Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Internationale samenwerking bij aardrijkskundig projectwerk

Thomas More Hogeschool
2023
Lotte
Samson
Onderzoek naar hoe klassen uit Vlaanderen en Suriname kunnen samenwerken. De samenwerking gebeurt in de vorm van een internationaal aardrijkskundig projectwerk. Door geografisch onderzoek en online connectie kunnen de leerlingen elkaars schoolomgeving bestuderen.
Meer lezen

Spelend leren en topografieonderwijs - Hoe kan spelend leren de topografische kennis verbeteren bij leerlingen in de eerste graad?

Odisee
2023
Jorre
Vanhaelen
Genomineerde longlist Klasseprijs
De topografische kennis bij leerlingen in onze middelbare scholen is zeer slecht en wordt ook steeds zwakker. In deze scriptie werd getracht om deze kennis de verbeteren door gebruik te maken van spelend leren. Zo werd er een topografische spelbord ontwikkeld om leerlingen deze kennis duurzaam aan te leren.
Meer lezen

Fysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn

Universiteit Hasselt
2021
Lindsay
Everaert
  • Els
    De Smet
  • Umare
    Cöl
  • Lara
    Prenen
Deze masterproef onderzoekt het effect van beweging op leerresultaten van adolescenten in een klascontext. Draagt beweging daadwerkelijk bij tot het behalen van betere resultaten? Hoe werken lichaam en geest samen? En wat zijn de achterliggende processen? Dit onderzoek beantwoordt al deze vragen.
Meer lezen

‘how to identify and contribute to a strategy that will help achieving and maintaining the goals of the new digital library of the SEAS-project?’

Universiteit Gent
2021
Klarremieken
Van Vooren
Kan een online bibliotheek
voor het delen van lesmaterialen bijdragen aan het behalen van het doel van het tijdelijke Europees onderzoeksproject ‘SEAS’: de samenwerking tussen scholen en lokale gemeenschappen te vereenvoudigen om actuele duurzaamheidsvraagstukken te proberen oplossen? Deze thesis zoekt als antwoord op de onderzoeksvraag een strategie voor de nieuwe online SEAS-bibliotheek,
en baseert zich daarbij op ‘het strategisch marketingplan’ (SMP) .
Meer lezen

Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.

Thomas More Hogeschool
2020
Olivier
Bastens
Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.
Meer lezen

(Online) ondersteunend materiaal bij de methode POLARIS 1

Hogeschool PXL
2020
Siebe
Verheyden
  • Peter
    Van Acker
In mijn scriptie heb onderzocht hoe ondersteunend materiaal opgebouwd moet zijn om voor een effectief leerproces te zorgen. Nadien heb ik zelf materiaal ontwikkeld.
Meer lezen

The representation of foreign language education and multilingualism in the Flemish press: a mixed-methods content analysis

KU Leuven
2020
Elien
Prophète
Dat de massamedia onze gedachten en opinies kunnen beïnvloeden, staat tegenwoordig als een paal boven water. Het is dan ook erg belangrijk te onderzoeken hoe de media bepaalde onderwerpen weergeven. Dit onderzoek gaat na hoe de Vlaamse pers over vreemdetalenonderwijs en meertaligheid bericht.
Meer lezen

The role of self-selection in CLIL: a pilot study into the profile and motives of CLIL and non-CLIL pupils in Flanders

Universiteit Gent
2018
Julie
Decloedt
Biedt CLIL-onderwijs in Vlaanderen gelijke kansen? Om na te gaan of elke leerling in Vlaanderen evenveel kansen heeft om CLIL-onderwijs te volgen, gingen we in deze scriptie na welke leerlingen voor CLIL kiezen en waarom. Leerlingen die dat doen blijken doorgaans uit gezinnen met een sterkere socio-economische en culturele achtergrond te komen dan leerlingen in het Nederlandstalige traject. Bovendien geven leerlingen in het CLIL-traject ook vaker aan dat ze beïnvloed worden door hun ouders in hun programmakeuze. Hoewel het Vlaams Ministerie van Onderwijs er met haar beleid voor gelijke kansen naar streeft om iedere leerling dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, lijken deze resultaten erop te wijzen dat die doelstellingen in de praktijk (nog) niet helemaal bereikt worden.
Meer lezen

