De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Familiale bedrijfsopvolging in het Vlaams Gewest

Matthias De Coninck
Deze scriptie omschrijft de Vlaamse gunstmaatregel voor de overdracht van familiale bedrijven. Daarnaast bevat de thesis ook een korte vergelijking van verschillende technieken voor het behoud van controle van de onderneming na de overdracht.

De groei van China: Een macro economische analyse

Valerie Van Vlieberghe
Tijdsreeksanalyse gebaseerd op kwartaaldata a.d.h.v. een Bayesian Vector Autoregressionalayse die de economische groei van China analyseert. Omwille van een balanceeract van export naar private consumptie vooropgesteld door de Chinese overheid om de Chinese en globale economie van meer zuurstof te voorzien.

De kostprijs van de federale politie. Een historisch onderzoek

Kenneth Neirinckx
Een historisch onderzoek naar de financiering van de federale politie. Er is gekeken naar waar de budgetten vloeien. Opvallend is de bijzonder hoger personeelskost.

Jonge vrouwelijke ondernemers in Vlaanderen. Dromen en drempels.

Maaike Marchand
In deze scriptie, geschreven als bachelorproef voor de opleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel in het format van Flair, bekijk ik aan de hand van drie cases hoe het gesteld is met jonge, vrouwelijke ondernemers in België. Voor welke uitdagingen komen zij te staan en hoe maken zij hun dromen waar?

Consumenten en Internet of Things: Een onderzoek naar drijfveren en barrières in acceptatie van Internet of Things door de Vlaamse consument, de aanzet naar een algemeen model.

Bram Guldentops
Ondanks de hype rond Internet of Things blijft de term een abstract gegeven. De reden waarom Internet of Things maar niet verder in ons leven doordringt, blijft onduidelijk. Dit onderzoek zet de eerste stap naar een algemeen overzicht van de drivers en barrières. Het werk onderzoekt welke drivers en barrières spelen betreffende Internet of Things bij de Vlaamse consument in 2018.

Het effect van emoties op de perceptie van een free sample

Thami Bryon
Via een literatuurstudie en een experiment werd nagegaan of dat personen in een positieve en negatieve emotionele toestand een andere beoordeling geven bij het uittesten van een free sample.

Kan micro-interventie het gerbuik van job crafting beïnvloeden?

Lorenz Verelst
Deze masterproef gaat na of job crafting stimuleerbaar is via een micro-interventie. Daarnaast bekijken we het effect van job crafting op de werk-privé combinaties. Hiervoor maken we gebruik van een experimenteel design.

Overcommitment, werk-familie-conflict en turnover intenties: een onderzoek naar de medierende rol van werk-familie-conflict en de modererende rol van cultuur.

Natan Hongenaert
Deze studie gaat na of werk-familie-conflict een mediërende rol speelt in de relatie tussen overcommitment en turnover intenties bij onderzoekers aan Vlaamse universiteiten. Om culturele verschillen in kaart te brengen wordt een onderscheid gemaakt tussen onderzoekers met herkomst in een overwegend individualistisch dan wel collectivistisch land. Culturele verschillen in de rapportage van werk-familie-conflict worden bekeken, en of cultuur een modererende rol speelt in de relatie tussen werk-familie-conflict en turnover intenties. Er worden hoofdeffecten teruggevonden van overcommitment en werk-familie-conflict maar geen mediatie. De twee culturele groepen verschillen in de mate waarin men werk-familie-conflict rapporteert maar de hypothese dat onderzoekers uit een overwegend collectivistische cultuur gemiddeld minder werk-familie-conflict rapporteren wordt verworpen. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat cultuur geen modererende invloed heeft in de relatie tussen werk-familie-conflict en turnover intenties.

Afbouw in opbouw

Inke D'Hondt
Deze masterproef is op zoek gegaan naar hoe de Vlaamse entiteiten de afbouw van tijdsregistratie opbouwden en of dit invloed heeft gehad op de ervaring en omgang van werknemers. Dit vanuit het gegeven dat alle entiteiten van de Vlaamse overheid zelf verantwoordelijk zijn de opbouw van die afbouw.

