De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Slim beleggen of sparen?

Vincent Meuleman
Deze bijdrage vergelijkt de verschillende actieve en passieve periodieke en niet-periodieke technieken op basis van de rentabiliteit in vier verschillende opstellingen door backtesting van de technieken op een geselecteerde reeks van 22 Europese wereldwijde aandelenfondsen.

Detectie van voorkamerfibrillatie: een tensorgebaseerde methode

Simon Geirnaert
Deze scriptie beschrijft een nieuwe tensor-gebaseerde methode om voorkamerfibrillatie, een hartritmestoornis, te detecteren in zowel één- als meerkanaals ECG-signalen. Deze scriptie combineert technieken uit de tensoralgebra, signaalverwerking en machine learning. Een dergelijk algoritme is een noodzakelijke tool in de digitale geneeskunde, gezien de opkomst van mobiele sensoren om ECG op te meten (AppleWatch, ...).

Persoonlijke aanbevelingen voor video's gebaseerd op gezichtsherkenning

Ine Coppens
Het onderzoek naar en de ontwikkeling van een aanbevelingssysteemalgoritme voor films gebaseerd op gezichtsdetectie en -herkenning. De ontwikkelde applicatie berekent de filmbelevenis van de kijkers met behulp van emotiedetectie, gedragsanalyse en aandachtmeting. Met de berekende informatie wordt later een persoonlijke groepsaanbeveling gegenereerd voor het aanwezige publiek.

Visuele wiskunde

Astrid De Vriendt
Visuele wiskunde: een theoretische uiteenzetting en praktische toepassing via algebrategels en algeblokken
Hoe kunnen leerkrachten de mentale beeldvorming ondersteunen van leerlingen van de eerste en tweede graad secundair onderwijs in het vak wiskunde door hun instructiemethodes en materialen aan te passen?

Potentie van geometrische structuren. Triangulatie van stavennetwerken als discontinue schaalstructuren.

Emmanuelle Vanhaesendonck
Wiskundig. Gestandaardiseerd. Betaalbaar. Maar toch uniek. De wil en hoop om deze criteria na te streven in mijn toekomstige architectuur bracht een uitdaging met zich mee! Hoe kunnen we een gebogen oppervlak binnen de geometrie benaderen met zoveel mogelijk “bijna” gelijkzijdige driehoeken? Het resultaat van mijn bevindingen vormde de basis voor de uitwerking van bouwpakketten die zowel door kinderen als in teambuilding gebruikt kunnen worden. Dit praktische luik beoogt een eenvoudig productieproces dat leidde tot een waanzinnig leuk testmodel waarbij wiskunde al doende wordt ervaren.

Oriënteringsproeven voor het vak wiskunde

Hasan Demir
De eerste keuze in verband met wiskunde gebeurt bij de overgang van de eerste graad naar de tweede graad secundair onderwijs. Om de wiskundige competenties van de leerlingen zo adequaat mogelijk te evalueren, heb ik enkele oriënteringsproeven opgesteld van getallenleer en meetkunde. De manier van evalueren is minstens zo belangrijk. Differentiatie, samenwerken en zelfevaluatie zijn hierbij de belangrijkste pijlers.

Move and Mathics

Yorick Vermeulen
Move and Mathics, waar beweging en wiskunde hand in hand gaan in naschoolse bewegingslessen geïntegreerd met wiskunde.

Expander Graphs and Key Predistribution Schemes

Jeroen Ooge
In deze scriptie bespreken we in de context van Wireless Sensor Networks verscheidene invloedrijke Key Predistribution Schemes, belichten we hun sterktes en zwaktes, en implementeren ze in Matlab. Voor een wiskundig begrip van wat ‘goede’ netwerken karakteriseert, introduceren we de expansiecoëfficiënt als grafinvariant, die leidt tot verrassend diepe verbanden met veel verschillende takken van de wiskunde (met name expander graphs en zig-zagproducten). De belangrijkste bijdragen zijn het ontwikkelen van een consistente notatie en een gepast jargon, het verbeteren van bepaalde bewijzen, en het logisch opbouwen van de redelijk onsamenhangende literatuur.

Individual-based modelling of biodiversity in microbial ecosystems

Ward Quagheber Jan Baetens
Er zijn nog veel onbeantwoorde vragen over biodiversiteit in microbiële ecosystemen. Modellen bieden een interessante mogelijkheid om deze vragen mee op te lossen.

Digitale beeldverwerking met behulp van partiële differentiaalvergelijkingen

Arnaud Devos
In vele computertoepassingen worden beelden geanalyseerd die ruis bevatten. Denk bijvoorbeeld aan medische beeldvorming. Deze scriptie bestudeert hoe met niet-lineaire diffusiemodellen automatisch afbeeldingen van een hogere kwaliteit kunnen bekomen worden.

Een grondige statistische studie van het Belgische kustklimaat

Elke Debrie
Sinds de jaren 1960 is aan de Belgische kust de temperatuur gestegen en de windsnelheid gemiddeld gedaald. Dat blijkt uit een analyse van de weerdatasets van Koksijde en Middelkerke.