Visievorming van natuurgebaseerd onderwijs in Southern Cross Schools

Hogeschool PXL
2018
Olivier
Oben
Natuurgebaseerd onderwijs vraagt een aangepaste schoolmissie en -visie. In deze bachelorproef is een proces van missie- en visievorming terug te vinden en kan u ook nagaan aan welke eigenschappen uw schoolteam moet werken om natuurgebaseerd aan de slag te gaan.
Meer lezen

Aardrijkskunde anders bekeken - educatieve pleinspelen in de aardrijkskundeles

Arteveldehogeschool Gent
2016
Lotte
D'hont
  • Joke
    Laporte
In deze bachelorproef wordt er nagegaan welke educatieve pleinspelen er bestaan voor in de aardrijkskundeles en hoe bruikbaar ze zijn. Als kers op de taart zit er in de scriptie een eigen ontworpen pleinspel met als thema 'reliëf'.
Meer lezen

Het landschap leren lezen: opbouw en evaluatie van een methodiekenpoel

Universiteit Gent
2015
Anne
Stuer
Landschappen zijn als kubussen: er zit meer in dan je denkt!Sluit uw ogen en beeldt u in dat u in een landschap staat…  Welk landschap kwam in uw gedachten? Wat kon u zien?  Bevond u zich in een landelijk landschap of eerder in een industrielandschap? Of misschien wel in een stedelijk landschap?
Meer lezen

Neighbouring Realms: Cartographic Traditions of the Medieval European and Arabic Worlds. Untangling a World View: The Stories Maps can Tell

Vrije Universiteit Brussel
2015
Aiko
Uytterhaegen
Gedachten in Kaart Gebracht: Hoe Geschiedenis en Aardrijkskunde een Symbiotisch leven leidenKaarten maken deel uit van ons materieel erfgoed. Ze zijn zowel wetenschappelijk, artistiek en cultureel-specifiek. Naast enkel geografische informatie, verlenen ze ook vitale aanwijzingen over hoe culturen de wereld en hun positie daarin zien. De studie van middeleeuwse cartografie dompelt ons onder in de toenmalige kosmologie; in het levensbeschouwelijk idee omtrent de herkomst van alles en omtrent het doel en de reden ervan, zoals de Nederlandse Van Dale kosmologie definieert.
Meer lezen

Het waren V leesemeestere vergadert. Repertorium en genrekenmerken van Middelnederlandse groepsdialogen met een vooraf aangekondigd aantal gespreksdeelnemers

Universiteit Antwerpen
2015
Alice
Verraest
Praktische praatjes als middeleeuwse mnemotechniekMiddelnederlandse groepsdialogen met een vooraf aangekondigd aantal gespreksdeelnemersSpeciaal voor je leerlingen som je de zes belangrijkste kenmerken van gotische architectuur op in je PowerPoint-presentatie. Tijdens een overhoring over dit thema kan 86 procent van je leerlingen de vraag volledig beantwoorden. Op je examen aardrijkskunde moet je de lidstaten van de Europese Unie opsommen. Je weet dat het er 28 zijn, want je hebt ze geteld. Maar hoe heet dat 28ste  land nu? Plots schiet het je te binnen: Roemenië!
Meer lezen

digitaal begleid zelfstandig werk: togethere

Hogeschool PXL
2015
brecht
lathouwers
We kunnen er niet meer onderuit. Nieuwe media zoals een gsm, een computer of het internet zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van onze leerlingen.Maar hoe moeten wij als leerkrachten hier mee omgaan?Welke media mogen we toelaten tijdens onze lessen? Dit afstudeerproject toont alvast hoe je een krachtige leeromgeving kunt creëren door verschillende digitale media en apps te gebruiken.
Meer lezen

Bier, hop en de Eerste Wereldoorlog

VIVES Hogeschool
2014
Elien
Raes
Het verhaal van een populaire drank en haar bijzondere grondstof in de Groote Oorlog“C’est la seule industrie encore en vie sur la territoire belge.” Meer woorden had Jean-François Maes (1873-1957), Commissaris-Generaal van de Regering voor de Burgerlijke Bevoorrading in het Onbezette België, niet nodig om de productie, de handel en de consumptie van bier tijdens de Eerste Wereldoorlog te omschrijven.
Meer lezen

