Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Hangjongeren: een integrale benadering

Aaron Goos
Hangjongeren benaderen vanuit jeugdwerk en beleid moet positief en holistisch gebeuren. Rondhangen is een recht en bovendien positief voor de ontwikkeling. Om zinvol jeugdwerk en een duurzaam rondhangbeleid te ontwikkelen moeten organisaties en politici integraal werken.

Een naaste met afasie ... Wat nu? : Over de beleving en noden van de naasten

Eveline Van Gucht
Hoe beleven naasten van patiënten met afasie deze aandoening en welke ondersteuning hebben zij nodig in de omgang met deze patiënten? Dit onderzoek geeft een unieke inkijk in de ervaring van vijf naasten van afatici. Je wordt hierbij als het ware ondergedompeld in de ervaringen van de respondenten.

Als ik dement word, wil ik een spuitje!

Lydia Heynen
Een gezinswetenschappelijk perspectief op de regie over het eigen levenseinde van mensen met dementie. Hoe kunnen mensen met dementie zelf regie houden over hun levenseinde? Is een uitbreiding van de euthanasiewet de enige optie? Hoe kunnen we onze samenleving dementievriendelijker maken?

De betrokkenheid van ouders verhogen door schoolopbouwend te werken.

heidie joos
De rol van de ouders in het onderwijs wordt steeds belangrijker. De overheid moedigt de samenwerking tussen school en ouders aan. Hoe kunnen ouders en scholen de handen in elkaar slaan, om tot een goed partnership te komen?
De opvoeding van de kinderen gebeurt niet alleen meer thuis, maar ook op school. Ouders zijn erg verbonden met de veilige en goede toekomst van hun kinderen. Hierdoor kunnen zij vragen en zorgen hebben. Scholen kunnen hierin ouders helpen, om antwoorden te vinden.
Scholen kunnen het best om dit partnership te bekomen, ouders erkennen in hun opvoeding, cultuur, stijl en maatschappelijke invloeden. We moeten de opvoeding zien als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Op deze manier kan het kind de alle kansen krijgen op groei en ontwikkeling.
Als onderwijs en opvoeding goed op elkaar zijn afgesteld heeft dit een invloed op het gezin-, de thuissituatie en het schoolleven. De betrokkenheid van de ouders bij de schoolloopbaan van hun kinderen kent verschillende factoren. Om de betrokkenheid bij ouders te verhogen is het voor scholen erg belangrijk om zo laagdrempelig mogelijk te werken. Op deze manier kunnen ouders steeds bij de school terecht.
Een school die voor vragen, tips, een luisterend oor biedt en openstaat voor ouders, verhoogt het gevoel van betrokkenheid. Voor deze goede samenwerking speelt communicatie met de ouders een grote rol. Ouders kunnen naar scholen toe op verschillende manieren communiceren. Dit is sterk afhankelijk van hun vraag, probleem, taalvaardigheid, enzovoort.
Als gezinswetenschapper is het erg belangrijk om in deze verschillende situaties de verworven communicatie opgang te houden en te bevorderen. Het is erg doorslaggevend om als school extra inspanningen te leveren naar ouders die moeilijk bereikbaar zijn. Ouders kunnen om verschillende redenen de stap naar de school moeilijk of niet zetten. Om deze communicatie te bevorderen kan een herwerking van de info- brochure voor laagtaalvaardige ouders een grote meerwaarde bieden. Men kan deze verstaanbaar en begrijpbaar maken door pictogrammen te gebruiken.
Om ouders de school op een andere manier te laten zien en kennen, kan de opening van een oudercafé en het geven van info- avonden een grote meerwaarde bieden. De info- avonden kunnen opgebouwd worden rond allerlei maatschappelijke thema’s of gericht op vragen van de ouders. Ik werkte met veel aandacht een info- avond uit met betrekking tot gezonde voeding, wat zit er in mijn brooddoos. Zo kunnen ouders ook met elkaar in contact komen en is het mogelijk om onderling steun en antwoorden te vinden bij opvoedingsvragen en/ of problemen. Samen met andere ouders in contact komen, geeft een gevoel van verbondenheid. Zo kunnen ouders ervaringen uitwisselen en elkaar tips geven. De school kan op deze manier een “brede” school worden. De school wordt een open leer- en ontmoetingscentrum, waarin er plaats is voor de samenwerking met de lokale gemeenschap.
Zo dragen scholen en ouders samen de opvoeding, in een steeds veranderende maatschappij. Door samen met de ouders en lokale partners, …de schoolpoorten open te zetten, krijgt de school het vertrouwen terug van de ouders. Het kind krijgt op deze manier de maximale ontwikkelingskansen, op termijn heeft dit ook een grote invloed op de kwaliteit van het aangebonden onderwijs.

