Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Sema Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.

Instagram food influencers: threat or opportunity? Determining the impact of social media influencers’ food related content on Flemish 12-18 year old adolescents’ eating outcomes: An intervention

Katoo Derks Yara Qutteina
Een experimenteel (4x4, between subjects) onderzoek naar de impact van voedselgerelateerde inhouden van sociale media influencers op de eetgewoonten van Vlaamse 12-18-jarige adolescenten.

Reasons behind non-participation: The case of non-participation of Belgian young adults in the Jeugd Parlement Jeunesse

Fien Pauwels
Kwantitatief onderzoek naar de redenen voor non-participatie van Belgische en hoogopgeleide jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Verklaring voor tegenvallende participatiecijfers aan de hand van politieke en sociologische theorieën.

Verdeel en heers: polarisatie op sociale media

Lukas Lecluyse
Deze scriptie behandelt hoe frequent Vlaamse politieke partijen polariseren op sociale media. Het focust hierbij op discursieve en retorische technieken die in sociale mediaberichten gebruikt kunnen worden.

“Niemand beweert dat met Instagram alleen de wereld gaat veranderen” - Een kwalitatief onderzoek naar activisme via Instagram bij jongeren naar aanleiding van Black Lives Matter

Leonie Van Gerven
Dit onderzoek bestudeert activisme via Instagram en de Black Lives Matter-beweging aan de hand van de ervaringen van jonge Instagram-gebruikers die zich inzetten tegen racisme.

China's National Identity Construction with the US as the ‘Other’ in the Taiwan Conflict: a Story of Change or Continuity?

Aveline Gram
China is niet weg te slaan uit het nieuws en wordt er afgebeeld als een steeds grotere bedreiging voor het Westen. Maar wat weten we eigenlijk echt over wie ze zijn en wat ze willen, die Xi Jinping en zijn Chinese Communistische Partij (CCP)? Onderschatten of overschatten we de opkomst van China? Dit onderzoek zoekt het uit.

Samenzweringstheorieën en de laatste jaren van de Romeinse Repubbliek (44-31 v. Chr.)

Collin Cardon
Ik heb onderzocht in welke mate Klassieke auteurs samenzweringstheorieën gebruikten in hun beschrijving van de gebeurtenissen tussen 44 en 31 voor Christus.

Gelukkiger tijdens de middagmaaltijd? Laat kleuters participeren en verminder de wachttijd!

Célien Van Looy
Deze scriptie kadert binnen het thema warme en vlotte transities. Het onderzoek gaat meer specifiek over de micro-transitie van het reftergebeuren, met als focus het verhogen van het welbevinden van de kleuters tijdens het reftergebeuren. Dit door middel van participatie en het verkorten van de wachttijden.

Happy Instagram feed, happy life? De rol van fear of missing out in het verband tussen Instagram gebruik en psychische klachten bij jongvolwassenen in COVID-19 tijden

Nadia D'Haese
Als je nog niet over Instagram hebt gehoord, moet je wel onder een grot leven. Het is één van de meest bekende sociale medium die momenteel aanwezig is. Het draagt echter wel een negatieve reputatie wanneer het aankomt op het psychische welzijn van jongvolwassenen. Maar is het allemaal wel echt zo zwart-wit zoals we denken? En welke rol speelt FoMO hierin?

Weaponized Social Media: How the Online Far-Right Reaches the Youth

Talia Fernandez
There has been countless research on why well-integrated European youth become interested in radical Islam. This research will explore what radicalism and extremism mean within the context of far-right radicalisation. Extreme right figures and their ideologies have gained prominence in Western society. The journey towards upholding these ideologies isn't easy to document. We speak of a 'far-right pipeline'. An individual isn’t instantly converted but rather nudged into a direction until they freefall. These new populist movements are different from the traditional radical right: They like to provoke and their spread happens entirely online. The author puts our current social media and political climate, and its effect on the young generation, in perspective. This research aims to build an understanding of how teenagers can be exposed to thinly veiled online radicalisation.

Are out-of-school exposure, motivation, and anxiety related to English listening and reading proficiency?

Michiel Wouters
Deze studie onderzocht of er een verband is tussen buitenschoolse blootstelling aan Engels en luister- en leesvaardigheid. Daarvoor werden er gegevens verzameld bij 108 leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs. Daarnaast werd er nagegaan of motivatie en spreekangst gecorreleerd waren met de luister- en leesvaardigheid van 72 leerlingen uit het secundair onderwijs.

Beyond “the Obligatory Note of Hope”: Buddhism, Ecology, and Affect in the Everyday Anthropocene Novel

Edith Declercq
Dit is een literatuurwetenschappelijke scriptie over het Boeddhstisch, affectief en ecologisch denken in twee hedendaagse Amerikaanse romans. Als resultaat stelde ik vast dat deze twee romans die op het alledaags leven in het Anthropoceen focussen de verbondenheid tussen de verschillende levenssoorten vaak centraal stellen. Hieruit volgt dat zij onze geschiedenis anders bekijken en uit die verbondenheid ook hoop putten voor onze toekomst en een denkkader vinden om te leren omgaan met hun eigen angsten en zorgen over een klimaatveranderde toekomst.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

De mens-smartphone assemblage als cyborg, companion species en kin. Analyse van de mens-smartphone assemblage vanuit het posthumanistische en feministisch nieuw-materialistische perspectief van Donna Haraway

Sari Lemable
Deze scriptie bestudeert de mens-smartphone assemblage vanuit het posthumanistische en feministisch nieuw-materialistische kader van Donna Haraway. Zij maakt komaf met binaire opposities en legt de nadruk op verweving en de co-constitutie van verschillende elementen. Deze scriptie neemt drie concepten van Haraway onder de loep - de cyborg, companion species en kin - en past die toe op de verweving tussen mens en smartphone.