"Où est mon boekentas ?" - Langues en contact et l'interférence linguistique auprès les Anversois francophones

KU Leuven
2014
Judith
Witters
Een belangrijke term om over de taalkundige situatie in België te spreken, is die van taalcontact of het samenleven van twee of meer verschillende talen in een regio. Doordat in België drie gemeenschappen en drie talen naast elkaar leven, kunnen we, op nationaal niveau, spreken van een taalcontactsituatie, maar ook binnen de gemeenschappen is er sprake van taalcontact. In Vlaanderen, Brussel buiten beschouwing gelaten, wonen naar schatting 200.000 Franstaligen.
Meer lezen

Latijn-onderwijs te Geel en Mol - Schoolschriften na de Theresiaanse hervormingen (1777-1785)

KU Leuven
2013
Sander
Verwerft
Winnaar Klasseprijs
Eerste schoolhervorming, eerste hervormingsdebacle:lessen voor de actuele hervormingsijver?Het maatschappelijke belang van onderwijs staat voor ieder als een paal boven water. Daarom zijn onderwijshervormingen steeds het onderwerp van verhitte discussies. Bovendien mengen zich steeds meer belangengroepen in het debat. Van leerlingen, ouders en leraren tot stadsbesturen en bedrijfsleiders, elk moet zijn zegje kwijt. Dat was vroeger niet anders.
Meer lezen

Evaluatie van statische, interactieve en dynamische kaarten voor de communicatie van overstromingsrisico's naar het brede publie

Universiteit Gent
2012
Maaike
Van Kerkvoorde
Het belang en de perceptie van overstromingskaarten Overstromingen zijn één van de meest voorkomende rampen in Europa. Jaarlijks zorgen ze voor zeer veel overlast en ellende. Naar de toekomst toe voorspellen wetenschappers dat de frequentie en intensiteit van overstromingen nog zal toenemen. Vandaar is het belangrijk dat er voorzorgsmaatregelen genomen worden om de schade te beperken.
Meer lezen

Ontwikkelen van specifieke didactische toepassingen met het smartboard, gericht op de leerinhouden aardrijkskunde

Thomas More Hogeschool
2012
Kevin
Wielemans
"Neem uw boek op pagina ..." / "Let the games begin!""Mijnheer, dat is niet tof!" "Kunnen we eens een spelletje spelen?"Dus leerlingen vinden aardrijkskunde niet tof, maar spelen wel graag een spelletje. Waarom mijn passie voor aardrijkskunde dan niet in een spel gieten? Dit idee vormde het uitgangspunt om deze bachelorproef uit de grond te stampen.De bachelorproef bestaat, naast het grote theoretische luik, uit twee praktische producten die zo in een klas zouden kunnen worden gebruikt.
Meer lezen

Continuïteit of kloof tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs? - Een sprong in het ongekende...

UC Leuven-Limburg
2012
Lien
Pelgrims
Dicht de kloof, een brug te ver?Over de overgang van basis- naar secundair onderwijs is al veel geschreven en nog meer gesproken. Verloopt die overgang echter wel zo vlot als we denken, willen en hopen? Of spreken we beter over die beruchte en geduchte overstap waar jaarlijks een heleboel leerlingen zich aan wagen?
Meer lezen

POOLSE SCHOLEN IN BELGIË De historiek, organisatie en huidige hervormingen in beeld gebracht

KU Leuven
2010
Annelies
Stalpaert
 
Polen-der-wijs
Tijdens het schooljaar 2009/2010 liepen ongeveer tweeduizend vijfhonderd Poolse kinderen school in verschillende Poolse scholen in België. De grootste scholen bevinden zich in Brussel en Antwerpen, maar ook kleine Poolse klasjes zijn over heel België verspreid. Dat veel Polen naar België migreerden tijdens de jaren negentig en tweeduizend valt niet te ontkennen, maar dat dit ook gevolgen heeft op het vlak van onderwijs is vaak minder bekend.
De Poolse scholen in België kennen al een vrij lang bestaan.
Meer lezen

