Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

'Vloethemveld' is a part of your life': A case study in balancing natural and cultural heritage at Vloethemveld (Zedelgem)

Universiteit Antwerpen
2023
Ruth
Kindt
Hoe ga je vandaag de dag om met de fysieke restanten van een oorlogsverleden? Passen deze nog in ons huidig landschap of moet er ruimte gemaakt worden voor elementen die wij vandaag net nodig hebben zoals meer groen en bossen?
Meer lezen

Welke factoren hebben een impact op het studiesucces van deelnemers aan het tweedekansonderwijs? Een survey-onderzoek bij cursisten aanvullende algemene vorming in West-Vlaanderen.

Universiteit Gent
2023
Eline
Raes
Wat verhinderd het behalen van goede resultaten in het tweedekansonderwijs? Wat zorgt ervoor dat cursisten in het tweedekansonderwijs betere resultaten kunnen behalen? In deze masterproef werden 407 cursisten uit het tweedekansonderwijs in West-Vlaanderen bevraagd.
Meer lezen

Inclusief onderwijs: een ambitieus streven, of een utopie? Een verkennend onderzoek in de Westhoek.

VIVES Hogeschool
2022
Eric
Manishime
Als start zocht ik breed info over de doelgroep en het thema. Omdat er veel informatie
bestaat over dit thema, heb ik een selectie moet maken van ’subthema’s die mij bruikbaar
leken voor dit onderzoek.
Mijn onderzoek uit twee delen. Het eerst
deel bestaat uit kwantitatief onderzoek. Hier ga ik op zoek naar cijfers. Via de
ondersteuningsnetwerken heb ik cijfers verzameld van het aantal leerlingen met een IAC-verslag in Westhoek en West-Vlaanderen.
Het tweede deel is gericht op kwalitatief onderzoek. Hier ga ik ga informatie verzamelen via
interviews en een enquête over hoe tevreden deze jongeren, hun ouders en ondersteuners
zijn over de ondersteuning.
Meer lezen

Tik tok, 18 op de klok!

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Cipriana
Hoekx
In deze bachelorproef zochten we via kwalitatief onderzoek een antwoord op de vraag: “Hoe ervaren 17-jarigen, die worden opgevolgd door het OCJ Brugge, de ondersteuning en voorbereiding op hun (zorg)traject naar volwassenheid?”.
Om onze onderzoeksvraag te beantwoorden en de doelstellingen te bereiken namen we tijdens de maanden maart en april 2022 interviews af bij 17-jarigen die opgevolgd worden door het OCJ Brugge.
Uiteindelijk bracht ons dit tot een tool en aanbevelingen om in te zetten in het werkveld.
Meer lezen

De evolutie van de Beneden-Durme door de interactie van fysische en antropogene factoren

Universiteit Gent
2021
Tim
Van den Branden
De thesis belicht de complexe mens-natuur interactie in het landschap. De recente evolutie van de rivier Durme vormt het perfecte voorbeeld om deze interactie te onderzoeken. Aan de hand van historische kaarten, oude foto's en luchtbeelden werd onderzocht wat de rol van menselijke activiteiten is in de opmerkelijke transformatie die deze rivier onderging.
Meer lezen

Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingen in het lager onderwijs; De beleving van leerkrachten en zorgcoördinatoren

Hogeschool West-Vlaanderen
2021
Louise
Callewaert
Aan de hand van dit onderzoek wordt er nagegaan hoe leekerachten en zorgcoördinatoren uit het lager onderwijs, het traumasensitief lesgeven aan vluchtelingenkinderen beleven.
Op basis daarvan werd er een online leerpad ontwikkeld die uitleg , praktische tips, toepassingsmogelijkheden
en nuttige informatiebronnen biedt rond traumasensitief lesgeven aan vluchtelingenkinderen in het lager onderwijs.
Meer lezen

Etnische discriminatie op de Vlaamse huurwoningmarkt: het verband tussen diversiteit en discriminatie in de Vlaamse provincies

Vrije Universiteit Brussel
2021
Kjenta
Vangampelaere
  • Auke
    Dehon
Deze masterproef onderzoeksjournalistiek gaat aan de hand van praktijktesten na in welke mate kandidaat-huurders met een niet-Vlaamse naam en buitenlandse achtergrond gediscrimineerd worden. De hoofdhypothese is dat er meer gediscrimineerd wordt op basis van een buitenlandse achtergrond in de Vlaamse provincies waar er minder diversiteit is. Daarnaast wordt een beeld geschetst van eventuele discriminatie(redenen), het beleid errond en de mogelijke oplossingen, alles besproken met (ver)huurders, professionele en politieke instanties.
Meer lezen

Nood aan creatieve instappen in de wiskundeles in de eerste graad A-stroom

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Cinder
Neyens
Onderzoek naar het gebruik van creatieve instappen in de eerste graad A-stroom dat resulteerde in het creëren van een website vol leuke inleidingen.
Meer lezen

De Vlaamse kaart hertekend. De zoektocht naar een rationele basis voor het slagen van een volgende ronde gemeentefusies.

