Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Femininiteit en masculiniteit: De impact op creativiteit bij Vlaamse KMO-ondernemers

Idgie Maeckelbergh
Kwantitatieve studie naar de impact van gendereigenschappen (masculiniteit en femininiteit) op creativiteit bij Vlaamse KMO-ondernemers.

ONDERNEMEN EN DOCTOREREN: EEN KWALITATIEF ONDERZOEK NAAR DE DRIJFVEREN, DREMPELS EN DE MEERWAARDE VAN EEN DOCTORAATSOPLEIDING IN HET ONDERNEMERSCHAP

Julie Matthys
Deze scriptie beschrijft een kwalitatief onderzoek bij ondernemers met een doctoraatsopleiding. Aan de hand van semi-gestructureerde interviews werd getracht de drijfveren, drempels en ervaren meerwaarde van deze unieke groep in kaart te brengen.

In welke mate heeft een bedrijf nood aan taalmanagement?

Justine Theunissen
De vraag naar vreemde talen in ondernemingen neemt toe. Dit heeft een invloed op heel wat aspecten binnen de onderneming. Taalmanagementstrategieën kunnen gebruikt worden om hier op een professionele manier mee om te gaan.

Een nieuwe kijk op toekomstige kledij: Een kritische review naar het sluiten van de kringloop in een circulaire textielindustrie.

Charlotte De Vooght
Een kritische review over mogelijke methodes voor de gewone mens die bijdragen aan een duurzamere textielindustrie. De methodes zijn gebaseerd op de Europese afvalhiërarchie. Tenslotte werd een platform, FabricK, gecreëerd die alle stakeholders samenbrengt om de bevolking te informeren en de industrie aan te zetten tot een duurzamere toekomst.

Financiële gezondheid van kmo's in Vlaanderen: een gender-issue?

Ellen Bracke Lise Moens
Het gaat over het verband tussen het gender van de bedrijfsleider en de financiële gezondheid van een kmo in Vlaanderen. We benaderen de financiële gezondheid via de door Graydon berekende multiscore.

Blockchain in Financiële Sector

Kristof De Clerck
De opkomst van digitale munten zou een bedreiging kunnen zijn voor financiële instellingen. In praktijk blijkt de onderliggende blockchaintechnologie net een troef te zijn voor de sector om zichzelf te heruitvinden. De sector blijkt zelfs voorloper te zijn om blockchain te omarmen en bevestigt dit in concrete cases.

Artificiële Intelligentie in advertising

Stefanie Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.

Fairmont Rey Juan Carlos I Barcelona: How can the hotel help its employees to find a good balance between their personal and professional lives?

Naiké Delferrière
Een scriptie over wat een goede work-life balans inhoudt, waarom deze belangrijk is voor zewel werknemers als werkgevers en hoe deze balans te verkrijgen is.

The Tourism System of a Secondary Destination and its Challenges to Achieve Collective Action towards International Markets. Case-study: Cajas Massif Biosphere Reserve, Ecuador.

Lynse Vermeulen
Onderzoek naar sociaal kapitaal-gerelateerde problemen die secundaire toeristische bestemmingen ondervinden in hun pogingen om internationale markten te bereiken. Casestudy: biosfeerreservaat Cajas Massief in het zuiden van Ecuador.

Een online lead generation plan opstellen

Mathijs Vandendriessche
Een handleiding die meer informatie geeft aan de ondernemer, hoe men van een onbekende bezoeker een lead kan maken.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Franklin tot Trump, een ideeëngeschiedenis van MVO in de Verenigde Staten 1776-2016

Lars Krekt
Deze masterproef onderzoekt het denken over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Verenigde Staten. Uitgangspunt is de ondernemersethiek van Benjamin Franklin. Filosofen kunnen een belangrijke ethische bijdrage leveren aan ondernemingen.

De ideale man, een zoektocht naar mannelijkheid in postrevolutionair Tunesië. Exploratief onderzoek naar genderconstructies in Tunis.

Marie Verstraeten
Dit verkennend onderzoek bundelt informatie over de hedendaagse genderrelaties in Tunesië. Wat zijn de heersende man-vrouwverhoudingen in Tunis vandaag en waarin kennen zij hun oorsprong? Het onderzoek gebeurt vanuit het mannelijke perspectief, dit wil zeggen dat er wordt nagegaan hoe mannen aan de basis liggen van de mannelijkheids- én vrouwelijkheidsidealen.