GEO-Actief: integratie van de actieve werkvorm in de les aardrijkskunde

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Sven
Verhoeven
 
 
 
Gedurende mijn eigen schoolloopbaan heb ik tijdens de lessen aardrijkskunde vaak het gevoel gehad dat er meer in een les zou kunnen zitten dan dat er nu in zat. Als leerling vond ik de lessen die ik volgde vaak saai, maar ik had het gevoel dat er mogelijkheden moesten bestaan om datgene we aangeleerd kregen op een leuke manier te kunnen zien.  Welke oplossingen er hier dan mogelijk waren, wist ik als leerling uiteraard niet.
 
Tijdens mijn opleiding aan de Hogeschool Antwerpen begon ik als maar meer te begrijpen wat het gevoel dat ik tijdens het middelbaar had, nu juist betekende.
Meer lezen

Beeldvorming van de Arabisch-islamitische wereld in Vlaamse leerboeken geschiedenis van 1979 tot nu: buffer tegen groeiend islamofobisme?

Universiteit Gent
2008
Eefje
Verbeke
 
 
 
“Beeldvorming van de Arabisch-islamitische wereld in Vlaamse leerboeken geschiedenis van 1979 tot nu: buffer tegen groeiend islamofobisme?”
 
(Master/Licenciaatsscriptie voorgelegd ter behalen van de graad Master/Licenciaat in de geschiedenis, afstudeerrichting Nieuwste Tijden, AJ 2007-2008, Ugent, Promotor: Prof. Dr. Bruno De Wever, 198p.)
 
 
Over engagement & wetenschappelijkheid.
Vanuit een weloverwogen wetenschappelijke benadering van het concept ‘engagement’ kwam deze scriptie tot stand.
Meer lezen

Meerdaagse excursie Parijs

Karel De Grote Hogeschool
2008
Frederik
Stevens
  • Alexandra
    Verschaeren
 Een ontdekkingstocht in Parijs Paris, c'était la gaieté, ParisC'était la douceur aussiC'était notre tendresseParis, tes gamins, tes artisansTes camelots et tes agentsEt tes matins de printempsParis, l'odeur de ton pavé d'oiesDe tes marroniers du boisJe pense à toi (…) Edith Piaf zingt het toch oh zo mooi. De Fransen zijn er trouwens over het algemeen goed in; het eigen land vol lof bezingen. En in het geval van Parijs moeten wij dat meer dan beamen. Parijs is namelijk een fantastische stad, een stad waar je spontaan kippenvel van krijgt.
Meer lezen

Aardrijkskunde evaluatievragen

VIVES Hogeschool
2007
Tom
Vandenbussche
Eerste Ronde van Frankrijk voor aardrijkskundigen zaterdag in Parijs voorgesteld

‘Tour de Géographie is enige weg naar dopingvrije wielersport’

Parijs – Het wielrennen is nog niet dood. Na de schijnbaar eindeloze dopingperikelen van de voorbije jaren is het einde van de ellende in zicht. Eergisteren werd in de Franse hoofdstad de komende Ronde van Frankrijk voorgesteld. Tourbaas Cristian Proudhomme gooit het vanaf volgend jaar over een andere boeg.
Meer lezen

Neuron, een didactisch pakket rond hersenen en zenuwstelsel.

UC Leuven-Limburg
2005
Elie
Van Looveren
 
Zoals elk jaar worden de universiteitsbibliotheken overstelpt met scripties. Ook dit jaar vormt daarop geen uitzondering. Toch is er een pakket dat ook in enkele secundaire scholen beland is. Elie Van Looveren, afstuderend als regent biologie, aardrijkskunde en fysica, creëerde Neuron, een interactieve biologie-website waarop de leerlingen via een vooraf bepaald parcours leerstof over hersenen en zenuwstelsel te verwerken krijgen. Doordat de jongeren dezer dagen meer en meer geconfronteerd worden met de mogelijkheden van informatica, worden ze er ook enorm door gefascineerd.
Meer lezen