kranten. Onder het motto “Elk kind krijgt een plaats bij het begin van het schooljaar” van Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet blijkt het uitbreiden van de capaciteit met behulp van containerklassen vanuit een beleidsstandpunt de beste oplossing.