Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Bluetooth in Digital Mobile Forensics

Nick Casier
In dit document gaan we opzoek naar het al dan niet bestaan van een bluetooth artefact. Dit artefact is het resultaat van een koppelingsverzoek tussen twee bluetooth apparaten.

We spitsen ons in dit onderzoek toe op mobile toestellen (Android smartphones) en wat de eventuele verschillen zijn tussen verschillende (types) toestellen. We vragen ons verder ook af of er een verschil is tussen een verzoek waarvan de bevestigingsperiode is verlopen, een verzoek dat werd geannuleerd, geweigerd of bevestigd.

We hebben een artefact gevonden, maar ook andere informatie die bij een forensisch onder-zoek een meerwaarde bied. Deze informatie werd nog niet eerder beschreven. De artefact geeft een duidelijke weergave over het verloop van het koppelingsverzoek. We stelden ook vast dat de huidige standaard procedures bij een forensische inbeslagname dataverlies veroorzaken.

Tijdens ons onderzoek hebben we vastgesteld dat adb dumpsys een goudmijn aan forensisch interessante data bevat.

We beschrijven de waarde van deze vaststelling is en wat de impact op de huidige situatie in mobile digital forensics is.

Snow- en Surfboard komen boven water: Een onderzoek en proof of concept naar een budgetvriendelijke GPS-tracker

Indy Van Canegem
In deze scriptie werd een budgetaire gps-tracker uitgewerkt die gelinkt is aan een webapplicatie. Dit maakt het winter- en watersporten veel veiliger en aangenamer, los van een te hoge prijs die men dikwijls betaalt.

GoGreen: het effect van een gamified applicatie op motivatie en duurzame gedragsverandering

Leen Van Houdt
Deze masterproef onderzoekt of een gamified applicatie er in kan slagen gebruikers te motiveren om duurzame gewoontes te creëren en vol te houden. Hierbij wordt ook geëvalueerd welke ontwerpelementen gebruikers als motiverend ervaren. Deze applicatie wordt ontwikkeld met behulp van een iteratief ontwerpproces dat de gebruiker centraal stelt.

Mantelhart

Mabelle De Coninck
Het begrip dementie is sinds enkele jaren sterk aanwezig in mijn persoonlijk leven en verschijnt steeds meer in de media. Veel mensen beseffen niet dat de zorg voor mensen met dementie niet te onderschatten is. Mantelzorgers zijn een onmisbare schakel in de ondersteuning ervan. De voorbije decennia is het begrip mantelzorg positief geëvolueerd en krijgen mantelzorgers steeds meer erkenning (bv. Dag van de Mantelzorg). Dit is niet genoeg. De “vanzelfsprekende zorg” die mantelzorgers lijken op te nemen, is toch niet zo vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat mantelzorgers ondersteund worden bij hun noden en behoeften. Het vinden van juiste info en hulpbronnen is er één van. De sector ouderenzorg is mee geëvolueerd, mede door het gebruik van apps. Tot op heden bestond er nog geen mantelzorgapp. Samen met mantelzorgers van mijn stageplaats heb ik een mantelzorgapp ontwikkeld. Via vragenlijsten en interviews heb ik de inhoud van de app vorm gegeven en het gebruik van de app geëvalueerd.

Hard-to-value intangibles: How to manage them in a BEPS world?

Roeland Haest
Juridische analyse van de OESO richtlijnen over transfer pricing van hard-to-value intangibles in het kader van BEPS.

Kwaliteitsvolle en evidence-based verpleegkundige zorg bij patiënten na STEMI

Eveline Herpigny Jana Sleeckx Tine Herygers Carolien Wils
Tijdens de uitwerking van onze bachelorproef ontwikkelden wij een zorgpad en een app voor patiënten na STEMI. De app bevat informatie over wat de patiënt heeft meegemaakt, risicofactoren, symptomen, informatie over de in te nemen medicatie... Het zorgpad bevat alle nodige handelingen en onderzoeken die de verschillende diensten die met STEMI-patiënten in contact komen moeten uitvoeren.

Programmeren met kleuters

Evi Verhasselt
De bachelorproef gaat over hoe je kan programmeren in de kleuterklas. Er zijn al enkele zaken op de markt om programmeren te integreren binnen de kleuterklas. Denk maar aan de Bee-bot,... Maar in de bachelorproef ga ik vooral dieper in op het gratis programma "ScratchJr". Hiervoor heb ik ook enkele didactische materialen ontwikkeld voor zowel kleuters als voor de leerkrachten.

Grouve: Proximity Based Ad-Hoc Group Formation with Smartwatches using Sounds in a Corporate Environment

debbie gijsbrechts
In de scriptie wordt een automatische groepsvormingsmethode voorgesteld voor mensen die zich in éénzelfde ruimte bevinden. Deze werkt op basis van (onhoorbaar) geluid. Om de groepen samen te stellen wordt tevens gebruikgemaakt van smartwatches opdat elke gebruiker kan worden geïdentificeerd.

ubwayAPPS: Localisation on underground public transportation systems by using mobile air pressure sensors

Kris Van Erum
In deze thesis werd het SubwayAPPS algoritme geïntroduceerd. Dit algoritme laat gebruikers toe hun locatie te bepalen tijdens een metrorit door enkel gebruik te maken van een luchtdruksensor in een smartphone.

