Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Ontwikkeling van een STEM-project voor de 3de graad TSO: onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie.

Noah Fuhrmann
De leerplannen van het vak toegepaste ecologie zetten in op een praktijkgerichte didactische aanpak
in een realistische context, zoals deze van de milieu-uitdagingen waarmee de huidige maatschappij
geconfronteerd wordt. In deze educatieve masterproef werden daarom de kwaliteitscriteria voor
STEM-projecten onderzocht en in de praktijk toegepast door de ontwikkeling van een STEM-project
gericht op het vak toegepaste ecologie in de 3
e graad TSO Techniek-Wetenschappen. Er werd een lijst
met succescriteria opgesteld voor STEM-projecten aan de hand van het STEM-kader van de Vlaamse
Overheid en wetenschappelijke literatuur. De succescriteria hebben betrekking op de leerdoelen en
leerstof die het lessenpakket behandelt, de mate waarin 21
ste-eeuwse competenties zoals
mediawijsheid, ontwerp- en onderzoekscompetenties worden geoefend, het oplossen van
maatschappelijk relevante problemen, en de begeleiding van de leerlingen. De succescriteria werden
vervolgens gebruikt voor een analyse van vijf reeds bestaande leerlingenprojecten in een
milieucontext die weerhouden werden uit de databanken Klascement en Stematschool. Bij een
eerste groep van leerlingenprojecten lag de nadruk vooral op het geïntegreerd aanbrengen van
STEM-inhouden op een relatief hoog abstractieniveau. Bij de tweede groep was er vooral aandacht
voor bewustwording rond maatschappelijke thema’s en voor didactische werkvormen. Als resultaat
van deze educatieve masterproef werd een STEM-lessenpakket ontwikkeld in de context van
onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op verdroging en vegetatie. Er werd een
leerlingen- en leerkrachtencursus alsook opdrachten opgesteld over de onderwerpen grondwater,
grondwaterafhankelijke vegetatie en verdroging. De eindopdracht omvat het uitvoeren van een
onderzoek naar de effecten van grondwaterwinning op vegetatie door middel van enerzijds de
websites Geopunt en Databank Ondergrond Vlaanderen en een berekeningsinstrument van VMM, en
anderzijds een excursie naar grondwaterafhankelijke habitats. In het lessenpakket werden de STEM-disciplines
wetenschap en engineering het meest uitgewerkt, terwijl voor wiskunde en technologie
nog meer didactische en inhoudelijke uitdieping mogelijk is. De opdrachten van het lessenpakket
werden uitgewerkt volgens de principes van coöperatief leren en er werd ook aandacht besteed aan
het oefenen van metacognitieve vaardigheden. Meer gedetailleerde aanwijzingen voor feedback en
begeleiding tijdens het lessenpakket zouden nog kunnen worden toegevoegd. Ten slotte werd het
oplossen van maatschappelijk relevante problemen en de link met STEM-gerelateerde beroepen
geïntegreerd in het project.

Game Based Learning

Eline Stuer Eline Stuer Amber Hermans Xamira Haeck Ine Hapers Evelien Hermans
In ons onderzoek gingen we na wat leerkrachten nodig hebben om game-based learning in te zetten in de klas.
We kwamen hieraan tegemoet door hen gebruiksklare sjablonen aan te bieden.

Kunsteducatie in het lager onderwijs

Tuur Sterckx
Deze bachelorproef onderzocht wat kunst en kunsteducatie kan doen voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast werden ontwerpprincipes bepaald die de leerkracht helpen om rijke kunsteducatieve lessen op te bouwen. De bachelorproef mondde uit in een reeks kunsteducatieve lessen die inzetten op 21ste-eeuwse vaardigheden en rijke ervaringen met kunst.

k zie dus ik drink? Een kwantitatieve studie naar het verband tussen alcoholreferenties in verschillende media en de alcoholconsumptie van emerging adults.

Annelien Verschaeren
In dit onderzoek werd de associatie tussen mediagebruik en de alcoholconsumptie bij 18- tot 25-jarigen onderzocht. Meer specifiek werd er gekeken naar twee types media: Instagram en traditionele media (series en films). Eerst werd er nagegaan of er een positief verband was tussen (a) Instagramgebruik en de alcoholconsumptie en (b) traditionele mediagebruik en de alcoholconsumptie. Vervolgens werd er gekeken naar sociale normen en attitudes over alcohol aangezien zij een mogelijke verklaringen kunnen bieden voor het verband tussen mediagebruik en alcoholgebruik.

Sociale media en democratie. Kwalitatief onderzoek bij Vlaamse jongeren naar kritisch omgaan met online politieke informatie.