KU Leuven
2019
Robbe
Van Hoof
In dit onderzoek werd er nagegaan welke wetenschappelijke factoren een rationale basis kunnen bieden voor een nieuwe ronde gemeentefusies in Vlaanderen. Zo werd er getracht op basis van vijf variabelen (politieke kleur, ruimtelijke ordening, woon-werkverkeer, mobiliteit van middelbare scholieren en gemeentelijke belastingen) intergemeentelijke banden te bekomen die als argumentatie kunnen dienen bij gemeentefusies. Op de basis van deze variabelen werden tot slot nieuwe Vlaamse fusiekaarten geconstrueerd die een zicht geven op wat mogelijk toekomstige gemeentefusies voor Vlaanderen in petto hebben.
Meer lezen

Populatiedynamiek van insecten in Brugse heidevelden met bijzondere aandacht voor sprinkhanen en krekels (Orthoptera)

Hogeschool Gent
2019
yuri
walscharts
Sinds april 2014 worden er in verschillende heidegebieden rondom Brugge bemonsterd door medewerkers van het KBIN. In deze scriptie wordt er onderzocht wat voor effect het recente heidebeheer in Brugge heeft op de lokale Orthoptera (sprinkhanen en krekel) populatie.
Meer lezen

Lokaal Landbouwbeleid in West-Vlaanderen

Universiteit Gent
2019
Bart
Laridon
Deze thesis bekijkt welke invulling de West-Vlaamse gemeenten geven aan hun lokaal landbouwbeleid. Hierbij spelen de landbouwschepen en landbouwraad een belangrijke rol. Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek bracht dit lokaal landbouwbeleid in beeld.
Meer lezen

Graven in het Dialectloket: het nominale meervoud van het Hasselts

KU Leuven
2019
Robin
Coolen
Deze scriptie bestudeert vanuit twee luiken de meervouden van zelfstandige naamwoorden in het Hasselts. Enerzijds door een literatuurstudie over de geschiedenis van de meervoudsuitgangen in het algemeen, over de verschillende meervouden in de Nederlandse dialecten, in het Standaardnederlands, in het Limburgs en in het Hasselts. Anderzijds wordt met concreet materiaal, een transcriptie van het Hasselts afkomstig van een opname op Dialectloket, die literatuurstudie vergeleken.
Meer lezen

Wat is het effect van profwielrennen op het hart?

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Pauline
Farazijn
Deze bachelorproef onderzoekt de hartproblemen bij profwielrenners. Het document gaat dieper in op de onderzoeksvraag “Wat is het effect van profwielrennen op het hart?”. Het profwielrennen is ongezond en vraagt te veel van het lichaam, maar daarom is het ook topsport. Het spektakel primeert, waardoor de wielrenners zich naar de vernieling rijden.
Meer lezen

Het 'Corps des Interprètes' tijdens de Eerste Wereldoorlog

KU Leuven
2018
Lisa
Wouters
Deze scriptie probeert beoogt een algemeen beeld te schetsen van het 'Corps des Interprètes' tijdens de Eerste Wereldoorlog. De tolk die werkzaam waren in dit korps waren essentiële tussenpersonen voor drie groepen: de Vlaamse bevolking, het Belgische leger en het Britse leger
Meer lezen

Als ik geen ouder kan worden, wie moet ik dan zijn?

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Liesbeth
Lanszweert
Aan de hand van kwalitatieve, semi-gestructureerde interviews worden de noden en behoeften onderzocht van vrouwen en mannen die te maken hebben met ongewenste kinderloosheid of verminderde vruchtbaarheid.
Meer lezen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Een onderzoek naar de betekenis die tieners met ASS koppelen aan hun diagnose.