Are family firms more inclined to be zero-levered than non-family firms? Evidence of the Belgian economy

Ben Van Overloop
This study investigates the relation between the zero-leverage phenomenon and family firms. The sample is based on the Belgian economy and counts 62 631 year observations between 2008 and 2016, collected from the database Belfirst. Family firms represent 77% of all companies with employees in the Belgian economy and 45% of the labour market is associated with Belgian family firms. Logit and tobit panel analyses show that family firms are less inclined to adopt a zero-leverage policy as they do not want to dilute their ownership. Furthermore, old family firms are less motivated to be zero-levered as they do not need additional funding to expand their business. Overall, Belgian family firms are less inclined to be zero-levered than non-family firms.

Economisch haalbaarheid van een energie-eiland aan de Belgische kust

Pierre Vandenschrick
Studie over de economische haalbaarheid van een energie-eiland aan de Belgische kust. De verschillende kosten en inkomsten van het eiland (spaarbekkencentrale en groen energie-platform) waren geïdentificeerd en de
winstgevendheid van het eiland werd berekend.

Wat is de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water?

Anthony Bouckaert
Onderzoek naar de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water (rivieren, dokken en kanalen) in Vlaanderen.

Financiële educatie: Hoe percipiëren jongeren de rol van hun ouders?

Jonas Cooreman
Op basis van een meervoudige lineaire regressie worden 529 Vlaamse jongeren uit de 2de graad van het secundair onderwijs bevraagd hoe zij de rol van hun ouders inzake financiële educatie percipiëren.

Criteria die het online succes van een robo-advisor bepalen

Joachim Van der Hulst
Deze masterproef is gemaakt met als doel het online succes van een robo-advisor te achterhalen. Aangezien er nog geen onderzoek naar gedaan is, is dit een relevante studie en ook een interessante leerwijze hoe dit moet worden aangepakt. De data is verzameld door zelf de robo-advisors te analyseren en te toetsen aan de Web of Trust-indicatie, welke een gratis online tool is dat de betrouwbaarheid van een website aangeeft. De criteria om de data op te baseren is afkomstig uit literatuur van informatiesystemen. Hierdoor was het mogelijk om het succes van een robo-advisor te bepalen. Uit de resultaten, die via PLS-PM en recursive partitioning zijn opgesteld, is gebleken dat systeemkwaliteit een positieve impact heeft op het succes van een robo-advisor. Meer specifiek moet een robo-advisor toegankelijk zijn op verschillende toestellen en moet de tool op de website duidelijk aanwezig zijn. Dienstkwaliteit en informatiekwaliteit hebben een negatieve impact op het succes van een robo-advisor.

The relative informational efficiency of the European corporate bond and stock markets.

Zoë De Vos
In this research, the relationship between European corporate bonds and stocks is examined. The informational efficiency of both bond and stock markets relative to each other is evaluated based upon which market leads the other in incorporating information about the firm. The analysis is conducted by employing a panel vector autoregression (VAR) on corporate bond returns and the corresponding stock returns from 159 firms over a 15 year time period. Results suggest that a correlation is present where stocks lead bonds. This correlation is stronger in high-yield bonds compared to investment grade bonds. This implies that the stock market incorporates firm news more efficiently and that high-yield bonds react more to firm news.

Pricing: A behavioral approach

Pieter Huycke Jasper Dezwaef
In deze thesis wordt een nieuwe methode voor prijsbepaling voorgesteld. Deze methode maakt gebruik van reactietijden om zo accuraat als mogelijk te bepalen hoe de consument werkelijk kijkt naar de prijs die op een product gekleefd werd.

De invloed van het opleidingsniveau op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen

Astrid Carlier
Deze masterproef onderzoekt of het opleidingsniveau een invloed heeft op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen. Het onderzoek wordt gevoerd aan de hand van interviews bij rekruteerders in bedrijven met een boekhoudafdeling, accountantskantoren en wervingsbureaus. Daarnaast wordt nagegaan of er andere factoren een invloed hebben op de aanwervingen en of die belangrijker zouden zijn dan het diploma. Het onderzoek is relevant voor studenten die een studiekeuze moeten maken en op voorhand weten dat ze in de accountingsector terecht willen komen.
De accountingsector kent een tekort op de arbeidsmarkt. De sector ondergaat sterke technologische veranderingen en wordt steeds internationaler. Daardoor verwachten de bedrijven en kantoren dat accountants een specifiek diploma hebben. Uit het onderzoek blijkt dat de personen met een diploma professionele bachelor een voorkeur genieten bij de rekrutering, zowel in de bedrijven met een boekhoudafdeling als in de accountantskantoren. Tot slot kan geconcludeerd worden dat er naast het diploma andere invloedrijke factoren zijn die doorslaggevend zijn tijdens de sollicitatie. Die andere invloedrijke factoren zijn persoonlijkheid en fit in het team, de talenkennis en een relevante ervaring op het curriculum vitae.