Stefanie Tuerlinckx
Het onderzoek gaat na in welke mate Vlaamse jongeren geleerd hebben om kritisch om te gaan met online politieke informatie. Het masterproefonderzoek kon eerdere bevindingen niet bevestigen die stelden dat bso-leerlingen meer vertrouwen hebben in sociale media dan aso-leerlingen: dit verschilt van persoon tot persoon. De belangrijkste vaststelling was het verschil in aanpak en kwantiteit van lessen mediawijsheid in het aso en bso: de aso-leerlingen hadden hier veel meer over geleerd. Zij zitten hierdoor in een betere positie om goed geïnformeerd naar de stembus te trekken, terwijl iedereen dit moet kunnen in een democratie.

The Algorithm Paradox: knowledge of versus attitudes towards curation algorithms

Thibault Fouquaert
Deze thesis stelt het concept van ‘de algoritme paradox’ voor, waarin wordt aangenomen dat de attitudes en kritische bezorgdheid van gebruikers niet in lijn is met hun consumptiegedrag van sociale media. Om deze tegenstrijdigheid tussen attitudes en gedrag te onderzoeken ontwikkelden we Instawareness, een online interface met als doel de onwetendheid over het Instagram selectie algoritme te verminderen. De resultaten van deze thesis leveren een unieke bijdrage omtrent hoe indirect om te gaan met filter bubbles en kunnen ze ondersteuning bieden bij verdere ontwikkelingen van het huidige beleid inzake me-diawijsheid.

Click it, like it, share it? De ervaring met risico’s en opportuniteiten van sociale media in termen van sociale mediawijsheid. Een kwalitatief onderzoek bij scholieren tussen 16 en 18 jaar.

Marie-Julie Heugens
Deze masterproef gaat via kwalitatief onderzoek na hoe jongeren tussen 16 en 18 jaar de risico's en opportuniteiten van sociale media ervaren in termen van sociale mediawijsheid.

Fake news, een stevige boterham Hapklaar voor de les Nederlands?

Sam Packet Martijn Clarysse
Maar hoe komt het dat fake news zo’n hoge toppen scheert? Schiet de kritische geest van de gemiddelde burger te kort? Maatschappelijke problemen worden logischerwijs vroeg of laat teruggekaatst naar het onderwijs. Want nog effectiever dan menselijk gedrag aanpassen, is de generatie van morgen simpelweg de juiste, kritische ingesteldheid al meegeven. Wij onderzochten in hoeverre het onderwijs al mee op de kar zit in de strijd tegen fake news.

Een negatief verband tussen sociale media en spellingvaardigheid? Ik d8 het ni!

Gitte Truijen
Sociale media vallen niet langer weg te denken uit ons dagelijks leven. De chattaal die heel wat jongeren gebruiken om te communiceren via sociale media geniet bij hen status en zorgt voor een groepsgevoel. Ouders en leerkrachten zijn echter bang dat het gebruik van chattaal een negatieve invloed heeft op de spellingvaardigheid van jongeren. Maar is dit ook echt zo?

Implementing Scientific Experiments in the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology

Flor Maes
CLIL is een innovatieve onderwijsmethodologie die een vreemde taal gebruikt om inhoud aan te leren, maar ook de inhoud om taalvaardigheid te verbeteren. Desondanks de het potentieel is de transitie naar de praktijk niet altijd gemakkelijk door het gebrek aan aangepast didactisch materiaal en voldoende 'know how' om CLIL succesvol te implementeren. Deze scriptie biedt een referentiekader waarop wetenschapsleerkrachten zich kunnen baseren bij het ontwerpen van CLIL-lessen.

Onderwijs op wieltjes van Noord naar Zuid en terug

Griet Martens Gwenael De Backer
Wij hebben heel bewust voor dit onderwerp van de kar als Noord-Zuid vehikel gekozen omdat we ervan overtuigd zijn dat dit een meerwaarde is voor het onderwijs. In ons onderzoek zijn wij gaan onderzoeken hoe je goede Noord-Zuidwerking kan aanbieden in een klas. We verwoordden onze onderzoeksvraag als volgt: “Hoe kunnen we projectonderwijs aanbieden door middel van een mobiele kar met oog op een degelijke Noord-Zuidwerking?”

Het leven zoals het niet is: porno

Hanne Kelchtermans
Onderzoek naar de impact van internetpornografie op instrumentele attitudes en bereidheid tot casual seks bij Vlaamse adolescenten.

Privacyvriendelijke fitness- en gezondheidstoepassingen in een big data-tijdperk

Evelien Herelixka
Een gezonder leven in ruil voor uw privacy?“Digitale metingen zullen ons op termijn wellicht gezonder maken, maar daar moeten we wel een prijs voor betalen: onze privacy.” Deze stelling uit Knack legt de vinger op de wonde. De in populariteit stijgende fitness- en gezondheidstoepassingen kennen tal van voordelen. Ze kunnen de gebruiker motiveren door hem aan de hand van cijfers en grafieken zijn conditie te tonen. Ze leveren de arts gedetailleerdere info zodat hij een nauwkeurigere diagnose kan stellen.