Het belang van vreemde talen in Vlaamse bedrijven

Anke De Winter
Algemeen manager, financieel manager, HR-manager, … taal-manager?In veel bedrijven wordt tegenwoordig elk aspect van het werkproces gemanaged. Er is een manager voor de financiën, eentje die zich bezig houdt met het welbevinden van het personeel, een andere die zorgt voor ontwikkeling en innovatie, enzovoort. Maar managen Vlaamse bedrijven ook de taalsituatie in hun onderneming? In een open economie als de onze is export een belangrijk onderdeel van de economie.

Critical success factors of corporate social responsibility

Lizanne Reefman & Lisanne Maatman Lisanne Maatman
Groen doen in het bedrijfsleven: De weg naar succesOver ongeveer honderd jaar dreigen wij, mensen, uit te sterven. Tenminste, dat zeggen de wetenschappers uit De Club van Rome, een groep onderzoekers die zich bezig houdt met duurzaamheid. Het dreigt enorm mis te gaan met onze wereld, maar we kunnen het tij nu nog keren. Wij kunnen nu geschiedenis schrijven. Worden wij herinnerd als helden? Of is er niemand om zich ons te herinneren?

De positieve relatie tussen MVO & werkmotivatie: De invloed van communicatie en begripkennis.

Tinne Van Hees
Beter gemotiveerde werknemers dankzij MVO.Maatschappelijk verantwoord ondernemen, kortweg MVO, leidt tot beter gemotiveerde werknemers. Werknemers die MVO ervaren binnen hun werkomgeving zijn meer vanuit zichzelf gemotiveerd. Ze werken niet enkel voor hun salaris. Ze doen hun werk omdat ze dit graag doen, als echt nuttig ervaren of trots zijn op hun werk. Communiceren over MVO blijkt een van de factoren te zijn die helpen om de kwaliteit van werkmotivatie te verbeteren.In Europa heerst sinds het begin van de jaren 2000 een groeiende belangstelling in MVO.

Genderdiversiteit bij bestuursleden en earnings quality Een analyse van Belgische beursgenoteerde ondernemingen

Koenraad Block Bart Kuijper Louis Lesage
‘Quota voor vrouwen in raad van bestuur werpen hun vruchten af’Beursgenoteerde vennootschappen die een algemeen beleid voeren met aandacht voor gelijke kansen tussen mannen en vrouwen rapporteren winstcijfers van een hogere kwaliteit. Onze masterproef bevestigt het belang van genderdiversiteit binnen de raden van bestuur en ondersteunt de invoering van de Belgische quotawet.QuotawetBelgië keurde in 2011 het wetsvoorstel goed dat, in de raden van bestuur van alle Belgische beursgenoteerde vennootschappen, tegen 2017 minstens één derde vrouwen moet zetelen.

“(Gender) diversity in the workplace in Belgium and in the EU. Or how diversity and best practices in HRM can go hand in hand.”

Evelien Geerts
(Gender)diversiteit in het bedrijfsleven: Op weg naar een meer inclusieve arbeidsvloer met behulp van een innovatief HRM-beleid.Multinationals, internationale bedrijven en lokale organisaties worden vandaag de dag geconfronteerd met heel wat complexe uitdagingen: Zo moeten ze niet alleen rekening houden met alsmaar meer geavanceerde technologische veranderingen, en her en der opduikende economische en ecologische crises, maar worden deze organisaties ook verwacht in te spelen op de noden en behoeften van een zich steeds meer uitdijende geglobaliseerde samenleving.Interessant om weten is dat me

Rana Plaza: aanleiding, impact en controlesystemen. Sociale controlesystemen in het bedrijfsleven.

Eveline Borré
Wat als de broek u past maar de productieomstandigheden knellen?Weet u het nog? Op 24 april 2013 stortte de Bengaalse textielfabriek Rana Plaza in.Minstens 1125 werknemers kwamen om en 2500 arbeiders liepen (zware) verwondingen op.In één klap zoveel slachtoffers voor onze kledingproductie…Het is best mogelijk dat de kledij die u op dit ogenblik draagt in zo’n onveilige fabriek geproduceerd is.