De preferentie van de aankoopkanalen op basis van het consumentenprofiel

Robin Wettinck
Tegenwoordig kan de consument zich tot diverse kanalen wenden om een product aan te kopen. Om een beeld te vormen onder welke voorwaarden een aankoopkanaal geprefereerd wordt, tracht deze masterproef te analyseren of de karakteristieken van de consument, het type product en de onderlinge relatie, zowel de preferentievolgorde als de eigenlijke preferentie van de aankoopkanalen beïnvloedt.

REFLECTIONS ON HOW TO TURN A WORM INTO A GIANT: A Strategic Management Approach to Bridge the Gap towards a Security and Defence Union

Tim Nelissen
Reflections on werpt een kritische blik op het huidig EU-defensiebeleid. Het uitgangspunt is een theoretisch kader ontleend aan het strategisch management. Dit relatief nieuw vakgebied is gericht op het ontwikkelen en implementeren van strategieën voor het optimaliseren van de werking van een organisatie. Strategisch management is hoofdzakelijk afgestemd op de private sector. De eerste stap in deze studie was het ontwikkelen van een model geschikt voor de publieke sector. De volgende stap was het toepassen van het model op het EU-defensiebeleid. Het resultaat is een uitgebreide analyse van de stakeholders, de interne en de externe omgeving van het EU-defensiebeleid met concrete strategieën voor een meer performante werking.

Non-auditdiensten en auditkwaliteit

Levent Kaya
De hoogte van non-audit vergoedingen heeft geen impact op de auditkwaliteit.
De onafhankelijkheid van de bedrijfsrevisor wordt niet aangetast, ongeacht de grootte van de auditfirma.

Science Parks as Catalyzers for Radical Inventions? A Quantitative and Exhaustive Look at the United States of America

Hendrik Vyncke
Aangezien het effect tussen locatie op een science park en innovatieve output van een bedrijf uiterst dubbelzinnig is in de literatuur probeert deze thesis op een kwantitatieve en exhaustieve manier een bijdrage te leveren. De resultaten tonen een positieve correlatie tussen science parks en hoeveelheid patenten, maar een negatieve correlatie met novelty (ongebruikelijkheid) van de patenten.

Een studie naar hoe het effect van het naderen van de houdbaarheidsdatum op de WTP van een product wordt beïnvloed door een transparante verpakking.

Coen van Aert
Eerder onderzoek toont dat het naderen van de houdbaarheidsdatum van een product een negatieve invloed heeft op de perceptie en WTP van de consument. Ook wekt eerder onderzoek de indruk dat deze relatie positief beïnvloed kan worden door het toepassen van een transparante verpakking. Om uitsluitsel te bieden over de invloed van een transparante verpakking is in dit te onderzoek een online kwantitatief between-subjects experiment uitgevoerd. Dit onderzoek bevestigt dat het naderen van de houdbaarheidsdatum de WTP van de consument inderdaad negatief beïnvloedt, maar dat deze relatie niet beïnvloed wordt door het toepassen van een transparante verpakking.

Hoe kan de huidige Brand Extensions-strategie van de VRT inspelen op een veranderend subsidieklimaat?

Maarten Dascotte
De Vlaamse Radio –en Televisieomroeporganisatie ontvangt jaarlijks steeds minder middelen van de Vlaamse overheid voor het beheer van haar aanbod. De subsidies slinken en dus staat de openbare omroep voor een grote uitdaging omdat het meer eigen middelen moet genereren. De dienst Brand Extensions brengt afgeleiden van het programma-aanbod op de markt en heeft de groeimarge om te optimaliseren en als belangrijke spil in te spelen op dit veranderend subsidieklimaat.

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Zino Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.

De schijnbare mismatch tussen vrouwen en bier(glazen): Een onderzoek naar de rol van marketing

Jana Bostoen
Dit betreft een onderzoek naar vrouwelijke bierglazen en de smaakperceptie ervan in het kader van de masteropleiding Bedrijfskunde, specifiek binnen de marketing.