Increasing L2 exposure with adult EFL learners via audiobooks

Sara Van Keer
We leren een taal door deze te horen, te lezen, te spreken … Voldoende blootstelling aan een taal draagt dan ook bij tot het leerproces. Vertrekkend vanuit dit gegeven, onderzocht ik de mogelijkheid om audioboeken te gebruiken in een EFL-klas in het volwassenenonderwijs, met als doel de cursisten een extra hulpmiddel aan te bieden om zich nog meer onder te dompelen in de Engelse taal.

Aalstenaars, psychologisch eigenaar van hun evenementen

Inneke Buys Silke Vermeir
De opdrachtgever van dit onderzoek, Ilse Uyttersprot wou graag te weten komen over hoe hoog het collectief psychologisch eigenaarschap lag bij de Aalstenaars en niet-Aalstenaars bij enerzijds de evenementen georganiseerd door de burgers en anderzijds de evenementen georganiseerd door de stad Aalst.

Dit onderzoek heeft een grote onderscheiding gekregen (Odisee Hogeschool Aalst)

Coderen met kleuters - De computationele vaardigheden bij de jongste kleuters

Yentl Van Ruyskensvelde
Van jongs af aan komen kinderen in aanraking met de digitalisering. Hierdoor is het belangrijk om hen reeds vanaf jonge leeftijd kennis, inzichten en vaardigheden te laten opdoen met deze vernieuwende aspecten.

Spreekopdrachten evalueren in een muisklik met ForAllRubrics

Florian Brokken
Om de werkdruk voor de leerkracht te verlagen is efficiënt werken belangrijk. Grondig en correct evalueren van spreekopdrachten in het onderwijs is een tijdrovende zaak. Kunnen spreekopdrachten met de tool ForAllRubrics grondiger en minstens even betrouwbaar worden en met
minder tijd?

Walk 'n Stop, een applicatie ontworpen ter versterking van het sociaal netwerk van mensen met een verstandelijke beperking

Ruben Robbeets
Mensen met een verstandelijke beperking hebben een beperkt sociaal netwerk. Via een applicatie kan dit netwerk uitgebreid of versterkt worden.

Wat is de invloed van co-teaching op het welbevinden van de leerling en de leerkracht bij de uitvoering van een STEM-project in de 1ste graad secundair onderwijs?

Ellen De Meerleer Crijntje Vanacker
Voor onze bachelorproef stapten we af van de klassieke manier van individueel lesgeven. We wilden specifiek experimenteren met STEM en co-teaching door ze aan elkaar te koppelen en aldus in teamverband ons vakoverschrijdend ‘Vissen-STEM-project’ uit te voeren. Daarbij stelden we ons de vraag in hoeverre de combinatie van deze twee werkvormen het welbevinden van zowel leerlingen als leerkrachten zou verhogen. Om tot de beste studie te komen, hebben we dit project eerst alleen uitgevoerd en nadien in co-teaching met een grotere klas.

De fiscale gevolgen van een tweede woning in het Vlaams Gewest

kevin Debremaeker
Deze uitgave moet u vertrouwd maken met de complexe woonfiscaliteit bij een tweede woning. Het onderzoek is enkel van toepassing op een belastingplichtige gevestigd in het
Vlaamse Gewest.