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Isabelle
Niset
Aan de hand van dit onderzoek wordt nagegaan welke betekenis tieners met autisme koppelen aan hun autisme. Daarnaast wordt er ook gevraagd waarmee zij hun autisme zouden vergelijken. Dit om hun beleving specifieker in kaart te brengen. Ze krijgen hierbij de kans om hun creativiteit te gebruiken en hun ideeën, ervaringen en gevoel op papier te zetten aan de hand van verschillende materialen.
Meer lezen

Preventie van emotionele problemen op College Onze-Lieve-Vrouw Ten Doorn

Hogeschool West-Vlaanderen
2018
Tabira
Standaert
Deze bachelorproef onderzocht waar zestien- tot achttienjarige leerlingen van het College Onze-Lieve-Vrouw Ten Doorn nood aan hebben bij het ervaren van emotionele problemen. Aan de hand van twee focusgroepen werden een zestal thema's onderscheiden: vertrouwen, initiatief nemen, individueel gesprek, verduidelijking aan de omgeving, klasgesprek en themadag. Deze thema's werden, samen met enkele citaten en tips, samengenomen in een voorstel tot een preventieplan, dat de school op haar beurt kan implementeren binnen hun zorgvisie.
Meer lezen

Incidental English Grammar Acquisition by Belgian Pupils in the First Grade of Secondary School

Universiteit Gent
2017
Quentin
Decourcelle
In dit onderzoek ga ik na of kinderen Engelse grammatica kunnen leren dankzij verschillende media (vb. naar tv kijken, naar muziek luisteren, gamen). Het blijkt dat Belgische kinderen regelmatig in contact komen met het Engels. Daardoor hebben ze een bepaalde kennis van de Engelse grammatica verworven.
Meer lezen

Maritiem District Oostende

KU Leuven
2017
Sylvia
Roelens
Stedenbouwkundig ontwerp van de Churchillkaai in Oostende tot een volwaardig nieuw stadsdistrict.
Meer lezen

Kleine Sam, vertel ons over de Grote Oorlog

VIVES Hogeschool
Hjordis
Dely
  • Marlies
    Decock
Een koffer (totaalpakket) voor leerkrachten in het lager onderwijs:
- 9 ingesproken verhalen (met muziek en achtergrondgeluiden) over Sam. Sam is een herdershond die de hele oorlog meemaakt en vertelt aan de leerlingen
- een Samlied
- een handleiding voor de leerkracht met muzische verwerkingen na elk verhaal, achtergrondinformatie, ...
- 10 voorwerpen die gelinkt worden aan het verhaal (een klomp, een helm, een bebloed doek, ...)
- leerlingenboekjes waarin Sam kort zijn verhaal samenvat (met tekeningen). De leerlingen schrijven hier niet. Het is eerder een herdenking aan het verhaal
- een handpop van Sam (kan gebruikt worden tijdens lessen)

Dit eindwerk is gemaakt voor de provincie West-Vlaanderen en wordt nog steeds uitgeleend door leerkrachten. We wonnen met dit eindwerk de Bachelorproef en de Innovation Awards.
Meer lezen

Samenwerkingsverbanden in de strijd tegen sociale dumping in de transportsector: een evaluatie

Universiteit Gent
2016
Cathy
Steelandt
Deze masterproef onderwerpt het fenomeen sociale dumping aan een uitvoerige analyse, met bijzondere aandacht voor het fenomeen binnen de transportsector. Het inventariseert alle betrokken spelers binnen het fraudebestrijdingslandschap en omvat tevens de resultaten van een kwalitatief empirisch onderzoek naar de huidige aanpak binnen de provincie West-Vlaanderen.
Meer lezen

The awareness of aphasia in Flanders

Universiteit Gent
2016
Eline
De Coninck
  • Leonie
    Vercruysse
Wat weet de Vlaamse bevolking van afasie? 1518 personen werden geïnterviewd in 10 Vlaamse winkelstraten. Daaruit bleek dat 21,8% van de Vlaamse bevolking reeds van afasie had gehoord maar slechts 11,0% had ook basiskennis omtrent afasie. In de toekomst zijn bewustwordingscampagnes nodig om de notie van afasie bij de Vlaamse bevolking te verhogen gezien een hoger publiek bewustzijn zorgt voor een hogere QoL van afasiepatiënten.
Meer lezen

Wat is de waarde van een pedagogisch-didactisch schema bij het in kaart brengen van een krachtige leeromgeving?

