Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Excutieve functies in het buitengewoon onderwijs

Nina Vermeulen
Kunnen de interpersoonlijke relaties bevorderd worden bij kinderen type basisaanbod door te werken aan de executieve functies emotieregulatie en reactie-inhibitie om zo te komen tot een betere klaswerking?

Women in peacebuilding: participation in change

Emma Bonduelle Emma Bonduelle Jan Van Der Straeten Paule Crome Jane Reinhardt Ellen Stragier Astrid Van Den Abeele Diethe Verhack Collins Lufong
Educatief Pakket “Women in peacebuilding: participation in change” voor het secundair onderwijs. Samengevat is het hoofddoel om leerlingen te empoweren aan de hand van informatie en vaardigheden, zodat de noodzaak van vrouwen in vredesopbouw wordt uitgelicht.

De Behoefteballon

Nikki Germonpré Marion Bruggeman Keano Dehullu Aaliyah Heniaert Zoë Matton Chayenne Schuerens
Een methodiek voor kinderen uit het 5de en 6de leerjaar om hun behoeften te leren uiten in klascontext met oog op een sterker klasklimaat.

Outdoor lessen muzische vorming

Nausikäa Backaert
Door me theoretisch te gaan verdiepen en een uitgebreid onderzoek te voeren, zocht ik een antwoorden op volgende vragen:
Beleven leerlingen meer plezier als de muzische les buiten wordt gegeven?
Scoren de leerlingen hoger op vlak van betrokkenheid als de muzische les buiten wordt gegeven?
Fantaseren en verbeelden leerlingen meer om een muzische opdracht vorm te geven als de muzische les buiten wordt gegeven?

Trends en evoluties inzake vrijwillige inzet door jongeren tussen 15 en 30 jaar in Vlaanderen

Aïsha Cordy Laura Anne Emma Vankeirsbilck Alison Dequidt Emily Vanmeenen Manon Detavernier Sara Tanghe
Het concept 'nieuwe vrijwilliger', is dit nog steeds aanwezig? In welke mate is er een match tussen vrijwilligersorganisaties en vrijwilligers? We onderzochten dit aan de hand van de trends en evoluties bij vrijwillige inzet door jongeren tussen 15 en 30 jaar in Vlaanderen.

Nee is Nee

Dahlia De Winter Jana Dekeyser Febe Janssens Iggy Vancraeyveldt Laïsa Wyseur Manon Cloet Laura Platteeuw Axana Thybaut
Ons eindrapport gaat over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Hier zijn we aan de slag gegaan met literatuurstudie, kwalitatief onderzoek en het uitwerken van de toolbox.

Het geheim van Bokkeslot - Op zoek naar een methodiek om openluchtleren op kinderboerderij Bokkeslot vzw te integreren

Anissa Velle Laura Denys Amber Vandenberghe Lieselotte Lauwers Lise Ponnet Maxim Neirinck Maya Vandekerckhove Stien Vandorpe
Van onze opdrachtgever kregen we de opdracht om het openluchtleren te integreren in de werking van kinderboerderij Bokkeslot. Dit zowel op de boerderij als op hun eigen zelfoogstveld en nabij hun bijenkasten. Hiernaast willen ze hun doelgroep uitbreiden naar wat oudere kinderen van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar.

Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16 ?

Rajmonda Osmanaj Lucinde Opsomer Amber Pecceu
'Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16?' Dit is de vraag waarmee drie afstuderende kleuterjuffen aan de slag gingen om kinderen op een speelse en laagdrempelige manier te leren kennis maken met de duurzame ontwikkelingsdoelen.

De kracht van muziek in een EMB werking met de focus op (zelf)redzaamheid die zich vertaalt in een liedjesbundel.