Intercultural experiences of Flemish entrepreneurs on doing business with India

Joël Mirchandani
Interculturele ervaringen van vlaamse ondernemers in het zakendoen met IndiaIntroductieDe indrukwekkende economische groei en de grootte van de Indiase arbeidsmarkt bieden zowel korte als lange termijn opportuniteiten voor buitenlandse investeerders. Toch moeten verschillende hindernissen in rekening worden gebracht.

Lobbycratie in Brussel

Melissa Dammekens
Brussels Inc.Lobbyen in EuropaLobbyen is big business in Brussel. Na de Amerikaanse hoofdstad, Washington, heeft onze hoofdstad het grootste aantal lobbyisten ter wereld. Meer dan 25.000 mannen en vrouwen bestoken er dagelijks de Europese beleidsvoerders met hun ideeën om zo de Europese wetgeving naar hun hand te zetten. Met een steeds groter wordende macht voor Europa, trekken steeds meer bedrijven en ngo’s naar het centrum van de Europese macht om hun wensen wet te zien worden.In 1985 waren er in onze hoofdstad 654 lobbyisten aan het werk.

Het Amerikaanse neoliberalisme gezien door een Foucaultiaanse bril. Atlas Shrugged als neoliberale utopie.

Patrick Dewals Patrick Dewals
Het Amerikaanse neoliberalisme.De aanhoudende financiële crisis en de desastreuze gevolgen ervan worden vaak op het conto van het neoliberalisme geschreven. Maar klopt dit wel? In deze masterproef gaat de auteur op zoek naar wat het Amerikaanse neoliberalisme precies is.Het neoliberalisme wordt gedefinieerd als een economische doctrine die in een politiek verhaal vertaald werd.

Albert De Smaele (1921-2009) Het bewogen leven van een veelzijdige krantenmagnaat

Sofie Verbrugge promotor Karel Van Nieuwenhuyse
 Albert De Smaele (1921-2009)Het bewogen leven van de Belgische Charles KaneDe pers en de politiek hebben sinds mensenheugenis een onlosmakende band. Ze bejubelen en verguisen elkaar de hele tijd en bewaken met argwaan elkaars doelstellingen en prioriteiten.  Daarnaast houden zij elkaar ook actueel en levend door een wederzijdse wisselwerking. Beiden hebben  doelen en ideeën die ze graag via elkaar willen realiseren.

Vrede kan je leren én toepassen

Gio De Weerd
Vrede kan je leren én toepassen67% van de deelnemers van trainingen in conflicthantering zijn het erover eens dat bijscholing ook effectief het gebruik van geweld vermindert en zo een veiliger leeromgeving creëert. Vooraf stelde slechts 49% dit als een te verwachte doelstelling. De deelnemers aan een vredesvorming bij o.a. Pax Christi Vlaanderen krijgen dus meer dan verwacht. We stellen ook vast dat zij verdeeld zijn over de doelstelling of een leidinggevende of een leraar na het volgen van een training in conflicthantering minder tijd moet besteden aan disciplinemaatregelen.

Surviving a toxic leader: the moderating role of team-member-exchange

Shari De Baets
 
TOXISCH LEIDERSCHAP: WELCOME TO THE DARK SIDE..
 
Enron, Tyco, Worldcom, .. Wereldwijd zijn er een overvloed aan voorbeelden te vinden van toxisch leiderschap.  Ook dichtbij hoeven we niet ver te zoeken: wie herinnert er zich niet Lernout & Hauspie? In de recente financiële crisis kunnen we eveneens niet om de invloed van beslissingen van toxische leiders heen. Hoewel deze voorbeelden vanwege hun enorme bekendheid en impact direct naar boven komen indien men aan slecht leiderschap denkt, vallen ook de kleinschaligere zaken niet te verwaarlozen.

Economische journalistiek: invloed en uitdagingen in een veranderend medialandschap

Yannis Tenret
Het cluedo van de economische journalist
Onwetendheid, verbijstering, paniek. En eenmaal die gevoelens gingen liggen, woede. Dat waren de publieke emoties rond de financieel-economische crisis die het banksysteem deed daveren op haar grondvesten. Ondanks het kostelijke ingrijpen van overheden en centrale banken verdwenen onaanraakbaar geachte financiële instellingen van het toneel. Het waren de media die het publiek over deze ontwikkelingen inlichtten. Burgers konden naast hun politici blijkbaar ook hun bankiers niet meer vertrouwen.