De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Move and Mathics

Yorick Vermeulen
Move and Mathics, waar beweging en wiskunde hand in hand gaan in naschoolse bewegingslessen geïntegreerd met wiskunde.

Expander Graphs and Key Predistribution Schemes

Jeroen Ooge
In deze scriptie bespreken we in de context van Wireless Sensor Networks verscheidene invloedrijke Key Predistribution Schemes, belichten we hun sterktes en zwaktes, en implementeren ze in Matlab. Voor een wiskundig begrip van wat ‘goede’ netwerken karakteriseert, introduceren we de expansiecoëfficiënt als grafinvariant, die leidt tot verrassend diepe verbanden met veel verschillende takken van de wiskunde (met name expander graphs en zig-zagproducten). De belangrijkste bijdragen zijn het ontwikkelen van een consistente notatie en een gepast jargon, het verbeteren van bepaalde bewijzen, en het logisch opbouwen van de redelijk onsamenhangende literatuur.

Individual-based modelling of biodiversity in microbial ecosystems

Ward Quagheber Jan Baetens
Er zijn nog veel onbeantwoorde vragen over biodiversiteit in microbiële ecosystemen. Modellen bieden een interessante mogelijkheid om deze vragen mee op te lossen.

Digitale beeldverwerking met behulp van partiële differentiaalvergelijkingen

Arnaud Devos
In vele computertoepassingen worden beelden geanalyseerd die ruis bevatten. Denk bijvoorbeeld aan medische beeldvorming. Deze scriptie bestudeert hoe met niet-lineaire diffusiemodellen automatisch afbeeldingen van een hogere kwaliteit kunnen bekomen worden.

Een grondige statistische studie van het Belgische kustklimaat

Elke Debrie
Sinds de jaren 1960 is aan de Belgische kust de temperatuur gestegen en de windsnelheid gemiddeld gedaald. Dat blijkt uit een analyse van de weerdatasets van Koksijde en Middelkerke.

Robuustheid van classifiers tegen adversarial perturbations

Jonathan Peck Joris Roels Bart Goossens
Hedendaagse kunstmatige intelligentie is makkelijk om de tuin te leiden. Men kan bijvoorbeeld een computerprogramma dat ontworpen is om dieren te herkennen in foto's, eenvoudig laten geloven dat een duidelijke foto van een gele schoolbus eigenlijk een foto van een struisvogel is. In mijn scriptie onderzoek ik vanwaar dit probleem komt en hoe we dit kunnen oplossen.

Onderzoeksvraag: Hoe kunnen we de leerlingen van de 2e en 3e graad problematische wiskundige leerinhouden aanbieden via STEM-onderwijs zodat ze deze items beter begrijpen?

Deirdre Staessen
In het kader van onze bachelorproef voerden drie studenten een onderzoek uit naar hoe we wiskunde op een andere manier kunnen aanpakken in de klas aangezien vele kinderen hier moeilijkheden mee ervaren. Binnen het onderzoek gingen we op zoek naar het feit of de STEM-didactiek geschikt zou zijn om wiskundige moeilijkheden op een andere manier aan te bieden. We baseerden ons onderzoek op talrijke artikels, boeken en interviews met onderwijzers en directieleden en vertrekken daarbij vanuit het begrip STEM.

Wordt de play button de leraar van de toekomst?

Amber Croes
Welke meerwaarde bieden filmpjes in de les wiskunde?

Inkomensongelijkheid in de Europese Unie - Econometrische en economische analyse van het effect van kredietcrisis en de Europese staatsschuldencrisis op de inkomensongelijkheid binnen de EU

Yannick Bormans Daan Goutsmet
Via een econometrische analyse werd het effect van de kredietcrisis en de Europese staatsschuldencrisis op de inkomensongelijkheid bestudeerd, en voor het eerst concreet becijferd. Uit een verdiepende economische studie bleken het Kuznetspatroon, de automatische stabilisatoren en bailouts bepalend voor onze bevinding van stijgende inkomensongelijkheid.

Een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem

Pablo Bollansée
De thesis beschrijft een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem, met als hoofddoel de berekeningen zeer snel te doen verlopen. De implementatie kan in milliseconden problemen oplossen waar andere algoritmen soms tot 24h voor nodig hebben, en geeft gemiddeld minder dan 6% slechtere oplossingen.

Motiverend wiskundeonderwijs in 1B

Luna Delange Elien Eggermont
Leermiddelen en workshops zodat leerlingen uit 1B de basisvaardigheden wiskunde op een speelse en motiverende manier kunnen inoefenen.

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Matthias Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.

Wiskunde toegankelijk maken voor blinde leerlingen uit de 2de graad ASO

Aziza Miled
Aangezien leerlingen met een visuele beperking meer tijd nodig hebben om de leerstof wiskunde te verwerken en in te oefenen, heb ik besloten om didactisch materiaal te onterwerpen voor blinde en slechtziende leerlingen in het vierde jaar ASO.

Hybrid statistics-simulations based method for atom-counting using scanning transmission electron microscopy

Annelies De wael
In het kader van mijn masterproef heb ik een nieuwe, “hybride” methode ontwikkeld voor het tellen van het aantal atomen in ontzettend kleine deeltjes, nanodeeltjes genoemd. Atomen tellen kan leiden tot de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologische snufjes, handig voor ons allemaal.