Zwangerschap en kansarmoede

Thali Verlent
In mijn bachelorproef onderzoek ik met welke bronnen van gezondheidsongelijkheden kansarme zwangere vrouwen te maken hebben. Maar ook de invloed hiervan op het verloop van hun zwangerschap en de ontwikkeling van het (on)geboren kind.

Social behavior and welfare in horses (Equus caballus)

Thaana Van Dessel
Bachelorproef over sociaal gedrag bij paarden, met een specifieke nadruk op dominantie, agressie, vriendschappen (affiliaties) en ruimtelijke posities binnen de groep. Alsook onderzoek naar de effecten van het gebrek aan sociaal contact in de vorm van sociale isolatie.

Programmeren, de vaardigheid van de toekomst.

Ikram Elhihi
In het eindwerk “Programmeren, de vaardigheid van de toekomst” wordt onderzocht hoe programmeren geïntegreerd kan worden in de kleuterklas, en wat de voordelen hiervan zijn. Bovendien hoort bij dit werk een handleiding vol inspirerende ideeën om onmiddellijk aan de slag te gaan met de kleuters.

Het vervangen van een suprapubische sonde: het maken van een instructiefilm

Eva en Ayrton Thoen en Wuytack
Het vervangen van de suprapubische sonde is een verpleegkundige handeling die wordt besproken in deze bachelorproef. In het theoriedeel wordt onder andere besproken wat een suprapubische sonde is en wat de (contra)indicaties zijn. Als praktijkdeel is er een instructiefilm voor studenten, verpleegkundigen en andere geïnteresseerden te vinden op youtube.

Abortus Provocatus. De rol van de vroedvrouw.

Jana Schepens
Deze bacherlorproef bestaat enerzijds uit een theoretisch deel waarin op zoek gegaan wordt naar de rol die een vroedvrouw kan spelen binnen de abortushulpverlening. Anderzijds bestaat deze uit een praktijkdeel waarvoor een doorverwijsmap naar Engeland is opgesteld.

De verpleegkundige zorg rond een Perifeer Ingebrachte Centraal veneuze Katheter: een instructievideo voor studenten en verpleegkundigen

Jill Dobbelaer Rani Heungens
In deze scriptie ligt de focus op het maken van een instructievideo die wetenschappelijk onderbouwd is. Achter deze instructievideo schuilt een literatuurstudie die drie grote hoofdstukken omvat. In samenwerking met AZ Nikolaas is men erin geslaagd een instructievideo te maken gebaseerd op hun protocol.

Screening cervixkanker. Barrières doorbreken aan de hand van een informatiefilm

Wendy Speleman Veerle Stappers
Cervixkanker behoort wereldwijd tot de top drie van de meest voorkomende kankers bij vrouwen. Jaarlijks sterven wereldwijd ongeveer 270.000 vrouwen tussen de 35 en 50 jaar aan invasieve cervixkanker. In 50% van de gevallen waarbij cervixkanker wordt gediagnosticeerd, blijkt dat deze vrouwen nog nooit deelnamen aan screening. Een andere 10% werden de laatste vijf jaar voor diagnose niet gescreend.
In België neemt cervixkanker de negende plaats in op de lijst van meest voorkomende kankers bij vrouwen. Dagelijks krijgen twee vrouwen in België de diagnose van cervixkanker
en elke twee dagen overlijdt één vrouw aan deze ziekte.
In 2016 onderging in het Vlaams Gewest 62% van de doelgroep (25 tot en met 64-jarigen) een screening via het Vlaams Bevolkingsonderzoek naar Cervixkanker. Deze dekkingsgraad is stabiel gebleven gedurende de laatste 15 jaar. Toch is dit nog steeds ver onder het doel van
85% dat werd vooropgesteld door de European Guidelines in 1994. Indien men de bovenstaande doelgroep om de drie à vijf jaar zou screenen, kan bij vier op de vijf vrouwen
cervixkanker voorkomen worden. Met andere woorden is het bij een participatiegraad van 100% mogelijk om de incidentie van cervixkanker met 80% te reduceren.

