Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Unreal BIM

Tijs Dekimpe
Onderzoek over de mogelijkheden wanneer je gaming engines en architectuur combineert

Deep learning voor autosegmentatie van computertomografie (CT) beelden in radiotherapie

Jeffrey De Rycke
Dit onderzoek gebruikt een diep neuraal netwerk om de organen van een patiënt in te tekenen op een CT-scan. Hiermee wordt het werk van de radiotherapeut-oncoloog in de radiotherapie sterk verligt.

Speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)

Sofie Moors
Deze scriptie onderzoekt de speelmogelijkheden van de Rederijkerskamer De Goudbloem uit Sint-Niklaas. Dit
op basis van De heylighe Genoveva uit het zeventiende-eeuwse verzamelhandschrift K.O.K.W. (nr. 269)

De rol van de tolk Vlaamse Gebarentaal in 3D

Lien Soetemans
Tolken in 3D: kan het?Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?Reeds in 1945 was hun aanwezigheid tijdens de Neurenberg-processen van onschatbare waarde en ook in de geglobaliseerde wereld van vandaag zijn ze een onmisbare schakel: tolken zijn de bruggenbouwers tussen mensen die elkaars taal en cultuur niet kennen.Een Europese top, een vakbondsvergadering of een consultatie bij de huisarts? Een tolk is van vele markten thuis.

Het equivalent modelleren en analyseren van aluminium honingraatcomposiet,een eindige-elementenstudie

Thomas Legon
De gesimuleerde wereld, een sprong in het ongewisseSteeds meer en meer vindt de eindige-elementenmethode zijn opmars binnen de ingenieurswetenschappen. Deze term is de naam voor de techniek die toelaat om complexe fysische fenomenen na te bootsen met behulp van computers en supercomputers en wordt uitgevoerd door programma’s die de vakterm ‘simulatiepakket’ dragen. Ze wordt in bedrijven ook met toenemende mate toegepast om de hoge kostprijs die gepaard gaat met de uitvoering van destructieve tests op peperdure prototypes te omzeilen.

Optimalisatie van documentatie van archeologische opgravingen dmv fotogrammetrie en fotomodellering (Altai-Rusland)

Elizabeth Belien
 Digitale geografische technieken leggen kwetsbaar archeologisch erfgoed vast.Op de grens van Zuid-Siberië met Centraal Azië, waar Rusland, Mongolië, China en Kazachstan elkaar raken, ligt het Altai-gebergte. Het maakt deel uit van de Euraziatische steppegordel, die zich over meer dan 5000 km uitstrekt, van de Zwarte Zee tot Mantsjoerije. Enkele van ‘s werelds langste rivieren ontspringen hier. Het Altai-gebergte is één van de belangrijkste archeologische streken ter wereld. Over de uitgestrekte steppes en plateaus liggen duizenden monumenten goed zichtbaar verspreid.

Omgevingsreconstructie met akoestische signalen

Brecht Milis Jelle Vanolst
Kunnen we zien met onze oren?InleidingWeerkaatsingen van geluid kunnen ons informatie geven over de ruimte waarin we ons bevinden. In dit werk werd onderzocht, of het mogelijk is om enkel op basis van geluid een 3D-model te vormen van een kamer. Onderzoek naar dit topic is actueel, eerste publicaties zijn pas in 2010 verschenen. Ook heeft recent een bijdrage hiertoe de ‘Best Paper Award’ in ontvangst mogen nemen[1]. Naast een 3D-model van de kamer, willen we ook weten waar een object of persoon erin zich bevindt. Dit opnieuw enkel op basis van geluidsgolven.

RapidFit for measuring automotive

Mathias Serneels Wesley Verheecke
 

Artikel Vlaamse scriptieprijs 2008                     

 




3D scanning en Rapid prototyping-technieken in de ontwerpfase van voertuigen.
 

 

Door de steeds strenger wordende kwaliteitseisen en de stijgende druk om kosten en tijd in het productieproces van nieuwe wagens te reduceren, introduceren zich voortdurend nieuwe technieken. Waar men zich vroeger vooral bezighield met conventionele technieken zoals plooien, gieten en dergelijke, doen 3D scan – en Rapid Prototyping technieken hun intrede.

File-to-factory: maakbaarheid vs. virtualiteit

Davy Franssens
File-to-factory: maakbaarheid vs. virtualiteit.
Wij zijn allemaal adepten van de digitale revolutie. De computer is niet meer uit ons leven weg te denken en de computer blijft terrein winnen. Zo vormt deze computer met al zijn mogelijkheden sinds enige tijd een bron van inspiratie voor tal van experimentele architecten. De ideeën over een organische architectuur bestaan al sinds de jaren ‘20, de dromen over een digitale architectuur sinds de jaren ‘50 -’60. Het uitwerken van deze ideeën bestaat echter nog maar sinds 10 jaar voor de millenniumwissel.
Het experimentele is nu wat voorbij.