Hogeschool West-Vlaanderen
2016
Sien
Huwel
  • Femke
    Cillen
In het kader van een Internationale Zuidstage onderzocht ik in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving in het derdewereldland Cambodja. Ik gebruikte het pedagogisch-didactisch basisschema van De Corte als instrument om de gecreëerde leeromgevingen in Vlaanderen en Cambodja te vergelijken. Na onderzoek kwam er een voorstel van een aangepast pedagogisch-didactisch schema dat inzetbaar is in derdewereldlanden.
Meer lezen

Verbinding Ieper - Veurne anders bekeken

KU Leuven
2016
Wouter
Verleure
Anders dan de courante aanpak om een studie te starten met het onderzoeken van geschreven bronnen, werd dit
onderzoek aangevat met het bevragen van tal van actoren die betrokken zijn of waren bij een discussie die zich al
meer dan 40 jaar afspeelt in de Westhoek. De gesprekken met die actoren vormen tevens de leidraad van deze
masterproef waarbij het gevoerde, het huidige en het toekomstige debat tussen de verschillende actoren de meerwaarde
vormen die gevoerde studies niet kunnen bieden.
Meer lezen

Duurzame ontwikkeling van hydraulische bindmiddelen uit industrieel afval van biomassavliegas

KU Leuven
2016
Eveline
Buyens
Biomassavliegas is een afvalproduct van biomassacentrales die momenteel gestort worden op stortplaatsen. Deze thesis zette de eerste stappen in het onderzoek naar biomassavliegas als cementvervanger in beton. De recyclage van vliegas zorgt niet alleen voor een daling van de afvalberg, maar ook voor een daling in cementproductie en bijgevolg CO2-uitstoot.
Meer lezen

De houding van Vlaamse studenten tegenover het West-Vlaamse accent en dialect. Een attitudinele mixed guise studie.

KU Leuven
2016
Michael
Bauwens
In dit attitudeonderzoek m.b.t. Vlaamse studenten wordt het verschil tussen het West-Vlaamse dialect en accent onderzocht aan de hand van een online mixed guise studie. De attitude wordt uiteengezet in vier factoren: publieksfactor, typiciteit, intelligentie en sociale waarde.
Meer lezen

Vermaatschappelijking van de zorg. Kansen en uitdagingen vanuit het perspectief van steunfiguren. Een verkennend onderzoek in de zorg voor personen met een beperking in West-Vlaanderen.

Universiteit Gent
2016
Vanessa
Dermaut
Met het beleidsplan 'Perspectief 2020' wordt het principe van volwaardig burgerschap van personen met een beperking aangegrepen om de zorg te 'vermaatschappelijken'. Een literatuurstudie en een kwalitatief onderzoek bij 14 familieleden belichten een aantal kritische bedenkingen.
Meer lezen

Een zachte dood: euthanasie bij ondraaglijk en uitzichtloos psychisch lijden

Hogeschool West-Vlaanderen
2015
Lisa
Van Cauwenbergh
Een zachte doodEuthanasie bij ondraaglijk en uitzichtloos psychisch lijdenDe vraag naar euthanasie wegens ondraaglijk psychisch lijden komt in ons land niet vaak voor. In 2012 en 2013 stierven er in België 3239 mensen aan euthanasie. Slechts vier procent daarvan leed aan een neuropsychologische aandoening. Lisa Van Cauwenbergh, onlangs afgestudeerd als journalist aan de Hogeschool West-Vlaanderen, onderzocht verschillende casussen omtrent euthanasie bij psychisch lijden. “Ik las veel verhalen van mensen die ondraaglijk psychisch leden en waarbij euthanasie werd geweigerd.
Meer lezen

Kijken naar het leed van anderen: De overwegingen van Vlaamse redacties om dramatische beelden wel of niet te publiceren

Hogeschool West-Vlaanderen
2015
Stijn
Deschietere
Kijken naar het leed van anderenWe leven in een beeldenmaatschappij. Het gezegde ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’ demonstreert het belang van beelden en de informatie die ze kunnen inhouden. Er worden ook meer schokkende en dramatische gebeurtenissen vastgelegd op beeld. Nieuwsredacties komen dan ook dagelijks voor een moreel dilemma te staan: de dramatische beelden wel of niet publiceren?
Meer lezen

Effect van de drinkwaterkwaliteit op productieparameters bij melkvee

Universiteit Gent
2015
Lore
Dewanckele
BELANG VAN DE DRINKWATERKWALITEIT BIJ MELKVEEDe laatste decennia is er een tendens naar meer intensieve melkveehouderij waarbij niet alleen wordt gestreefd naar een hoge productie, maar ook naar een goede vruchtbaarheid en een goede gezondheid van de koeien. Om dit te kunnen realiseren, moet de koe beschikken over alle nutriënten die ze nodig heeft. Het belangrijkste nutriënt dat een koe nodig heeft, is water. Maar de inname, de beschikbaarheid en de kwaliteit van drinkwater worden echter vaak verwaarloosd op melkveebedrijven.
Meer lezen