Combining The New Android Platforms: Wear, TV and Auto

Yoshi Degent
­Nieuwe Android platformen Wear, TV en Auto zijn de toekomstTerwijl vele technologiebedrijven moeilijkheden hebben om met nieuwe innovatieve ideeën op de proppen te komen, lanceerde Google op hun jaarlijkse technologiebeurs, Google IO, maar liefst 3 nieuwe Android platformen. Zo zal het Android besturingssysteem zo bekend vanop onze smartphones binnenkort te zien zijn op talrijke smartwatches, televisies en zelf een vervanging vormen voor een vaak veel te ingewikkeld systeem in de wagen.

Design and Implementation of an Augmented Reality-based Multiplayer Game using Fine-grained Localization

Tom De Schepper
Rondwandelen in computerwereldHeeft u er ooit van gedroomd een andere wereld binnen te stappen, net zoals in bekende films als The Matrix of  Tron? In dit onderzoek werd de eerste stap gezet in de realisatie van deze droom. Het prototype ontwikkeld binnen deze scriptie laat toe om fysiek rond te wandelen in een virtuele wereld. Dit werd mogelijk gemaakt door de combinatie van moderne, speciale brillen, smartphone camera’s en een vleugje creativiteit.Virtuele realiteit (VR) mag dan misschien klinken als sciencefiction, maar wordt al op verschillende plaatsen gebruikt.

Wireless Network Privacy

Pieter Robyns
"Ik lees je Facebook-berichten": privacy bij draadloze netwerkenMobiele toestellen zoals smartphones en tablets zijn vandaag de dag ongekend populair en verkopen dan ook als zoete broodjes. In 2013 werden wereldwijd bijvoorbeeld meer dan 968 miljoen smartphones verkocht. Een van de leukste eigenschappen van deze toestellen is dat ze met het internet kunnen verbinden via een draadloos Wi-Fi netwerk.

DE THERAPEUTISCHE MEERWAARDE VAN APPLICATIES OP HET VLAK VAN REKEN-, FIJNMOTORISCHE- EN VISUEEL-RUIMTELIJKE VAARDIGHEDEN

Jennick De Maeseneer Joke Leplae Hanne Vander Beken
 De therapeutische meerwaarde van applicaties“Leren met behulp van een tablet is hip” schrijft de auteur Aarts Claartje in de krant onderwijs van morgen. De tablet is een handig instrument dat je overal kan meenemen. Het is handig, gebruiksvriendelijk en het nodigt uit tot interactiviteit. Door de tablet worden kinderen hyperalert, gefocust en tegelijk ontspannen.

Going Deeper Underground: Using accelerometers on mobile devices to enable positioning on underground public transportation systems

Thomas Stockx
Nooit meer verdwalen in de metroDankzij de razendsnelle evolutie van technologieën als GPS en WiFi kunnen smartphonegebruikers bijna overal hun locatie bepalen. Ondergronds werken deze technieken echter niet en slaan bestaande apps zoals Google Maps de bal helemaal mis. Dit wordt getoond in figuur 1.Nochtans zijn er verschillende toepassingen mogelijk als we de locatie van een gebruiker kunnen bepalen. Om te beginnen zou een gebruiker zijn locatie kunnen bekijken in bestaande apps als Google Maps. Stel je dan voor dat dit uitgebreid wordt met een GPS-achtige applicatie voor de metro.

Van smartphone en tablet naar voorleesloep voor blinden en slechtzienden

Maarten Denorme
Van smartphone en tablet naar voorleesloep voor blinden en slechtziendenHet schrift, dat 5000 jaar geleden werd uitgevonden, is onze belangrijkste vorm van informatie en communicatie. We denken dan automatisch aan boeken, tijdschriften en kranten, maar het schrift gaat veel verder. Ingrediënten op een verpakking, een vliegticket, een lottobiljet, etc. Kortom, het schrift is nog nauwelijks weg te denken uit onze maatschappij. Er is natuurlijk een probleem als de lezer de tekens niet meer kan zien.

Seks met Robots

Chloé De Bie
Seks met een robot…?!Zie je jezelf al in bed duiken met een seksrobot? Het zou dé ideale en meest welwillende partner zijn… Stel je voor… met de huidige evolutie van de robotica is dit niet meer zo onrealistisch! Maar tot op heden is er weinig wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd. Daarom werd in een masterproef getracht om meer inzicht te krijgen in wat mannen fascineert in seksrobots.‘Robot’ is een begrip dat is afgeleid van het Tsjechische woord ‘robota’, hetgeen ‘gedwongen arbeid’ of ‘slaaf’ betekent.

Mobile client-server applicatie met Android en Grails: DreamCar Spotter

Adriaan Bastien Michael Bavin
Een smartphone applicatie voor Android toestellen bedoeld voor autoliefhebbers, genaamd ‘Dreamcar Spotter’. Gebruikers zullen gegeolocaliseerde foto’s kunnen maken van exclusieve auto’s die iedereen wel eens op het straatbeeld tegenkomt. Vervolgens zullen gebruikers via de geolocatie op een interactieve kaart kunnen zien of er in de buurt ook exclusieve wagens staan, die getagd worden door andere gebruikers van de applicatie. Onder andere is het mogelijk om te kunnen reageren evenals een beoordeling te geven op iemand zijn ‘Spot’.

Ontwikkeling van een mobiel conversatiehulpprogramma op Google Android om de communicatie te verbeteren van dove en slechthorende kinderen

Laurens Van Acker
Kinderen en jongeren die doof of slechthorend zijn, beheersen de gesproken en geschreven taal niet zo goed. Bovendien kunnen hun vrienden en familieleden niet altijd met gebarentaal communiceren. In dit werk werd een communicatiehulp ontwikkeld op het besturingssysteem voor mobiele apparatuur van Google, Android, die deze hindernissen moet reduceren door tekst om te zetten naar relevante plaatjes en filmbestanden.