VERA: een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving

Ulrike Van Coppernolle Laura De Backer Lien Hoornaert Jonna De Schryver
'VERA' is een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving. De workshop komt tegemoet aan de noden van leerkrachten en leerlingen door de implementatie van activerend, gestructureerd, bewegingsrijk en differentiërend lesmateriaal, dat online tools integreert.

Push en pull marketing: Samen nog krachtiger?

Robin Bosmans
Een kwalitatief onderzoek naar de mogelijkheid van het combineren van Google SEARCH advertenties en sociale media advertenties om tot een succesvollere converterende digitale campagne te bekomen.

Digitale berusting in een tijd van privacy onzekerheid

Femke Tinkl
In deze thesis wordt het concept digitale berusting onderzocht. Dat concept handelt over het feit dat mensen hun privacy onvoldoende beschermen ook al zouden ze dat eigenlijk wel willen. Daarnaast wordt ook de invloed van privacy geletterdheid op dat fenomeen bekeken.

DE GEFRAMDE OPINIE VAN “THE VIRTUALLY UNKNOWN” OMTRENT DE VLUCHTELINGENCRISIS IN EUROPA

Isar Bahro
In dit onderzoek richten we ons op de publieksreacties van alternatieve media lezers op sociale media in Vlaanderen. De analyse is gedaan op ‘Media.21’, een overkoepeling van een aantal alternatieve media in Vlaanderen. Het onderzoek wordt gedaan aan de hand van een deductieve framinganalyse met behulp van vooropgestelde frames van Van Gorp (2016). Hieruit blijken drie frames opmerkelijk te domineren namelijk: het indringer, slachtoffer en 'not in my backyard'-frame.

If it was shared on Facebook and Twitter, then it must be true. Een kwantitatief onderzoek naar de invloed van fake news op veiligheidsgevoelens.

Birte Vandaele
Deze scriptie omvat een eerste verkennend kwantitatief onderzoek naar de mogelijke invloed van fake news op veiligheidsgevoelens.

Belichaming en toegankelijkheid. Een fenomenologische bijdrage aan het hedendaagse debat over de digitale publieke sfeer.

Anthony Longo
Deze scriptie biedt een fenomenologische analyse van de rol van het lichaam in de toegankelijkheid van de digitale publieke sfeer.

Predicting fines under EU antitrust law: the quest for a magic formula

Bruno Van den Bosch
Deze master-thesis analyseert de boetepraktijken van de Europese Commissie in mededingingszaken tussen 2006 en 2020. Ik heb een mulitvariate lineaire regressie toegepast om zowel de protectionistische hypothese aan te pakken, de bewering dat de EU-commissie Amerikaanse ondernemingen onrechtvaardig behandelt, en het meer algemene ‘zwarte doos’-probleem, het feit dat het onduidelijk is hoe de Commissie tot het cijfer van de boete komt.

Het recht van antwoord in de 21ste eeuw

Ann-Sofie De Hulsters
Deze masterscriptie onderzoekt of burgers van een recht van antwoord moeten kunnen genieten in een online context. Daarbij wordt een eigen aanbeveling geformuleerd hoe een wetgevend kader voor het online recht van antwoord vorm kan krijgen.

De marketinganalyse van cruisereizen voor Millennials en de impact van COVID-19

Lauranne Coopmans
In dit onderzoek wordt aangetoond hoe de cruise industrie actueel inspeelt op de gemiddelde leeftijdsdaling van de cruisepassagier en zich richt op het jongerensegment. De interesse vanuit de cruisemaatschappijen voor deze doelgroep is een redelijk recent fenomeen en
vertaalt zich in het ontwikkelen van een aangepaste marketingstrategie. De actuele COVID-19
crisis versnelt het marketingvernieuwingsproces. De conclusie van de thesis luidt dat cruiserederijen zich moeten richten op de Millennials en moeten overwegen om influencermarketing toe te passen.

Towards Geometry-Consistent High-Dimensional Surface Light Field Modelling with Mixture Models

Stijn De Pauw
Universiteit Gent ontwikkelde een uitzonderlijke manier om lichtvelden op te slaan en te gebruiken. Die methode is goed, maar kan zeker nog verbeterd worden. Dit onderzoek verbeterd de huidige methode in termen van immersiviteit en gebruikservaring.

Challenges Faced by Belgian Companies Wanting To Export or Establish in Sweden Regarding Swedish Working Culture With a Focus on Business Communication and How These Can Be Mitigated.

Daphne Haegheman
Deze scriptie behandelt de uitdaging en verschillen in cultuur die Vlaamse bedrijven tegenkomen als ze willen exporteren of vestigen in Zweden. Door middel van een kwalitatief, verdiepend onderzoek zijn de verschillen in werkcultuur met een focus op communicatie in kaart gebracht en zijn de voorstellen om deze uitdaging te vermijden voorgesteld.