Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Instagram food influencers: threat or opportunity? Determining the impact of social media influencers’ food related content on Flemish 12-18 year old adolescents’ eating outcomes: An intervention

Katoo Derks Yara Qutteina
Een experimenteel (4x4, between subjects) onderzoek naar de impact van voedselgerelateerde inhouden van sociale media influencers op de eetgewoonten van Vlaamse 12-18-jarige adolescenten.

Draw-a-scientist-test bij Vlaamse lagereschoolkinderen

Lise Reniers
Aan de hand van de draw-a-scientist-test wordt er nagegaan welk beeld Vlaamse lagereschoolkinderen hebben over wetenschap(pers).

Rechts-nationalistische alternatieve online media in Vlaanderen

Paulien Debrie
Dit onderzoek brengt rechtse alternatieve mediaspelers in Vlaanderen in kaart, door enerzijds bronnen te raadplegen die de onderzoeker in staat stelt een lijst te maken van alle bestaande spelers en door anderzijds de kenmerken van rechtse alternatieve media te toetsen aan de gevonden mediaspelers.

La novela total en la era de la telenovela. Análisis de la intermedialidad en Mantra (2001) de Rodrigo Fresán

Annelore Knoors
Deze scriptie presenteert een analyse van de intermedialiteit in Mantra (2001), geschreven door Rodrigo Fresán. Vervolgens bekijken we wat dit zegt over de impact van televisie op ons wereldbeeld.

Zou een BeNeLiga opportuun zijn voor het imago en het product Belgisch voetbal?’

Andres Vandecaveye Thibault Plovie
Deze studie onderzocht de socio-economische determinanten van het opzetten van een
BeNeLiga. We koppelen in het eerste deel van de thesis terug naar de literatuur om op zoek
te gaan naar de determinanten die een invloed hebben op de populariteit van het
hedendaagse voetbal. De thesis onderzoekt welk concept draagvlak heeft bij het publiek.

Tekenen van banaal nationalisme in het televisieformat SKAM: comparatieve studie van de Lage Landen

Linde Bossuyt
In deze kwalitatieve tekstuele analyse wordt gezocht naar verschillen en gelijkenissen in banaal nationalisme en dit binnen de context van formatadaptatie en de Lage Landen. Hiervoor wordt het Vlaamse wtFOCK en het Nederlandse SKAMNL met elkaar worden vergeleken.

(Not) Part Of The Job: een exploratief onderzoek naar de ervaringen van gekleurde vrouwelijke journalisten en opiniemakers in Vlaanderen en Brussel met online intimidatie

Aida Macpherson
Online intimidatie tegen vrouwen heeft zorgwekkende proporties aangenomen. Deze masterproef onderzoekt vanuit een intersectioneel perspectief de specifieke ervaringen van gekleurde vrouwelijke journalisten en opiniemakers in Vlaanderen en Brussel met online intimidatie.

Hoe kunnen speelgoedbedrijven rekening houden met de effecten van gendermarketing op kleuters

Lis Van Herck
In deze scriptie wordt het probleem met genderstereotypen uitgelegd, specifiek met betrekking tot kleuters en speelgoed. Deze worden vaak versterkt door marketing. Er worden ook tips en adviezen gegeven voor speelgoedwinkels, gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve research.

Onafhankelijkheid in een gedigitaliseerd medialandschap: evaluatie van economische duurzaamheid en consolidatie in de Vlaamse onafhankelijke televisieproductiesector

Pieter Van der Elst
de Vlaamse onafhankelijke televisieproductie is een levendige en dynamische sector die, ondanks de hoge output aan populaire lokale producties, gebukt gaat onder een zekere financiële precariteit. Het inherent risicovolle businessmodel en de restricties die de Vlaamse afzetmarkt kenmerken, liggen aan de basis van deze problematiek en dwingen de sector tot allerhande strategieën om ermee om te gaan. Eén van de voornaamste strategieën, die de laatste jaren op internationale schaal ook in opmars lijkt te zijn, is het aangaan van consolidaties of het meestappen in een concentratiebeweging. Door de veronderstelde invloed van bedrijfseigenaarschap op de inhoud van content, is concentratie echter niet onbesproken als economische strategie.

A Tale of Heroes And Villains: A Flemish Case Study of the Representation of Journalism in Fiction

Maxine De Wulf Helskens
Deze masterproef onderzocht hoe journalistiek wordt voorgesteld in fictie en hoe zowel Vlaamse journalisten als een breder publiek daar betekenis aan geeft. Via een vragenlijst werd een database opgesteld met fictie over journalistiek die Vlamingen belangrijk vinden. Daarop werd een descriptieve analyse uitgevoerd met tot doel verdere analyses te faciliteren.

Offline Dieptebeeld-Gebaseerd Renderen voor Immersieve Ervaringen

Julie Artois
De thesis beschrijft een methode om een omgeving in de echte wereld te bekijken in virtual reality. Hierbij wordt de omgeving gecapteerd door camera's en diepte sensoren, zodat een 3D reconstructie gemaakt kan worden.

Mannelijke slachtoffers van partnergeweld: een kwalitatieve studie naar de impactbeleving

Fien Dossche
Onderzoek naar de beleving van partnergeweld door mannelijke slachtoffers. Hierbij werd gefocust op de vormen van geweld, de gevolgen ervan en de sociale reacties erop. De invloed van genderstereotypen op dit alles vormde de rode draad doorheen de studie.