Robuustheid van classifiers tegen adversarial perturbations

Jonathan Peck Joris Roels Bart Goossens
Hedendaagse kunstmatige intelligentie is makkelijk om de tuin te leiden. Men kan bijvoorbeeld een computerprogramma dat ontworpen is om dieren te herkennen in foto's, eenvoudig laten geloven dat een duidelijke foto van een gele schoolbus eigenlijk een foto van een struisvogel is. In mijn scriptie onderzoek ik vanwaar dit probleem komt en hoe we dit kunnen oplossen.

Onderzoeksvraag: Hoe kunnen we de leerlingen van de 2e en 3e graad problematische wiskundige leerinhouden aanbieden via STEM-onderwijs zodat ze deze items beter begrijpen?

Deirdre Staessen
In het kader van onze bachelorproef voerden drie studenten een onderzoek uit naar hoe we wiskunde op een andere manier kunnen aanpakken in de klas aangezien vele kinderen hier moeilijkheden mee ervaren. Binnen het onderzoek gingen we op zoek naar het feit of de STEM-didactiek geschikt zou zijn om wiskundige moeilijkheden op een andere manier aan te bieden. We baseerden ons onderzoek op talrijke artikels, boeken en interviews met onderwijzers en directieleden en vertrekken daarbij vanuit het begrip STEM.

Wordt de play button de leraar van de toekomst?

Amber Croes
Welke meerwaarde bieden filmpjes in de les wiskunde?

Inkomensongelijkheid in de Europese Unie - Econometrische en economische analyse van het effect van kredietcrisis en de Europese staatsschuldencrisis op de inkomensongelijkheid binnen de EU

Yannick Bormans Daan Goutsmet
Via een econometrische analyse werd het effect van de kredietcrisis en de Europese staatsschuldencrisis op de inkomensongelijkheid bestudeerd, en voor het eerst concreet becijferd. Uit een verdiepende economische studie bleken het Kuznetspatroon, de automatische stabilisatoren en bailouts bepalend voor onze bevinding van stijgende inkomensongelijkheid.

Een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem

Pablo Bollansée
De thesis beschrijft een nieuwe constructieve heuristiek voor het circle-packing probleem, met als hoofddoel de berekeningen zeer snel te doen verlopen. De implementatie kan in milliseconden problemen oplossen waar andere algoritmen soms tot 24h voor nodig hebben, en geeft gemiddeld minder dan 6% slechtere oplossingen.

Motiverend wiskundeonderwijs in 1B

Luna Delange Elien Eggermont
Leermiddelen en workshops zodat leerlingen uit 1B de basisvaardigheden wiskunde op een speelse en motiverende manier kunnen inoefenen.

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Matthias Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.

Wiskunde toegankelijk maken voor blinde leerlingen uit de 2de graad ASO

Aziza Miled
Aangezien leerlingen met een visuele beperking meer tijd nodig hebben om de leerstof wiskunde te verwerken en in te oefenen, heb ik besloten om didactisch materiaal te onterwerpen voor blinde en slechtziende leerlingen in het vierde jaar ASO.

Hybrid statistics-simulations based method for atom-counting using scanning transmission electron microscopy

Annelies De wael
In het kader van mijn masterproef heb ik een nieuwe, “hybride” methode ontwikkeld voor het tellen van het aantal atomen in ontzettend kleine deeltjes, nanodeeltjes genoemd. Atomen tellen kan leiden tot de ontwikkeling van allerlei nieuwe technologische snufjes, handig voor ons allemaal.

Numerical Parametric Study of Fast Biomass Pyrolysis in a Gas Solid Vortex Reactor

Stijn Vangaever
Het optimaliseren van een reactorontwerp voor de pyrolyse van biomassa. Een alternatief reactorontwerp wordt aan de hand van CFD (computational fluid dynamics) berekeningen gedimensioneerd met als doelstelling de warmteoverdracht tussen de verschillende fasen te verbeteren en de selectiviteit op te drijven.

Het pythagorasgetal van enkele commutatieve ringen

Nicolas Daans
Geeft uitgaande van een basiskennis algebra een overzicht van de bekendste resultaten over het pythagorasgetal van commutatieve ringen die geen lichamen zijn, vertrekkend van de vierkwadratenstelling van Lagrange en eindigend bij enkele stellingen van de laatste jaren. Tussendoor worden veel voorbeelden en tegenvoorbeelden gegeven.

Het Oplossen van Stelsels Veeltermvergelijkingen

Simon Telen
Stelsels veeltermvergelijkingen duiken op in vele ingenieursdisciplines. In de scriptie wordt een nieuwe, op lineaire algebra gebaseerde methode voorgesteld om bivariate stelsels op te lossen. De methode wordt in detail beschreven en vergeleken met enkele bestaande methodes.

Minecraft als onderwijstool

Thomas Salomez Kevin Vanhaverbeke
Een uitvoerig onderzoek naar de meerwaarde van Minecraft in het onderwijs. De bachelorproef heeft een beschrijvend luik en praktisch deel.

Stroomfluctuaties en negatieve differentiële mobiliteit

Jonas Berx
In roosters kunnen sommige deeltjes merkwaardig gedrag vertonen als er hindernissen aanwezig zijn. Afhankelijk van de sprongkansen van de deeltjes zullen verschillende situaties voor de deeltjesstroom zich voordoen.