Het doel van deze studie is om de barrières, die vrouwen ervaren om over te gaan tot
screening, enerzijds te identificeren en anderzijds mee te helpen doorbreken aan de hand van
een informatievideo. In de video wordt een realistisch beeld geschetst van het onderzoek en
zijn er bijkomend getuigenissen in verwerkt. Het is een visueel hulpmiddel om vrouwen te overtuigen van het belang van screening en de drempel om te participeren aan screening te verlagen.

Complementaire Therapieën Onder de Loep Genomen. Wat kan complementaire zorg bieden bij palliatieve patiënten?

Mónica Molina Fernández
Na het lezen van verschillende bronnen, blijkt dat het gebruik van complementaire therapieën in palliatieve settingen een belangrijke steun voor patiënten en hun naasten biedt. Er zijn weinig evidence based studies over de effectiviteit van deze therapieën, toch is het interessant om de aandacht te richten naar deze niet conventionele therapieën om palliatieve patiënten te ondersteunen en hen een betere kwaliteit van leven te kunnen bieden.

Conflictoplossing op de speelplaats aan de hand van peer mediation.

Jana Vincke
Deze bachelorproef heeft als doel een antwoord te vinden op volgende vragen: ‘Wat is peer mediation en hoe gaat deze vorm van conflicthantering in zijn werk?’, ‘Hoe krijgt peer mediation vorm op mijn ankerschool?’, ‘Hoe ervaren de leerlingen en de leerkrachten de huidige manier van werken?’, ‘Hoe staan leerkrachten tegenover een oplossingsmethode waarbij de leerlingen zelf in de rol van bemiddelaar stappen en oplossingen zoeken?’, ‘Wat vinden de leerkrachten van het product?’ en ‘Wat vinden de leerlingen en leerkrachten van vestiging Kapelhof van het effect van de nieuwe conflictoplossingsmethode?’

Rouwen door de ogen van de kleuteronderwijzer(s)

Sarah Ben Acha
Ik ben de uitdaging aangegaan om een nieuw en renoverend onderwerp leven in te blazen. De titel verklapt al waarover het gaat, maar verbergt een tal van onderzoeken, interviews, bluffende reactie en twee creaties.

Het is een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt. Ik wil hiermee de komende jaren verder meedoen en dit groeiende maatschappelijk probleem aanwakkeren.

Laten we er samen voor zorgen dat kleuteronderwijzers in rouw geholpen en gesteund worden in hun moeilijke momenten.

Zij die zorg dragen mogen zelf niet in de kou komen te staan.

De 'Tree of Life' in een superdiverse schoolse context - Een methodiek die inzet op het versterken van veerkracht en identiteit

Taisa Geudens
Op welke wijze kan de Tree of Life ingezet worden bij kinderen in klasverband en zijn dienst bewijzen in het bevorderen van diversiteit, veerkracht en verbinding?
Doorheen mijn bachelorproef benader ik deze methodiek vanuit ontwikkelingspsychologische en sociologische invalshoek en bekijk ik de school als leer- en leefomgeving.

Ga jij net (niet) over de grens?

Shana De Roeck
Deze paper gaat over hoe we kinderen van de derde graad lager onderwijs preventief kunnen leren communiceren over seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Promotie van lokaal gevangen verse vis aan de hand van een marktonderzoek en een visgids met seizoensgerechten

Jonatan Delhem Lore Tack
Promotie van lokaal gevangen verse vis aan de hand van een marktonderzoek en een visgids met seizoensgerechten

Integratie van geschiedenis in STEM

Mike Van Hoeylandt
Zal de integratie van geschiedenis in STEM-onderwijs meer nieuwsgierige en kritische leerlingen ontwikkelen voor het vak geschiedenis?