Hey Google, wat doe je? De domesticatie van smart speakers in Vlaanderen

Stien Dergent
Aan de hand van de domesticatietheorie wordt nagegaan welke betekenis men in Vlaanderen toekent aan een slimme luidspreker, zoals een Google Home. Die betekenis is drievoudig: een persoonlijke assistent, een vriend of een entertainer. In Vlaanderen zien we vooral deze laatste terugkomen.

De positieve kanten van seks onder schoolstoelen en -banken geschoven? Een kwalitatief onderzoek naar een seks-positieve benadering binnen RSV in aso-scholen in Vlaanderen

Silke Van dijck
Een seks-positieve benadering erkent, naast de risico's en gevaren die met seksualiteit gepaard gaan, ook thema's zoals diversiteit, consent, vrijheid en seksueel genot. Uit analyse van de Vlaamse eindtermen voor het aso-onderwijs blijkt dat de eigenschappen van deze benadering slechts beperkt aan bod komen. Leerkrachten onderschrijven wel al heel wat elementen van deze benadering en zien het als een potentiële basis voor seksuele en relationele vorming in de toekomst.

DE ‘ANDER’ DOOR DE OGEN VAN DE ANDER: Een exploratief onderzoek naar de morele en emotionele reacties van Vlamingen met een Marokkaanse migratieachtergrond op gemediatiseerd lijden

Nadia El Bakkali
In dit exploratief onderzoek bestuderen we de morele en emotionele reacties van Vlamingen met een Marokkaanse migratieachtergrond op gemediatiseerd lijden. Een korte literatuurstudie naar het onderzoeksveld van mediated distant suffering, een etnisch-divers publiek en het concept 'proper distance' leidt de masterproef in. Wat volgt, is een analyse van 5 focusgroepen die onthult hoe de etnisch-culturele achtergrond van de respondenten een belangrijke rol speelt in het ontstaan en de motivatie van hun reacties.

The representation of foreign language education and multilingualism in the Flemish press: a mixed-methods content analysis

Elien Prophète
Dat de massamedia onze gedachten en opinies kunnen beïnvloeden, staat tegenwoordig als een paal boven water. Het is dan ook erg belangrijk te onderzoeken hoe de media bepaalde onderwerpen weergeven. Dit onderzoek gaat na hoe de Vlaamse pers over vreemdetalenonderwijs en meertaligheid bericht.

'Gib mir mal die Trousse' Zweisprachigkeit in den ostbelgischen Notaufnahmen: eine soziolinguistische Studie

Paulien Jenard
Een onderzoek naar de tweetalige communicatie in de spoedafdelingen in Oost-België, vanuit sociolinguïstisch oogpunt.

De Rol en Betekenis van Artificiële Intelligentie in Audiovisuele Media - Een Lezing vanuit Kritisch Feministisch Perspectief

Simon Hendrickx
Deze scriptie bekijkt de aanwezigheid van vrouwelijke artificiële intelligentie in (audio)visuele media door een feministische bril en op welke manier deze robots hun tijdsgeest reflecteren. Dat gebeurt met de vier feministische golven als leidraad.

‘Ik zie geen bal op de tv?’ Een inhoudsanalyse en appreciatieonderzoek van Vlaams voetbalcommentaar op radio en televisie

Tim Van Roey
In deze meesterproef werd onderzoek gedaan naar de invloed van het medium op zowel inhoud als appreciatie van het publiek bij sportcommentaar. Meer bepaald, werd er gekeken welke verschillen in commentaar er zaten in het commentaar van drie verschillende voetbalwedstrijden van het Belgische nationale mannenelftal op radio en televisie.

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Justine De Hooghe Astrid Bauwens Thomas Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.

De verplichtingen van videoplatformen (vb. YouTube) in de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

Emiel Koonen
Aanbieders van videoplatformdiensten krijgen nieuwe verplichtingen door de herziening van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. Passende maatregelen moeten worden getroffen om gebruikers te beschermen tegen schadelijke inhoud.

Hybridisatie van westerse en oosterse woonpatronen

Fateha Sh Naveed
Wat kunnen we leren uit de Pakistaanse cohousingprojecten om de cohousing principes in Vlaanderen te verbeteren? 'Cohousing' en de 'Pakistaanse wooncultuur' vormen de twee grote onderwerpen van deze thesis. Via multiculturele principes, wil ik de factoren en onderliggende systemen vinden die de kwaliteiten van het 'cohousen' kunnen versterken. Aan de hand van een analyse en case study's gaan we na welke Pakistaanse woonpatronen een meerwaarde kunnen bieden voor Vlaamse cohousingprojecten. Ik wil de aspecten van het wonen en het gebruik van ruimtes herbekijken vanuit 'mijn' cultureel perspectief enen hier conclusies uit trekken.

De impact van sportsponsoring op de koopintenties van voetbalfans en de invloed van hun loyaliteit aan het team

vic berends
Deze scriptie onderzoekt de invloed van sportsponsoring op de fans van Club Brugge K.V. Hierbij wordt gekeken naar de koopintentie van de fans ten aanzien van verschillende merken, en de rol van teamloyaliteit.

Een kijkend kind ziet anders: een kwantitatieve inhoudsanalyse naar diversiteit op drie Vlaamse kinderomroepen

Emma Devos
Deze kwantitatieve inhoudsanalyse onderzocht de representatie van diversiteit op de drie Vlaamse kinderomroepen Ketnet, VTM KIDS en Studio 100 TV. De diversiteit van personages werd onderzocht aan de hand van vier factoren: gender, seksuele voorkeur, etniciteit en het hebben van een beperking.

Klitten in mijn identiteit

Rachel Hansoul
Een beschrijving van de belichaming van een identiteit. De belichaming in de vorm van haardracht met daarbij de invloed van genetica en omgeving.