Nele Verheyden
In het bijzonder onderwijs is mede door de invoer van het M-decreet een verschuiving merkbaar in de doelgroep van kinderen met een EMB (ernstig meervoudige beperking), die zich uit in een bredere zorgvraag. Deze kinderen geven aan dat ze op een ervaringsgerichte, zintuiglijke en basale wijze tot leren komen. Daarom werd de kracht van muziek onderzocht en toegepast bij kinderen met een EMB in de vorm van een liedjesbundel gericht op de ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen).

De (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden.

Anke Van Sande Charlotte Vanneuville Emma Vandaele Maury Hollebeke Salma El Issati Carlo Vandekerckhove Lieven Castelein Chayenne Staelens
We onderzochten de (on)toereikendheid van het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen voor kinderen van (ex-)gedetineerden. Hierbij maakten we ook de vergelijking met het expertisecentrum KIND uit Nederland. Zo konden we nagaan of dergelijke organisatie wenselijk is in Vlaanderen.

Uit onderzoek, in opdracht van Klasbak vzw, werd duidelijk dat het Vlaamse hulp- en dienstverleningsaanbod in Vlaanderen niet ideaal is om in te spelen op alle noden die kinderen van (ex-)gedetineerden ondervinden. Er bestaat namelijk geen enkele organisatie in Vlaanderen die zich volledig focust op deze kwetsbare en moeilijk te bereiken doelgroep.

Hoe Brugse burgers betrekken bij het project SerVies en bewust maken over de fijnstofproblematiek?

Amber, Yara, Jasper, Jelle, Sefora, Sophie Van Houtte, Abdel Mawgoud, Sissau, Vandecappelle, Ferreira, Joye Yara Abdel Mawgoud Amber Van Houtte Jelle Vandecappelle Jasper Sissau Sefora Ferreira Sophie Joye
Deze scriptie gaat over participatiemethodieken om Brugse bewoners te betrekken bij het oogsten van fijnstof. Er wordt daarnaast uitgelegd hoe je de beste oogstbuurten kiest en als laatste wordt het idee voor een mini-expo toegelicht.

Hoe kunnen werkvormen, gebaseerd op creativiteit en zelfsturing, bijdragen tot de ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid bij kinderen van de tweede en derde graad?

Laura Lassuyt Eden Deconinck
Onze bachelorproef staat stil bij de ondernemingszin van kinderen uit de tweede en derde graad. Specifiek gaan we in op de fundamenten 'zelfsturing' en 'creativiteit', gedurende het ontwerpen van eigen speelgoed voor kansarme kinderen. Een project die de kinderen zelf op poten hebben gezet!

De invloed van de organisatiecultuur op de bespreekbaarheid van traumatogene gebeurtenissen binnen de politiezone Gent: een exploratieve casestudy

Hans Moors
Het doel van het onderzoek is om de invloed van de organisatiecultuur, meer bepaald de politiecultuur, te onderzoeken op de bereidheid om te praten over traumatogene gebeurtenissen, gecontroleerd op achtergrondvariabelen en persoonlijke kenmerken.
Het empirische onderzoek werd uitgevoerd in de Gentse politie in januari en februari 2019. Een anonieme online vragenlijst werd gestuurd naar 716 geselecteerde werknemers; 326 respondenten hebben de enquête effectief ingevuld. Het responspercentage bedroeg 45,5% met een foutenmarge van 4,01% en een betrouwbaarheidsniveau van 95%. De gegevens werden verwerkt met SPSS, waarbij de afhankelijke variabele "bereidheid tot praten" en twee onafhankelijke variabelen "persoonlijke kenmerken" en "organisatiecultuur" werden gewogen. De resultaten werden vervolgens besproken met vier experts uit het veld.

Moodcase

Coline Derycke Delphine Hoedt Charlotte Ladon Evie Adriaen Lise Dhaeze Anke Batsleer Nikita Verstraeten Coline Derycke
Het ontwikkelen van methodieken om aan tevredenheidsmetingen te doen bij kinderen van 6 tot 12 jaar met een verontrustende opvoedingssituatie, verblijvend in vzw Kompani.

