Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Muziek in erfgoed Herbestemming van monumenten tot concertzalen in Vlaanderen

Raphael De Mey
Deze thesis beoogt om op basis van voornamelijk akoestisch theoretische toetsing van bestaande cases en hun erfgoedwaarden enkele algemene aandachtspunten mee te geven die een tool kunnen zijn bij het herbestemmen van monumenten tot concertzalen.

Zijn metalheads 'relentless reckless forever'? - Een experimenteel onderzoek naar de effecten van heavy metal op roekeloos gedrag

Cedric Arijs
 Schreeuwende metalheads bijten nietWaar denk jij aan als men je vraagt een typische metalfan te beschrijven? Lange, wilde haren, zwarte kledij met duistere bandnamen, onverstaanbaar geschreeuw boven luide, agressieve gitaarlijnen? Je ziet misschien een kolkende mensenmassa bij een podium voor je, waarbij het lijkt alsof iedereen met elkaar aan het vechten is. Op de laatste editie van Maanrock te Mechelen legde de politie nog het optreden van Diablo Blvd. stil. De politie was van mening dat het er tijdens het optreden van de metalgroep van comedian Alex Agnew te ruig aan toe ging.

De introductie, verspreiding en vestiging van jazz in België. Een socio-historische studie over jazz in het interbellum.

Marieke Anaf
 In de ban van een ‘virus noir’. De introductie van jazz in BelgiëJazz is anno 2010 een gewaardeerd muziekgenre met eigen radioprogramma's, festivals en clubs. Terwijl de muziek wereldwijd verspreid is en er verschillende subgenres bestaan, is het doorgaans geweten dat jazz ontstaan is in de Verenigde Staten in het begin van de 20ste eeuw. Maar hoe is deze muziek ooit in België terecht gekomen? Langs welke kanalen werd de muziek verspreid in een tijd zonder iTunes of YouTube? Hoe evolueerde jazz van een rage naar een vaste waarde in onze samenleving?

Crowdsurfers, tentsletjes en polsbandjesverzamelaars: een onderzoek naar de motivaties van festivalbezoekers in Vlaanderen

Pieter Vanbosseghem
 Waarom tentsletjes en crowdsurfers naar festivals gaan Muziekfestivals zijn een booming business, maar hoe valt deze populariteit te verklaren? In mijn masterscriptie onderzocht ik de verschillende redenen waarom mensen aanwezig willen zijn op deze evenementen en kwam tot enkele verrassende conclusies. Veel festivals zijn grote evenementen geworden die verder gaan dan enkel muziek programmeren. Uit het onderzoek blijkt nu zelfs dat ontdekken van nieuwe muziek slechts voor weinig mensen een reden is om zich naar de festivalweide te begeven.

Je computer als muziekkenner

Stefaan Lippens
Je computer als muziekkenner
Stefaan Lippens
13 oktober 2003
Over een hokjesmentaliteit in de muziekwereld
durft men zich wel eens
minachtend uitlaten. Maar wie zou de
vier seizoenen van Vivaldi durven verwarren
met het gitaargeweld van Metallica?
Ontkennen dat er muziekgenres
bestaan, is zonder twijfel een brug
te ver. Meer nog, de mens blinkt uit
in het herkennen van genres. Dit soort
interpretatie van muziek speelt zich af
in de hogere regionen van onze geest
en kan daar veel meer teweeg brengen
dan de naakte nulletjes en eentjes van
een MP3-bestand of cd kunnen doen
vermoeden.