De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Company reactions to disruptive innovation: an exploratory study of service industries

Luca De Ridder
Systematische literatuurstudie naar het empirisch onderzoek rond disruptieve innovatie (disruptive innovation) en een exploratief onderzoek naar de mogelijke bedrijfsreacties op disruptieve innovatie in dienstensectoren.

Wie digitaal wil zijn, moet leiden

Natasja Van Buggenhout
Een kwalitatief gebruikersonderzoek naar de attitude en verwachtingen ten aanzien van de betekenis, karakteristieken, rol en noodzaak van leiderschap tijdens de digitale transformatie van organisaties in België. In het bijzonder is de studie een exploratie, beschrijving en profilering van digitaal leiderschap.

The Liminal Hero: Student, Occupation and Resistance in Palestine

Cedric Van Dijck
Oorlog zonder Wapens: Studentenverzet aan de Palestijnse UniversiteitAan de Universiteit van Birzeit, in de Westelijke Jordaanoever, wordt bij het begin van elke les het register van studenten overlopen. De professor noemt jouw naam en je antwoordt, zoals het ook in België en alle vier uithoeken van de wereld gaat. Maar in de bezette Palestijnse Gebieden blijft dat antwoord al te vaak uit. Studenten worden op weg naar school aan controleposten opgehouden door het Israëlisch leger of simpelweg gevangen genomen.

Fostering Creativity in the Organisation: The impact of management instruments and office structures on the creativity of invent

Mathias Boënne
Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te  creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen.

De Vlaamse Media Maatschappij, het business model van een omroeporganisatie onder druk door digitalisering en internationalisering

Erik Van Der Velden
Persartikel: TV is dood, lang leve TV !Deze uitspraak geeft goed aan welke tegenstrijdige sentimenten er heden ten dage leven in de audiovisuele sector. Aan de éne kant heb je de onheilsprofeten die geen toekomst meer zien voor televisie, aan de andere kant zijn er velen die menen dat het allemaal wel niet zo een vaart zal lopen en dat televisie ook in de toekomst een belangrijke bron van informatie en ontspanning zal blijven. Bewijzen voor de argumenten die de onheilsprofeten aandragen zijn zeldzaam. Overal ter wereld wordt er meer en meer TV gekeken.