De box op weg naar ontmoeting. Ontmoeting stimuleren tussen ouders in de kinderopvang.

Romy Vanderheeren Lauren Roelens Fran Goetghebeur Elise Trotta Ann-Gaëlle Dejonghe Lisa Gysel Tine Devreker Mayke Desal
In kinderopvang vzw Wieltjeshove hebben wij, acht studenten uit het studiegebied Sociaal Agogisch Werk uit Vives Hogeschool Kortrijk, onze bachelorproef uitgewerkt. Ons doel was om ontmoeting tussen ouders in de kinderopvang te stimuleren. Het proces en de resultaten kan u hier uitgeschreven terugvinden.

Het ontwerpen van een mobiele snoezelruimte

Ward Bostoen Ward Bostoen Jolien Gijselinck Laura Lefebvre Inke Goffin Kenneth Decrock Kelly Tolpe Femke Swaenepoel Amber Vanderbergh
Vanuit VZW De Stroom werd ons gevraagd om een mobiele snoezelruimte uit te bouwen. Het doel van deze snoezelruimte is om beleving te creëren op een lager niveau, door de verschillende zintuigen te prikkelen. Als eerste zijn we op zoek gegaan naar informatie rond snoezelen en de doelgroep. Om nog extra informatie te verkrijgen werd een verkennend onderzoek uitgevoerd. Dit bij voorzieningen die werken rond snoezelen. Daarnaast hebben wij de praktische uitwerking van het project neergeschreven in dit eindrapport. Dit bevat onder andere de beschrijving van het groepsproces, ruimtes, thema’s en materialen. Vervolgens wordt de eindactiviteit besproken die
uitgevoerd werd in het buitengewoon lager onderwijs Zonneburcht te Waregem. Als laatste vindt een concreet besluit. Om onze opdracht te volbrengen zijn wij op zoek gegaan naar een caravan. Deze hebben wij volledig omgebouwd tot ’t Spetterke. Deze wordt ingezet tijdens de inclusieve speelpleinwerking die VZW De Stroom organiseert.

Vergelijkende studie van het Woordenboek Nederlands - Vlaamse Gebarentaal / Vlaamse Gebarentaal - Nederlands en het Kamusi ya Lugha ya Alama ya Viziwi wa Rumonge Kigoma, Tanzania - Rumonge Sign language dictionary of Kigoma, Tanzania

Ellen Heymans
Een vergelijkende studie tussen het lexicografische project voor de Vlaamse Gebarentaal en de West-Tanzaniaanse "Rumonge" Gebarentaal en hun resulterende woordenboeken.

Ontwerpen van een stille ruimte voor en met leerlingen met ASS binnen het kader van duurzame ontwikkeling

Emma Defoor Goedele Vanhye
Binnen het kader van duurzame ontwikkeling, werd in interactie met leerlingen met ASS een stille ruimte ontworpen voor hen. De duurzaamheid focust op het duurzame proces dat de leerlingen doorlopen bij het ontwerpen van de stille ruimte als bij het onthaasten. Het ontwerp is een maquette uit duurzame materialen.

Ontwerp en realisatie van een ontlaadsysteem voor grondstof

Jasper Moerman Michiel Deconinck Jasper Moerman
Deze alleenstaande installatie zorgt ervoor dat de palletten met granulaatzakken automatisch worden geledigd door gebruik te maken van een industriële robot en een vultrechter met roterende messen.
De grondstof wordt vervolgens opgeslagen in silo’s.

#No Hate - Educatieve activiteitenbundel

Brittany Verstraete Maya Rosseel Kaat Martens Nona Lannoy Thomas Vancoillie Jolien Delrue Sarah Maes Leny Van Heuverswijn
De educatieve activiteitenbundel werd ontwikkeld als tool voor jeugdwerkers en leerkrachten om jongeren weerbaar te maken tegen haatspraak. Dit alles werd gedaan in samenwerking met de Raad van Europa.