Numerical Parametric Study of Fast Biomass Pyrolysis in a Gas Solid Vortex Reactor

Stijn Vangaever
Het optimaliseren van een reactorontwerp voor de pyrolyse van biomassa. Een alternatief reactorontwerp wordt aan de hand van CFD (computational fluid dynamics) berekeningen gedimensioneerd met als doelstelling de warmteoverdracht tussen de verschillende fasen te verbeteren en de selectiviteit op te drijven.

Het pythagorasgetal van enkele commutatieve ringen

Nicolas Daans
Geeft uitgaande van een basiskennis algebra een overzicht van de bekendste resultaten over het pythagorasgetal van commutatieve ringen die geen lichamen zijn, vertrekkend van de vierkwadratenstelling van Lagrange en eindigend bij enkele stellingen van de laatste jaren. Tussendoor worden veel voorbeelden en tegenvoorbeelden gegeven.

Het Oplossen van Stelsels Veeltermvergelijkingen

Simon Telen
Stelsels veeltermvergelijkingen duiken op in vele ingenieursdisciplines. In de scriptie wordt een nieuwe, op lineaire algebra gebaseerde methode voorgesteld om bivariate stelsels op te lossen. De methode wordt in detail beschreven en vergeleken met enkele bestaande methodes.

Minecraft als onderwijstool

Thomas Salomez Kevin Vanhaverbeke
Een uitvoerig onderzoek naar de meerwaarde van Minecraft in het onderwijs. De bachelorproef heeft een beschrijvend luik en praktisch deel.

Stroomfluctuaties en negatieve differentiële mobiliteit

Jonas Berx
In roosters kunnen sommige deeltjes merkwaardig gedrag vertonen als er hindernissen aanwezig zijn. Afhankelijk van de sprongkansen van de deeltjes zullen verschillende situaties voor de deeltjesstroom zich voordoen.

Ontwerp van een beslissingsmodel om energiebesparende investeringen te optimaliseren

Carl Bequé
Energiebesparende investeringen? Optimalisatiemodel wijst de wegIedereen wil zo goedkoop mogelijk bouwen en wonen. U toch ook? Helaas kunnen we ons bij het maken van de nodige keuzes tot op heden enkel baseren op klassieke methoden, zoals het inwinnen van professioneel advies en gebruik van het eigen gezond verstand. De kans om tot een optimale investering te komen, blijft op deze manier erg klein. Ideaal voor bepaalde producenten en energieleveranciers, minder ideaal echter voor uw portefeuille.

Valpartijen in eendagskoersen in het professionele wielrennen

Astrid Buttiens
“Renner wordt je met vallen en opstaan”:        Valpartijen in eendagswedstrijden in het professionele wielrennenAstrid ButtiensHet is een koude zaterdagochtend aan het eind van februari… Het cross-seizoen is (bijna) voorbij en de kranten puilen uit van de bijlages met wielerkalenders, routebeschrijvingen en interviews met nieuwe en minder nieuwe wielervedettes. Het is weer zover; het is koers! Enkele maandagen later vullen diezelfde kranten hun pagina’s met foto’s, artikels en opiniestukken over de vele valpartijen die het afgelopen weekend geteld werden.

Building a real estate spatial price prediction model for a web portal.

Kasper Van Lombeek
Kan een algoritme elk huis in Vlaanderen schatten?Vastgoed wordt in België voornamelijk geschat op basis van intuïtie en ervaring. Vaak lijken deze schattingen giswerk. In tegenstelling tot andere vakgebieden, wordt statistiek hierbij nog maar zelden gebruikt. Tegenwoordig is er echter data in overvloed, en zijn analytische algoritmes efficiënter dan ooit.

Een parallelle multilevel Monte-Carlomethode voor de simulatie van stochastische partiële differentiaalvergelijkingen

Pieterjan Robbe
Uncertainty Quantification: de volgende grote uitdaging voor de industrie?Pieterjan Robbe Hoelang duurt het vooraleer grondwater vanuit een ondergrondse opslagplaats voor radioactief afval de buitenlucht bereikt? Het radioactieve grondwater sijpelt immers langzaam doorheen de rotswand die de opslagplaats omringt. Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende factoren: de soort en de eigenschappen van de rots, de dikte, het drukverschil tussen opslagplaats en omgeving… Modellen voor complexe processen, zoals bovenstaand probleem, zijn slechts een benadering en dus inherent onzeker.

Draagt het vak 'financiële algebra' bij tot een betere financiële geletterdheid van leerlingen in het secundair onderwijs?

Inne De Win
Zie mail

Zelfreplicatie binnen dissipatieve deeltjesdynamica

Robin Bonné
Een fenomeen dat heel wat wetenschappers in de informatica, fysica, biologie en ingenieurswetenschappen reeds decennia bezig houdt, is een proces waaraan ze hun eigen leven op aarde te danken hebben: zelfreplicatie. Algemeen gezien is het de mogelijkheid voor organismen, machines en programma’s om een kopie van zichzelf te maken. De natuur is er al lang mee bezig: genetisch materiaal en eiwitten kopiëren zich in elk levend wezen. Het doel van deze thesis was om een computationele manier te ontwikkelen om zelfreplicatie te bestuderen.